Inlägg av TooAngryToDie

Inlägg som TooAngryToDie har skrivit i forumet

Skrivet av N_micke:

Verkar spännande får jag lov att säga.

Är det begränsat antal sparningar på varje band?

En sparning per band. Om man sprider ut dem med jämna mellanrum, som efter längre pussel, klarar man sig bra Hade ett par över mot slutet.

Skrivet av Jonny Myrén:

Riktigt trevlig recension! Det här är ett sånt där spel som jag verkligen hade spelat om jag inte varit för feg. Miljöerna känns riktigt härliga.

¡Gracias!

Knepig sits, värt att kolla på en genomspelning utan ljud? Hade själv lite motigt med Alien: Isolation, men storyn var en stark motivation

Skrivet av Dudinkalv:

En av de största anledningarna till att jag inte har testat på detta än är huvudkaraktären. Allt från design, klädstil, utseende till animation och röst/ljud, ALLT sticker verkligen i ögonen på mig och karaktären känns extremt malplacerad i denna typen av spel enligt mig.

Men i övrigt ser miljöerna och gameplay helt ok trevliga ut får jag ändå säga!

Funderade på att ta upp det här med karaktärsdesign. Inledningsvis reagerade jag på samma sätt, men lärde mig ignorera det, så att säga. Möjligtvis är det något utvecklarna har fått feedback på, och förbättrar till nästa gång!

Skrivet av Vampir:

Är det ett sånt där super svårt spel ?

Ja och nej. Problemet för egen del var exempelvis ledtrådarna, som ibland var för vaga. Som tur var finns internet Med det sagt: om man har spelat liknande spel förut är nog mycket överkomligt. Kanske påverkade vardagen min förmåga, eller "prestation".

Jovars.

Tormented Souls

Tillbaka till dåtiden
De senaste åren det kommit ett flertal retroinspirerade spel, såsom David Szymanskis Dusk och Yacht Club Games Shovel Knight. Förstapersonspangare respektive plattformare. Nu är det dags för traditionell överlevnadsskräck i form av Tormented Souls, vilket bjuder på låsta kameravinklar, pussel och andra bekanta inslag.

Berättelsen tar sin början då spelets huvudkaraktär, Caroline Walker får ett brev från Wildberger Hospital. Ett foto på två tvillingflickor är bifogat samt meddelandet:

"Trodde du att du kunde överge oss här?"

Caroline kan inte släppa tanken på tvillingarna och ger sig iväg för att undersöka det hela. Väl framme på sjukhuset - vilket visar sig vara en omdanad herrgård - går det snabbt illa. Ett par steg in i entrén får hon ett järnrör i nacken, och vaknar en tid därefter upp i ett nedgånget badrum, uppkopplad till respirator.

Vi introduceras omgående till spelets mekaniker. Den första uppgiften blir att hitta sifferkombinationen till ett skåp, vari (skift)nyckeln ut ur badrummet gömmer sig. Tacksamt nog finns en tändare strax utanför, vilken håller "skuggorna" borta och möjliggör vistelser på mörka platser. Inledningsvis behöver en växla mellan just tändare och andra föremål, men det har ett syfte.

Så småningom är det dags att spara framgångarna, vilket görs med rullband och bandspelare (inget autosparande här inte). En av många Resident Evil-referenser. I motsats till inspirationskällan behöver en inte tänka på bristande väskutrymme, eftersom det expanderar i takt med nya föremål.

Genom särskilda speglar och videoprojektioner ges tillgång till förvisso bekanta områden, fastän i en annan tid. I linje med genrekollegorna följer således en del backtracking, vilket kan vara knepigt då miljöerna, fina som de är liknar varandra i mångt och mycket. Kombinera detta med låsta kameravinklar och en inte helt tydlig kartposition, varav det stundtals blir ganska desorienterande.

Poängen med nya spel i retroskrud är ju att i något avseende emulera det gamla goda™. Samtidigt upplever jag att det kan bli väl mycket att hålla i huvudet, och pusslen te sig något diffusa. Kanske rör det sig om en bortskämdhet från strukturmässigt modernare spel, med en starkare hjälpande hand.

Fortsättningsvis märks budgeten av, bland annat på det lustiga röstskådespelet. Berättelsen är inte heller enormt engagerande och hade tjänat på ytterligare en genomgång eller två. Å andra sidan har spelets kompositör fått till en väldigt trevlig musik, och miljöerna är som sagt fina.

Toppar och dalar åsido, det är kul att Tormented Souls kan samexistera med titlar från långtgående serier, vilka genomgått allsköns förändringar över tid. Uppenbarligen finns det rum både för moderna och traditionella tolkningar av genren.

För cirka 200 spänn är det en fullt tillräcklig upplevelse, och det är helt okej det med.

Testades på PC. Tourmented Souls finns även till PS5 och Xbox Series X/S. Kommer till Nintendo Switch, PS4 och Xbox One tidigt 2022.

Tormented Souls
3
Bra
+
Traditionell överlevnadsskräck i 2021
+
Fina miljöer
+
Trevlig musik
-
Stundtals bökig navigering
-
Budget gör sig påmind
Det här betyder betygen på FZ

#dual-effect #abstract-digital #tormented-souls #pc

Skrivet av aRTIG4608:

Äntligen någon som pratar om min konsolskjutare nu, snyggt! Glöm inte bort portalerna bara, de är ju lite av en usp för spelet:) skrev några rader på min insta om det är av intresse, dock inte alls lika utförligt och snyggt!

Absolut, mycket hänger på portalerna! Tar mig en titt på vad du skrivit

Skrivet av Joakim Bennet:

Tack för förhandstitten. Gedigen!

Det var så lite

Fräsigt när klassiker uppdateras och fungerar på moderna system.

Har haft riktigt kul i Quakes bisarra värld under eftermiddagen (och vilket ljudlandskap). Bra jobbat av alla inblandade!

Den nya, uppdaterade versionen av Quake är upplagd på Microsoft Store och Game Pass.

Källa: https://www.microsoft.com/en-us/p/Quake/9P1Z43KRNQD4?activeta...

Skrivet av r4v3nl0rd:

Blev lite småsugen på detta. Flipp eller flopp? Vad säger ni?

Åtminstone kortsiktigt skulle jag säga att det är en flipp.

Senaste tidens spelarökning har varit enorm, vilket är imponerande med i princip noll marknadsföring. En risk är förstås att andra, större alternativ "stjäl" spelare i framtiden. Sedan är det upp till bevis ifall F2P-upplägget håller - låg tröskel iofs, men uppskattas design på skins, osv.

Har själv haft väldigt kul med Splitgate @My2nd spelade redan vid första släppet, så det finns säkert ytterligare tankar att hämta

En varning ifall du bestämmer dig att prova på: det är lång väntetid att komma in för tillfället.

Har just nu "flashback friday" med As I Lay Dying - Parallels.

Australienska McDonalds firar 50 år och tävlar ut DualSense-kontroller i McDonalds-skrud.

Källa: https://press-start.com.au/news/playstation/2021/07/30/mcdona...

Köpte grundspelet i februari förra året. Är kanske dags att ta tag i det

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men vänta nu, är inte detta jättekonstigt...? 🤔 Ett racingspel som slutar säljas bara sådär..? Kan någon förklara som är mer insatt! Jag tycker beslutet är jättekonstigt. Licensgrejer? Mvh, förvirrad påg 38 år

Väldigt konstigt beslut med tanke på Phil Spencers tidigare uttalande (som du rapporterade om) Det är nog rätt att licenser (för bilar, musik, osv) sätter stopp.

Kul statistik om sista keeper:n på citadellet

Skrivet av jeppe109:

Intressant statistik. Minns tillbaka till originalen där jag körde genom del ett och två med min femshep.
Tänka sig att man som man ändå kan välja att spela som kvinna utan att det ska vara en big deal.

Bara hoppas att det inte dras felaktiga slutsatser kring folks val.

Val av kön känns, skönt nog, som en säker BioWare-stapel vid det här laget. Tänker likadant att det inte bör vara något konstigt med karaktär av motsatt kön - omväxling förnöjer och allt det där.

Skrivet av jeppe109:

Får vi se ray tracing i Devil May Cry 5 till pc skulle det inte förvåna mig det minsta om det är just i form av en ny version. Lägga till nytt material gratis till existerande version för good will? Pfft, låter inte bra för business 😏

Mjo, det är väl ungefär vad man kan förvänta sig

Fint när rapportering kring problem bidrar till förändring! Dimitrescu-döttrarnas svärmeri drog verkligen ner prestandan.

...och när vi ändå håller på, kan Capcom lägga till ray tracing i PC-versionen av Devil May Cry 5 (specialversionen till konsoler har ju det)?

Splitgate är för populärt

Några intressanta punkter från IGNs rapportering (26/7):

  • "Splitgate's official release date is being delayed after some 2 million players overwhelmed the open beta servers, forcing the team to work to increase server capacity."

  • "Splitgate was originally expected to launch tomorrow following a period that included a substantial graphical overhaul. Instead, it will launch in August as 1047 Games' small team of four engineers scrambles to upgrade the number of concurrent players the game can handle. "

  • "Proulx also announced that the team was able to raise an $10 million in funding necessary to expand the game's server capacity and stability.

    In the meantime, Splitgate's pre-release beta will continue to be available. 1047 Games will update the pre-release version with some of the planned launch content to hold fans over, including three new maps, customizables, and skins."

Här är en allt-i-allo-fix (nya texturer, widescreen, ljud, mm) som får Max Payne att fungera på Windows 10 - Max Payne 1, Complete FixPack - 2021 Edition

Som alltid finns mycket information att hämta hos PCGamingWiki.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är nog mer åt hållet att inte annonsera releasedatum för tidigt än spelet i sig. Däremot vill jag gärna veta hur det går med spelet under utvecklingen. Det är så många spel som annonseras, sen får vi inte höra ett ljud på flera år om det. Så lite mer transparens där. Även om utvecklingen startas om så är jag gärna med och får höra hur det går, se bilder etc. Hade en studio kört en "embedded"-blog varje vecka under en utvecklingsfas av att större spel hade jag följt detta slaviskt.

Tänkte spontant ett halvår till ett år, men det här är ju en vettig inställning. Skulle säkert bidra till mer realistiska förväntningar, och samtidigt ge människorna bakom spelet en röst

Skrivet av ZF:

Vad är poängen med "justeringar" om det finns som piratspel redan?

Ska de hålla på såhär fram till MP kommer tro.

Antagligen görs justeringar i och med kommande DLC.