Inlägg av Floydan

Inlägg som Floydan har skrivit i forumet

12

Jisses vad folk arbetar upp sig över andras åsikter.

Är det någon som ens har påpekat att det inte finns något behov av att spela det lilla spelet "ryggsäckstetris" då man bara bryter ner allt som man inte vill ha till dess beståndsdelar. Dom delarna kan senare användas till att uppgradera vapen och rustnings delar.

Har spelat spelet i betan och nu efter betan och visst det är verkligen inte världens bästa spel. Men det är helt klart värt än 3:a.

Man kan spela spelet online helt gratis. Betalar man så får man tillgång till att skapa flera karaktärer, andra items, spel events, möjligheten att skapa ett guild (du kan gå med i ett guild utan att betala), m.m.

Är det här den filmen som spelföretaget ber alla nyhets sidor att inte visa?

"It has come to our attention that a video we made for internal purposes was leaked and is being spread around. Again, this video was for internal use only and we didn't intend to release it publically.

We'd like to request that news sites please not post this video.

Sam McGrath"
http://www.projectoffset.com/news.html

Anledningen till reklam i spel som endast kommer säljas till en person 1 gång, dvs. inte ett MMO, är att produktionskostnaden har gått upp så mycket dom senaste åren.

Förr behövde man inte reklam för att de kostade inte ens i närheten av hur mycket de kostar nu för tiden.

De här med reklam i spel är nog ett fenom som kommer bli vanligare och vanligare om inte spelbranchen lär sig att göra spel smartare.

Skrivet av Sokkan:

Att börja göra nytta för sitt företag går ganska fort, men som nybörjare i dagsläget får man förstå att man aldrig någonsin kommer ha en chans att bli _starkast_. Man får nöja sig med sin lott att för alltid vara någons hantlangare, eller satsa stenhårt på den sociala biten och bli mäktig den vägen.

Har man rätt inställning är det kul ändå!

Skitsnack om man specialiserar sig på en sak så kan du bli bättre än många spelare som har hållt på i flera år men tränat lite av varje.
Kolla bara på min char, skapade honom 2004 eller nått sånt. men han har tränat lite allt möjligt så han e bra, men långt i från så bra som om han hade specialiserat sig på 1 sak.

Att debattera, förstå och lyssna

Det är så sorgligt men sant, människor på nätet är alla sin egna messias och samtliga vägrar att lyssna på andra.

Jag känner med dig.

Grattis till 5000

Lite intressant från Introversion

För att fortsätta lite på de jag skrev igår så tror jag att jag kommit på varför spel är så lika. Spelbranchen har blivit för kommersiell. Ingen vågar göra något originellt som dom inte är säkra på om det kommer sälja eller inte och eftersom produktionskostander för spel (så som man gör dom nu för tiden) har blivit skyhöga så är riskerna för stora.

Det är därför jag alltid följt och köpt alla spel från #Introversion eftersom det är ett helt oberoende spel företag som alltid har kört sin egna grej.

Det senaste som #Introversion börjat med nu är att även dom bloggar nu för tiden, dom delar med sig om allt i sin utveckling av deras senaste spel #Subversion.
Mer info finns här: [n=17019 Läs mer]

Det var i.om. deras blogg som jag insåg att dom är inne på helt rätt linje. Att låta koden generera upp världen och dess utseende istället för att anställa 100 grafiker för att "designa" en bergskedja.
Det här förfarandet var väldigt vanligt i spelbrachens början då lagringsutrymme var ett problem, det är alltså en "förlorad konst".

Tycker den här filmen som en av deras utvecklare släppte i sin senaste blogg visar precis vad som kan göras:
Subversion film 5

Here's an explanation of what you're looking at:

Height map generation :
Here I'm manually editing a height map and creating a river, but I could just generate the whole thing, using similar fractal based techniques we already used to make Darwinia?s landscapes.

Population density :
I'm marking the areas of the map that will be most densely populated. These areas will have the most roads and highest buildings.

City Centre generation :
Based on the population map, it's just searching for the high points. This is used later in road generation.

Highway generation :
Based on the height map, the population density and the city centres, the Highways are automatically generated. Highways will tend to form fairly rigid patterns near the city centres, and will try to go around tall hills where possible. Highways near rivers will form coast roads that track the river, and some will be promoted to bridges where the population density is high enough.

Street generation :
Streets are short local roads that connect the area to the nearest highway. In the centre of cities they form fairly predictable grid patterns.

Block generation :
The street map is searched to find every possible "block". A block is an area of land surrounded on all sides by roads, and without any additional roads running through the block area. Blocks are the area you build on, so when each block is found the land under it is flattened slightly to make building a little easier.

Building generation :
Based on the population density (and eventually the zone type - residential, commercial, financial etc) buildings are generated and placed within each block. Right now this step is too simple - in reality blocks should be divided up into smaller "allotments", and each allotment should have its own building, but we haven't gone that far yet.

And finally, Rendering :
This is our first attempt to render the results in a moody style more fitting to the game. Lots more work to be done here, but we're happy with what we have so far.

#blogg

Körde faktiskt SWG ett bra tag och jag tyckte om det, tills jag upptäckte att de var lika statiskt som alla andra Det var några saker som faktiskt störde mig lite mer än andra saker och det var att dom olika klasserna inte behövdes av andra klasser. Varför kunde det inte vara så att man behövde en annan klass för att ens kunna befinna sig på en annan planet? T.ex. borde bara vissa klasser kunna göra camps och det skulle bara vara i camps som man inte blev skadad av t.ex. sandstormar. Helt plötsligt skulle man behöva andra för att spela. Visserligen hade det inte passat alla eftersom man gärna vill kunna spela själv ibland, men då hade de bara varit att åka till en annan planet. men men

Spel... varför är dom alla så lika?

Eftersom det här är mitt första inlägg till bloggen så tänkte jag att jag skulle ta upp nått som jag tycker är en seriös fråga.

Varför är alla spel så lika?

Som inbiten spelare sen 12 års ålder så har jag ändå en viss insikt i vilka spel som har släppts genom åren. Jag har självklart inte spelat alla, men dom jag inte har spelat har jag ändå ett visst "hum" om.

När man ser "folk" prisa #World of Warcraft som någonting bra och innovativt så blir jag ledsen i ögat. Vilka är dom här människorna? Hur kan dom ha missat att #World of Warcraft är ett sorgligt statiskt spel som endast gjordes för att mjölka marknaden? I #World of Warcraft så finns det 1 sätt att göra saker och bara det sättet. Du kan röra dig i världen på 1 sätt och bara det sättet. När mina kollegor på jobbet sitter och försöker säga hur bra spelet är och vilken stor frihet man har så gråter jag inombords. Det enda som var/är innovativt med det spelet är att #Blizzard gjorde det och det verkar visst sälja bra nog.

Till och med #EVE Online som ändå har en otroligt stor frihet är trotts det väldigt statiskt.

När jag läser om spel som #Tabula Rasa så blir jag ju lite glad, men inte jätte. Dom stoltserar med att ha ett utvecklat AI för samtliga NPC'er och det ska göra världen man spelar i mer dynamisk. Visst gör den det, men att säga att mobbsen blir oförutsägbara är en lögn. Det tar oftast bara några minuter så har man lärt sig hur en datorstyrd motståndare beteer sig. Det här kan direkt kopplas till min vänns avhandling på varför AI inte utvecklas mer inom spelbranshen. Det kostar för mycket och är för svårt.

Så vad kan man göra för att ett spel ska bli mer dynamiskt?
Jag vet faktiskt inte... vad ska jag säga? Jag vill ha ett spel som är helt dynamsik med absolut frihet att få göra vad jag vill. Jag vill att spelvärlden ska vara gigantisk, man ska kunna spela spelet i år och ändå inte upptäckt allt som finns att se.

Ja, har ni inte kommit på de redan så är de här en helt vanlig klago mur just nu. Jag började skriva de här som en blogg för att vädra förslag, men jag blev så upprörd så de spårade ur. Jag ska göra ett nytt försök senare helt enkelt.

Tills dess!

#blogg

12