Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?

Robot
Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?

Hur länge är det rimligt att vänta?

#diskutera


Avstängd

6 månader varken mer eller mindre. Call of duty utannonserades alltid förut under Maj/Juni och släpptes sedan i November. Då hinner hypen hålla i sig till release plus att man har tid att gå igenom allt förhandsmaterial om spelet.

Medlem

Inom ett år från utannonsering till spelsläpp är rimligt tycker jag!

Medlem

Runt 2 år tror jag låter rimligt. Folk ska ha tid att planera inför spelsläpp (budget, semester, you name it), samt tänka på om det är ett spel som verkligen är värt det.
Annonseras det för kort tid innan release så finns risken att många impulsköper spelet, medan om det annonseras för tidigt så finns risken att hypen och intresset för spelet hinner dö ut innan spelet släpps.

Sen har vi "monster-titlar" där det inte spelar någon roll. Exempel är GTA, Elder's Scroll, Final Fantasy osv. Där kommer hypen leva även om de annonserar spelen 5 år i förväg. Men personligen tycker jag att 2 år är bra tid att göra reveal eller informera om att X-titel är under utveckling och har varit under utveckling ett par år redan (så man vet att sannolikheten att spelet skrotas är minimal).

Medlem

Tycker max ett år. Helst ett halvår.

Medlem

När företagen känner att dom har en produkt som är så nära inpå den slutprodukt som ska släppas. Samt att det inte innebär förseningar i flera år.

Går man in i beta med ett spel är det läge att börja promota.

Medlem

Ett år.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Typ när de vet att spelet är klart och enbarat har 3-12månader polering kvar beronde på storleken av projektet.

Medlem

Jag stämmer in i kören med max ett år, helst 6 månader. Jag har personligen ingen nytta av att veta flera år i förväg om att ett specifikt spel är under utveckling.

Sedan har vi nästa steg med Early access och "fullversion". När jag säger max ett år så är det till fullversionen släpps. Så eventuell Early access får rymmas i det tidsspannet.

Inaktiv

Det bör utannonserar i samband med att företaget börjar tillverka releasematerialet så som DVD-fodral med mera. Allt annat är bara hype

Medlem

Har ingen åsikt, inget som påverkar mig det minsta, utanosera det 10 år innan, man kommer ändåså fortsätta leva livet fram tills det kommer.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Ett år,
Men uppskattar verkligen de gånger som det gjorts överaskningssläpp som råkar träffa intressesfären vilket har hänt några gånger.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Avstängd

6 månader - 1 år, inte längre än så.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

2 år, max 3 för de allra största (TES, GTA..)

Medlem

Har faktiskt pc gamer tidningen kvar från 1997 där det står "spel som är på väg"...."kommer snart". Japp... alla vet hur det gick med den saken.

Jag skulle säga att prio 1 är att sr och lära av andras misstag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent

Jag är nog mer åt hållet att inte annonsera releasedatum för tidigt än spelet i sig. Däremot vill jag gärna veta hur det går med spelet under utvecklingen. Det är så många spel som annonseras, sen får vi inte höra ett ljud på flera år om det. Så lite mer transparens där. Även om utvecklingen startas om så är jag gärna med och får höra hur det går, se bilder etc. Hade en studio kört en "embedded"-blog varje vecka under en utvecklingsfas av att större spel hade jag följt detta slaviskt.


signatur

"Writer and Fighter"

När dom är klara, inte massa gissningslekar i förväg, men, man måste ha en deadline att sträva mot, men den behöver inte konsumenten vara del av. Släpp när det är klart och man har försäkrat sig om att det finns minimalt med buggar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Helst typ 2 veckor i förväg. Ogillar att vänta.

Medlem

3 månader, störst chance att see vad som kommer att vara i spelet då.

Medlem

Två veckor, max. Finns inget bättre än överraskningssläpp.
Längre en någon månad, så blir det lätt att man tappat intresset för spel innan dom hinner släppas.

Medlem

Jag tycker inte det spelar så stor roll hur lång tid det är kvar till släppet.

Jag ser dock helst att man kan visa upp något som kan representera den färdiga produkten. Det är för många spel som utannonseras med en CGI-trailer och sedan får man inte se något "riktigt" på väldigt länge.

Sedan kan såklart olika typer av utannonseringar fungera olika bra för olika spel beroende på om det är en uppföljare, vilka som utvecklar och så vidare. Ibland fungerar det bra med en liten teaser som knappt visar något och ibland blir det bra med en lång gameplay-sekvens.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är nog mer åt hållet att inte annonsera releasedatum för tidigt än spelet i sig. Däremot vill jag gärna veta hur det går med spelet under utvecklingen. Det är så många spel som annonseras, sen får vi inte höra ett ljud på flera år om det. Så lite mer transparens där. Även om utvecklingen startas om så är jag gärna med och får höra hur det går, se bilder etc. Hade en studio kört en "embedded"-blog varje vecka under en utvecklingsfas av att större spel hade jag följt detta slaviskt.

Tänkte spontant ett halvår till ett år, men det här är ju en vettig inställning. Skulle säkert bidra till mer realistiska förväntningar, och samtidigt ge människorna bakom spelet en röst


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Fem, sex, tio år?! Half life 3 någon ?! 😇😂

Inaktiv

1år ungefär. Då skulle man få se riktigt gameplay istället för förrenderade trailers som är helt menlösa. Spelet skulle även visas upp i ett skick då alltför mycket inte hinner ändras. Sen orkar jag personligen inte hålla uppe hypen för länge.

Skribent
Skrivet av TooAngryToDie:

Tänkte spontant ett halvår till ett år, men det här är ju en vettig inställning. Skulle säkert bidra till mer realistiska förväntningar, och samtidigt ge människorna bakom spelet en röst

Ja och jag tror det även skulle hjälpa om förseningar kommer, då kan spelarna se varför direkt om de fått ta del av hela utvecklingsprocessen. Hade Cyberpunk suttit i samma sits t.ex. om CDPR varit mer transparenta? De hade nog kanske förlorat köpare som inser att spelet inte för dem, men samtidigt hade inte köparna som faktiskt köpte spelet blivit lika missnöjda. Tycker även detta skulle funka bra utifrån klimatet som råder nu med kickstarters och liknande där köparna involveras i processen.

Största problemet folk egentligen verkar irritera sig på är ju att korten inte läggs på bordet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

12-18 månader. Men jag kan förstå om det blir tidigare än så. För att bygga hype.

Medlem

1 miljon år innan. 😁

Medlem

50 år?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja och jag tror det även skulle hjälpa om förseningar kommer, då kan spelarna se varför direkt om de fått ta del av hela utvecklingsprocessen. Hade Cyberpunk suttit i samma sits t.ex. om CDPR varit mer transparenta? De hade nog kanske förlorat köpare som inser att spelet inte för dem, men samtidigt hade inte köparna som faktiskt köpte spelet blivit lika missnöjda. Tycker även detta skulle funka bra utifrån klimatet som råder nu med kickstarters och liknande där köparna involveras i processen.

Största problemet folk egentligen verkar irritera sig på är ju att korten inte läggs på bordet.

Ja jag vågade aldrig köpa cyberpunk direkt när det kom. Dels pga alla klagomål och för att jag hade en PS4. Men köpte det nyligen till min PS5 och är rätt så nöjd med genomspelningen. Inga buggar värda att nämna så dom verkar ha fixat till det bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent

Jag vill nog se ett släpp inom ett år efter utannonseringen. Då finns det gott om tid att bygga lite hype med videor och dylikt.

123
Skriv svar