Inlägg av Xstioph

Inlägg som Xstioph har skrivit i forumet

Hrrm, vet inte hur jag ska göra denna gång. Brukar välja BMW på H3, lite safe. Men sett Renault i topp ofta och testade den - kändes helt okej, men gick över till Stratos och den gillade jag på TT, förvånansvärt lättkört med "rally technical" setup. Men när jag sen testade med två reservhjul i trunken så blev den precis så där oförutsägbar som en Stratos "ska" vara. Testade att höja 2mm och stumma fjädringen bak något för att kompensera men det blev absolut inte bättre. Så jag testade gamla goda BMW:n, men ugh så fel det kändes. 🤷‍♂️

Inte konstigt att två extra hjul har stor påverkan på en bil på 850kg, som redan har mittmonterad motor, men...

Skrivet av rosski:

Gick helt okej med enbart mindre misstag, kanske runt 20 sekunder på hela rallyt. Frånsett då slutet på SS2, kommer bort mig i noterna och bromsar alldeles för sent i en "höger 2 över krön" och river en hel del staket. Bilen håller dock ihop hyffsat och motorlampan tänds först på slutet av SS3.

Mekanikerna får jobba febrilt i depån och vi kommer övenens om att 1 minut penalty inte är värt det för att byta ut lampor och karossdelar som behövs för bara en sträcka i mörker. Men döm av min förvåning när vi med lite silvertejp och buntband lyckas få på extraljusen på huven.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ordningen återställd när trion rosski, Baklastarn och jag kört lördagsrace 😅 Jag brukar offra en "quick fix" på body när det krisar där, belysning i mörker är rätt mycket värt! Haha..

Höll mig mitt emellan er.. Enda gröna sektor jag fick på SS1 var när jag just hade utfört en dubbel-rull! Vad sysslade NI med på den sektorn undrar jag!?

I vätan gick det att hänga på Baklastarn men efter service sa det bara tjoff - och hej vad långt efter jag hamnade.. Men sen måste ha skett en olycka för'n på SS6?

Skrivet av rosski:

Började leka lite med custom liveries
https://www.racedepartment.com/downloads/mitsubishi-space-sta...

<Uppladdad bildlänk>

Edit: lite snett och vint men var bara för att se hur import och export av texturer fungerade.
Edit2: jag har alltså tagit en befintlig och modifierat för att lära mig.

Kul att få lite personlig touch på grejer. Höll mycket på med sånt förr, nästan mer än att spela själva spelen. Skulle vilja ha Castrol-liveries till alla bilar 😅 Sega Rally-skadad.. Men framför allt radera "Phil" i mesta möjliga mån, hah. Det är väl ingen chans att nästa spel blir mer mod-vänligt, det brukar ju inte vara EA's grej.. Tycker det är lite drygt när man måste ersätta snarare än lägga till.

Skrivet av Baklastarn:

hade mindre lycka med en avglidning på sträcka 2
terminal direkt
det var det.

Argh. Frustrerande! Jag har gjort det några gånger kring broarna...

Efter du "försvann" så hade jag en sjuhelsikes strid med Lapp3n! Jag hade nog tur som hade försprång efter SS2, för resterande sträckor var det ungefär 50/50 gröna sektorer 🫣 Tror han var 3 sekunder snabbare än mig totalt de sista fyra sträckorna... #nervvrak 😅

Trots sporadiska gröna sektorer gick det ändå helt åt helvete. Missuppfattar nån instruktion på på exakt samma plats - med punktering som följd två gånger! Tommy Hamréus är ju guld, men för min del är det några instruktioner (framför allt i USA) som är bortåt väggarna..

Bra kört ni andra! 🤜🤛

Skrivet av Baklastarn:

härligt när man kommer i mål och bilen försvinner i ett moln av rök
prova lancian istället xstioph, tycker m1 är så jävla halkig på dom långsammare, om man nu kan säga det om nån av usa banorna

Tack för tipset! Känns som deja vu.. Jag har nog inbillat mig att jag gillat BMW:n tidigare - och blivit tipsad om Lancian! 😅 Antagligen förra gången det var fritt val på den klassen här, doh.

Skrivet av Baklastarn:

tog mig igenom skottland nu på morgonen
tror på en hygglig tid även om jag hade kass motor och kylare halva sista sträckan
kör så det ryker!

Hah, jag pajade också kylet (med nåt som nästan liknade en kickflip om jag inte missminner mig - både rotation framåt och åt sidan) på sista sträckan och motorlampan gick igång sista minuten. Hamnade sedvanliga 3 minuter efter dig! 😅 Fyra sträckor på över 10km är lite för mycket för min fokus, pjuh.

* Testade som hastigast BMW M1 i USA... Jisses. Hann att kvadda fem stycken på ungefär lika många minuter... Det kommer nog gå bra? 🤭

Skrivet av Nerox:

Så klarade igenom Wales med Golfen, dessvärre ingen bra tid efter att de första tre sträckorna gått relativt felfritt och med minimalt (för mig räknat) behov av service så var jag nöjd över starten. Förstås så var jag långsammare än er andra men det hade jag räknat med , för egen del är det mer ett race mot mig själv att köra bättre och bättre än att tampas i toppen. Tyvärr i början av sträcka fyra så glider jag av vägen precis i början, kylaren slår rätt in i ett träd i relativt hög hastighet får även punka vilket lagas på direkten. Sträcka fem inledes skrämmande lika som på sträcka fyra (möjligtvis lägre hastighet), vilket medför en försämring av bilen. Halvägs in i sträcka fem så börjar även motorlampan lysa och påtaglig försämring av effekt. Detta blir stegvis sämre och sämre, oron börjar infinna sig ifall jag ens kommer kunna fullfölja sträcka sex innan motorn slänger in handuken. Jag och min otroligt modiga kartläsare Benny tar oss an sträcka sex med ett förhållande viss gott mod. Vid första tidspunkten så är golfens motor i ett bedrövligt skick, att komma upp i 100 få se som en vinst i sig. Men Benny den optimist som han är läser sina noter med bravur, samtidigt som han även hinner med och komma med lungnande ord då min upprördhet är nära med tanke på mina misstag. Vi rullar i mål i lagom fart (tur att målet inte var längre upp i baken, vet i tusan ifall vi skulle kunna nå det då) och golfen drar en sista suck, troligt att den ligger på en skrott någonstans, allafall motorn och fronten. Men som brukligt efter ett rally så tar jag och Benny våra sedvanliga jägershottar med medföljande tjeckis lager, det är lite av en ritual vi har. Denna gång så valde vi att även gå ut och rulla hat i den lokalen puben i den walesiska staden ,något som Benny uppskattade. Vi träffade även ett gäng från det Namibiska rallysällskapet som var där för att testa deras nya bil på ett för dem udda underlag och klimat, vi fortsatte in i dimman under natten. Nu tackar vi Wales och laddar om inför nästa rally.

Uppskattar dessa historier 😁👌

Men.. Golfen kan väl inte ha handbroms på framhjulen? Eller missförstod jag dig? Det är väl i stort sett bara nån säregen Saab som haft handbroms fram. Ett annat sätt att hjälpa till är ju att sätta mer bromsverkan bak. Rent amatörtips, det kan ju fort få konsekvenser om man tar det för långt. Tack och lov för rally technical, använder nästan de inställningarna rakt av - med skillnad att jag sänker gear ration nåt väldigt (och lite kompensation i väghållningen för de två extra reservdäcken). Så länge man aldrig toppar högsta växeln är väl bara att sänka, sänka, sänka tänker jag 😅

Jösses. Trots 3+ minuter efter alla er - jävligt nöjd! Har för egen del kommit upp på en helt annan nivå än tidigare, så det är brutalt mycket roligare att köra. Men många trösklar att ta sig över för att nudda era tider! 😅 Mäkta impad över skills och fokus ni måste ha! 🤜🤛

Var nog bara centimeter från att spräcka kylet redan på SS1 där jag åkte ut i skogen och klarade mig mellan två träd så när på en tilltryckt högerskärm. En liten avåkning på SS3. Men på SS4, så lite har jag nog aldrig tappat mot "er". Där körde jag över min egen förmåga en stund haha.

FWD har varit min akilleshäl tidigare, inte alls gillat det. Men det börjar växa på mig. Speciellt denna H2 Peugeot (ja jag ser alla ni andra kör folka, pfff, hah).

Skrivet av lerb:

Ja, tyvärr. Jag förstår frustrationen och det är inte första gången deltagare råkar ut för detta.. Men om man kollar på Racenet så registrerar inte spelet någon tid över huvud taget på den sträckan där spelet kraschar, vilket gör det svårt att räkna ut ett resultat. Det är av den anledningen en krasch under pågående rally tyvärr leder till DNF.

Man kan alltid fortsätta från nästa sträcka efter en krasch, men problemet kvarstår.

Svårt det där också.. För hade man tillåtit omstart (på sträcka) vid krash så hade ju folk börjat "krascha spelet" om det gått dåligt..

Men jag kan ju tycka att en "kraftig" strafftid hade kunnat räcka (typ ~längsta tid någon annan kört på sträckan) så att man åtminstone inte får DNF om man nu ändå tagit sig i mål.

Skrivet av Baklastarn:

tog mig igenom spanien nu på morgonen i vanlig ordning
äntligen lyckades jag ta mig igenom ett rally med bara småmissar
håller tummarna för en bra tid

Herre j... Körde närmast fläckfritt (fick reversera vid en missad sväng och tappade ~10 sekunder). Det är min favvobil (körde en av de två karriär-säsongerna jag hunnit med - med den). Men ändå 3:07 efter dig! 😅 Final drive på lägsta och toppar inte riktigt sexans växel en enda gång. Så på nåt sätt kör jag bara för mesigt helt enkelt! 😁 Lite för lugnt och bromsar säkert för ineffektivt...

Gillar Aston Martin som fasen, men den är tusen gånger roligare på grus!

En 360° på plan mark på första sträckan och en långsam "kana" ut i en våt slänt på typ femte.. Enda direkta misstagen, ändå ca 3 minuter efter @Tinardirith 😁 Och då saknades ju fortfarande de tre som denne nämnde. 😎 Körde 3-4 försök innan med mitsun.. Det blev några barrel rolls och totalkrasher under den korta sessionen träning.. Herregud, det bådade inte gott! Men det gick ju fint i skarpt läge och fasen vad fin mitsun var i hårnålarna! 👌

Skrivet av Snubbelfot:

Jag och grabben spelar. Han lirar på ps4:an och jag på PC. Jag har för mig att vi köpte det till vardera enhet och sen reggade två olika konton följt av lägga till varandra på friends list.

Det man får vara obs på med PC + konsol är ju att pc har två versioner av Minecraft; Java & "bedrock".. Bedrock är den som är kompatibel med konsolerna.

Skrivet av Nerox:

En nybörjarfråga igen (ursäkta ifall det blir en hel del, om det är för spårat från tråden får ni säga till). När man kör timetrail, är dmg insälld på hardcore? Ifall nej, går det att ställa in det?

Kan inte svara på det. Men ett relaterat tips är att köra custom event. Det blir lite mer jämförbart med fzdz-eventen. Däckbyte, ai-motstånd, service etc.

En annan sak är att testa köra utan pilarna som dyker upp på skärmen, passar i arkadrally, men fann ganska omgående att det allra mest är en distraktion i detta.

Skrivet av Nerox:

Man får väl försöka lära sig av sina misstag, Usa har jag börjat att öva på och min spontan känsla är att den är betydligt mer förlåtande. Dock en hel del lömska hopp, sen går det farligt brett överlag vilket inte är positivt ifall det dyker upp stockar och stenar. Testat både mitshin och subarun och kände nog att subarun var den jag kunde hantera bäst.

USA var absolut min första plats där jag kände jag kunde köra lite mer kontrollerat. Så ja, lite mer förlåtande. Men hej och hå, nu när jag kan köra med mer fart så är det rätt läskigt i de där slingriga snabba sektionerna med rejäla hopp! Det är inte mycket marginaler många gånger! 😅

Skrivet av rosski:

Hade en bra fight med Kvarnis första två sträckorna. På sträcka 3 säger dock motorn att nu har jag inte fått någon kylning sen halvvägs in på SS1 när du missade att det var en sten på ängen (till mitt försvar så touchade jag knappt stenen) Blir inte bättre av att jag drar en punktering.

Bara laga motor,turbo och kylare kostade 38 minuter, tänkte att lampor kan också vara bra att ha så blev totalt nästan 2 minuters penalty.

Laddar på övriga sträckor för att kanske få en bra sträcktid iaf, men resulterar bara i ytterliggare punktering och spräckt kylare.

Aja jag har iaf lyckats ta mig i mål samtliga rallyn. Bara att träna mer till nästa säsong, lycka till ni som ska köra så syns vi nästa säsong

Och återigen tack till @lerb som sätter ihop riktigt bra rallyn ☺️

Jag körde nästan hela SS4 på 3 däck, det var först efter SS4 jag kollade tid/placering.. Först av 4? 🤨 Nåt stämmer inte. Men det där förklarar ju saken då! Och Baklastarn måste kört helt åt skogen? Mitt under SS5 insåg barnen att de inte underhållit mig på långt över en halvtimme så där nånstans blev hjulinställningen sned 😅 Men ingen punka eller kylarstrul, så efter jag fäktat bort dom en stund till var det bara att bröta på sista biten.

Skrivet av Tinardirith:

Hur många timmar har ni?

138h (+25 i föregångaren).

PS. G920 (vettig instegsratt) för 1999kr. De hade G29 för samma pris men den är väl utsåld nu när bara G920 är kvar. https://www.webhallen.com/se/campaign/9207-Flash-Sale

Skrivet av Nerox:

R5'an var trevlig, det är dock så jäkla lätt att klanta sig och i Monaco så är det ju en hel del fall som automatiskt blir terminal dmg.. nej nej jag är inte bitter. 🤣

Ugh, jag förstår dig! Minns fortfarande att jag gjorde en sån här i fzdz.. Gled megasakta över en snövall med Lancia Delta och fick terminal!? Det hade typ räckt att nån fes på bilen för att den skulle har glidit tillbaka (det var inte ens vid ett av stupen). Men nä, jag är inte heller bitter.. Fortfarande.. 😁

Positionstabellen är riktigt kul att du lagt till, @lerb. Vilken strid där uppe i toppen! 😵‍💫 Jag får nog lägga till R5 som en klass jag också gärna kört en hel säsong med (utöver under 2000cc och Rally GT). Monaco var riktigt kul och Skodan jag körde var förvånansvärt lätt att hantera även på de isigare partierna. Hade ruskig tur vid ett tillfälle då jag åkte lite för brett i en högersväng och small in vänster fram i de där fyrkantiga pelarna 😬 Som tur var pangade däcket några hundra meter från mål och inte en skråma på kylet!? How?? Nu.. Mot USA!

Skrivet av rosski:

Tror inte det blir några fel på bilen. Men du kan ha bilar som kraschat före dig och står på sidan av vägen och liknande.

Jag hade gissat att drönare, helikoptrar etc också ingick i detta.. Ingen aning.

Dök direkt upp ett minne från "Rally Trophy" där det ibland sprang en ko över vägen och kartläsaren lite panikartat utbrister "look out!!" 🙃 Minnet kan så klart skarva lite, det var ju inte i förrgår jag lirade det fantastiska spelet.

Skrivet av rosski:

Alldeles för mycket på jobbet just nu så fanns ingen tid till att öva och vid bakhjulsdrift är nog när jag saknar ratt och pedaler mest.

Så det blev en runda som gick brett, det rullades och det lagades punkteringar. Och båda nattsträckorna kördes med ett halvljus 😅

Men återigen ett stort tack till lerb för ett bra rally och Tommy Hamreus som gjorde att det var otroligt kul de små snuttar där man hade flyt i kurv kombinationerna.

Vissa gånger vore bättre att sparka ut vindrutan och köra med en rejäl pannlampa istället! 😅

Skrivet av lerb:

🤦

Jag förstår, tack. Då blickar vi vidare och snackar rally istället tycker jag

Jag har inte mycket mer att säga på temat rally än att Sverige gick dåligt! 😁 Rullade, snurrade, pangade däck. Trött och dålig fokus.. 🙄 Tror jag gjorde samma misstag även förra gången det var fritt val på grupp B; tog Ford RS200.