Inlägg av Loevet

Inlägg som Loevet har skrivit i forumet

Skrivet av Foolwolf:

Tusen tack, enkelt, smidigt och utan att komplicera det hela! Du har förtjänat en grymt trevlig helg!

Jag önskar dig detsamma med extra allt! 🙂🎮

Skrivet av Foolwolf:

Kan någon förklara för en icke insatt, vilket spel i FF VII är det det hela startar med i det som är en remake?
Skulle vilja testa att spela FF VIII, för att alla är så hypade över det, men det finns ju tämligen många versioner, så vilket är först?
Vilket är tvåan finns det någon version med allt i ett för FFVII?

Tacksam för en förklaring, förenkling och inte en djupdykning, min skalle är inställd på Fredag och att läsa lite forum om detta gav direkt söndagskänsla

Ska försöka hålla det så avskalat som möjligt 🙂

Final Fantasy VII släpptes till Playstation nådens år 1997. Det är så föråldrat med dagens mått mätt att utvecklarna valde att dela upp remake-versionen i tre delar, där alltså två delar har hunnit släppas (Remake och Rebirth). När den tredje och avslutande delen släppts kommer vi ha hela remake-spelet.

Om du inte vill spela remake-spelet innan alla delar har släppts har du förmodligen fram till 2027-2028 på dig att spela igenom Remake och Rebirth 🙂

Det finns också kompletterande spel, där Crisis Core Reunion berättar en prequel-del till Final Fantasy VII (och därmed också remake-spelet). Det kan du spela om du vill ha lite mer kött på benen inför remake-trilogin.

Skrivet av Morti:

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Med det sagt finns det några segment i Rebirth som man inte kommer förstå om man inte spelat Crisis Core, så om du har tid, råd och lust skulle jag ändå rekommendera en genomspelning där.

Skrivet av Morti:

Följer upp på detta. Är också ny till final Fantasy och funderar på att spela remakes, finns ett crisis core spel med som är nån remake. Ska man spela det först?

Ja precis, Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion är en remake av ett PSP-spel som är en prequel till FFVII-originalet från 1997. Det är inte nödvändigt att spela det för att uppskatta FFVII Remake-trilogin, men du kommer förstå mer om det som händer om du spelat det.

Om du inte har tid eller intresse nog för att spela igenom alla spelen kan du köra FFVII Remake och Rebirth, och tänder du till på berättelsen kan du spela Crisis Core för att förstå mer av helheten. Jag tror spontant att det blir viktigare att ha spelat Crisis Core när sista delen i FFVII Remake-trilogin släpps, men det är ganska långt bort så du kommer få många chanser att göra det innan dess 🙂

Skrivet av jehuty:

FF7 remake är del 1 och rebirth är del 2?

Exakt. Det finns en "The Story so far"-sammanfattning i Rebirth som sammanfattar händelserna från Remake, men jag skulle ändå rekommendera att du spelar igenom Remake för mer rejäl känsla för spelvärlden, karaktärs relationer och liknande.

Rebirth innehåller massvis med referenser till detaljer i originalspelet (FFVII, inte Remake) som fans av originalet kommer uppskatta, men det är subtila referenser som inte kommer förvirra den nytillkomna. Så TL;DR: du kan spela Rebirth utan att spela Remake, men jag rekommenderar ändå att du spelar del ett 🙂

Skrivet av ninjalulz:

Skulle ni vilja påstå att det är ett måste att spela Yuffie DLC som släpptes för något år sedan innan man startar Rebirth?

Det skulle jag inte säga är nödvändigt, hon introduceras i Rebirth på ett sätt som inte kräver den förkunskapen. Men med det sagt tycker jag hennes del i Intermission-tillägget är bra och väl värt att spela igenom.

Skrivet av Crank:

Har aldrig spelat något av Final Fantasy spelen och vet inte heller vilket jag ska börja med för det är rätt rörigt med alla versioner.

Släpptes det inte nåt för typ ett halvår sedan också? Har kollat lite videos och dessa olika versioner ser väldigt olika ut också.

Känns lite som Warhammer 40K som jag har ett som släpptes för ca 2 år sedan och är lite som dras space typ spring runt o skjut i rymd miljö och sedan släpptes det ett nytt WH40k strax efter som verkar vara ett helt annat typbav spel, även rörigt med alla versioner av Rsident Evil och Persona🤣. Vilken Soppa 🍜

Såg i allafall att det finns något Final Fantasy på PS+ också, något av dessa som rekommenderas att börja med ?

Om du vill investera dig i FFVII Remake-världen (vilket jag rekommenderar, väldigt bra spel och en väldigt bra berättelse) kan du börja med Crisis Core Remastered, sedan Remake och sen Rebirth.

Om du skulle vilja spela ett äldre men väldigt bra FF kan jag rekommendera Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Det är lite vanskligare att rekommendera i och med att det är något av en vattendelare bland fans, men om du läser recensioner och tittar på video om det och det ser tilltalande ut är det en varm rekommendation.

FFXV (15) kan jag inte riktigt rekommendera. Det är förvisso kul att äventyra i spelvärlden, men handlingen är väldigt meh och stridssystemet är ok men inte superbt.

FFXVI (16) är väldigt bra, och om du inte har problem med att det är ett actionbaserat stridssystem får du en väldigt bra berättelse där och bland de bästa karaktärerna i serien.

Skrivet av arelion:

Blev så förbannad av slutbossen i första delen att jag ALT-F4ade spelet och inte ens sett fram emot det här trots att FF7 är mitt favoritspel någonsin.

Ja det är en onödigt irriterande avslutning på en väldigt bra första del. Där hade halva mängden bossar varit lagom. I Rebirth går det bara lite över gränsen för vad jag tycker är en vettig mängd, och det går att ändra svårighetsgraden när som helst om man tycker det är störigt tidskrävande., men det är synd att något så bra ska avslutas på ett störigt vis. Men det som händer efter väger upp, så jag avslutande med ett leende på läpparna i slutändan 🙂

Skrivet av meanh:

"Avslutande boss-bonanza (igen)". Oof, hade hoppats på en nedtoning av detta i Rebirth, detta tillsammans med den väääldigt mjuka bilden i prestandaläget får mig att seriöst fundera på att avboka min Deluxe Edition och spela något annat istället till dess DD2 kommer.
Är rädd att jag kommer känna mig lika besviken på spelet efter de sista 2 timmarna som jag gjorde efter Remake när jag ser uttrycket "boss-bonanza", detta då Remake kändes mer som Kingdom Hearts (en serie jag fullkomligt avskyr) än Final Fantasy i slutet.

Jag ska dock poängtera att Remake var värre sett till boss-bonanza i slutet. Rebirth är inte riktigt lika illa, men det är på en större skala än jag hade hoppats på. Less is more är ett koncept som utvecklare av moderna jrpg:s gärna får ta till sig. Det är väl viljan att göra slutet mer bombastiskt och minnesvärt som gör att de ska kasta in en drös storslagna bossar, men för min del stjälper det snarare än hjälper.

Men som sagt, inte lika illa som Remake, så du skulle kanske inte få lika mycket Kingdom Hearts-känsla i Rebirth 🙂

Skrivet av Arzei:

Låter magiskt. Jag är så sjukt sugen, men efter DF:s video så har jag till slut bestämt mig för att vänta på PC-releasen. Att spela Remake i låst 4K120 på PC var game-changing även jämfört med den PS5-patchade versionen, och efter att ha sett Rebirths bekymmer med texturer, lågpoly assets, lågupplösta skuggor med låg draw distance och 1152p i Performance Mode så... ja, det håller inte riktigt.

Men jag är hoppfull om att väntan på PC-släppet inte blir lika lång den här gången.

Med tanke på hur länge vi får vänta på den avslutande delen kan du nog utan problem invänta PC-releasen och njuta till fullo 🙂 Jag spelade igenom Rebirth huvudsakligen i grafikläget och där hade jag inga problem med det visuella, men jag är å andra sidan inte alls känslig för 30 fps om det bara är stabilt (vilket det trevligt nog är i Rebirth).

Skrivet av jeppe109:

Vad kul med tidig recension till skillnad från många andra av dagens titlar.
Tack för en trevlig lässtund.

Kul att den uppskattades! Vi fick faktiskt också gott om tid till att recensionsspela det, var skönt att inte behöva stressa med vare sig handlingen eller allt sidomaterial.

Skrivet av Sphere of No Form:

Tack för en bra recension. Har spelat första delen i demon, vet inte om jag vill fortsätta längre och bara njuta av spelet i sin helhet.
Fick nyligen ett mail av Spelbutiken att det kommer skickas ut ett par dagar innan release (Deluxe).

https://c.tenor.com/SD-5sdtUX8QAAAAC/tenor.gif

Hade inte jag recenserat det hade jag nog tänkt likadant, gå in med så lite speltid som möjligt och bara gräva ned mig i det fullständigt. Jag hade ju förhandsspelat det några veckor innan, men då hann jag bara få en liten känsla för förbättringarna. Var väldigt trevligt att helhetsupplevelsen var ännu bättre än jag hade på känn efter förhandstitten 🙂

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag undrar ju lite om de pudlade på "ödestematiken"? Det togs ju inte emot speciellt bra så skulle inte förvåna mig om den var tänkt att ha mer impact, men att de har ändrat om det mellan delarna just för kritiken?

Jag skulle tro att de filar på manus mellan trilogidelarna, men att stommen är satt sedan länge (åtminstone hoppas jag det, vill inte ha repris på Disneys avslutande Skywalker-trilogi här 😏).

Kan inte bli mer konkret av spoiler-skäl, men sättet som de hanterar ödesfrågan på och avslutningen ger i alla fall mig en god känsla för att de faktiskt kan knyta ihop säcken på ett sätt som är nytt men ändå inte förstör eller förtar från originalupplevelsen.

Skrivet av Gen:

@Loevet

Körde du demot? Många klagade på att prestandaläget var väldigt suddigt och skuggorna riktigt kassa. Detta skulle fixas i den andra delen av demot som släpptes igår men har själv inte hunnit testa.

Jag körde aldrig demon eftersom jag höll på med recensionen då. Uppdateringen av demon som skulle fixa det visuella i prestandaläget släpptes till recensionskoden samma dag, men då hade jag redan lämnat in recensionen. Snabbtestade dock uppdateringen igår och det tidiga intrycket var att det hade blivit bättre, men det baserades på kanske 40 minuters spelande så jag skulle nog behöva köra lite mer för att säga om det är en markant förbättring.

Skrivet av Aletheides:

Håller med om stridssystemen i NnK. När tvåan var nytt så var det dessutom för lätt. Svåraste svårighetsgraden då var så lätt att det nämnda urvattnade action strider inte hade någon utmaning. Man tog i fiender so dog dem.

Det patchades senare genom att man lade till ännu en svårighetsgrad om jag mins rätt, men då hade spelet redan floppat jämfört med ettan.

Oh ja, visst var det så, NnK II var aldrig särskilt utmanande, inte ens slutbossarna var något att skriva hem om. I första spelet var slutbossen lite halvtuff även om man hade levlat upp sig hyggligt mycket och samlat på sig en bra uppställning monster i ens team.

Jag spelade klart tvåan innan patchen kom, men även med bättre balans i striderna hade det inte kommit i närheten av ettan. Strategi-striderna man tvingades in i lite då och då under handlingens gång var bara ett irriterande avbrott i JRPG-upplevelsen.

Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, Poké-samlandet var en nice touch. Minns inte exakt varför striderna inte fångade mitt intresse, men har för mig att jag tyckte karaktärsdesignen på monstren var lite småtråkig. Var kanske därför Spelade aldrig tvåan, fått höra att den fick rätt ljummen kritik om jag inte missminner mig?

Borde egentligen spela om NnK... Eller titta på när grabbarna kör det därhemma, de skulle nog älska det!

Att introducera grabbarna till denna pärla och samtidigt proxy-uppleva det själv låter ju som en förträfflig idé, lövet-approved! 🥰

Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, NnK var supermysigt, verkligen! Men usch vad jag ogillade striderna i det spelet, det drog ner det rejält för mig. I övrigt var det verkligen som en sagobok som kommer till liv.

Jag gillade striderna i NnK rejält, framför allt det Pokémanska monstersamlandet till ens grupp. Till NnK II fanns det inte kvar och striderna var mer actionbetonade, vilket inte alls engagerade mig. Hade tvåan haft ettans stridssystem hade jag uppskattat det betydligt mer (var dock inte bara stridssystemet som gjorde att jag inte diggade tvåan lika mycket). NnK är definitivt en av de senaste tjugo årens höjdpunkter i JRPG-genren.

Skrivet av Aletheides:

Ja Arise kändes ganska "streamlined" för att få in nya spelare till serien, vilket utvecklarna själva även påpekat att det är i någon av launch intervjuerna. Så ganska "safe" story. Det släpps ju en story DLC snart (9 november så om 3 dagar) med en fortsättning på storyn (20 timmar) så man får väl se vad de väljer att göra med den, men jag tror ju inte att de kommer göra annat än fortsätta som tidigare.

Ja det låter bekant när du nämner det. Om de gör ett bra jobb med story-DLC:t kan det få narrativet att växa, men samtidigt bygger det vidare på en grund som är ganska meh. Om man toppar en minestronesoppa från skolmatsalen med löjrom är det till syvende och sist fortfarande en minestronesoppa från skolmatsalen 😏

Skrivet av Aletheides:

Ja smaken är som baken Zestiria och Legendia får oftast samma kritik. Att det är svag storyline, svaga karaktärer och svaga världsbyggen med mängder av lösa trådar. Sedan brukar det vara lite olika vilken av dem folk tycker mest illa om. Jag gillar dock Legendia mer än Zestiria. Det sistnämnda var en riktig besvikelse när det släpptes efter Xillia och Xillia2.

Jag faller in under den kritiken också. Legendia tyckte jag ändå hade atmosfären och känslan på ett sätt som Zestiria och Xilia 1&2 inte hade. Spelmekaniskt och visuellt var Zestiria och Xilia 1&2 roligt men narrativt var de väldigt intetsägande. Tyvärr var Arise också något blah sett till narrativet, men visuellt och spelmekaniskt var det väldigt kompetent.

Skrivet av Herr Spinkben:

Det rätta svaret är såklart FFVI, men jag har förstått att det är väldigt beroende på om man spelade 6an eller 7an först.

Även jag håller Xenogears som en av dom bästa berättelserna.

Och en eloge till Vagrant Story som är en riktigt unik jävla pärla. Musiken, gameplayet och atmosfären. Chef's kiss!

Visst är det så. Jag hade sett en kompis spela FFVI när det begav sig men spelade det inte själv förrän jag hade blivit biten av JRPG-flugan med FFVII. Sexan var fortfarande våldsamt bra, men det där första starka intrycket som man får med ens första riktigt bra JRPG fick jag inte med det. Sen tycker jag att andra halvan av FFVI tappar en del, men ska man bara bedöma det på första halvan knäpper det nog till och med FFVII på näsan. Ruskigt stark inledning och en kavalkad av urstarka scener.

Vagrant Story lyckades jag aldrig komma in i, trots att jag älskade Ivalice som setting. För mig var det gameplay som var den stora stötestenen, annars är musik och Inramningen top notch!