Fansen har tvingats vänta i tio år men i höst är Age of Wonders äntligen tillbaka. Vi har debuttrailer och bilder.
Emil minns årets mesta spel, Mats åker traktor och Calle vill se sitt eget huvud rulla. FZ-skribenterna ser tillbaka på ett ovanligt brokigt spelår.
Minnena av superklassikern Ufo: Enemy Unknown vilar på fluffiga nostalgimoln. Att överträffa ett sånt spel går naturligtvis inte. Firaxis försöker ändå, med ett av årets bästa spel som resultat.
Favoriten från 1994 ser ut att bli en strategisk älskling också för 2012. Men vart har UFO-mystiken och den täta, tryckande stämningen tagit vägen? FZ spelar Xcom: Enemy Unknown.
Vi iklär oss den svenska uniformen och tar oss an det senaste Civilization-tillskottet. Men är Gods & Kings en fullvärdig expansion eller ett glorifierat dlc-paket?
Kan spelstilen i Arma föras över till andra världskriget? Iron Front gör ett försök men den röda armén tvingas kapitulera inför buggarna.
Tre dagar efter årets största spelsläpp är vi tillbaka med den slutgiltiga recensionen. Lyckas Diablo III leva upp till 12 års nostalgidrypande förväntningar från en hel spelvärld? Välkommen till den enda (?) Diablo III-recension som inte inleds med Deckard Cains klassiska öppningsfras.
16 timmar efter att Diablo 3-servrarna sattes igång bjuder vi på en första rapport. Serverproblem och återupplevd inledning drar ner det första intrycket något, men det ser ljusare ut framöver. Eller mörkare, kanske vi ska säga.
Marcus ’Thorzain’ Eklöf spöade Sydkorea i Starcraft 2-turneringen inför 2000 jublande hemmafans. FZ var på plats, läs vår matchrapport.
En lugn start följdes av dramatiska svenskmöten senare under lördagens Starcraft 2-turnering i Stockholm. Vi sammanfattar den första dagen.
Creative Assembly skruvar fram klockan 300 år och sparar inte på krutet i den andra expansionen till Shogun 2: Total War.
Till Gamex inbjöds de två sydkoreanska Starcraft 2-proffsen Sung Joon "July" Park och Ji Sung "Bomber" Choi. Vi tog tillfället i akt att prata med de två om bland annat den internationella scenen, skillnaden mellan utländska och koreanska spelare, balansen i spelet och kommande expansionen Heart of the Swarm.
När Blizzard bjöd in världens press att spela Diablo III-betan på huvudkontoret i Kalifornien var vi inte sena att haka på. Många mörka timmar spenderades i gamla Tristram i sökandet efter svaret på frågan alla ställer sig. Är det här spelet vi har väntat på i så många år?
12 års väntan är äntligen över. När Blizzard Entertainment återvänder till det galaktiska kriget mellan Terran, Protoss och Zerg, står de inför de enorma förväntningarna hos miljontals fans. Dessa förväntningar är spelets lika stora vän som fiende. Starcraft II är nämligen det viktigaste och det minst viktiga PC-spelet i år.
Realtidsstrategins konung är tillbaka för att knyta ihop säcken kring Tiberium-sagan. Istället väljer man att öppna en helt ny säck.
Mass Effect var en stor framgång för Bioware och mycket möjligt ett av de bästa spelen någonsin. Den fantastiska världen i kombination med grymma strider och nyskapande berättande lade grunden till en modern klassiker som fått en stor skara fans. En uppföljare kändes given redan då och nu, lite drygt 2 år senare, är den äntligen här!
För nio år sedan släpptes tidernas bästa rollspel. För sju år sedan släpptes spelet med tidernas bästa rollspelseditor och för fem år sedan släpptes tidernas näst bästa rollspel. I dagarna släpps spelet som av utvecklarna själva har kallats den andliga uppföljaren till samtliga tre ovanstående.