Inlägg av Rakoon

Inlägg som Rakoon har skrivit i forumet

Jag fattar inte hur man sättter igång ray tracing?

Fattar inte heller hur jag får igång en FPS mätare, varken shadowplay eller windows game bar funkar.

Skrivet av Akronym:

Och med de priserna så undrar vissa varför folk köper konsoler.

Ja, exakt, alla grafikkort kostar så mycket.

fattar inte hur ett spel bara är fast på en viss platform, det är väl bara släppa skiten på steam

Vet inte ens när jag köpte ett mainstream AAA spel senast, måste varit GTAV till xbox 360. Det är ju nästan bara skit som kommer.

Skrivet av Mirage:

Jämför tex Saints Row med kvalitéten på MS Flight Simulator första dagen.
Eller Total War: Warhammer.
Eller Stray.
Eller Horizon - Zero Dawn (välj ettan eller tvåan, spelar ingen roll)

Etc, etc. Jag förstår du bara letar efter en orsak att bråka, men dessa studios släpper fan så mycket bättre kvalitét än Volition.

Ja alla dessa har ju varit svinbuggiga vid release lol?

Skrivet av anon_319967:

Tog på allvar och började titta in på detta spel för en månad sedan efter att ha blivit intresserad av rymdsimulatorer. Deras sida är så ovanlig ur gamersynpunkt att jag inte riktigt förstod vad Star Citizen egentligen är. Gick ut på Youtube och... låt mig säga att det finns en hel del kritik mot spelet och dess utvecklare.

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Googlade lite snabbt och såg att man kan köpa nya skepp med ingame pengar som du får av ingame aktiviteter.

Det finns inte ord som kan beskriva min besvikelse med detta spel.

Jag börjar med det positiva.

Gameplay och matcher är betydligt roligare än OW1. Riktigt kul att spela med vänner igen efter inte ha spelat på flera år.

Nu till det negativa.

Battle Pass vs Lootlådor

- Alla låser upp samma sak i ungefär samma takt
- Grind, Grind, Grind
- Daily/weekly/seasonal challenges, urk finns inget tråkigare + rewardsen är sinnesjukt låga (32 veckor, grind varje dag för köpa ett legendary skin)
- Legendary skin är pretty much bara recolor av og skin
- Nya heroes låsa långt in i battle pass

Betyg 1/10

Quality of Life förändringar

Jag vet inte hur det är möjligt att släppa en uppföljare och göra nästan alla funktioner sämre.

- Inga kort att rösta på efter matchen
- Ingen on-fire funktion (finns dock voice lines kvar)
- Inga porträtt för se levels eller rank (kunde lika gärna möta bottar)
- Nya UI:t är så fruktansvärt tråkig och generiskt, kunde lika gärna vara gjort av bosse 88 för sitt nya bolag i mspaint
- Ingen progress utanför battle pass, finns inget sämre än det
- Inga medaljer (dock finns scoreboard men informationen är ganska värdelös, saknar tex objective time, healing recieved, dmg recieved)
- Buggar, buggar och buggar
- Tagit bort MMR/SR och är nu en ladder climb
- Options menyn är inte längre kvar på main meny
- Endorsements ger ingenting mer än Battle pass exp

Betyg 0/10

Balansering

Jag förstår inte hur man ändra till 5v5 och sedan inte balansera ALLA heroes efter det. DPS är så lätt att spela nu, det är som att trampa på myror.
Support går knappt att spela, inte bara för det är 1 tank och mindre protection, utan man ser inte HP igenom väggar som man gjorde på OW1 vilket gör det svårare att hjälpa laget.
Orisa är en som förändrades mest och vem hade kunnat ana hon är den starkaste gubben? Not me!
Tog bort CC - ganska skönt men nu är genji och tracer ännu jobbigare att möta utan några counters.
Mei förändringen... Dom kunde lika gärna tagit bort henne, så sjukt värdelös nu-
Soujourn är som Soldier 76 på crack...
Det som dödade OW1 var när blizzard försökte balansera spelet efter e-sport, och ändra till 5v5 för att försökta balansera ytterligare för e-sport är så otroligt dumt.
Hitboxes är mycket större, widow, hanzo är no-skill numera när allas huvud är som gigantiska ballonger

Betyg 2/10

När säsong 2 drar igång (om jag inte tröttnar på gameplay innan dess) så avinstallerar jag skiten. Det finns inte en möjlighet att jag kommer grinda BP till lvl 55 för låsa upp en ny gubbe. Att hela spelet är byggt runt om battle pass är så jävla tragiskt. Det finns säkert massor med andra negativa förändringar jag missat att ta med.

Mitt betyg (på fz skala) är 2/5, men av princip skulle jag ge detta spel 1/5.

Skrivet av Gertzy:

Det är nog bara du i hela världen som inte hört talas om Elle Fanning, barnskådis som slog igenom i Sofia Coppolas Somewhere men agerat i tidigare roller, medverkat i ett avsnitt av Criminal Minds, och på senare år blivit riktigt stor. Om du inte sett den kan jag rekommendera Winding Refns Neon Demon bland annat!

lol måste du låta så nedlåtande, bara för du har en orimlig crush på en random skådespelare betyder inte alla vet vem det är, hon är rätt okänd.

Skrivet av Jonas Vågström:

Förlåt mig, men vad av "allt det roliga" är borta?

Jag är rätt nöjd med att allt verkar ganska likt, fast lite snyggare, och uppskattar att tanksen är mäktigare. Gillar också att jag kan välja att köpa skins till mina favorithjältar istället för att farma lootboxar och bara hoppas på det bästa

Du kunde köpa vilket skin du ville i OW1 också lol

Skrivet av Deekar:

Gnälliga gejmers fortsätter gnälla i ännu en tråd:)

För utom serverstrul har tomefan Blizzard inte gjort något fel med detta spel. De gör samma sak som sina konkurrenter och på frågan om att de är snarare ett OW 1,5 än en 2a, det visste vi väl för fan redan för 2 år sen typ. Herregud.
Jag är absolut inget OW-fan. Inte spelat det på många år men tycker detta släppet är kul! Har inget emot f2p-modellen med battlepass, det är så alla stora multiplayer-spel jobbar. Om de inte duger så får man nog hålla sig till "indie-spelen".

Klart kostymnissarna ska tjäna pengar också. Det är väl inte så konstigt. Inte gratis att driva ett spelföretag. Lär ju knappast va billigare att jobba med ett multiplayer-spel som ska hålla alla tjuriga fans glada med ny content i flera år. Men det är ju inte okej att tjäna pengar längre🤣

Inget fel?

Citat:

No in-group indicator while in-match, removed

The little line that connected player icons when pressing tab no longer exists. There is no other way of knowing if you are playing against a premade team anymore and how many players the enemy group consists of. This, apparently, was present only in non-role queue modes of Overwatch 1, in Overwatch 2, however, it is absent entirely.
Reputation is no longer shown directly above a player's icon and is now extremely hidden

It is no longer possible to judge at the first glance what kind of a player you are teamed up with, while it was in no way a 100% accurate assessement before, it was still something. The only way to see the reputation of a player is when you press escape, go to a social tab and click RMB on a player, also its shown when you open an endorsing menu AFTER the match, when its already too late. The endorsements themselves are now less detailed, you can't endorse a specific trait of a player and you can no longer endorse enemy players. No idea why Blizzard would hide reputation indicator so far away from other players to see.
No more ability mini-cutscenes when inspecting a character in the menu, removed

This was probably too cumbersome to keep up as the game is constantly changing, still it was a nice touch.
No level based progression system outside of Battle Pass, questionable Premium Battle Pass value

The battle pass in question is heavily restricted for F2P players, you get almost nothing as a reward compared to OW1, also you don't get any premium credits for buying the Battle Pass so there is no way of earning cashback for your purchase, this cashback could potentailly counteract some of the issues communtiy has with the new monetization and is a popular choice for developers of other similar games to appeal to the customers and provide more value for their money.

This is a part of an even bigger issue regarding economy of premium credits and cosmetic costs which is covered in a separate section of this post. Essentialy, what you need to know is that the days of free earnable cosmetics are gone.
No more indication of playtime via icons, less showing off options in general

If you are an OW1 player there is no way to show off that you are a veteran, also despite the introduction of player cards and titles there are less showcasing options in general, your reputation as mentioned above is well-hidden, the afore mentioned titles are only shown on POTGs which feels redundant as the POTG animations themselves are just straight up better, there is no time spent type player badges (bronze, silver, gold etc.), it doesn't even show your rank itself in a ranked match anymore for whatever reason. Bragging rights heavily nerfed sadge.
No more priority pass tickets for QP and ranked playlists, removed

I know these were mostly a meme, but Blizzard could have actually tweaked the system to make it better instead of just scrapping it altogether. The lack of this feature should be much more apparent when the population of the game will inevitably die down, queue times will increase and the most popular role will be harder to queue for.
No more "on-fire" system, removed

Sad, but Blizzard said a similar feature is to be added back at some point in the future.
No Arcade incentives, aka winstreak rewards and featured gamemode of the day rewards removed

There is now a battle pass XP reward as a matchmaking incentive for unpopular roles (which ranges from 100 to 500 xp depending on the demand), no idea why Blizzard couldn't shove the same reward to for winstreaks, now you just get nothing for continuous wins. There are, however XP rewards for winning Arcade matches in general, featured gamemode of the day rewards are still absent.
"Find a group" feature removed

It is no longer possible to form groups and create lobbies with random players for QP, Ranked and Arcade play. This is not to be confused with custom games which are still fully functional. This makes finding premade groups for coordinated play or just creating a premade team in general a lot harder for those who don't have friends to play with.
End-game statistics summary, endorsement cards and personal record stats were completely removed

Play Of The Game is now the only thing you see in the end-game, after that you are removed from the match and awarded XP. Blizzard previously mentioned that medals were removed because there is now a more accurate TAB screen that allows you to see specifically what impact your or enemy team made, this, however didn't exactly contradict with the end-game screen that provided more detailed stats for you to assess and read up to gauge your effectiveness in the match, there is no real reason why that screen was removed, in my opinion it heavily takes away from the feel of competitive nature of the game. Also it just makes no sense.

As of writing this post these statistics are completely absent and there is no way to access the data, the game now tracks your stats only from Competitive Season 31 going forward.
Almost all cosmetics suffered a massive increase in cost, yet only 60 credits can be earned weekly

For example: POTG animations now cost 750 compared to 250 in OW1 (A +200% increase in cost), and new legendary skins now cost 1900 credits (a +90% increase in cost), new costs and new premium currency ratio as 1:1 to Legacy Credits as well, which means all the credits that you saved up in Overwatch 1 are roughly doubled in value since it is no longer possible to freely farm credits in Overwatch 2.

You are limited to 60 credits per week, for reference: with this amount of earnable credits you, as a free player, can buy only 1 legendary skin per 8 months of non stop grind. This might not be that big of an issue for veteran players, but a huge problem for newer players that don't have an offshore account worth of Legacy Credits and are now stuck with new abysmal monetization system.

Skrivet av Bf1942:

För mig som aldrig lirat overwatch innan, vägrade betala pengar för en hero shooter, där det fanns nästan identiska spel som var gratis. Ex paladins. sedan började jag lira warzone etc. Nu när det är gratis har jag provat det i ett par timmar och haft riktigt skoj. Gratis är gott. Förstår inte varför man klagar på det? Dock är köerna för att komma in i spelet brutala, jg har kids och inte mycket tid till spel, så att sitta i kö i 30 min är brutalt och känns så jäkla dumt.

"bUt It Is FrEe To PlAy" är ingen ursäkt för ta bort ett väl fungerade spel och göra spelet extremt grindit och låsa content bakom paywall i en "uppföljare"

Dessutom va grejen med OW2 PvE content som inte ens existerar, som dom även kommer ta betalt för.

Trodde först dom bad om ursäkt att dom släppte en uppföljare enbart för att monotize it.

Skrivet av Whisp:

Vid första titten igår så verkar det svårare och ta längre tid nu att låsa upp de skins man vill ha. I lootlådorna förut så gick de ganska snabbt få pengar i spelet. Men nu verkar det bara gå att få lite genom Weekly quest eller genom att betala. Eller har jag missat något?

8 månader för ett legendary skin om du spelar varje dag xD

Bara undrar, varför är detta värt 2 500 kr?

vad är vitsen med en rea när dom inte släppt ett spel sedan 2011

Fattar inte grejen med att bygga en motor samtidigt som man skapar ett spel

Tycker mer synd att han har spenderat nästan 6k timmar på ett spel med typ 20h content i onlinedelen.

Dom kan börja med att släppa ett star wars spel som är bra

Nya spelare behöver också spela i 450 år för att låsa upp alla cosmetics från OW1, eller betala cirka 12 000 dollar.

Tycker FZ borde bli bättre på skriva om äldre spel. Tibia, förmodligen det äldsta MMO:t fyllde också 25 år detta år men fick ingen artikeln om det heller.