Inlägg av HYBRiS

Inlägg som HYBRiS har skrivit i forumet

Skrivet av cird4n:

Tänkte precis skriva det, utvecklarna själva säger att det är Arma man har tittat på då detta spel är fokuserat på PVE.

Ja, eller hur?
Ser inget i denna trailer som förmedlar något av det som gör Tarkov unikt. På gott och ont, så klart.
Hade gärna hittat ett trevligt Tarkov-alternativ, som framför allt saknar starka kopplingar till ryska staten i dessa tider.

Förstår inte att folk fortsätter hajpas från detta ryska scam-bolag. Det är bara titta på hur de hanterat sina tidigare spel och i vilket skick de spelen var i.
Även om jag är ett stort fan av postap survival-genren så finns det ingen som helst anledning att lägga ett öre innan oberoende recensenter fått tillfälle att testa det. Inte bara pga deras track record.

Skrivet av s0lst1ng:

Kommer köpa skiten ur detta spel, skaffa lite roliga grejjer och äta kebab i 2veckor, sån jävla tur man inte är X-boxare ,😁

Om du inte orkar vänta, så finns ju spelet redan att spela sedan två veckor tillbaka på Steam... :S

Cyberpunk 2077-expansionen och Starfield är ljuspunkterna i höstmörkret, om de nu inte blir försenade.

Är helt ointresserat av en film baserad på Monopols "spelvärld", men hade uppskattat om det blev film i samma stil som den jäkligt underhållande Tetris.
https://www.youtube.com/watch?v=-BLM1naCfME
Det vore intressant att uppleva Maggies skäl och mer okända kommunistiska kamp bakom det här spelet, där Parker Brothers sedan tog bort den andra delen av spelet och sålde det baserat på en licens de köpt av Maggie för ynka $500 medan de utåt påstod att de uppfunnit spelet, och helt förträngde att poängen med spelet var att sälja in Georgism-kommunism
Det är ju liksom ett medvetet speldesignval av Maggie, att första delen av spelet (nuvarande enda kvarvarande del av Monopol) är att skapa osämja och tristess, för att sedan i den andra bortskurna delen av spelet sälja in ett "bättre" alternativ till kapitalismen med högst medveten speldesign.
Av någon anledning så gillar folk ändå vara masochister, eller bara ignoranta, så att de står ut med Monopol istället för att spela spel som faktiskt är roliga och inte medvetet designade till att få folk att gräla och ha tråkigt.

Det är väl ändå inte riktigt DÄR skon klämmer?

Så länge spel säljs som förköp eller där de inte ens är färdiga, så är Early Access i sig inte ett problem, utan snarare en möjlighet att ta del av utvecklingen av spelet.

Problemet är ju snarare att man ofta antas betala fullpris och mer än så, långt innan spelen är färdiga, och ofta inte ens med tillgång till early access och dessutom recensions-embargo för att än mer dölja vilket uselt skick spelet är i.
Hade diverse EA-titlar, Fallout 76 och Cyberpunk 2077 erbjudit Early Access till alla de som förköpt spelen, och tillåtits streama dem, så hade det knappast kommit som en chock för de spelare som senare upplevt det hemska skick spelen var i vid release.

De största bedrägerierna har ju varit spelförsäljningar där spelen aldrig utvecklats, givit tomma löften men fortsatt krängas helt utan tillgång till spelen. *host* Chronicles of Elyria, Dreamworld, Identity...

För de som är nyfikna så kan man uttyda hur mycket som läggs på anställda, kontrakterade utvecklare, QA och marknadsföring i deras årsrapporter;

https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

Skrivet av noyart:

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Det är svårt att tro, men de slår försäljningsrekord varje år fortfarande och har därför mer pengar att spendera än de hinner anställa ny personal.
https://ccugame.app/star-citizen-funding-dashboard/funding-da...

Deras största bekymmer har varit att bygga upp tre spelstudios från grunden och locka till sig nya utvecklare, varför de köpte upp Cryteks utvecklare och nu Turbulent.
De slog $550 miljoner i investering tidigare i år och är nu nära att slå $600 miljoner
https://gameworldobserver.com/2023/02/27/star-citizen-tops-55...

Skrivet av Ender:

....Jag länkar ett klipp från CNN som är mer talande än något jag sett i saken när CNN's Christiane Amanpour säger rakt ut att de som ett nyhetsnätverk måste "vara väldigt försiktiga" med vad de säger i sändning. Ungefär som att fakta kan vara lite farligt.
Hela klippet är intressant i sig, men från ca 2:30 blir det extra roligt för att nå sin kulmen vid 3:20.
https://www.youtube.com/watch?v=H-B1vWFdPXo&t=166s

Nu snedvrider du ju deras debatt. Att helt okritiskt endast citera ryska nyhetskällor, som man defacto vet far med osanning och rena lögner regelbundet, skulle vara ett grovt journalistiskt klavertramp. Då BLIR man faktiskt en ambassadör för Putin vare sig man vet om det eller bara är en nyttig idiot. Vi vet ju att ryska medier ljugit om nästan allt vad gäller kriget i Ukraina.
Visst kan man citera dem, men då måste man nästan också i samma andhämtning infoga en brasklapp och RIKTIG fakta från säkra beprövade källor.

Ser inte det här ut att följa ettans story fast med ny uppdaterad grafik? Varför inte kalla det för remake istället för tvåan?
Missförstå mig rätt nu; jag hade gärna spelat en ny remake också, men hade förväntat mig en annan handling om det handlar om en riktig uppföljare.

Skrivet av Metroid:

De borde snarare få mer kritik än vad de redan har. Falsk marknadsföring är allvarliga saker.
https://www.youtube.com/watch?v=jgYD3l5DuiY

Det är väl ändå överdrivet att dra på stora trumman för att allt inte ser exakt ut som i trailern och flera av de punkter han nämner som "löften" är ju bara saker han själv antagit från hur de visats i trailern.

1. Man kan ju faktiskt uppgradera armarna, även om de inte ser ut exakt som på trailern.
2. Man kan också köpa super cars och man kan äga en mansion. Trailern nämner aldrig specifikt att man skulle kunna köpa sig till den. Det är en slutledning han själv gjort.
3. Återigen så är det hans egen tolkning att man skulle kunna köpa lastbilar. Det är inget som trailern säger. Han bekräftar till och med att man kan hijacka NPC:ers tyngre fordon och köra dem i spelet. Ändå beskriver han det som en lögn att trailern visar bilder på tyngre fordon.
4. Det blir också jäkligt långsökt att kalla det en lögn att man inte kan spela initu tåg, bara för att trailern visar en cutscene från ett tåg.
...Orkar faktiskt inte kolla vidare längre än så på hans gnäll. Så ja, jag tycker gnället var överdrivet överlag.
Visst fanns det old gen konsoll-spelare som hade berättigad kritik mot spelets skick när det lanserades. Själv tycker jag inte att spelet borde ha släppts alls till äldre konsoller. Det innebar att de behövde banta ambitionen även för de med bättre hårdvara. Något de verkar tagit lärdom av till expansionen då den bara släpps till PC och nextgen.

Skrivet av henkka:

Jag brukar inte prata politik men här går gränsen för mig.

Stöd inte krig och folkmord genom att ge pengar till ryska företag!

Köp därför inte detta spel/expansion. Både utvecklare och utgivare är knutna till Ryssland. Till och med timingen för spelsläppet var årsdagen för den senaste invasionen av Ukraina. Den pro-ryska propagandan är solklar.

Köp inte Atomic Heart eller expansionen "instinct".

Instämmer till fullo.
Bästa vore ju om även FZ helt enkelt kunde ignorera skiten från ryska spelföretag tills staten kommit på andra tankar.

Spelet har flytit på bra för mig från dag ett med DLSS på Performance, men däremot så har ju PC-releasen plågats av många gamebreaking buggar som kraschar spelet frekvent. Det är väl mer dem man får hoppas de löser, för utseendet eller frameraten har jag inga problem med alls på en nu snart fem år gammal dator.

Skrivet av Kopfweh:

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

Rätt enkelt när det är "regeringen" eller egentligen diktatorn själv som äger statliga bolag och det är ryska statliga bolag som finansierat spelet.

Efter alla sanktioner mot Ryssland för pågående krig så är det tragiskt att gamerscenen halkat så mycket efter. Inte minst gällande ett spel som så direkt finansierats av ryska statliga bolag.

Skrivet av theBoosing:

Det är såna här kommentarer som är så skumt att läsa efter 10 års utveckling. Man kan fortfarande inte kalla det ett spel liksom.

En del har en så skev bild av vad som är ett "spel". Precis som om co-op eller sandbox-spel inte skulle vara spel, även om det helt hade saknats uppdrag att göra i spelet.
Hint; även ett enkelt spel är ett spel. Och även om man "bara" har ett solsystem i Star Citizen, så har jag svårt att se hur många andra spel som har fler än ett helt solsystem att spela i. Skall 99% av spelen inte räknas som ett spel, för att de bara har några kvadratkilometer på sin höjd att springa runt i?
Bizarr åsikt.

Skrivet av Hipshot:

Alltså, är detta något han gått ut och sagt? För det låter ju annars som ett rykte som någon kom på som sedan sprids?

Nej, låter bara som missriktad ilska från neckbeards som snöat in på spelen och ignorerat böckerna som spelen är baserade på. TV-serien är ju i flera hänseenden mer trogen källmaterialet än spelen.

Skrivet av Dudinkalv:

Att det inte är vaporware och "scam citizen" kan jag hålla med dig om, men det är inte heller ett spel. Enligt mig är det än så länge inget mer än en glorifierad tech demo. Äger spelet sedan en väldans massa år tillbaka och har spenderat kanske totalt 3 timmar i spelet och kommer inte att starta upp det igen förrän det faktiskt är ett riktigt spel.

Va?
Jag har aldrig förstått folk som inte kan skilja på techdemo och spel. Till och med så enkla spelkoncept som Pacman och Masken är spel. Det enda som krävs för att kallas ett spel är en spelmekanik, något att faktiskt göra och spela mer än att titta på snygg grafik.
Har du bara spelat 3 timmar så kan du ju knappt ens ha hunnit lära dig flyga och ta dig ut till en bråkdel av alla planeter, månar, rymdbaser och gjort några uppdrag än eller?
Men för att kallas ett "spel" hade egentligen bara krävts den enklare Arena Commander-träningsdelen av spelet. Allt annat är bara ignorans.

Skrivet av anon_319967:

För den som inte förstår vad Star Citizen är så är det ett online spel som endast kan spelas vida utvecklarnas egna tjänst - ej Steam - och som endast går att spela om man först köper ett rymdskepp för riktigt pengar. Då är man låst till detta rymdskepp och vill man flyga något annat rymdskepp så får man punga ut med mer riktigt pengar. Ni kan säkert förstå att denna slags affärsidé kan ifrågasättas. I No Man's Sky gör man ett enda köp för spelet och kan sedan skaffa sig vilket skepp som helst som finns i spelet.

Fast då har du misstolkat konceptet. Jag förstår om sajten är spretig och förvirrande, men de handfull startpaket man köper för runt $50 är bara just startskeppen. Övriga skepp är alla både hyrbara och köpbara ingame för ingame-pengar man tjänar ihop under spelets gång. Det är bara det billigaste startskeppen som ger dig tillgång att spela spelet, så det är bara dem som man måste köpa för att komma in i spelet och få tillgång till allt annat.

Sedan kan tilläggas att de större dyrare skeppen, som folk brukar oja sig om, ofta kräver en hel klan för att hantera. Du kan inte som ensam spelare köpa ett stort capital skepp och tro att du kommer äga andra mindre skepp. Tvärtom så kommer ett mindre starskepp kunna flyga cirklar runt dig utan att du kan nå det och ofta får piloten inte ens tillgång till ett enda vapen själv, då det är andra säten som sköter turrets och fasta kanoner. Så i praktiken är du bara en större måltavla utan en större grupp vänner som delar på skeppet och hjälps åt att bemanna turrets och stationer.

Skrivet av anon_319967:

Det blev i alla fall inget köp för mig. Jag är väll suss på företaget som helhet inte bara spelet. Att kalla ett ej färdigt spel för "version 3.17.2" är ju synnerligen konstigt. Att ha lagt miljoner och åter miljoner under en herrans massa år utan att leverera en slutprodukt minskar ju också förtroendet. Videos jag sett på Youtube får spelet att framstå som ett snyggt grafiskt demo men i övrigt saknar det mycket.

Märk väl att det är ALPHA verison 3.17.2. Inget konstigt att konstigt att ge versionsnummer åt alpha och beta. Ber dig att testa själv innan du faller i gropen att förkasta det som bara ett "snyggt grafiskt demo" dock. Each to his own, men det finns inget annat spel idag som lyckas återskapa det Star Citizen levererar ens under sin alpha.

Skrivet av anon_319967:

Som svar på Tomas Helenius kommentar "Andra intressanta siffror från Roberts är att det har 50 000 spelare per dag i snitt i år, med flera toppar på 130 000. Det hade placerat Star Citizen bland de tio mest spelade Steam-titlarna om det hade funnits där." Jag skulle då sannerligen önska att spelet fanns tillgängligt på Steam! Då skulle spelarantal OCH spelaromdömen vara allmänt tillgängliga, något jag skulle se fram emot.

Tvivlar på att det någonsin kommer till Steam, av samma anledning som World of Warcraft aldrig kom till Steam. MMO-spel brukar normalt sett gå skilda vägar. Det finns undantag, men det brukar i så fall röra sig om mindre spel.

Skrivet av PcGamer:

]https://www.pcgamer.com/blade-runner-enhanced-delayed/

Ja, det var väl ungefär samma visa när de remastrade Command & Conquer?
Det är iof riktigt tråkigt att de sällan har kvar orginalfilmerna de spelat in, men visst hade de kunnat lägga lite utvecklingstid på att reverse engineera koden ytterligare, eller hacka ny kod med alla ramverk för RTS och Scumm-liknande äventyrskloner som redan finns tillgängliga i så här i efterhand?