Inlägg av Christoffre

Inlägg som Christoffre har skrivit i forumet

För de som är nyfikna så vann både Cloud Imperium och Turbulent priset Cutting Edge Award of 2016 för sin ARK Starmap.

Kartan är huvudsakligen till för de som vill läsa om spelets lore. Den har inget att göra med den nuvarande kartan inuti spelet. Dock ger det vissa förhoppningar inför den kommande riktiga spelkartan.

Skrivet av puban:

haha, Paradox slaktade EA/Maxis med Cities Skylines, och nu lär de väl göra samma med The Sims/Life by You

Såhör på förhand, efter att ha sett gameplay av Life By You känner jag mig tveksam till att de kommer uppnå samma framgång som Cities Skylines.

Det är ingen spik, men mitt större vad ligger istället hos Paralive. Helt enkelt för att det har en klar visuell stil och ser mer polerat ut.

Dock verkar Life By You ha större budget.

Skrivet av Ichinin:

[...] requiring unwavering devotion to a set of beliefs and practices which are considered deviant (outside the norms of society)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cult

Faller lite på eget grepp då det, efter en snabb titt, inte råder någon brist på kritik. Särskilt med tanke på läget före och efter patch 3.18.

Tror det snarare handlar om de som vet vad man kan förvänta sig – och de som förväntar sig en komersiell spelutveckling.

Skrivet av vbgbasse:

Ja, det viskas ju om att SQ42:s första kapitel snart är klart [...]

Så igentligen bör man lägga mindre vikt åt att rapportera om star citizen, och hellre lägga rampljuset på SQ42 istället eftersom star citizen inte är det primära spelet för CIG just nu. Att SQ42 är det CIG prioriterar först har Chris Roberts själv sagt för några år sedan. Sen har förvisso CIG specifika utvecklingsstudior på de oliko områdena, men frågan är hurpass mycket snabbare arbetet skulle gå ifall SQ42 inte fanns där och själ större delen av Chris Roberts uppmärksamhet och pengar.

Precis. Tanken är att Squadron 42 ska bli den stora pengarkvarnen som tar över från skeppförsäljningen (tror dock att skeppsförsäljningen inte försvinner helt).

När utvecklingen av SQ42:s fundament är färdigt, ska de kunna släppa en uppföljare var 2:a eller 3:e år, i stil med Mass Effect och liknande serier.

Plus – SQ42 och SC är från en teknisk synvinkel exakt samma spel. Allt som utvecklas till SQ42, kommer mer eller mindre automatiskt till SC.

För att sätta saker i perspektiv, eftersom artiklen jämför äpplen (SC:s intjänade pengar) med päron (de andras utvecklingskostnader).

• Star Citizen har tjänat totalt 6 miljarder kronor under åren 2012 till 2023.
• Overwatch tjänade 37 miljarder kronor året 2022.
• Fortnight tjänade över 63 miljarder kronor året 2022.

Med andra ord; det som har tagit Star Citizen 10 år att samla ihop, klarar de andra varje 1–2 månad. De andra spelen har bokstavligen inkomst nog att producera 5–10 stycken Star Citizen med Squadron 42 varje år.

Skrivet av Guld:

Just precis ja👍Men kanske då får vi i framtiden spel där man kan ändra talet till svenska jipppi😃

Påminner om nonset från en mänskligt översatt scen i svenska "Gears of War"(?)...

"Fienderna är 7 klick norrut!"

(Sen finns det nog inget töntigare än amerikansk action på svenska.)

Det är särskilt svårt att maskinöversätta om karaktärerna talar en särskild form av engelska; t.ex. militärt språk, street, victorianska, eller Shakespear-aktigt.

Om giganten Google inte kan översätta det helt vanliga svenska 1800-talsordet persedel till engelska; hur ska någon annan då kunna maskinöversätta "fooditems" (viktualiepersedel) och "artiellery" (arklipersedel) till svenska?

Skrivet av Proximately:

Kan du förklara för mig vad politik är?

Allt är politik.

Har följer några exempel på kända politiska frågor som har diskuterats genom tiderna...

  • Får kvinnor äga egendom?

  • Ska fattiga ha lika många röster som rika?

  • Ska en hustru ha rätt att vägra samlag?

  • Ska barn inte få arbeta, utan tvingas in i skolan?

  • Måste polisen ha en anledning för att kunna arrestera en person?

  • Ska en arbetare ha rätt till lön för utfört arbete?

  • Är det rätt att ha glasfönster i ett hus?

  • Är pi (π) lika med 3,14 eller 3,20?

  • Har alla människor rätt att leva?

Kortfattat handlar det om vilka åsikter samhället ska följa.

Wario är ett teleskopord av Mario och warui 悪い (warui; "dålig")

Waluigi är en fortsättning på samma tema. Att namnet inte riktigt passar är även det tematiskt, då Waluigi är en inhyrd skådespelare anställd av Wario. Endast för att Wario ska få samma dynamik som Mario & Luigi.

Så namnet Walupeach är nog bara fortsättningen på en lång rad dåliga beslut av Wario...

Skrivet av artikeln:

Detta anser vara bevis på att deras policy om att aldrig rabattera priset på spelet faktiskt fungerar.

Insåg precis att Factorio har legat på min Steam-önskelista i flera år, i väntan på en rea.

Skrivet av Slimebeast:

Var inte bilden med i nåt undervisningsmaterial för läkarstudenter typ? Då lär någon slags tillåtelse ha givits och bilden är publik.

Bilder i medicinska läkarböker har inte alltid tillåtelse av personen i fråga. I synnerhet inte när de visar kadaver på personer som dog utan vidare förvarning.

Dessutom är detta mer av en etisk fråga än juridisk. Men jag tror inte det eventuella tillståndet inkluderade underhållning.

Skrivet av Allexz:

Hahahhah jag googlar för att hitta bilden och hittar en handfull gaming-sidor och även andra som skriver om denna artikeln.

Nästan samtliga sidor censurerar ansiktet på denna modellen, som fram tills nu har kunnat visats för precis vem som helst, utan problem.

Men nu. nu måste vi censurera. för det här är hemskt! groteskt! för jävligt! fy för mänsk..... nä jag orkar bara inte.

Det är för att fram tills nu har man inte kännt till att det var en verklig person. Alla, inklusive personens släktingar, har trott att den sönderbrända kroppen var något som skapats i Photoshop eller liknande.

Att använda en persons döda kropp, utan deras tillåtelse, i underhållningssyfte anses av de allra flesta vara högst oetiskt. Att "censurera" personen är ett försök att bevara personens griftefrid, samtidigt som man rapportera om Valves etiska övertramp.

Skrivet av eld:

Vad för natur är unikt för sverige?

Jag är ingen biolog, men såvitt jag vet så är ingen särskild natur/biom unik för Sverige

Läste kommentarerna innan jag kollade trailern och tänkte "så illa kan det inte vara"

Men nu håller med. Det inte finns något som säger Sverige. Det finns massor som säger tundra, men tundra är inte unikt svenskt. Kartan hade lika gärna kunnat representera i Kanada eller Ryssland.

Men ärligare... Jag hade inte sett skillnad om detta var Mongolien, Kina, Japan, Island, eller t.o.m. Grönland. Kall kullig stäppmark med berg i bakgrunden är lite för generiskt.

Skrivet av justhitx:

Detaljerade kanske, men trovärdigheten dör rätt snart när man har en stad, ta Whiterun som exempel, som har mellan 15-20 hus och som föds upp via en farm med 10 potatis och 15 knippar med vete. Vet inte om du har spelat witcher-spelen något, men även i det första spelet redde de ut hur man bygger en någprlunda trovärdig värld. I Bethesdas spel så går de ju efter att allt bara är representativt, dvs.
1 hus = 10/100 hus
1 Npc = 10/100 npc'er

Sånt dödar känslan för mig en aning när man lika gärna kan göra ett spel med mindre scope som är mer genomarbetat.

Älskar Skyrim... men jag håller med

Städerna är alltid för små. Sällan sträcker dig sig längre än en huvudgata, plus kanske ett par gränder. Whiterun känns mer som en kyrkby än en av regionens största städer

Om städerna i Starfield är like små kommer jag bli besviken

Skrivet av Proximately:

Nej. Jag lägger ner. Du har presenterat argument som du lika gärna hade kunnat lägga fram emot samtliga parodier som jag har sett igenom hela livet.

Hur många fejk "coca-cola" flaskor har man inte sett i spel?

Noll.

Om du syftar på t.ex. Nuka Cola så är det en parodi på samtliga cola-drycker; Coca-Cola, Pepsi-Cola, RC Cola, o.dyl.

Citat:

Försöker du utnyttja något för att du vill göra en parodi på det? Är du verkligen så cynisk? Ifall du ska göra en parodi på ett företag så är det en självklarhet att det ska vara tydligt vilket företag det handlar om.

IKEA tycker inte att det är en parodi, och IKEA:s advokater är inte dumma. De känner till lagstiftningen och parodier, och de anser att spelet har passerat gränsen.

Citat:

Det enda jag kan se dem ha någon som helst moralisk hållning på här är möjligtvis ifall han har kopierat matmenyerna rakt av. Typ tagit en bild på dem och copy-pastat in som texturer. That's it. Att snacka om fronten som han använder här som ett övertramp är helt befängt oavsett hur en domstol skulle bedöma just den biten.

Det är inte så lagen fungerar. Alla lagar är en gråzon med utrymme för tolkning, i synnerhet immaterialrätt.

I och med att den kommersiella produkten i extremt hög grad (hela omgivningen och designen) är baserat på IKEA:s varumärke så finns det synnerliga skäl att misstänka övertramp.

Skrivet av Proximately:

1: Intressant, det är nästan som att en paroditolkning ska vara lätt att se vad det gör parodi på. Lite som en parodilåt som har exakt samma melodi men utbytt text.

2: Jag ska säga till dem på Ikea nästa gång att de får ta bort sina "STYR" loggor framtill på varuhusen, kan tänka mig att de kommer gaslighta mig rejält genom att förneka verkligheten. Helt galet.

1. Problemet är att den parodiella kopplingen mellan The Store is Closed och IKEA ligger en bit från varandra.

Det finns ett juridiskt argument här; att utvecklaren utnyttjar IKEA:s varumärke för sin egna vinning.

Enda sättet att veta med säkerhet är att låta en opartisk domstol avgöra om detta faller inom a) parodi, eller b) varumärkesintrång.

IKEA har nu tagit första steget, genom att låta Ziggy frivilligt lämna dispyten. Om Ziggy anser sig ha rätt, är de välkomna att fortsätta dispyten och låta en opartisk domstol avgöra fallet.

2. Jag har ingen aning vad du försöker säga här. Att anställda på IKEA ska vara medvetna om spelet?

Skrivet av Proximately:

Vad står det med stora bokstäver på framsidan av IKEAs varuhusbutiker?

Dommare och nämndemän är smarta nog att se igenom knep som mindre bokstavsbyten

Det är uppenbart att det handlar om IKEA

Anledningen till IKEA:s agerande är för att lagen kräver att bolagen bevakar och markerar angrepp mot sitt "revir".

Utan markeringar urholkas IKEA:s varumärke, för att till slut gå samma öde till mötes som andra fornstora varumärken; t.ex. Frigolit, MACK, Bankomat, GladPack, Polaroid, Frisbee, Vespa, och Termos

Dessa varumärken saknar lagligt skydd, och det är fritt fram för vem som helst att utnyttja dem hur som helst

Så utan markeringar kan, till slut, Mio öppna ett ikeavaruhus och Lagerhaus kan sälja ikeamöbler.

Skrivet av Slimebeast:

Detta är minst 20 år för tidigt ute. Minst.

Jag skulle snare säga 20 år gör sent...

Second Life släpptes 2003, och jag ser ingeb större skillnad på dem

Skrivet av Molotov:

Du säger det, mänsklig mimik och mänskliga kroppsrörelser, det är nått du känner i direkt i VR även fast det är det allra enklaste. Det är inget du får av en webbkamera oavsett om det är HD eller 4k.
Tanken är ju att Avatarer just ska avspegla personerna så verkligt som möjligt.
webbkamerer har du bara ett schackbräde med ansikten på en skärm. Orkar någon det en längre stund? inte jag iaf och besvisligen inte många andra heller.

Om Teams är ett shackbräde av ansikten så är Metaverse animatroniska skyltdockor

I en webbkamera ser jag fortfarande delar av kroppsspråket. Men VIKTIGAST av allt så ser jag mimiken.

Om man får välja mellan mimik eller kroppsspråk så väljer de flesta mimik. Det är därför vi har fler ansikts-emojies (😀) än kropps-emojies (🚶‍♂️).