Inlägg av tr1stam

Inlägg som tr1stam har skrivit i forumet

Skrivet av Shamanfox:

Där håller jag inte med dig. Du kan inte förutspå hur spel kommer åldras, även de närmaste dagarna eller månaderna. Vissa saker kanske blir patchade, vissa saker kanske inte blir patchade. Vissa saker kanske tas bort, vissa saker kanske förblir kvar. Vissa spel kanske anses vara inappropriate av samma skäl varför vissa filmer eller serier anses inappropriate. Då kommer ju inte en recension som har skrivits stämma överens med den verkligheten då.

Jo, det kan man. Med tanke på att du har en community där du hela tiden har en tätt kontakt med så kan du det och på så sätt veta exakt vart spelet kommer hamna. Lyssnar du på din community som vissa utvecklare gör så så vet du exakt vart ditt spel hamnar. Dessutom vet du vilka utvecklare väljer att lyssna och vilka inte gör det. Varför tror du allt fler spelutvecklare anställer Communy Managers? Och som tidigare hävdat; att jämföra spel kontra film och serie recensioner ÄR inte samma sak. Dessutom handlar det om hur man recenserar spel inom MP/T-FPS. Inga single player spel.

Skrivet av Shamanfox:

Du svarade inte på min fråga dock; hur länge ska man avvakta enligt dig? Och vad gör din "logik" till den rätta tidpunkten?
Jag talar inte för ditt argument, utan påpekar mer att man kan inte vänta då live service spel ändras konstant. Det finns ingen rätt tidpunkt att vänta med en recension. Jag tycker att en recension ska släppas samtidigt som ett spel släpps eller några dagar innan, då vissa använder recensioner som referenser om de ska skaffa spelet eller inte.

Jo, det gjorde jag. Jag svarade enkelt och tydligt; 1 hel säsong (max 2 månader). Du får läsa vad jag skriver. Jag skrev aldrig att det var min logik. Ett service spel förändras extremt mycket under första säsongen. Overwatch och Valorant är extrema exempel på detta. Efter en säsong är dessa spel i form av QoL inte ens lika.

Skrivet av Shamanfox:

Gällande "tog aldrig upp dolphin dive", varför skulle man ta upp det? Spelet är en Remake, inte en Remaster. Man behöver inte jämföra varje feature och poängtera hur allt skiljer sig med originala. Annars får man ta upp varenda liten detalj som har ändrats och den listan blir oerhört lång. Balansering av vapen, sättet hur man spelar, damage modifiers ändrats, sättet hur man låser upp attachments och vapen, level systemet, banorna, TTK, perks. Det går inte. Eftersom det är som sagt en Remake. De har gjort om MW2 MP från grunden, så att jämföra till det gamla är ganska irrelevant till det gamla spelet. Det är bättre att se MW2 2022 som ett helt nytt spel.

Va? Vad snackar du om? Remake? Nej? Trollar du eller vad? xD Ingen jag känner eller ha sett tolkar inte MW2 som en remake eller remaster av det jag har sett. Spelet kör på en uppdaterad motor och har helt andra mekaniker än de tidigare spelen. Vad menar du att det inte går? Varför skulle det inte gå? Om skillnaden är så pass stor då är det ta mig fan ett nytt spel - eller?! xD Hur ska du ha det. Du säger emot dig själv, my friend. Att man behåller saker i en MP är inget ovanligt. Förutom om du heter Overwatch 2; där du behåller bokstavligt talat allt men ändrar i QoL. I alla fall - det är inte det som det handlar om.

Varför spelar en krokad grej som "dolphin dive" en roll? Kanske för att man spelar enligt en meta på SBMM? Med tanke på din kommentar här så vet jag inte om du ens förstår (eller försöker förstå) vad jag menar.

Skrivet av Shamanfox:

Fast nu låter du lite okunnig gällande MP spel, tyvärr. En säsong är aldrig 1 månad lång. Standarden för en säsong är 3 månader. OW2 började 4:e Oktober och håller på fram tills 6:e December. Valorant kör också med 2-3 månader per säsong (oftast 3). Tar vi andra spel som t.ex. T-FPS Fortnite och PUBG så är deras säsonger också 3 månader. Tar vi t.ex. Apex Legends som FPS MP så är det 3 månader.

Hahah va? Läser du ens vad jag skriver? Mannen, sluta skäm ut dig. Jag skrev 1 säsong (1-2 månader). Det är bara att titta Valorant med fler kör på 58-60 dagar. Få spel har 3 månader. Hahaha, vad pinsamt xD Vad skulle problemet vara med att du väntar med en recension på ett sådant MP spel menar du? Berätta!

Skrivet av Shamanfox:

Nackdelarna är stora; recension som sagt används som referens ifall någon överväger att köpa ett spel. Du kanske inte gör det, men finns väldigt många som fortfarande gör det. Annan nackdel är att beroende på spel (t.ex. BF2042) så kan spelet ändras rätt markant efter 2:a eller 3:e säsongen, så det går inte att säga "vänta X månader" då vissa spel kanske inte ändras alls, medan andra spel ändras drastiskt. En till nackdel är att skulle en sida vänta med att göra en recension för ett spel så kommer trafiken till sidan minska, då folk skulle leta upp recension på annat håll som har varit snabbare på att släppa deras recension. Det är en anledning varför embargo existerar bl.a..

Är det en nackdel att vänta med att köpa ett spel för att se om du får valuta för pengarna? Jag vet inte vilken värld du kommer från men du får gärna förhandsboka spel åt mig om du tycker att det är värt det. Ge mig gärna tid också när du är igång. Vem säger att det INTE går att vänta 1-3 månader? Vem? ALLA competitive spel jag har spelat och någonsin spelat är efter spelets släpp 1-3 månader. Du förstår inte faktum den att spelet förändras och det har inget att göra med "world first". Under en hel säsong hinner utvecklare patcha de största problemet. Vissa spel - som just Battlefield 2042, SpaceHulk osv blev helt ANDRA spel efter de 1-3 månaderna.

Skrivet av Shamanfox:

Gällande Bastion och Mei, de var inte borttagna när recensionen gjordes. Man kan inte förutspå att sånt händer. Även andra spel tar bort funktioner ibland om de märker att det har skapat ett "gamebreaking" bugg. Återigen, det finns ingen specifik tid man kan vänta på. Spel har släppt nya karaktärer som har sedan tvingats stänga av ett tag fastän själva "core" spelet är flera månader gammalt. Det är ingen nytt fenomen.

Jag med. Alla spel har review embargo. Även MP-drivna spel.

Hahaha precis! Hade man istället väntant med att recensera Overwatch 2 till december så hade man kunnat lägga ett mer. Du snackar mycket skit; du blandar ihop SP och MP. I MP är ALLT viktigt. Även karaktärer som Mei och Bastion i Overwatch 2. Core i MP spel är deras netkod, motor, hitreg, interp, balans i både vapen, karaktär och karta, spelmekanik. Ska jag fortsätta? Du vet inte vad du pratar om. xD

Skrivet av Shamanfox:

Fast det är kortsiktigt tänkt. Om alla skulle sluta köpa spel på release och istället vänta med tills det är fixat, hur ska det bli fixat då? Vissa problem dyker inte upp förens man har en viss belastning. Vissa problem är specifika till specifika dator-setups.
Dessutom, skulle ingen köpa spel under release så skulle det anses som flopp, och studios kan då överge spelet då de kan inte veta om spelet någonsin kommer få upp intresset igen.

Jag personligen har aldrig sett att någon har använt "popularitet på YouTube" som metric. Vart kan man se sånt? Eller baserar du det helt på vad som dyker upp på ditt specifika YT flöde på de specifika kanaler du följer?

Det är nog det bästa som finns. Vart enda en nörd önska att man slutade förhandsboka spel och köra de på day 1 av den simpla anledningen att företag pumpar ut ofärdiga spel - vare sig det är SP eller MP. Att du inte köper ett spel på releasedagen, studerar igenom spelet och dess innehåll gör dig till en smart konsument, som i sin tur ställer krav på att utvecklare och utgivare blir mer noggrannare än bara pumpa ut spel. Det blir en harmonisering. Googla termen "Economic man" och sätt det i korrelation till detta vi diskuterar nu.

Det beror på vilka genra; följer väldigt mycket Asmongold, Necrit, 2GD, GmanLives, jackfragsoch även sist men inte minst TotalBiscuit (RiP <3) med fler. Där hittar jag mer input, information med mer än från recensioner och åsikter från dessa för att bilda mig en någotlunda uppfattning. Enda metric jag baserar är att spelföretag lyssnar på dessa och förändrar mycket runt om kring deras input. Det är gott nog för mig Men jag jämför detta med andra spelsidor samt andra siffror via Twitch och andra chart sidor för att få mig en helhet.

Vart hämtar du din information ifrån? FZ.se recensioner? Sheeeesh...

Skrivet av Shamanfox:

Gällande SP kommentaren; jo, saker kan ändras i SP spel också. Stardew Valley är ett exempel som har fått massvis med ändringar och tillägg sen det släpptes. No Man's Sky (som är mer SP än MP) därmed, har gjorts enorma ändringar. Att man inte kan nerfa eller buffa något i SP spel? Vart får du det ifrån? Det finns flertal spel som har fått balanseringsändringar efter release fastän det är SP spel. Återigen, en snabb googling ger dig svaret på att det händer. Betyder det nu att enligt din logik så får man inte recensera SP spel heller förens X antal månader?

SP i ett MP är antigen Co-op MP eller RPG. Det är inte samma sak som att du spelar HL2, förstår du? Utvecklarna själva kallar spelen för MP. Hitta inte på en massa skit om du vill ha en ärlig och seriös diskussion. Med din logik borde alla MMO spel vara SP. Det funkar inte. Samtliga spel tillhör RPG eller MMORPG element där du har en story driven del som driver spelet framåt. Om något så är just det en service game. Så jag förstår inte ens vad du snackar om här - helt irrelevant.

Skrivet av Shamanfox:

Hur länge var Cyberpunk 2077 buggig? Du vet, ett single-player spel som fick enorma mängder patchar, även ett år efter release. Hur mycket buggar inte CS fortfarande? Även efter 2000 timmar i spelet så finns det så mycket som behövs fixas men aldrig görs. Även senaste ändringen till M4-S gällande ammot var ett dåligt drag av utvecklarna, men antar att alla som recenserade CSGO borde ha avvaktat tills spelet inte uppdateras längre?

Cyberpunk 2077 var buggig i cirka 1 år. Efter att nästan ha förlorat ansiktet i världens ögon, alla återköp med mer som gjordes var . Att jämföra Cyberpunk 2077 med ett spel som Valorant eller MW2 multiplayer är extremt korkat och missvisande. De har heeeeelt olika på alla sätt och vis. Det enda de har gemensamt är att de är buggiga vid release. Vilket borde säga dig mycket då genomsnittstiden för ett MP spel kontra ett SP spel med buggfix är som dag och natt Du har en instant match på MP medan det tar månader innan det sker för SP delen. Kolla OW2; de ska ha en SP del som skulle ha släppts tillsammans med MP delen men den sköt de upp till nästa år.

CS följer mer denna regel: https://www.makeuseof.com/tag/4-bugs-glitches-video-games-bec... - Jag är ingen spelutvecklare men det finns ett namn när du bygger in buggen som en del av spelet. Wallbanging från himmel och jord på vissa kartor är en av de mest klassiska i CS 1.6 te.x. Det blev mer en meta än en bugg :3 Så jag förstår inte din poäng.

Skrivet av Shamanfox:

Recensionen visar helheten vid det ögonblicket recensionen gjordes. Ingen kommer titta upp recensioner för CoD MW2 om 2 månader. Ingen tittade på recensioner för Witcher 3 efter 3 månader från release. Även fast spelet fick uppdateringar för fixar. Varför? Jo för alla vet att skrivna recensioner är skrivna vid spelets release, och det är sällan de uppdateras. Varför lägga ner tid på artiklar och recensioner som inte drar in trafik till en sida längre? T.o.m. folk på YouTube har gamla recensioner och videos på spel som de inte uppdaterar eller tar bort efter att det inte längre är relevant eller existerar i spelen.

Jag personligen tycker att FZ har varit relativt bra i deras recensioner genom alla genre. De är inte alltid perfekta och jag håller inte alltid med. Men om jag inte håller med så är det fine, jag går oftast vidare till nästa recension eller artikel. Och om du har varit på FZ lika länge som jag (mer eller mindre), och har alltid tyckt såhär gällande deras MP recensioner, varför fortsätta läsa dem nyheterna?

Ja, det gör de och det är EXTREMT missvissande gällande MP/T-FPS spel. Nej, jag vet att ingen tittar på recensioner gällande spel rent generellt. Jag har skrivit det också tidigare.

Och det var de jag menade med att de har clickbait artiklar. Recensioner på FZ.se handlar att få ut den så snabbt som bara den; utan att vara någorlunda saklig även fast det är subjektivitet som gäller. Varpå jag menar på att skall det vara subjektivt; anställ någon som VET hur MP/T-FPS spel fungerar och hur dessa utvecklas.

Alltså dude, du repeterar redan saker jag har skrivit. Det är bara att sätta dig och läsa mina inlägg. Du argumenterar FÖR min talan, haha.

OBSERVERA! Läser du inte mina svar kommer jag inte svara dig. Du är antigen ett troll eller så saknar du förmågan att förstå vad man skriver till dig.

Skrivet av Shamanfox:

Jag jobbar inte på FZ, men kände att jag vill ge min syn på ditt argument;

Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade.

Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända.

Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden.

Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat.

Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det.

Och sist men inte minst; både OW2 och Valorant hade färre buggar vid release än MW2 har haft hittills. Skulle nog säga att OW2 har haft minst buggar utav dessa 3 spel vid releae, följt av Valorant. MW2 så stöter du på minst en bugg varje match.

Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året.

Intressanta och välformulerade tankar

"Även film kan få annorlunda recension eller mottagning beroende på hur världen och samhällen ändrats med tiden. Ingen såg något fel på vissa av Kalle Ankas avsnitt för 40 år sen, däremot nu så blir vissa avsnitt bannade."

Dessa saker (film och serier) "bleknar" bort och blir antigen kultförklarade eller postmoderna. Det kan du se genom att olika "remakes" återkommer där tolkningen hela tiden ändras på massa olika sätt. Du förstår ju själv att recensionen för denna typ av produkt skiljer sig från ett spel vars primära syfte är interaktiv underhåll? Dessutom kan vi inte påverka hur ideologiska . Att blanda in en ideologisk bedömning i sin subjektivitet vid en recension är att inte recensera. Dessutom kan ingen förutspå framtiden på just "hur väl något åldras" inom just filmer och serier. Det kan man i spel.

"Spel recenseras vid tillfället journalister får en ”review copy”, eller när redaktionen bestämmer för att införskaffa spelet.

Hur länge ska man avvakta då gällande MP delen? Ta BF2042 som exempel, Dice har gjort stora ändringar i spelet, men det tog flera månader. Ändringar som ingen förutsåg skulle hända."

Ja, du tar fram ett verkligt exempel. Även fast vi - spelare och gemenskap i sig - vet att dagens spel släpps i princip ofärdiga för att senare patchas och balanseras samt optimeras. Du talar FÖR mitt argument att vänta med att recensera MP/T-FPS spel. Skribenten i denna recension tog aldrig upp de enorma mekaniska förändringar så som tredjepersonsläge, dolphin dive med mer (som andra spelsidor tog upp i sin MP-del) som spelar en stor roll. Bara att spelet upplevs långsamt (vilket det säkert också gör).

"Tar vi OW eller Valorant som du tog som exempel; de är live service spel, så balanseringen och buggar kommer komma under hela deras tidslopp.
Om alla redaktioner (FZ, IGN etc) skulle följa din logik så skulle inget spel bli recenserad längre, då allt patchas och fixas utefter tiden."

Jag förstår inte hur ni ser bristen i "min logik" med att vänta med recensioner med MP/T FPS spel i till exempel en säsong som oftast är en (eller två) månader (i värsta fall)? Vad menar du är nackdelarna med detta? Vad skulle möjligen vara problemet här, menar du? Valorant har nästan inga buggar kvar än lite QoL ändringar medan Overwatch 2 så tar man BORT content för att det buggar. Spelet är snart 1 månad gammal. Tror du Blizzard tänkte här att de skulle släppa OW2 för att sen ta bort content? De tog bort Bastion och nu även Mei för att de buggar rejält. Det har spelare sedan tidigare påpekat. Skribenten som recenserade OW2 fattade inte ens vad han spelade xD Förstår du vad jag menar? Skillnaden mellan en som vet och en som inte vet är dag och natt - speciellt hos FZ:s recesenter. De är duktiga på konsol och plattform spel där SP är dominerande - resten finns mycket att önska :3

"Du skulle även behöva skriva till spelutvecklare om att de dår sluta skicka ut review copies, och ifall de skickar ut sånt så får de förlänga embargot tills splelet är 100 fixat."
Nu talar jag om spel som vi vet är väldigt mycket MP-drivna. Det kan vara allt från co-op till eSport.

"Det finns folk som använder recensioner som referens ifall ett spel blir ett köp. Snabb googling så hittar du många som skrivit om hur de köpt spel pga alla hyllat det men sen visat sig vara buggfiesta (CP2077 är ett bra exempel). Så bara för att du inte använder recensioner som en faktor i ditt beslut av köp så betyder det inte att någon annan inte gör det."
Nej, det stämmer inte riktigt. Där har du fel. Av den simpla anledningen till att folk förhandsköper spel. Därför var det kaos med återbetalningarna med CP2077. Det gäller allt från CP2077 (som jämförsvis med MW2 fick en mild recension - men vad fan) till oändliga antal EA och Blizzard spel som släppts på senare tid. I min krets med gamers så är det aldrig en recension som avgör om du köper ett spel eller inte - utan andra faktorer. För att spelrecesenterna är de facto ute och seglar med sin subjektivitet och målgrupp att de tappar bort helheten.

Om så är fallet; då bör "min logik" vara ändå bra sätt att ta det vidare då folk avvaktar med att allt balanseras eller matchas bort. Många tittar på populäritet i spel via SteamCharts eller via Twitch streams samt Youtube. Att läsa till sig något har en annan typ av tyngt i form av "seal of approval". Igen - spel som är SP baserade är absoluta där. Inget kan förändras _I SPELET_ än själva innehållet som direkt påverkar din upplevelse än QoL. Om ens det. Du kan inte nerfa eller buffa något i ett SP spel. Det kan du göra i spel som CS, Valorant, OW2 och MW2 - och det är dessa faktorer som spelar en större roll efter en säsong eller någon månad i förhållande till Mario + Rabbids: Sparks of Hope. Förstår du hur jag tänker?

"Det är helt rätt att ta upp buggar i en recension, och det ska få påverka betyget negativt så att man inte hamnar i en CP2077 situation igen där spelet får 95/100 överallt men sen visar sig vara buggigaste spelsläppet för det året."
Igen - varken du eller dessa skribenter har övertygat mig till VARFÖR just det spelar en stor roll om buggar idag, när vi de facto vet att de försvinner om cirka 1 månad (i alla fall de mest anmärkningsvärda)? Varför inte vänta och vara mer opartisk och spela spelet som det var tänkt? Snubben spelade CoD i max 10 timmar och bildade sig uppfattningen att spelet saknar vapen när han spawnar kontra allt det andra som tillförde massa nytt i förhållande till övriga CoD spelen? Tror du seriöst det är en grej om ens en vecka? Såna saker åldras som dålig mjölk och visar inte helheten. Recesenter tappar ansiktet och därav jag tycker att de saknar 0 kunskap i just hur man recenserar dessa spel.

Min upplevelse i snart 12-13 år på FZ har varit att piss dåliga på att just recensera spel så som CS, Valorant, OW2 och MW2. Det vet inte - så enkelt är det. Jämför med andra aktörer så ser du. Allt för FZ rececenter är Super Mario spel - och de har svårt att greppa det. Det är som att recensera en vattenmellon fast med smaklökar av ett äpple. Det ÄR inte samma frukt ens - vad gör du, liksom?

Skrivet av Tomas Helenius:

Feedback noterad.

Cheers! :3

Skrivet av MulletDeluxe:

Jag jobbar inte på fz. Ditt resonemang är fortfarande ihåligt.

”Vi har inga betyg eftersom DLC kan ändra spelupplevelsen senare” är inte heller något som brukar användas.

Eller som du själv hade skrivit, de ba lollerz :/ ja klagar inte ;);) alla har olika åsikter:3 xD

Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar xD

Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast när ska vi recensera då? 1 vecka, 1 månad, 1 år? Folk vill ju veta här och nu när spelet släpps om det är värt att lägga 800 kr på (som CoD faktiskt kostar).

Men visst, du har all rätt att tycka våra recensioner är "clownfiesta", tackar dig i alla fall för att du läser.

Har inte öppen beta/demo det syftet? Jag har aldrig i mitt liv köpt en spel baserat på någon recension. Recensioner i spel som social proofing dog ut för typ 15 år sen. Nu spelar jag en öppen eller invite beta. Någon dag innan. Är det bra; så avvaktar jag och köper sen. Är det bajs så skiter jag i det. Rätt så logiskt? Och testar jag något som redan finns ute, så är det för att det ökar i populäritet via Twitch, Steam Charts eller word-of-mouth?

Ska du recensera MP/TFPS-spel så är la huvudreglen 2-3 månader? Alltså minst en säsong bör ha gått för då hinner utvecklaren fixa patchar, balanser med mer. Eller? Det är ju du som är journalist, gör ditt jobb, wtf xD

Skrivet av Tomas Helenius:

Det funkar även för de flesta spel som uppdateras över tid, så länge man som läsare är medveten om det. Vilket som sagt de allra flesta är i dag. Visst, vissa speltyper är rätt extrema (MMO, t.ex.) men recensioner ger ju även info om saker som står sig över tid.

Vet inte vart du vill komma med feedbacken - ska vi bara recensera Nintendospel och fixa en mall så att alla recensioner görs exakt likadant? Oavsett - du kommer bli trevligare bemött om du själv är lite trevligare än att kalla oss clickbait osv.

Hur kan du ta illa vid på den feedbacken som ges? Like honestly dude? Feedbacken är enkel; jag vet inte om det står otydligt men jag förtydligar ödmjukt: sluta recensera spel på EXAKT samma sätt. Ni bör tänka annorlunda i varje anseende när det kommer till spelets kategori, målgrupp, typ av spel osv osv, eftersom de ÄR olika. Därav att ni recenserar ett AAA-spel som om det vore plattform spel som Rayman. Om du jämför era artiklar och recensioner i form av innehåll, tyngd och antal ord så kommer du bokstavligt talat se skillnader i bedömningen, antal ord och dess hela kvalitet.

Igen; absolut att bedömningen är subjektiv; men sätt i så fall en kunnig person bakom den pennan än någon Nintendo Wii snubbe. Är det tydligt nog? Jag ska inte säga till er hur ni ska göra ert jobb. Jag slänger ut feedback, det är upp till er att ta av er av den eller inte.

This is why I use adblocker. Holy shit... Vill du ha en annonsintäkt från mig, erbjud mig kvalitet och inte kvanitet. Jag har inget emot att betala för kvalitativ speljournalism - vare sig med pengar eller ads revenue.

Skrivet av MulletDeluxe:

Recensionen gäller produkten som den är vid recensionstillfället. Ganska uppenbart.

Skrivet av Tomas Helenius:

Hela syftet med en recension är ju att berätta hur något är. Att kritik kan bli inaktuell är inget nytt - spel har kunnat patchas i 30 år eller så. Det får man som läsare vara medveten om, och jag är säker på att de flesta här på FZ är det för mp-spel.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast ingen recension är aktuell efter 2-4 månader, allt patchas och nytt material läggs till. Vi recenserar en produkt för hur den är här och nu och om vi tycker den är värd att lägga pengarna på vid release. Vi kan inte ta hänsyn till "what if", buggar kan fixas, men de kan lika gärna INTE fixas eller att en framtida patch introducerar nya buggar, vi måste ju recensera vad vi har här och nu. Detta gäller även Super Mario-spel.

Jo, jag förstår hur recensioner är gäller "produkten som den är vid recensionstillfället". Det kanske funkar för en "fast" produkt eller en film, det funkar dock inte på spel. Kanske år 1999 när man patchade spel genom PC Gamer skivor, absolut. I dagens läge är det mer flytande vilket man borde förstå och avvakta med. Antigen recenserar ni för clickbaits eller för att ni inte ver hur ni ska göra. Och jag feedbackar i välmening.

Jag skickade med er 2 stycken olika recensioner där de hade mycket mer buggar än vad CoD: MW2 har (läste igenom flera recensioner) där ni tar upp olika mycket på olika spel.

Hur ska ni ha det? Antigen är ni extrem okunniga när det kommer till MP FPS/ TFPS eller så har saknar ni en konsensus på vad syftet med er recension är. Som sagt; Nintendo spel, thats your shit xD

Och nej, jag gnäller inte utan bara recenserar Nej men, bara det att era recensioner hade en tygnt en gång i tiden och nu är det bara clownfiesta :/

Tolka detta som ni vill :3

"Buggigt multiplayer"

Inte för att jag spelar CoD eller så men jag förstår inte varför detta är en faktor i en recension, och då tänker jag oavsett vilket spel? Jag har så länge jag minns aldrig sett ett spel släppas buggfritt - vare sig det är ett SP eller MP spel. Jag spelar Overwatch 2, CS:GO och Valorant som än idag har massiva buggar som utvecklarna har patchat bort.

Hur aktuellt är denna recension om säg 2-4 månader då majoriteten av buggarna är fixade och balansen har nått sin skalbarhet? Känns inte direkt så pålitlig. Men hey, så är det när man sitter i ett forum vars skribenter vet bara hur man recenserar Super Mario spel och aldrig rört ett FPS spel på PC i mindre än 10 timmar! xD

EDIT: Det är bara att jämföra själva för att förstå vad jag menar:
https://www.fz.se/recension/283388-valorant
https://www.fz.se/recension/291675-overwatch-2

Skrivet av maq777:

Troligen skitbillig, så jag kommer nog köpa och testa den. Kommer det bli min primära spelmaskin? Nope Nope Nope. Minsta lilla latency gör mig åksjuk om jag spelar fps.

https://acegif.com/wp-content/uploads/gifs/nope-18.gif

Varför i Gabes namn spelar du FPS på en konsol och TV då, haha! Like really dude... xD

Skrivet av Molotov:

Vill inte kalla det premium vr, förutom priset.

Jag kopierar inlägget jag skrev i samma nyhet på Sweclockers

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

______
Quest pro är inget gaming headset.
Det ska mer ses som en försts generation MR eller typ samma nivå som Rift CV1 var

Är Metas nya VR trådlös? xDD Dum fråga kanske, men förstår inte så mycket kring det.

Tycker spelet är riktigt bra! Däremot märker man direkt att i open queue så är metan extrem OP med 2-3/tanks eller 1 DPS samt 2 healers :/ Går fan inte att slåss med de.

E-A Sports: Its in the snowflake.

Skrivet av Whisp:

Skillnaden från Valorant är att i Overwatch så är det mer avgörande vilken hjälte du väljer. Det hade ungefär varit som att du måste använda riktiga pengar för att låsa upp vissa vapen i Valorant.

Jag förstår vad du menar men det är inte samma sak. Då Valorant och Overwatch är extremt ability beroende för spel så spelar vapen mindre roll. När en ny hjälte släpps i Valorant behöver man unlocka (eller köpa) denna hjälte med att grinda. Det tar en dag sen är det klart. Jag hoppas för Overwatch 2's skull att spelet väljer samma väg - annars absolut - det kan finnas något i det du skriver. Men med tanke på deras nya "design filosofi" i Overwatch 2 så är det minst lika balanserat som med eller utan en ny hjälte i en match.

Efter att ha spelat Overwatch 2 betan så kan jag säga dig att "hard counters" är ingen sak i Overwatch 2. Absolut att en hitscan fungerar bra mot en flygande hjälte, eller att du som spelar Reaper är en lätt target för Roadhoag - men den är inte lika brutal eller så som den är i OW1. Det finns en hel FAQ som förklarar detta också :3

Tiden får utvisa :3

EDIT: https://youtu.be/PW_rleH7sQM <- Kolla denna. I mitten av denna klipp så förklarar de hur "snabbt" du låser upp hjälten som f2p. Alltså nästan som i Valorant :3

Skrivet av Whisp:

Cool hjälte.
Men jag tycker det är otroligt trist att de valt att gå p2w-vägen, genom att man måste betala för battlepass för att låsa upp de nya hjältarna direkt. Annars måste man grinda som en galning för att få dem.

Efter att ha läst och forskat lite i flera källor så är deras Battlepass system gällande hjältar med mer väldigt likt den i Valorant :3 Och den i Valorant är riktigt bra framtagen, tycker jag! :3

Ser fram emot OW2 :DDD Lets go! Tröttnat lite på Valorant xD

Pendlar lite mellan Boss The Scent serien och Dior Homme serien Rekommenderas starkt!

Skrivet av Kleptoman:

Nja tror inte på MMO spel. Har inte gått bra för något nytt vad jag vet.

Säg vad man vill om Riot; men de har lyckats riktigt bra med LoL och nu på senare tid även med Valorant De - om någon - är mer kvalificerad att skapa ett fantastiskt MMO.

Skrivet av Aggur:

En annan rolig historia vart när det hamnade öl i styrspaken till flygsimulatorn. Det fungerade efteråt, inga problem. När jag flytta ut vr/flygutrustning utomhus för att ha det till ett teambuilding-event, började myror krylla i styrspaken. Myrorna rensade helt enkelt bort ölen ur spaken :). När utrustningen väl vart inne igen var det inga myror kvar ^^.

Okay Ant-man

Skrivet av Shadee:

Vet inte faktiskt, är inte alls insatt men tycker det är skoj att kolla på EVO. Snokade lite igår natt dock och tydligen har det även varit några läckor som hävdar att Tekken 8 är under utveckling, men som sagt inget officiellt än.

Kan varit jag som har missförstått det hela. Läste också lite på Google och bland annat på: https://gamefaqs.gamespot.com/boards/814542-tekken-7/76048002 - Det kanske var den sista delen i Mishima Saga sägs det men man vet fortfarande inte!

Oavsett vad så hoppas jag genuint på ett nytt Tekken spel Det och Street Fighter 6 and Im home xD

Skrivet av Shadee:

Satt uppe inatt och kollade på Tekkenturneringen och hängde kvar efter finalen, eftersom många var överens om att en utannonsering av Tekken 8 skulle ske nu under EVO. Lite trist att det bara blev en teaser, men bättre än inget.

Det bara måste vara Tekken 8, en remake på första Tekken känns väldigt udda och vad kan det annars har syftats till? Håller tummarna för utannonsering och släppdatum under Game Awards!

Hade för mig att de var klara med hela Tekken serien eller läste jag det på måfo? Att Tekken 7 var det enda sista?

Såg filmen igår! Diggar den skarpt!

Hade varit guld om vi fick en riktig Aliens Vs. Predator film baserat på spelen från 1999