Inlägg av lantto

Inlägg som lantto har skrivit i forumet

Skrivet av lajklajk:

Finns inte det här i Sverige ? Väldigt vanligt med konkurrensklauseler, iaf inom IT

De är i princip aldrig giltiga: https://www.sverigesingenjorer.se/lagar-regler/konkurrensklau...

Det första låter som någon typ av sokoban.

Det andra kanske är The Legend of Kyrandia?

Skrivet av Matthias:

Var är det som kostar? Det kan knappast bara vara utvecklare och drift. Och inte köper de massvis av content? Alla betalningar till content creators borde ju komma efter inbetalningarna. Lägger de tonvis av pengar på marknadsföring?

Cost of revenue: 171,664
Developer exchange fees: 221,75
Infrastructure and trust & safety: 223,31
Research and development: 341,129
General and administrative: 98,776
Sales and marketing: 48,503

Från https://ir.roblox.com/news/news-details/2024/Roblox-Reports-F...

Skrivet av anon_332538:

Haha closed beta i en early access. Nu tycker jag de varit transparenta med sin EA även om jag tycker 5 år är lite för långt. Dock får han det till att inte bjuda på en roadmap som enbart positivt. Personligen är det en sak jag tycker ska regleras i lag. Att om du ska erbjuda EA måste de ha ett slut datum samt en roadmap. Den behöver inte vara detaljerad men i breda penseldrag.

Problemet med EA är att man som spelare har noll rättigheter. Nu har de kontinuerligt släppt rejäla uppdateringar och varit en bra studio som tur är.

Wars är det jag har väntat på för att komma tillbaka. Sköj!

Det är dock raka motsatsen på Steam. Du får inte sätta ett slutdatum för EA eller lova något. Om du skriver det kommer Steam rejecta din Steam-sida. Så här skrev de när jag själv blev rejectad:

"Please don't make specific promises about future events. For example, there's no way you can know exactly when the game will be finished, that the game will be finished at all, or that planned future additions will definitely happen."

Sandustry - mining och automation med sandfysik

Jag jobbar vanligtvis på ett MMORPG (#3943197) men tar just nu en paus för att fokusera på ett nytt spel som precis fått sin Steam-sida godkänd: https://store.steampowered.com/app/2764460/Sandustry/

Sandustry är ett spel där du gräver efter sand och bygger upp ett logistiknätverk för att transportera sanden till din fabrik. Till din hjälp har du en arsenal av olika vapen, verktyg och byggnader. Inspiration är Factorio, Terraria och Noita.

Gameplay trailer

Sandfysiken bygger på samma simulation som i Falling Sand, Powder Toy, Sandspiel och dylikt vilket leder till ganska intressanta utmaningar när du bygger din fabrik.

Wishlista gärna om ni tycker det ser intressant ut.

Nu har Canvas Legacy en Steam-sida: https://store.steampowered.com/app/2143380/Canvas_Legacy/

Om ni tycker det verkar intressant så får ni gärna wishlista.

Alphan går fortfarande att prova på gratis direkt i webbläsaren @ https://canvaslegacy.com/ (ingen registrering krävs, bara klicka och börja spela direkt)

Hydropy - stoppa lavan i en procedurellt genererad värld

Jag var med i Ludum Dare 50 i helgen (https://ldjam.com/) där temat var "Delay the inevitable". Mitt bidrag blev... svårt att förklara. Ni måste testa själva. Det körs i webbläsaren så inget ni behöver ladda ner.

https://lantto.github.io/hydropy/

https://ldjam.com/events/ludum-dare/50/hydropy

Högsta score jag sett någon få är 44 000. Kan ni slå det?

Tips: Du kan hålla in och dra musen/fingret för att hugga. Vatten spawnar efter att alla stadier av träd är borta (sista är palmer). Ju mer du hugger ner desto snabbare växer det.

Fortsätter jobba vidare på detta och har precis släppt en helt ny tutorial som förhoppningsvis förklarar spelet bättre. Ganska mycket nya spelare nu så helt OK tillfälle att prova på!

Även släppt ett par större patcher sen jag postade sist så mycket nytt: https://canvaslegacy.com/release-notes.html

Passar på att slänga in lite fin feedback jag fick från nya spelare idag:

"This is a brilliant little game, I haven't been sucked into one like this for years."

"Oddly more fun than I expected..."

"this little project will go far and hard 🙂 well done"

Hell is Other Demons är gjort av en svensk, Hannes Rahm, som även har en väldigt trevlig Twitch-kanal där han streamar sin spelutveckling: https://www.twitch.tv/kebabskal

Skrivet av Ero:

Hoppade in som snabbast.

Vad är det kodat i?
Behåller man sina prylar mellan spel-sessioner?

Edit: Såg på wiki att man kan spara konto

Kontot sparas automatiskt men om du skulle clear:a cookies eller vill logga in på annan enhet så är det säkrast att spara med email.

Det är node.js + MongoDB + redis + socket.io i backend och min egen motor + React i frontend, så det är JavaScript rakt igenom.

Kul att du testade det! Jag håller på med en helt ny tutorial och early/mid game progression vilket kommer göra det mycket bättre för nya spelare. Ganska rough new player experience just nu.

Spelet är fortfarande tidig alpha (och kommer så vara minst ett par år till) men jag är in it for the long run.

Släppt flera patches sen sist: https://canvaslegacy.com/release-notes.html

Jag har bland annat lagt till nytt endgame där du måste bygga Factorio style-fabriker fast med gnomes istället för conveyor belts. Dessa fabriker producerar en ny resurs du behöver för att köra roguelike-dungeons (inspirerade av Hades m.f.) som i sin tur ger rewards du kan använda för nya produktionskedjor i din fabrik. Det gör att du kan crafta en resurs som kungen kan använda för att spawna world bosses.

Passar även på att slänga in lite grym fan art:

(av Chiimiera)

Jag gjorde en liknande grej i ett Ludum Dare förut där temat var "You Only Get One". Det var ett enkelt plattformsspel där varje spelare bara hade ett försök att ta sig genom nivån, efter det var det permanent game over. Nivån var förrädisk med mycket fällor och dylikt men du kunde se replay ghosts av alla tidigare spelares försök som hjälp.

Skrivet av Quelor:

Intressant!
Det verkar sannerligen vara mer diffust än upphovsrätt men av vad jag kan läsa mig till är NFT's en hash på digitalt ägarskap och således äger nu köparen detta verk.
Enligt auktionsajten ifråga:
Så i nån mening antar jag köparen har rätt att använda gif'en i kommersiellt bruk?

Ja, det är högst oklart men rätten att använda verket kommersiellt skulle definitivt motivera priset mer. Såg dock följande citat i NY Times-artikeln:

The sale was a new high point in a fast-growing market for ownership rights to digital art, ephemera and media called NFTs, or “nonfungible tokens.” The buyers are usually not acquiring copyrights, trademarks or even the sole ownership of whatever it is they purchase. They’re buying bragging rights and the knowledge that their copy is the “authentic” one.

https://www.nytimes.com/2021/02/22/business/nft-nba-top-shot-...

Sannerligen diffust som du säger! Speciellt när det handlar om så stora summor.

Skrivet av Quelor:

Upphovsrätten skulle jag gissa på.
Vad är skillnaden på Pettson & Findus på DVD och den jag kan hitta med en enkel googling?

Det är betydligt mer abstrakt med NFTs än så (https://en.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token). Mig veterligen har han inte sålt upphovsrätten utan det enda köparen äger den är den unika kryptografiska hashen. Det är i princip digitala samlarkort där det går att verifiera att det endast finns ett ex och en enda ägare av ett visst föremål på blockkedjan.

Den här såldes precis för 12 miljoner kronor: https://twitter.com/cryptopunksbot/status/1362771243653615621

Äntligen släppt patch 0.4 vilket inkluderar ny karta med nya dungeons, två spelarstyrda kungadömen som är i konstant krig (lite som ett MOBA där mobs skickas kontinuerligt och slår ihjäl varandra i mitten om ingen lägger sig i), guilds, spelarstyrda städer och mycket mer: https://canvaslegacy.com/release-notes.html

Var tvungen wipe:a kartan för denna men folk har redan börjat bygga helt sjuka megastrukturer: https://canvaslegacy.com/maps/04-2020-08-09.html (använd slidern för att toggla de olika Z-nivåerna)

Tog inte lång tid innan ett par guilds lojala till Kung D3XU5 av Västra Kungadömet koordinerade en attack mot Kung aDabbleDooYa av Östra (alla PK-gillen har pledge:at till östra så de ses som "de onda"... Östra Kungens skattepolitik var även starkt ifrågasatt så opinionen svängde mot honom). Efter en misslyckad kampanj tog de nya tag kvällen efter och lyckades till slut siege:a:

Skrivet av Nomman:

Min erfarenhet är att spel med större tävlingsmoment drar till sig flera idioter.

[...]

På andra kanten finns MMO:n och andra spel där den sociala samvaron är halva (eller hela!) grejen.

Jag driver ett litet MMO där det inte bara är ett tävlingsmoment utan även stora konsekvenser för den som förlorar. Bli slaktad av en PK och förlora allt du har på dig? Check. Ta över tronen, bli kung och sätt skyhöga skatter som påverkar alla spelare i hela spelet? Check. Så worst of both worlds. Med det sagt är spelet fortfarande så litet att även de värsta griefers har förstått att de själva förlorar på att inte bete sig när folk slutar spela p.g.a. dem.

Ny patch ute efter mycket om och men: https://canvaslegacy.com/release-notes.html

Ganska mycket nya spelare inne och härjar just nu så bra tillfälle att börja spela.

Skrivet av Aletheides:

Once a turd, always a turd. Det är som med Anthem, lite polerande kommer inte ändra faktum. Det krävs ett fullständigt omtag för att det skall bli något och då är det lika bra att börja på helt ny kula och bara återanvända lite grafiska assets.

Finns många spel som gjort lyckade comebacks som t.ex. No Man's Sky.

Satisfactorys arachnophobia mode är fantastisk, där spindlarna istället renderas som bilder på utvecklarnas katter.

Skrivet av Maysay:

Gissar på att spelet bygger på memen som baseras på denna låten.

https://www.youtube.com/watch?v=LDU_Txk06tM

Japp. Spelet utvecklas av Noisestorm, samma person som gjort både låten och videon. Multitalang av råge.