Inlägg av Loevet

Inlägg som Loevet har skrivit i forumet

Skrivet av Tamazin:

Det jag störde mig mest på var att det var för mycket på en gång och man overwhelmar spelaren med grejjer. Å det är många andra spel som gör liknande men på ett bättre sätt.

Lixom börja på level 40, med 8-9 karaktärer eller vad det nu är, å typ 10-20 skills per karaktär. Lixom wuuuut?

Men så "löser" de genom det klassiska att man blir av med förmågorna nån halvtimme-timme in i spelet, all fine and dandy. Men direkt när man börjar få tillbaka förmågorna någon kvart senare så får man 6-7-8-9-10 förmågor på en och samma gång; WHABLAM. Å jag vågar anta, för jag slutade spela spelet lite efter det, att det fortsätter i samma manér att man får ett gäng förmågor vid nästa sådant tillfälle.

Kombinera det med att man har alla karaktärerna på en gång så blir det bara allt för mycket på en och samma gång och inte heller så kul.

Hade de istället gjort spelet i mer klassisk maner att man börjar på level 1, å du bara har huvudgubben/luffy med ingen eller kanske en förmåga, för att via lagom utspridda tutorials introducera fler förmågor och weakness/resistance, en andra-tredje karaktär å byta karaktärer och liknande så hade det nog varit mycket bättre. Likväl, då är det ju bara att följa animen/mangan från kapitel 1 och successivt introducera alla karaktärer å världen som sådan.

Istället var det en extremt linjär walking simulator där combat var på tok för lätt, man blev överväldigad av alla tutorials å popups å guider å alla skills, som ändå inte spelade någon som helst roll för spelet är så enkelt att du sannolikt kan klara dig igenom hela genom att bara hålla inne attackknappen genom samtliga strider. Och inte att glömma de femtioelva vita ? som fanns här och var och det enda de var var hur Luffy var hungrig och undrade om något kunde ätas. Kul kanske nån enstaka, men så otroligt många hela tiden? Nej, på tok för mycket för min smak.

Jag hade inget problem med att man är vid full styrka för att sedan behöva äventyra ihop förmågorna igen, det är en klassisk Metroid-lösning men den är ju inte så vanlig i JRPG-genren så det störde jag mig inte på. Det där med att man får en drös nya förmågor sker mellan kapitlen, så det är inte något som sker titt som tätt faktiskt. Däremot kan jag hålla med om att när man får ett gäng förmågor i ett svep är det lätt att några faller mellan stolarna helt enkelt för att jag inte får det i system att testa alla i striderna, och faller tillbaka på några favoriter som fungerar bra mot olika typer av motstånd.

Vilka är de femtielva vita du tänker på?

Skrivet av korvmos:

Tack för fin recension, blir dock inget köp då JRPG backlogen är lång som den är
Hoppas du gör fler inhopp under årets gång, uppskattar alltid din artiklar och recensioner

Tackar och bockar för de fina orden! Ja backlogen är mastig minst sagt, och med tanke på att det kommer fler kioskvältare till JRPG:s under året misstänker jag att det kommer fler tillfällen för mig att göra inhopp Final Fantasy XVI, Final Fantasy VII Rebirth, Octopath Traveler II, The Legend of Heroes: Trails to Azure, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, samt en hög remasters inklusive Persona 3 & 4 ... jag räds redan nu hur backlogen kommer utvecklas!

Skrivet av trickeh2k:

https://www.youtube.com/watch?v=Y4D2aeqM36Q

Ser ut att kunna vara hyggligt rent mekaniskt iaf. Hoppas de lyckas fånga upp en bra story och annat också. Smått pepp, släpps idag va?

På grund av omständigheter blir recensionen något försenad, men den är på väg! Efter helgen ska den vara på plats.

Den vanliga utgåvan var slut när jag gick in efter några minuter, men samlarugåvan norpade jag ett ex av (till mitt bankkontos stora förtret). Den och samlarugåvan av FFXVI inom loppet av några månader, plånboken får det väldigt svettigt nästa år.

Skrivet av herrPuffy:

Härlig recension och extra härligt att få se en recension av Loevet

Jag tackar och bockar för de fina orden 🙏❤️ Kände mig lite ringrostig när jag började skriva, men när det handlar om något som ligger en varmt om hjärtat blir det lättare att komma upp i sadeln igen 😄

Skrivet av Fredrik Eriksson:

I många fall känner man att remasters är onödiga. Här känner jag tvärtom. Minns när jag fööörsökte spela det här under en tågresa sent 00-tal. Gömde mig under jackan för att kunna se något på skärmen. 🤷

Jag spelade igenom hela originalet på en PSP-3000 med tv-out-funktion till min 720p-plasma, en mycket smutt upplevelse! Jag kom inte ifrån bråkiga kontroller med en styrspak, men rent visuellt var det ett bra snäpp upp från rent bärbart spelande.

Skrivet av Mutumba:

Mycket trevlig recension blir att spela en gång till. Har fortfarande kvar mitt gamla PSP-spel i samlingen.

Tackar! Samma här, jag försökte faktiskt spela igenom Crisis Core på en av mina PSP:s (don't judge me) för kanske två år sedan, men UMD-läsaren hade kastat in handduken så där fick jag tji 🤬 Var riktigt kul att köra igenom det igen, och att det är en så ambitiös remaster/remake som det faktiskt är. Hade inte väntat mig det.

Soulstice ser ju intressant ut! Bra intervju Johan 👌👏

Fasen vad kul Jocke! Det var både överraskande att läsa, och samtidigt så givet och som handen i handsken Har du uniformen tweed-kavaj med armbågspatcharna redo för skolstart? Ser fram emot att höra om livet som student på en framtida tillställning! Kram!

Skrivet av Luciphear:

Jag antog att det bara var referenser då Final Fantasy gillar att återanvända många namn på karaktärer och andra saker och ting genom spelen. FFXIV gör det till en extrem nivå men lite i samma stuk.

Ja det har du ju helt rätt i, att använda namn, monster, musik, vapen, platser mm från tidigare spel är standardformalia i FF-serien. Men med Stranger of Paradise gissar jag att de försöker få in en spelpublik i FF-varumärket som inte kan ta till sig ett JRPG.

Skrivet av Luciphear:

Storyn var inte mycket att hurra över, det håller jag med om. Jag uppskattar att de försöker ge Samus lite av en personlighet men det blev lite väl krystat.
Vänta lite, är detta menat att vara en nytolkning av Final Fantasy 1?!

Ja det kan ses som en alternativ återberättelse av händelserna i ettan, men det verkar vara en ganska löst hållen återberättelse. Du hör ju i trailern att de pratar om "warriors of light", centralt för berättelsen i ettan. Garland nämns också i trailern, en karaktär från ettan.

Skrivet av Luciphear:

Hahaha. Vad jag förstått så är spelet faktiskt ganska kul men ju mer jag ser av deras trailers ju värre verkar det vara. Jag tror nog jag hade haft roligt i det men designen, grafiken, skådespelet och trailers i sig själva ser verkligen inte ur som något för mig. Ser inget Final Fantasy i det.
Jag hade inte haft något emot att testa det oavsett.

Ibland känns det som jag är den enda som faktiskt genuint tyckte om Other M... Visst, fanns kanske några ifrågasättbara moment men hade asroligt när jag spelade genom det.

Ja alltså spelmekaniskt kan det säkert blir solitt, Other M var ju till största delen bra spelmekaniskt (med undantag för att motion controls blev jävligt ansträngande mot bossar), men storymässigt var det stolpe ut utan att ens vara i närheten av nätet.

Stranger of Paradise ser rätt sopigt ut sett till design, röstskådespeleri och atmosfär. Tvivlar också på att det kommer kännas som en nytolkning av ettan. FFVII Remake ändrar på en hel del i originalet, men är ändå en nytolkning av spelets essens. Har gärna fel om Stranger of Paradise, men misstänker att jag inte kommer ha det

Förra gången en japansk speljätte fick för sig att lämna över tyglarna för en anrik spelserie till Team Ninja fick vi Metroid: Other M. Jag är oförsiktigt skeptisk till detta.

Helt rätt, fanns inga konkurrenter för min del ❤️🎮

Skrivet av trickeh2k:

Du får nog kika på hans video, han tar upp det men har problem med egentligen hela grundpremissen

Haha ok, ja jag får titta men jag gissar att jag inte kommer stämma in i hans klagomål, tycker grundpremissen är väldigt trevlig 🙂 Men jag ska kika!

Skrivet av Gregerory:

Eftersom PS5 versionen testas. Är det snyggare än Judgement

Håller på med första spelet nu…verkligen mysigt!!

Ja det är snyggare än Judgment, det är samma version av spelmotorn som i Yakuza: Like a Dragon så när du drar runt i Ijincho är allt väldigt bekant, både sett till platser och teknisk skärpa. Det rullar också mestadels väldigt bra, även om bilduppdateringen kan hosta till i mellansekvenser och i övergångar till/från menyer av oklar anledning. Jag fick inte utrymme att ta upp grafik eller ljud i texten, men även musiken är riktigt härlig. Jazz och rock i en salig blandning som passar scenerna superbt. Och precis som tidigare i Yakuza/Judgment är maten så detaljerat återgiven att jag blir hungrig på Japan-resa varje gång jag sparkar igång spelet

Skrivet av trickeh2k:

Det här verkar vara en vattendelare? Känns som ni har spelat två helt olika spel efter att ha läst din och tidigare sett SkillUps recension av spelet

https://www.youtube.com/watch?v=rn07VuUg2kc

Eftersom jag spelade och skrev text så fingrarna glödde i helgen har jag inte sett/läst SkillUps recension eller andra, så jag vet inte vad de kritiserar, men jag kan tänka mig att de har invändningar mot hur berättelsen hanteras mot slutet. Det störde jag mig också lite på, men samtidigt är resan dit så pass bra och allt extramaterial runtom så bra att jag ändå hade en fenomenalt trevlig upplevelse i sluttampen.

Så ja, svagare i huvudstoryn än ettan, men också starkare i allt runtomkring. Summa summarum, en väldigt trevlig uppföljare på en väldigt trevlig etta. Att striderna är lite för lätta och fienderna är repetitiva kan kanske störa den som spelar spelen huvudsakligen för striderna och att bemästra stilarna, men det är inte där den stora behållningen finns i Yakuza/Judgment i min bok. Allvaret och de absurda händelserna är det som gör dessa serier till något unikt bra jag uppskattar väldigt mycket i spelvärlden. De spektakulära specialattackerna är verkligen underhållande att dra loss, trots att det inte behövs för att vinna majoriteten av striderna.

Skrivet av Natrium:

Mitt resultat: 10/10.

EZ.. ge mig något svårare med tales =D här har ni ett äkta FAN =D

Haha, det är alldeles tydligt att vi får levla upp svårighetsgraden till nästa gång, jag underskattade nivån av Tales-fu (och/eller skickligheten i att gissa sig fram)

Skrivet av Sisyr:

När man är så bra att till och med minusen är plus!

Jag säger som Percy Nilegård: "ICKE!!" 😉

Siktade på att quizet skulle fungera både för veteraner men framför allt för oinvigda, men börjar misstänka att jag jag kanske formulerade frågorna och svarsalternativen lite för lätt 😄 Men tiopoängare är väl trevligt att få ändå, tänker jag!