Inlägg av hunden

Inlägg som hunden har skrivit i forumet

Angående röstskådespeleriet så finns den här frågan med i spelets FAQ på Kickstarter:

Will the game be fully voiced?
Adding voice acting to a game is a time consuming and costly process and is hence not included in the budget for our primary goal. We decided to separate voicing into its own part of the overall budget to increase our chances of getting to build the game. It is however our first stretch goal, and should we not succeed in reaching this goal, we will strive to find other ways of adding voice acting since we think it is an important part of the game we envision

Så spelet har inga röster alls utan det är bara med i trailern?

Önskade mig Spiderman och Horizon, två vad jag förstått måste-spel, i julklapp av min kära fru. Fick som tur är Spiderman vilket ju blev perfekt nu när Horizon blev gratis.

Synd bara att jag inte ens hunnit spela klart Spiderman sen jul

Skrivet av DarkSvenn1002:

Finns singleplayer i alphan men den är under nda, så man får inte skriva något om den. Men den är inte långt från swat 4

Skrivet av kallandes:

Ursäkta sent svar.

Ja det finns SP del i Alfan. Dom visar dock bilder, och korta filmsnuttar från utvecklingen på sin twitter, och FB sida. Dom säger att SP är deras huvudfokus.

Jag personligen tycker det känns väldigt lovande. Kan inte nämna mer om SP delen, då den är under NDA. Mp delen som är fri att prata om. Har jag mest lirat för att få en känsla hur vapnen är. Och dom känns bra.

Det låter ju lovande, tack givande för svar trots NDA.

Skrivet av kallandes:

Ready or not, ett nytt SWAT spel. Släpps i beta version i juni på steam. Ser lovande ut. Jag har kört alfan i ca ett år nu.

Hur lovande verkar det vara? Tyckte ju SWAT 4 var ett riktigt najs spel, lever det upp till de förväntningarna?

Finns det singelplayer-del i alpha? Det är den biten jag är intresserad av.

Bara fem år sen jag supportade spelet ska bli spännande och se vad det blir av det. Misstänkte att det förmodligen skulle ta tid så jag klagar inte, har fått uppdateringar under åren som gått så man har vetat att något är på gång iallafall.

Skrivet av martinot:

Jo, den var ett totalt misslyckande som floppade helt.

Sonys tanke var att den skulle ersätta CD-formatet, och att nya skivor direkt skulle ges ut på formatet. Att de få som köpte den var tvungen att först köpa CD, och sedan krångla med kopiering till blanka skivor, var just effekten av det misslyckandet. Detta var inte alls tanken från Sony. Få köpte den, och nästan alla skivbolag dissade den helt.

Fast var det verkligen tänkt som en ersättare till CD? exempelvis Wikipedia säger att det snarare var tänkt som en ersättare till kassettband (och även CD) och för mig ersatte den helt klart kassettband och freestyle. Det var också exakt det sättet jag minns att alla använde det på, man spelade in sina favoritlåtar från sina CD-skivor eller kompisars Minidiscar och skapade sina egna bland"band".

Visst, vi var inte jättemånga som hade MD-spelare så lite nördigt var det kanske men det var ändå relativt vanligt i högstadiet och gymnasiet för mig, folk visste var det var även om dom inte hade en själva. För många, inklusive mig (kanske därför jag talar så varmt om det), var det en stor grej som användes under flera år så därför är jag fortfarande inte villig att kalla det total flopp, möjligtvis miniflopp

Ett stort problem var nog att spelarna var väldigt dyra (flera tusenlappar betalade jag för mina) så beroende på hur gammal man är så kom man kanske inte kontakt med dom eftersom det aldrig var ett alternativ mot att köpa en bärbar CD-spelare eller freestyle som gick att få för några hundralappar.

Att sen MP3-spelaren dödade den totalt är ju ingen diskussion men MP3-spelaren dödade väl alla andra bärbara spelare med, både CD och kassett samtidigt.

Skrivet av I am Grööt:

Jag hoppade på tåget med minidisc när det begav sig. Höll väl något år sen kom mp3-spelaren och sagan var slut.

Minns att man var tvungen att "spela av" CD-skivor på tomma discar (som var rätt dyra). Ungefär som det gick till på 80-talet med kassettband och radio/skivor. Tror även att det sen kom så att det gick att spela in direkt från datorn (mp3) men där kan jag ha fel. Det gick också att köpa album direkt på minidisc. De var dock skapligt dyra och jag tror att det var någon hundring dyrare än samma album på CD-skiva. Minns att jag för övrigt har kvar en utgiven Motörhead-platta på minidisc.

Ljudkvalitén var det heller inget fel på och den var smidigare att bära med sig än en "CD-Walkman". Nu ligger den nedpackad någonstans i källaren och väntar på att bli hipp igen.

Skrivet av Ruffles:

En kompis köpte mini-disc, minns jag. Den såg rätt cool ut. Någon som minns hur lång tid formatet fanns på marknaden innan mp3-spelaren kom och förstörde festen?

Minidisc var väl ändå en ganska stor grej några år och jag skulle inte säga att det var någon misslyckad nisch-sak som dog ut snabbt. Jag hade minst två olika modeller genom åren. Jag köpte däremot inga färdiga skivor utan spelade in allt från CD-spelare, hade man en CD-spelare med optisk utgång kunde man kopiera låtar väldigt smidigt. Mot slutet kom även funktionen att skicka över låtar från datorn men det var inget jag använde jättemycket.

Minidiscarna var mycket mindre att ta med jämfört mot CD-skivor och kasettband och utöver det hade den bra ljud, hoppade snabbt mellan låtar och man kunde spela in mellan kompisar. Bättre batteritid och stöttålighet med. Det fanns många häftiga funktioner med som att man kunde döpa låtarna och se namnen i en liten fjärrkontroll/display man hade på hörlurssladden samt att man kunde klippa och klistra i spåren direkt på spelaren.

Mot slutet försökte dom förlänga minidiscens liv genom att komma med mer lagringsutrymme och annat men det gick inte längre att tävla mot flashminnesbaserade spelare.

En misslyckad satsning var däremot Digital Compact Casette (DCC) som Philips satsade på istället för minidisc.

Tycker viloläget på PS4:an är ganska najs, smidigt att bara starta upp och vara direkt inne i spelet där man lämnade. Skönt i spel som annars har checkpoints eller annat, bara att pausa och stänga ner.

Skrivet av Hullken:

Rätt enkelt beslut dock då, att avinstallera spel man kanske inte spelat på några veckor för att installera om dem när det behövs?

Ja många sitter säkert och har spel installerade i onödan, bara för säkerhets skull liksom. 512GB borde väl ändå ha plats för iallafall tre rejält stora spel så man är inte låst till ett spel. Med vår standard på internetuppkoppling i Sverige tar det inte lång tid att ladda ner ett spel igen.

Jag har en PS4:a med 512GB och visst har jag råkat ut för att ett spel inte få plats när jag ska installera det men kollar man efter vad man har liggandes så är det ju massor man kan ta bort som man inte spelar för tillfället.

Kan ju ta det igen, verkar som att det missades innan: #4029242

Patentet nämner inget om fingeravtryck men är heller inte särskillt luddigt utan nämner specifika sensorer: accelerometer, gyroskop, magnetometer (kompass) samt hur man rör spakarna och knapparna. Det verkar gå ut på att läsa av hur man håller och använder nuvarnade typer av kontroller och skapa ett ID baserat på rörelsemönster.

I artikeln på Arstechnica finns rubriken "Controller fingerprinting" men det handlar inte om fingeravtryck från fingrar utan om digital fingerprinting baserat på användarmönster. Att identifiera personer genom fingeravtryck är ju heller inget nytt eller svårt, varför skulle Sony vilja eller ens kunna ha ett patent på det? Deras lösning är betydligt mer invecklad om man läser patentet.

Sony vill inte lagra dina fingeravtryck, det är (som vi märker i tråden) ett alldeles för laddat ämne.

Som ett stort fan av Arkham-spelen skulle jag vilja att det görs filmer med de lite mer okända skurkarna. I Spelen får man bekanta sig med många "okända" figurer som man aldrig sett i filmer utan som bara förekommer i serietidningarna.

Visst är många av skurkarna "overkliga" så jag kan på ett sätt ändå förstå att man väljer Joker, Pingvinen, Riddler och Catwoman som är mer mänskliga. Jag hade exempelvis gärna sett Clayface, Killer Croc eller Firefly.

Oavsett så tycker jag den här filmen verkar intressant, har alltid varit svag för Batman och en film där han är ny och oerfaren kan bli bra.

Läser man Sonys patent så står det faktiskt ingenting om fingeravtryck och det nämns ändå specifika sensorer. Det som nämns är accelerometer, gyroskop, magnetometer (kompass) samt hur man rör spakarna och knapparna. Det verkar gå ut på att läsa av hur man håller och använder kontrollen och skapa ett ID baserat på rörelsemönster.

Arstechnica har en mer tekniskt detaljerad genomgång av patentet: https://arstechnica.com/gaming/2020/08/sony-could-detect-play...

Skrivet av HYBRiS:

Problemet med just fingeravtryck är fingeravtrycket i sig innebär ett säkerhetsproblem iom att det flera gånger bevisats lätt att få tag på bara genom att återskapa avtrycket på glaset. Antingen på fingeravtrycksläsaren eller var som helst på telefonens glansiga ytor i övrigt. Det räcker inte att visa upp en bild av ansiktet för att lura Face ID och du kan heller inte trigga den genom att hålla upp den mot någon ovetandes eller i sömnen, då man aktivt måste titta mot läsaren för att låsa upp.

Men även om du får tag på någons fingeravstryck är det då bara användbart på just den personens telefon, det som påstods var att specifika appar eller företag har tillgång till dina fingeravtryck. Du kan inte ta mitt fingeravtryck och använda till Bankid i din telefon.

Skrivet av Alexraptor:

För det första så finns det ju en mängd olika mobila betalningslösningar nuförtiden som låter kunden använda sig av sitt fingeravtryck. Till och med mobilt BankID har möjligheten idag för autentisering via fingeravtryck.
Men jag det jag egentligen syftar på är att fingeravtryck är en del av vår identitet och utgör en del av våra identitetshandlingar, som pass, i dagens moderna samhälle.

Bankid har inte tillgång till ditt fingaravtryck utan förlitar sig på att telefonen sköter autentisieringen. Det är bara telefonen själv som har tilgång till fingeravtrycksläsaren, varje app som vill använda det frågar telefonen om en autentisiering. Du kan alltså inte ha olika fingeravtryck för olika appar för apparna kan inte komma åt eller lagra några avtryck själva.

Skrivet av HYBRiS:

"The pattern is encrypted and sent to a local 'Secure Enclave' in the device's CPU to confirm a match with the registered face. The stored facial data is a mathematical representation of key details of the face, and it is inaccessible to Apple or other parties."

Google gör på precis samma sätt, fingeravtryckens representation finns bara i telefonen och går inte komma åt ens om man rootat telefonen. De flesta telefoner har inte ens en optisk läsare så det går inte ens att få en visuell representation av ett fingeravtryck.

Här finns en teknisk förklaring för den intresserade: https://source.android.com/security/authentication/fingerprin...
Fingeravstrycksläsaren är en avskild del av telefonen (Trusted Execution Environment) och telefontillverkare får inte låta resten av systemet ha tillgång till den. Varje avtryck är dessutom krypterat med en telefonspecifik nyckel så även om man skulle få ut representationen på något sätt så är den oanvändbar på något annat än just den telefonen.

Man skulle nästan kunna tro att någon har tänkt till lite för att förhindra att fingeravtrycken ska komma på villovägar

Verkar ju dumt nog inte gå att filtrera efter språk i Playstation store men hittade några iallfall.
Little Big planet 3, Knack 1 och 2 samt Rayman Legends har svenskt ljud (och text) enligt infon, har inte provat dom själv däremot.

Verkar gå väldigt mycket snabbare än SWAT och mer arkadigt. Ser mer ut som Counter-Strike tycker jag.

Skrivet av gorbatjov:

Spelade mina första 2 timmar och 16 minuter igår och wow vilket härligt spel. Fantastisk atmosfär, intressanta miljöer, härliga karaktärer som vanligt i ett ND-spel och sjukt intensiva strider. Älskar utforskandet dessutom och känner att spelet verkligen ger en mer tillbaks om man saktar ner och andas under varven. Inget att klaga på än sålänge.

Se upp för andra halvan, den är ju tydligen så dålig att spelets totala betyg dras ner till 0/10. Om första halvan är bra borde det alltså betyda att andra halvan är så dålig att den har negativa poäng. Storyn måste ju vara något otroligt dålig om den liksom överskuggar gameplay, grafik och allt annat och gör att totalbetyget för hela spelet blir 0, aldrig hört talas om något sådant innan.

För att summera:
1:a halvan: 10 poäng
2:a halvan: -7 poäng
Tjej som är biff: -3 poäng
Totalt: 0 poäng

Hade jag haft tid nu att spela hade jag redan köpt spelet men det får bli ett framtida köp, kanske till hösten.

Skrivet av lasselason:

Jag förstår vad du menar men det handlar ju om spoilers, det är väl därför embargo existerar? Det är ju inte förbjudet att vara kritisk mot ett spel även om det finns begränsningar i vad du får avslöja om spelet.

Det verkar som att man tror att alla recensioner enbart recenserar halva spelet, den utan embargo. Att betyget inte gäller för hela spelet. Jag tror knappast att FZ skulle gå med på att recensera ett halvt spel, då skulle ju andra halvan kunna vara helt oklar och full med buggar.

Är ganska säker att även första spelet hade story-embargo på sig, ingen recension nämnde att man spelade som Ellie.

Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

På PC vet man inte vilka spelare som har SSD eller hur snabb SSD dom har, man kan inte göra en större bana än vad som får plats i RAM-minnet plus det som kan hinnas laddas från den långsammaste hårddisken. Har man en SSD vinner man därför oftast bara laddningstid, det är fortfarande laddningstider och avbrott mellan banor exempelvis.

Vet man att alla har en SSD med en viss hastighet kan man utforma banorna helt efter det och troligtvis komma undan synliga laddningstider helt. Man kan mer flexibelt ladda in nya delar av banan från SSD:n in i RAM och vet att alla spelare klarar av det.

Vore väldigt intressant att se ett faktiskt demo av vad SSD:n klarar av att åstakomma, en teknisk jämförelse med konkreta exempel på vad den ger för möjligheter och vilka begränsningar den tar bort.

Skrivet av Lethenstroom:

THPS2 har Spelvärldens absolut bästa soundtrack. Någonsin. Odiskutabelt.

Är inte (running in a) Cyclone med tänker jag bojkotta hela skiten! Den låten är Tony Hawk 2 för mig.

Skrivet av dTexN:

Vad gjorde analog knappen? minns ej

Den stängde av den analoga funktionen i kontrollen så att den betedde sig lika sant som den gamla utan spakar. Vissa tidiga spel som gjordes innan DualShock fanns funkade inte att styra alls annars, inte ens med styrkorset.