Inlägg av Nightsorrow

Inlägg som Nightsorrow har skrivit i forumet

Skrivet av Xzander:

Det jag tror många missar här är att Sarkeesian eller någon förespråkare för jämlikhet (hoppas jag i alla fall) inte vill förbjuda färgen rosa, rosetter, höga klackar och allt vad det nu är.

Sanning med modifikation där. Om man tittar lite på hennes videor innan hon började just med spel (hon har gjort liknande klipp kring tv-serier och liknande), samt läser lite kring hennes olika debatt inlägg, så framkommer det att hon tycker att kultur-kritiker, som hon anser sig vara, skall ha rätt att bestämma vad som är dålig samt bra kultur, och den dåliga skall förbjudas.

Det är i alla fall en åsikt hon haft tidigare, och jag har inte hittat något uttalande ifrån henne där hon tar tillbaka det.

Men, till något helt annat, det jag ogillar med Anita's filmer generellt. Jag ser ett värde i denna debatten, men jag anser att hon är helt fel person att stå i centrum för den. För även om man bortser ifrån alla direkt faktafel som funnits i hennes tidigare filmer (jag har i ärlighetens namn inte studerat den senaste, tröttnat på henne helt enkelt) så har hon ett extremt snävt spektrum av synsätt. Hennes.

Hon hittar sexism i ett spel. Och visst, om man ser på spelet och världen på samma sätt som hon, så kan man nog se det också. Men för alla dom som inte har exakt samma ståndpunkt som henne? Då kan man undra vad hon snackar om.

Hon predikar till en kör, hon omvänder inte otrogna. Hon öppnar inga dörrar, hon sparkar in dörrar som är redan öppna.

Oj, vad mycket man missar bara för att man jobbar 13 timmar om dagen denna helgen, satan också. Nåja, jag skall dra mitt strå till stacken, jag svarar inte på någon specifikt för jag har inte orkat läsa allt, och jag kommer inte göra fler inlägg här såvida ingen svarar specifikt till mig, då jag är så jävla trött på den här "debatten" redan.

För det första: Hon får mycket skit för att hon är kvinna. Hon får också mycket skit för sina metoder och i många fall riktigt kass research. Hon får också förbannat mycket stöd för att hon är kvinna.

För det andra, hennes utdrag är oftast extremt vinklade. Framför allt hennes första och andra video tappar ju all relevans om man bara breddar sitt synsätt litegrann. Hennes video om att kvinnor skulle dödas i typ serie-tidningar för att stärka mannens historia, fallerade ju ganska rejält när den hemsida hon använde som referens själva nu visar att det är ungefär lika många manliga som kvinnliga karaktärer som dör i serier.

För det tredje, så har det nämnts här att kvinnor oftare används som "beten" för spelaren, så att dom har någon att rädda. Detta kan man se som en sexistisk sak, och jag kan delvis hålla med, men det finns också en annan anledning. Framför allt gamla spel hade väldigt kort tid på sig att göra spelaren känslomässigt kopplad till hjälten. Double dragon hade exempelvis en intro-scen på 6 sekunder, sen var det "mindless bashing" och ingen mer egentlig story.

Då väljer man något som ger ett snabbt och starkt svar hos spelaren, något som talar till våran "reptilhjärna", något som inte har ändrats helt ifrån vårat ursprung.
När en man var i fara vid exempelvis stenåldern, då signalerade det att jägarlaget var i fara. Det är ganska allvarligt, men att jaga har alltid varit en övervägd risk. Dessutom betyder det oftast att en eller två män blir skadade/dör, och dom är utbytbara.
När en kvinna var i fara, då var lägret i fara. Då var barnen i fara, då var stammens överlevnad i fara. Pga av detta ger även i dag en kvinna i fara ett betydligt större känslomäsigt genomslag hos folk än en man i samma situation.

Detta kanske inte helt kan användas för att förklara bort den enorma ensidigheten, men man kan se det hela ifrån en ren praktisk synvinkell än en "detta är sexism"-vinkel.

Jag har slutat kolla på Anita's videor. Jag anser att hon försöker ta upp ett viktigt ämne, att hon försöker öppna dörrar, men det ändå hon gör är att tala till redan frälsta och att sparka in redan öppna dörrar. Jag ser gärna att en diskussion kring detta tar större fart, men inte med henne vid rodret.

Framförallt vänder jag mig emot hennes dåliga research. Hon har vid flera tillfällen diskuterat spel och karaktärer hon inte har en aning om vad det/de är för något/några.

För att ta ett konkret exempel, så i videon om att man använder kvinnors död för att stärka mannens karaktärsutveckling, så tar hon upp ett tillfälle då "Batgirl" dör i DC Comics Batman. Och hon raljerar om det ett bra tag, och senare i videon så nämner hon att män dör också, män då fakear dom oftast sin död och kommer tillbaks senare... Något som Batgirl i hennes exempel också gjorde.

Jag är ingen serie expert, verkligen ingen batman expert, men om man tänker använda ett specifikt dödsfall ifrån serietidningen som ett argument kanske man först bör ta reda på om personen i fråga faktiskt dog.

Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse

Där spelar man en zombie, äter lite hjärnor, skapar lite mer zombies, äter lite mer, och dödar en he stad. Typ. Ganska roligt, men kort och linjärt.

Jag har svårt att se hur ett spel där själva spelmekaniken, alltså skjutandet, lootandet etc. är någonstans mellan medelmåttigt och kasst, får en full poängare.

Missförstå mig rätt, det är en underbar värld, sjukt vacker, och hittills en engagerande story. Men det kryllar av småsaker man stör sig på, vapnen och deras uppgraderingar är ointressanta, och även vigorsen gör väldigt lite för att bryta tristessen i striderna.

Ett jävligt bra spel, men långt ifrån en fullpott.

1:an var skitbra, den första timmen. Sen var det inte skrämande längre, och ända anledningen till att jag tog mig igenom det var för att jag ville veta vad fan som hänt.

2:an var bra, första timmen. Sen var det skräckmomentet över. Dock njöt jag mer av fiende variationen i tvåan så den senare delen var mer njutbar.

Det skall tillägas att jag har flertal vänner som inte spelat igenom varken ettan eller tvåan för att dom inte vågade, go figure...

3:an hittils har inte varit skrämmande alls. Dock tycker jag det är ett rätt bra action spel, gillar verkligen det nya vapensystemet, förstår verkligen inte att folk kan tycka det är krångligt? Medans ni trixxar med det springer jag runt med min sniper/shotgun

Dom var ganska tydliga innan släppet av DS3 att det skulle vara mer fokus på action och mindre skrämmande, så att använda det som ett negativ tycker jag är lite fel. Bedöm det för vad det är, inte för vad det inte är. Spelet är ett lite obehagligt action spel, och gör det ganska bra i min mening.

Dmc pyntar med porr, så långt är jag med, även om det är väääldigt softcore porr i såna fall.
Dmc pyntar med kvinnoförakt, hmm... Nej, där håller jag inte med. Jag tycker visserligen inte porr visar på kvinnoförakt heller, så det kan ju vara förklaringen.

Det jag dock vänder mig mest emot med denna krönikan är just användingen av ordet kvinnoförakt. För alla är emot kvinnoförakt, det är något som är i princip per definition något dåligt. Så det skulle vara en sak att säga att man inte gillar introt för att det är ganska sexuellt laddat, och en helt annan att säga att det innehåller kvinnoförakt, för det anser jag också vara ett angrepp emot alla som gillar introt.

Lite som de kristna grupperingarna som raljerar om hur illa det är med porr m.m, och antyder att alla som medverkar i eller tittar på kommer brinna i helvetet, ger lite samma vibbar. Fast mer väl artikulerat och utan den religösa aspekten.

Skrivet av Johan Olander:

En bekant blev våldtagen av en kille på en efterfest, hon berättade det här för mig en gång. Det som fastnade och som jag aldrig glömmer var att han sa "det här är ingen våldtäkt, om du nu tror det". Våldtäktsmannen trodde säkert på det själv, att det var hans rätt att göra sitt i henne.

Vi hjälper till att försvara en bild av kvinnan som något vars uppgift är att tillfredsställa mannen.

Du vill verkligen koppla detta till en våldtäkt? På allvar? ...

Nej, vi skulle lika gärna kunna säga att vi försvarar en utvecklares artistiska rättighet att beskriva vad han/hon vill på vilket sätt han/hon vill. Du kanske inte gillar objektet, du kanske anser det kränkande eller sexistiskt, varsågod. Det finns massor med saker jag känner så för, men jag skulle aldrig gå ut och på bred front säga att det "är" det, på samma sätt som görs här. Det är min åsikt, och inget annat.

Att sitta här och i princip säga att "detta är kvinnoförakt, och alla som tycker annorlunda har fel" tycker jag tyder på en enorm form av arrogans. Samma sak går givetvis att säga om motsatsen, men där är det mer individuellt fokus.

Skrivet av The Puffybear:

Tycker AC-serien är lite mjölkad faktiskt... Men trean kan bli något helt i min smak!

Tycker iallafall det lät som en kossa torkades ut när jag tidigare, någon månad sedan, läste om att ubisoft kan tänka säga göra 10 AC-spel...

Har för mig att dom sa mer eller mindre rakt ut att dom mjölkade serien med Brotherhood och Revelations, pga av att kostnaden för AC3 skenade iväg och dom behövde få in mer pengar helt enkelt. Kan ha fel dock.

Skrivet av Gamer-Tompa:

text

1. Du kan utforma den basen du har till viss del. Vet inte exakt hur mycket det är, men lite kan man leka iaf. Hade själv föredragit att ha fler baser, men jag avhåller mig ifrån att ge detta varesig en positiv eller negativ klang.

2. Det hade varit sjukt kul att kunna ha 20 soldater i ett uppdrag, men, mjae, tyckte det var lika mycket plus som minus i orginalet. Man kan alltid hoppas att färre soldater betyder att det blir viktigt att hålla sig i rörelse snarare än att bygga upp kill-zones att få in fienderna i. Men men, tänker inte spekulare mer tills jag faktiskt spelat det.

3. Var har du fått ideen om att det inte går att plocka upp utrustning? Aliens vapen förstörs oftast, framförallt om man använder explosiva vapen mot dom, men om man tar en levande eller dödar den med ett lättare vapen, så kan man ta dess vapen. Annars får man "alien weapon parts" som kan användas för forskning (var iaf det man kunde göra i demot, kan nog använda det till annat också).

4. Möjligheten att göra fel finns nog där, hoppas jag iaf. Jag tycker ju snarare att tanken att du måste träna upp en specifik soldat till att kunna använda en rpg (okej, en Heavy behöver gå upp en rang) är ett mer strategiskt val än att helt enkelt kunna ge det till vem som helst. Man får försöka ha soldater trändade i olika abilities för att välja vilka man skall ha, snarare än att byta utrustning mellan uppdragen. Vilket man också kan göra, i viss utsträckning, hur långt vet jag inte för tillfället.

5. PSI finns med, aliens kan ta över soldater. Det är bland annat så dina soldater kan utvekla pshycic powers, genom att bli mind-controlled av en alien och sedan överleva.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Inget basbyggande (för det är tydligen "jobbigt")

Man kan ju påstå att begränsningen att bara ha en bas gör att man måste utnyttja den bättre. Men ja, inte helt hundra bakom detta beslutet.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Max 6 soldater (För mer än så är "jobbigt" att hålla reda på)

Man kan påstå samma sak här. Har du bara 6 soldater är det stor risk att de flesta av dom e några du haft med dig ett tag, och det är svårare att ha "kanonmat" som du bara kan offra för dom tar upp en såpass viktig plats i gruppen.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Ingen Fog of war ( "Jobbigt" att inte se var, vem och vad som skjuter på en)

Finns ju fortfarande kvar, pga Line of Sight m.m. Ifrån vad jag läst av dom som fått spela bra mycket längre än demot (som var riktigt kasst) så kommer det komma skott ifrån ställen du inte ser.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Ingen attributs-förbättrande, utan nya "skills" (COD??)

För det första, COD var inte först med skills... ... ... Antar att du inte trodde det heller dock. Jag skulle ju gissa att soldaterna blir bättre på "allt" i takt med att de går upp i rang, plus de bonus sakerna du får välja. Vet inte riktigt var jag står här i förhållande till orginalet, måste nog lägga ner en hel del med speltid för det.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Avsaknad av att kunna utrusta sina soldater som man vill (Antar att det är "jobbigt" att behöva tänka till innan uppdragen)

Du kan ju fortfarande utrusta dom med varierande utrustning. Det e dock så att bara vissa typer av soldater kan ha rpgs, och de har dom som skill istället. Tror att blandingen av utrustning och skills kan bli bra, men den som lever får se antar jag.

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Förenklad spelstil, utan psykologisk krigsföring (För det var ju också tydligen "jobbigt")

Här är jag inte helt på det hundra med vad du menar?

Skrivet av Gamer-Tompa:

- Tillfångatagande av aliens? Ingen stun längre?

Stuns och tillfångatagande av aliens finns med.

Har spelat hyffsat mycket nu sedan pre-release, och tänkte dela med mig av lite upplevelser. Kommer mest bara lista ett par positiva saker som jag upptäckt med spelet än så länge, som jag tycker skiljer det stort ifrån många andra MMO's.

1. PvE'n är aldrig frustrerande. Då jag mest sysslar med pve är detta ganska stort för mig. Både i WoW och i WAR samt SW:ToR så blev PvE'n lätt frustrerande. Man väntade på att mobs spawnade, mobs tog lång tid att döda utan att vara svåra, och man använde sig av samma 3-5 skills i en rotation gång på gång på gång. I GW2 har jag aldrig behövt vänta på att en mob skall dyka upp, det finns oftast andra saker än att döda creeps man kan göra för att klara ett renown heart (typ lokaliserade quest man kan göra en gång), och de dynamiska eventen, framförallt dom lite större som kommer i en serie är riktigt underhållande.

2. Crafing systemet är lite mer invecklat än att "köp ett recept, skaffa material, skapa". Visst, det finns med också, men är lite kul att man kan upptäcka lite nya grejer genom "discovery" panelen vid crafting stationer. Oftast e det bara varianter av samma vapen/rustning etc, men ibland kan man hitta helt nya grejer. Snubblade exempelvis idag på en "uppgrade" (tänk gem/socket) som jag kunde göra i armorsmithing som gav +life. Riktigt trevligt

3. WvWvW. Riktigt kul, om än ganska kaotiskt än så länge, iaf för min server. Finns potential för att bli något enormt, med olika taktiker/strategier. Tar man fortet direkt, eller tar man supplycampet bakom och "blöder" ut dom? Försöker man zerga ett fort, eller låsa upp fienderna bakom flera? Finns potential, men det e inte riktigt där än, enligt mig.

4. Strider blir inte tråkiga. Visserligen e positionering viktig även i andra mmo, men tycker det lyser mycket bättre i GW2. Att dodga undan när den stora minotauren försöker headbutta mig, inte pga av att jag har hög stat i dodge, utan för att jag aktivt dodgar, är en trevligt känsla. Bara en sådan liten grej gör att man är mer vaken i strider, man lär sig vilka attacker en fiende har som är farliga, så man vet när man skall slänga sig åt sidan, och när man kan ta smällen. Får säga att det inte känns riktigt lika responsivt som WoW gjorde när jag spelade det (lääänge sedan nu), men det är bättre än SW:ToR, och det har aldrig stört mig.

Det var typ det. Jag har tyvärr inte sysslat tillräckligt med pvp, eller ens testat någon av dungeonsen än (skappade lite alts tidigt, så är inte tillräckligt hög level än) så det kan jag inte anmärka på.

I det stora hela dock, så har spelet en sjuk potential. Om det fixas till bara liiite grann, responsiviteten i strider, att dom ser till att byta ut/lägga till lite dynamic events allt eftersom, att balanseringen i PvP inte e helt uppåt väggarna (inte märkt av det än, men som sagt, inte testat så mycket) och att WvWvW utvecklas i en bra riktning, så kan detta nog bli ett spel som kommer hålla kvar mig mycket länge

Vi ses i Tyria!

Ettan var en mörk version av Zelda, något man skriket efter hur länge som helst men som aldrig kommit. Men så dök War upp och ändrade på det.
Och ifrån det jag sett ifrån tvåan så verkar det vara en uppföljare som en uppföljare skall vara. Förbättra saker som var bra, ändra saker som var dåliga, lägg till lite nyheter, fördjupa storyn. Vi får se när det slutligen dimper ner här hemma.

Håller dock inte med recensionen där den säger att storyn i ettan var rörig. Visst, det var den tills man närmade sig slutet, men det fanns en anledning till det. Efter det blev den ganska glasklar.

Jag skulle vilja påstå att benämningen "flickvänsläget" är riktat emot de kvinnor/tjejer som INTE spelar. "Gamers" (hatar det ordet) är överrepresenterade av män, fortfarande, även om det börjar jämna ut sig liiite. Men faktum kvarstår att med simpel logik (finns fler killar som spelar än tjejer) så kommer det finnas ett stort antal par där killen är betydligt mer van vid spel, i detta fall fps, än tjejen. Och då kan ju något som detta vara bra.

Detta kan eventuellt uttnytjas i min egen umgänges krets, då vi har några som är, vad skall vi säga, begränsade i sina fps kunskaper

Skrivet av salle94:

Fan om de skippar de andra två horsmen bara för att de inte är lika passande =/ vill spela pestilence

Pestilence finns inte med i Darksiders universumet. De som finns är War, Strife, Fury och Death.

Är grymt nöjd med spelet än så länge. Kommit en bra bit in, bara några banor kvar. Inte testat co-op än dock, och bara kört "War-mage" svårighets graden.

Än så länge är spelet lite svårare än ettan, vilket e bra då det var lite väl lätt. Ser fram emot att köra igenom med en polare, och även att testa endless.

I jämförelse med Dungeon Defenders har jag alltid föredragit Orcs must Die, eller Sanctum. DD är för det första ganska obalanserat, eller har varit i alla fall, det är bättre nu. Men när jag spelade det förr så ändrade dom på allt, konstant. Och även om deras level och loot system är kul och nytänkande i Tower Defense genre'n, så tycker jag tyvärr det har förvandlat spelet till ett "gear-check". Du klarar en bana inte på grund av en vinnande taktik, utan genom att vara tillräckligt hög level och ha tillräckligt bra gear.

En sak man alltid bör ha i bakhuvudet när man diskuterar sånt här är att uppfattning om vad som är diskriminerande och sexistiskt kan skilja sig mellan olika kulturer, och ingen har riktigt rätt att avgöra vad definitionen av "sexism" är.

I japan är det helt okej att folk tar upskirt bilder på pop-idoler, på deras koncerter, något som nog inte hade gått hem här. Det anses helt normalt, och inte alls diskriminerande eller kränkande eller något i den stilen.

Så även om jag kan förstå alla som säger att DoA's lättklädda damer är sexism, så bli inte förvånad om personerna som gör spelet, samt deras publik i japan, bara gapar förvånat om ni säger det till dom.

Och kom inte heller och säg att detta bara är för att alla barnsliga killar gillar lättklädda brudar, citerar en av mina kvinnliga bekantskaper: "Åker ju mest på däng, men det finns i alla fall något snyggt o se på hela tiden."

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Nightsorrow:

Så, på grund av att du anser att ett av idealen anser underkastelse (något jag inte håller med om kan tilläggas) så är det okej att utnyttja ett av idealen men inte det andra? Finns ytterst få män som kan leva upp till de ideal som sätts, likväl som att det finns få kvinnor som kan göra det.

Det handlar inte om huruvida det är realistiskt eller ej att leva upp till ett ideal. Målbilder och hjältesagor måste vara extraordinära, annars blir de inte intressanta.

Det handlar om den mänskliga värdigheten och jämställdigheten i idealen.

Men, du tillskriver det kvinnliga idealet mindre mänsklig värdighet? Hmmm, får nog bli där vi inte kommer överens då.

Chansen är ju att samma bilder som vi i väst anser vara "sexistiska" och "objektiferande" inte anses vara detsamma i Japan. Finns ju länder där att visa lite hud på armarna anses vara sexigt, och därmed "sexistiskt" att använda såna bilder till marknadsföring.

Eller så är namco riktigt smarta och använder såna här bilder just för att dom vet att folk blir irriterade över dom, vilket skapar reklam av sig själv. Många av reklmanfilmerna på tv:n är ju designade för att vi skall slå oss för pannan pga av idiotin, just för att det får oss att minnas dom.

I slutändan, om ni inte gillar marknadsförings taktiken, köp inte spelet. "Spend more time with games you like, then complaining about games you dont."

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Zerp:

Om det bara finns en (välbyggd) manlig huvudkaraktär så är spelutvecklarna sexistiska eftersom man inte kan spela kvinna....

Och om det bara finns en (välbyggd) kvinnlig huvudkaraktär (tomb raider) så är spelutvecklarna sexistiska eftersom de bara försöker locka till sig män genom att sälja på bröst och rumpa...

Spelutvecklare kan inte ha det lätt!

Om det är så långt man har förmågan att tänka så är det verkligen inte lätt

Problemet ligger ju i normen för vad som anses som "välbyggd".
Idealet för en välbyggd man handlar om muskler och fysisk domination.
idealet för en välbyggd kvinna, enligt ditt exempel, handlar om underkastelse och sexualisering. Kvinnans främsta syfte är att tillfredställa män.

Så, på grund av att du anser att ett av idealen anser underkastelse (något jag inte håller med om kan tilläggas) så är det okej att utnyttja ett av idealen men inte det andra? Finns ytterst få män som kan leva upp till de ideal som sätts, likväl som att det finns få kvinnor som kan göra det.

Sen såg jag att en del inlägg här i slutet antydde att dom bara ville att dom skulle göra en trailer för en bredare publik "också". Då har ni kanske missat att dom skall göra en fem-shep trailer? Eller vet ni det, men ni vill bara ha något att gnälla över?

Med tanke på hur dyrt det är att göra en bra trailer, så får man förstå designerns tanke att inte göra 10+ trailers för att tillfredsställa alla, utan håller sig till ett par som når ut till så stor publik som möjligt. Och en trailer med John når ut längre än en med Jane, pga av ett par anledningar, inte minst att det finns fler manliga gamers än kvinnliga. Detta är ett marknadsbeslut, inte en diabolisk plan för att trycka ner kvinnor, även om vissa verkar tro det...

Hmmm... Tja, detta är ju lite av ett dilemma för spelbranscher. Antingen använder man sig av en man som huvudperson, för att de flesta män/pojkar (majoriteten av de som spelar spel) faktiskt väljer att spela som män/pojkar, då man vill känna en bättre koppling till karaktären, leva sig in i det lättare. I ett RPG har könet större betydelse än i generiska fps där storyn och inlevelsen inte spelar någon större roll.

Så, att använda en manlig figur i sina trailers är ett bra sätt att skaffa en ordentlig grundskara av följeslagare/konsumenter. Detta leder till att det är det säkraste sättet för ett spel/spelserie att börja sin bana. Nu skulle man ju kunna säga att man då vid den tredje delen använder en kvinnlig istället, för att locka in skaran man inte redan fått med sig(jag tvivlar att någon av oss kommer glömma att man kan spela som en man, även om dom slutar använda "john" i sina trailers). Men, då får man också problemet att man bryter "följden", då alla vi som följt trailersen och förväntar oss att se John även i nästa, kan få ett litet "wtf!?" tillfälle om Jane hoppar fram istället.

Alternativet är väl att göra en trailer för varje kön. Då kommer nästa indelning, skall vi ha en asiat också? Någon överviktig person? Kanske en afrikan och en indier också? Man kan dra det hur långt som helst, och det finns egentligen bara ett hinder, pengar. Det är dyrt så in i hevetsia att göra en trailer.

I slutändan känner jag att hela diskussionen är verkligen att göra en höna av en fjäder, som någon nämnde högre upp. Att använda John primärt i trailersen (dom skall göra en med Jane har dom sagt iaf) är ett marknads beslut helt enkelt. Det är inte ett gigantiskt "FU" till kvinnliga "gamers".