Inlägg av himmelsbla

Inlägg som himmelsbla har skrivit i forumet

1

Länge sedan jag spelade nu, men blir man fortfarande tvingad att spela vissa sorters uppdrag? Minns att jag avskydde dom uppdragen där man skulle försvara nån grunka mot vågor av fiender så pass att jag slutade spela.

Skrivet av lerb:

Jag tror Logitech kan få svårt här, jag får känslan att de gick ut för hårt och levererade en första produkt i det här segmentet som är för dyr.

Vad jag menar är att Fanatec redan är extremt etablerat bland entusiaster, och när de (Fanatec) erbjuder en instegsmodell för ca 7000kr (hela 9000kr billigare än dessa prylar) förstår jag inte varför någon ny skulle välja Logitech istället. Inte när det enda som skiljer är Trueforce och 4 Nm vridmoment.
Dessutom kan man ju tänka sig att de som köper in sig i Fanatecs billigare instegsmodell är mer villiga att punga ut för Fanatecs dyrare modeller (Podium etc) när de redan är investerade i deras ekosystem.

En annan fördel för de som köper Fanatec är ju även deras redan breda sortiment av rattar etc medan Logitech inte har något alls att erbjuda just nu.

Nä du Logitech, här tror jag du gjort bort dig lite. Om jag inte missar något uppenbart vill säga.

Måste nog hålla med här, priset är nästan det dubbla mot Fanatecs DD-ratt + pedaler (som i sig redan är skarpt gränsfall för min personliga plånbok/ hobbybudget, men alla är ju olika) - Även om det är kul att se dem äntligen ta sig an toppsegmentet och sluta sälja mindre uppgraderingar på g25 (första upplagan kom ut i herrens år 2006 (!!) ) så tror jag att Logitech sköt sig själva i foten just genom att börja med en "värstingratt" och inte inledningsvis försöka konkurrera med just Fanatecs DD-lösning.

Jag tar gärna en nyckel!

Rejält trevliga nyheter! Dessa lär ju (tror jag) fullkomligt flyga av från hyllorna nu med alla som jobbar hemifrån osv. Dessutom tänder det nog en och annan eld i ändalykten hos både Logitech och Thrustmaster som ju lär bli rejält omsprungna prismässigt.
Min gamla G27 har förpassats till garderoben då jag inte har någon dedikerad rigg för simrace (plus att jag spelar en herrans massa olika spel), det lär antagligen bli ändring på det när denna nu släpps..

Hur ser det ut med länk till PC? Att kunna använda ett eventuellt vr-headset till simracing-titlar typ Assetto Corsa (Competitzione), Dirt Rally 2, Automobilista etc ) är något av en dealbreaker för mig ju mer jag tänker på det.

Det ska sägas att jag ännu inte äger ett vr-headset, dock har jag provat både Vive över en långhelg och Quest v1 i någon timme totalt. Av det jag sett/ läst så verkar Q2 som en skaplig nedgradering jämfört med första?

En skärm istället för två (en per öga i v1)
Därtill ingen IPD-slider för inställning av detta, utan man ska istället fysiskt dra i linserna (!) för att flytta dem. (hur i h-e detta kom igenom QA begriper jag fortfarande inte)

Kontrollerna är sämre i respons trots samma antal dioder (eller vad de kallas?) per kontroll som föregångaren, och har sämre batteritid?

Plus obligatorisk koppling till (faktiskt) Facebook-konto redan vid släpp?
Priset må vara överkomligt, men har svårt att se ett köp för min del. Lutar nästan mer åt att få tag i en V1 istället...

Tidiga demos hade mer realistisk grafik, varför detta skifte till voxel/pixel-art i grafiken?

Skrivet av Gregerory:

18års gräns på ett bilspel? Undrar vad som ligger i det?

Om jag inte minns fel så kunde man i gamla TDU 2 både plastikoperera sig (din karaktär såg ut som en mumie ett antal in game-dagar efteråt!) samt kasta sina surt fördärvade stålar i sjön på kasino. Båda delarna stämmer väl in på hela "high roller"/ lifestyle management rikemansklubb- vibbarna som stått i det tidiga promo-materialet vi sett, så chansen är stor att de återkommer här.

Jag spelade aldrig TDU 1/2 "när det begav sig", men det jag sett av dem gillar jag starkt. Mycket mer av det man gör är rotat i världen: du går (i förstaperson) till ett dealership, och väljer ut en bil komplett med färg på interiören osv. Bilarna står därefter parkerade *fysiskt* i ditt garage och du kan öppna dörrar och motorhuv och titta runt. Grejen här är att allt detta görs *i spelvärlden* i förstaperson, inte med en radda menyer och -alternativ. Likadant gör detta att du väljer de individuella bilarna du äger med större omsorg då de bokstavligen tar större plats, både i ditt garage och din plånbok.

Jämför med Forza Horizon, som fullkomligt dränker dig i kärror i parti och minut - som ändå oftast bara syns som frimärksstora bilder i en rullista. Den nya bilen blir bara en i mängden bland (bokstavligen) hundra andra och kopplingen till bilen som individ saknas fullständigt.

1