Inlägg av Komured

Inlägg som Komured har skrivit i forumet

Gissar här nu men jag tror att combat var det överlägset största hindret för de flesta. Min tjej övervägde aldrig ens att skaffa spelet pga detäven om allt annat tilltalade henne, jag spelade spelet en bit men tröttnade på stridssystemet ochvorkade aldrig sätta mig in i det. Tror persinligen att de kommer vinna en hel del på att göra det lite mer tillgängligt.

Skrivet av filbunke:

Rättigheter och möligheter skiljer sig.

Om man nu ser till PC-spel, så ger ju GOG dig möjligheten att ladda ner installationsfiler, så om tex rättigheter för musik går ut och spelföretaget tar bort/ersätter musiken med en uppdatering så har du möjigheten att fortfarande ha kvar den. Det betyder också att GOG inte kan ta bort ditt spel (något de heller inte ger sitt rätten till i användaravtalet.)

Något helt annan gäller för Steam, deras användaravtal är intressant att läsa, genom dem köper man inte digitala kopior av spel, man prenumerar på spel. Steam ger sig även rätten att ta bort spel, om folk fuskar, men även för folk som inte fuskar om de gäller för en större grupp och inte enskilt riktat, så de ger sig rätten att tex ta bort ett spel från allas konton eller tex från alla svenska konton, och någon ersättning blir det inte.

Är väl en av anledningarna till att jag personligen alltid kollar på GoG först för att se om ett spel finns där innan jag går till Steam.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är väl ändå skillnad på singleplayer-spel och spel som är helt beroende av välfungerande servrar. Men inofficiella servrar har du kanske rätt om, jag bara gissar hur företag som är måna om sitt anseende kan tänkas resonera. Det kan förstås funka olika hos olika företag också.

De bryr sig högst troligt bara om pengar och eftersom spelet är skapat som det är från börja så kostar det dem för mycket att rätta till det.

Skrivet av Tomas Helenius:

Flera saker än om det är möjligt spelar in, t.ex. kvalitets- och support-grejen jag var inne på (om servern funkar skit finns risk att vissa ger företaget skulden, trots att de inte hostar). Sen är antalet spelare jätteviktigt. Om det bara körs av några hundra så kan kostnaden bli alldeles för hög för företaget. The Crew 2 verkar ha haft under 1 000 spelare på Steam sedan Motorfest släpptes, och första spelet har gissningsvis varit mindre.

Med det argumentet bör alla spel förstöras när officiell support upphör, någon kan ju börja kasta skit på EA för att det fortfarande finns buggar i Ultima 7. Ser just den delen iaf som ett ickeproblem då det annars hade vart en stor grej redan nu då det som sagt finns hostade spel som körs utanför officiella kanaler redan nu.

Skrivet av Tomas Helenius:

Kanske. Osäker hur det funkar i The Crew, möjligen är det krångligt om saker sköts av servrarna. Jag vet inte, men offline-läge hade ju varit en bra grej.
Det kan vara så att det inte går att köra den här servermjukvaran på en vanlig pc. Spelet är helt byggt för online-spelande och servermjukvaran kanske inte alls är anpassad för användning av privatpersoner. Och det skulle ju bara hjälpa pc-spelarna, inte de som köpt konsolversionerna, som nämdes ovan.

Lawbreakers är en helt annan sorts spel. The Crew körs på en gigantisk karta med massor av spelare, t.ex.

Tänk om det ändå fanns sätt för privatpersoner att köra servrar?

Finns så otroligt många exempel på Onlinespel som med hjälp av dedikerade team hållits vid liv långt efter dess utgång, Starwars Galaxies eller Warhammer Online tex. Finns även andra exempel på där man lyckats, Wow, Ultima Online mfl, ser inte varför just spel A skulle vara omöjligt att genomföra när B - Ö lyckats. Visst det kanske går som en påse skit, precis som att det kan vara sjukt svårt att få många gamla Windows spel att fungera på en modern dator men jag har ändå möjligheten att göra det om jag vill och jag tycker inte det ska vara upp till en Publisher att avgöra om jag tycker det är värt att göra det eller inte. Sen finns det säkerligen en hel del andra problem med att släppa källkod osv men sådant har ju gått att lösa tidigare så.

Såg att det var väldigt många streamar som spelade sponsrade 76 streams i helgen.

Skrivet av Dunder:

Jag tyckte jag kände igen varenda område, du får nog spela om originalet på nytt

Tyst nu

Cata var väl starten på spelartappet men samtidigt var det väl då som spelet nådde toppen av antal spelare? Jag var inte jätteförtjust i förändringarna Cata gjorde i gamla världen men jag har å andra sidan aldrig gillat combat mer än jag gjorde i Cata. Jag slutade dock egentligen redan i wotlk men spelade Cata en del i mindre grupper, typ 5 manna osv. För mig var Burning Crusade och Vanilla de absolut bästa tiderna i Wow.

Kanske bara var jag men halva videon var ju bara generiska landskap och rästen var det väl inte direkt någon igenkänningsfaktpr på men, blir väl bonkers när man försöker gå från topdown rill fp

Har man löst alla tillokrtakommanden som MW5 hade vid release med muppig enemy spawn popping etc?

Äe väll som med mycket annat, stor majoritet anser att de är bättre än genomsnittet, blir lätt att skylla på andra då.

Invasion Station

Jag kan egentligen inte välja en och den jag valt är inte ensam på toppen men representant för alla bra utvecklare får bli.

Origin Systems.

Hade så hoppats detta skulle bli ett open world i Pillars universum och en konkurent till TES men blir mer som Outer worlds antar jag? Trist :/

Skrivet av QuenchedAnger:

Inte för att vara sån men är inte det här samma trailer som dom visade förra gången?

jo ;/

Tyckte alltid det var kul att läsa PCGamers artiklar från E3 i de gamla pappersblaskorna. Har inte direkt brytt mig om E3 de senaste åren men alltid trist när gamla Gamerdängare går i graven.

Helt rätt! Ett av tidernas bästa spel om man frågar mig.

Hmm gjorde de en copy/paste av miljöerna i BG3?

Underbart! Nu har jag något att läsa ikväll, jag har inte spelat Starfield och kommer troligen inte göra det heller i närtid då ingen jag känner gillat spelet, men bethesdas svar på vissa reviews är ju bra underhållning nog, och gratis dessutom!

Skrivet av Hanzo:

Ja SteamCharts i sig själv är ett ganska trubbigt mått (då spelen kan finnas på flera plattformar än enbart Steam). Men SteamCharts ger ändå en fingervisning.

Jag hittade den här sidan med...

ENLIGT ACTIVEPLAYER.IO:

Starfield - 305K Spelare
https://activeplayer.io/starfield/

Baldurs Gate 3 - 67K spelare (Samtidigt som Steam menar att det är 71K spelare?)
https://activeplayer.io/baldurs-gate-3/
https://steamcharts.com/app/1086940

Undra var de får infon ifrån, står ju dock att det är "Live Estimation" så de får säkert inte data från alla platformar. När det gäller BG3 tror jag mer på steam i detta fallet då de om några bör veta hur många som spelar på deras egen platform