Inlägg av Shadee

Inlägg som Shadee har skrivit i forumet

Coca-Cola. Gällande den vanliga så är det inget sötningsmedel i den som gör att det smakar syntetiskt, samt att Pepsi är så jäcla söt. Pepsi har ju socker+sötningsmedel i sin vanliga.

Sockerfria även där Coca-Cola. Pepsi Max är också rejält söt, som de dränkt den i sötningsmedel. Även en artificiell smak som jag inte upplever med Zero. Med det sagt, så är det säkert en vanesak. Cola Zero har säkerligen också en artificiell smak men jag är mer van med den så den blir "naturlig".

Kikar på Esportstudion och ser Metizport lira lite CS. Kul med ett helsvenskt lag som inte är klappkasst!

Skrivet av Freakon:

Tänkte på alla sysslor runtomkring proffsen.

Men men, agree to disagre it is.

Aha, då förklarade jag nog dåligt för det var inte riktigt så jag menade.

I alla fall, vi avslutar här och fortsätter i den eventuella nästa nyhet som publiceras i ämnet.

Trevlig kväll!

Skrivet av Freakon:

Man behöver inte ha "grundläggande kunskap om esport och hur det fungerar" för att vara trevlig och hålla upp en dörr.

Ej heller för att servera en dryck eller måltid.

Etc.

Nu vet jag inte hur vi hamnade på serveringspersonal och folk som håller upp dörrar.

Däremot tror jag vi kommit så långt vi kan i den här diskussonen, så det är nog lika bra att avsluta och "agree to disagree" som man bruka säga.

Skrivet av pastapapa:

Det visste jag inte, tack. Vidrigt måste jag säga. Det som sker i praktiken är ju enbart att du behöver gambla en gång färre eftersom du vet vad utfallet är för FÖRSTA kistan. Man kan även argumentera för att man kan sluta gambla en gång tidigare, eftersom man vet vad NÄSTA utfall är, men så funkar ju inte missbruk.

Jag insåg förresten att artikeln handlade om tredjepartssidor, men det har jag ingen aning om. Det är väl snarare Valve som i första hand ska korsfästas för de miljarder bolaget tjänat hittills.

Ok, hade inte tid att läsa artikeln så noga - trodde den handlade om Valve.

Här är en video som förklarar precis hur det fungerar i spelet:

Föresten så har vissa länder (t.ex. Frankrike) förbjudit lootlådor för att det räknas som gambling.

Valve har dock hittat ett kryphål och erbjuder användare att tjuvkika i lådan så de ser vad de kommer få om de köper en nyckel. Kruxet är att alla lådor kommer visa samma sak tills man köpt nyckel och öppnat en låda, sedan får man ett nytt skin som man kan förhandskika på. Så det är precis samma sak ändå.

https://www.polygon.com/2019/10/1/20893490/cs-go-loot-box-x-r...

Skrivet av pastapapa:

Ja, du har uppfattat minst en del fel. Insättning av pengar i spel vill jag inte kommentera. Man kan köpa mycket med insatta pengar utöver lootlådor.

Jag uttrycker en vilja att se strikta kontroller om man ska köpa ett objekt eller en tjänst som involverar hasardelement. En nyckel till en lootlåda är ett sådant objekt, likaså en kista. Att köpa en hatt för 1000kr skiter jag fullständigt i - det är en ren transaktion utan hasardelement, dvs en röd trollkarlshatt för 1000kr. Du vet vad du köper och för vilket belopp.

Ska du däremot köpa en nyckel/kista som i exemplet ovan, då anser jag att det ska kontrolleras. Sen om det är en tvåsteg- eller femstegskontroll får jag inte lön för att skapa. Min spontana tanke var i linje med hur Swish fungerar. Den transaktionen kräver BankID varje gång, och det är inte särskilt jobbigt enligt mig.

Ok, förstår. Det blir specifikt för svenska användare om inte Valve bygger upp ett eget system. Bank-id och liknande finns inte i så många andra länder.

Så blir det en kontroll när man sätter in pengar och en kontroll till om man vill köpa något som klassas som hasardspel, men övrigt är fritt fram att handla för sina insatta pengar.

Skrivet av Trycket:

Kollade på ett SVT klipp där han påstår att det inte är förbjudet att spela på de sidorna. Det är det väl? Jag trodde om det var förbjudet kunde man själv åka dit. I annat fall är det ju tandlös myndighet eller lag. Och hur ser det ut med skatt på vinst osv?

Sen förstår jag inte, DoTA och CS med Valve är väl minst lika dåliga utan själva sidorna? Det är ett slags slot system. Det är slumpbaserat. Man kan sälja för att få ut pengar på Steam. Eller missar jag något? Valve har väl inget tillstånd i Sverige?

I annat fall kan jag alltså skapa en hemsida, där folk betalar för en låda med slump, och sedan kan de sälja och byta med andra? Pengarna kan man använda i en shop t.ex. (som i Steam)?

Har du tid och vill förstå så titta på dokumentären i två delar som jag länkade några inlägg upp.

Enkelt förklarat krävs det en licens för att få driva casino/bettingverksamhet. De flesta har sin licens i Malta (bet365, Unibet o.s.v.), men de mer ljusskygga har t.ex. licens från Curacao och handlar med crypto (Stake, Roobet m.fl). Skinsbettingsidor är ännu med shady eftersom de inte har licens någonstans då de genom ett kryphål räknas som en tradingsida, inte bettingsida.

I Sverige har vi en egen licensverksamhet som företagen betalar pengar för att vara del av. Där du kan välja att stänga av dig själv, sidan är kontrollerad att det inte bluff o.s.v. det är däremot inte olagligt på något vis att spela casino eller betta på sidor som ej har svensk licens.

Skatt behöver inte betalas på vinster hos företag som har sin licens på Malta, oavsett svensk licens eller ej efterson de ligger i EU. Mer osäker på Curacao-licenser.

Korrekt, du kan starta en sida som handlar med skins, fixa bytesbottar på Steam o.s.v. Sidan kommer bryta mot Steams avtal, men det är inte olagligt och i dagsläget bryr sig inte Valve.

Skrivet av pastapapa:

Nu pratar vi om olika saker. Jag säger inte att giftcards ska regleras, jag säger att hasardelement i spel ska kräva 18-års gräns (identifikation per transaktion, t.ex.).

Ok, så du menar att det ska krävas legkontroll när man använder sina insatta Steampengar? Som en dubbelkontroll? En när man sätter in pengar och en när man köper t.ex. en nyckel för att öppna en låda? Eller har jag uppfattat fel?

Skrivet av pastapapa:

Mja, precis. Det är ju inte tal om diktatur (dvs förbjuda skiten), men visst fan ska det regleras som övrigt hasardspelande. Håller 100% med om 18-års gräns med noggranna kontroller som t.ex. BankID eller motsvarande för JUST hasardaspekten i spel. Köper du inte lootlådor och liknande behöver du givetvis inte identifiera dig.

I övrigt tycker jag det är på tiden att detta tas upp i högre instanser. Jag har under många år påpekat för bekanta (ja, jag är nästintill gubbe) hur farligt det här är för barn och att det inte är reglerat. Men sitter det inget ”staket” eller varningsskyltar så ger den genomsnittliga föräldern blanka fan i vad ungen gör på nätet.

Skrivet av Thane:

Men just i CS2 måste du köpa en nyckel för att kunna öppna lådorna. Varje gång jag har behövt göra det så har det krävts BankID. Problemet med halvligg utanför CS2 är svårare för Valve att göra något åt.

Tänk även på att vem som helst kan köpa ett Steam giftcard, t.ex. fysiskt i butik, aktivera och sedan köpa nycklar för att öppna lådor.

Sådant går inte att stoppa, vi kan ju inte ha 18-års gräns på att köpa ett Steam-giftcard för då måste det ju även vara 18-års gräns på giftcards från Playstation, Nintendo med mera

Skrivet av Trycket:

Man bytte hockeykort. Man köpte eller sålde det inte på en marknad (även om det går så klart). Det är vad som gör det till gambling. Det olagliga är när man kan tjäna fysiska pengar. Vet dock inte hur regler och lagar säger kring hockeykort

Mm, det är där det digitala och att världen är mindre idag än när vi var små som gör att det i dagens klimat kan vara mer beroendeframkallande.

Det fanns inte någon global aktör som köpte kort för att sälja vidare, men min erfarenhet är att det såldes kort person till person och alla hade samma tidning som listade värdet på olika kort. Kanske bara var i mina trakter dock?

Edit: för att förtydliga så var det helt andra summor det handlade om. Mest värdefulla kortet jag och mina kompisar öppnade var ~500-600 kr. Skins till CS2 idag kan vara värda tiotusenstals kronor, och i vissa fall betydligt mer än så.

Jag tycker inte nödvändigtvis det är något fel i att kunna byta skins med varandra, eller sälja från en person till en annan. Sådant har alltid gjorts med samlargrejer, själv spenderade jag en hel del pengar på hockeykort. Köpte paket och tidningar för att se värde, gick på bytesevent o.s.v. Dey är väl även samma med pokemonkort, det har jag aldrig hållit på med själv dock. Skillnaden är bara att det är digitalt, vilket gör det mer lättillgängligt - så det går att diskutera om det är mer beroendeframkallande än fysiska samlargrejer.

Det som är fel är de tredjepartssidor som agerar i en extremt tvivelaktig gråzon med skinsgambling och har noll koll på vilka som använder sidan. Där går det att sätta in skins och få "mynt", sedan spela t.ex. roulletteliknande spel med dessa och växla tillbaka "mynten" till skins.

För ett tag gjorde streamern HOUNGOUNGAGNE en riktigt bra dokumentär i två delar om det här. Strax efter förbjöd t.ex Twitch reklam för sidor som erbjöd oreglerad gambling. Jag har länkat den förut i en liknande diskussion, men kommer nedan igen. Det är helt sinnessjuka pengar streamers kan få för att promota de här sidorna.

Valve är 100% medvetna om det här. Alla sidorna bryter mot deras regler, men de tjänar så enormt på skins att de inte bryr sig. Så är det med "good guy Valve".

Edit: Vi i Sverige har t.o.m. haft skinsauktion hos respektabelt auktionshus.

https://www.auktionsverket.com/sv/auktioner/skins-for-charity...

Skrivet av Freakon:

Vi pratar alltså några tusen tjänster i hela världen?

Känns dödfött i mina ögon.

Övriga tjänster kräver ju knappast en nichad utbildning, om någon alls. Ta in en servitör som agerar värd osv.

Beror ju på hur man ser på det. Jag har heller inte läst löroplanen, kanske öppnar det möjligheter att arbeta med andra evenemang än e-sport? Blir det standard med den här utbildningen så är det väl 30-40 st utbildade per år till hela branschen så då är det ju inte så lite.

Det är i alla fall en växande marknad som beräknas omsätta ca 1,9 miljarder dollar 2025.
https://www.statista.com/statistics/490522/global-esports-mar...
https://esporthall.se/investera-i-esport/

Oavsett var man jobbar inom branschen så bör man ha grundläggande kunskap om esport och hur det fungerar, på samma sätt som övriga sporter och branscher. Tror inte det går att bara "plocka in någon från gatan" och sätta i arbete.

Då var denna major avslutad och den som till slut stod som vinnare blev NaVi med den finske AleksiB som IGL, som för övrigt även fyllde år i lördags.

Finalen i sig gick till tre kartor där NaVi drog längsta strået på första kartan innan FaZe pulveriserade NaVi på andra kartan.

I det här läget trodde många att FaZe nu skulle vinna den här titeln. Inte nog med att de skulle gå in i karta tre med enormt självförtroende, dessutom så var Wonderful som försvunnen från matchen. AWParen som var en stor del i att NaVi tog sig till final var i den här matchen försvunnen.

In i karta tre när NaVi behövde det som mest så klev b1t och JL fram och dominerade. Det var som att de inte kunde göra ett misstag, hade alla marginaler med sig och tog konsekvent korrekta beslut. NaVi stängde ner FaZe helt och hade ett tag 7-0 innan första halvan slutade 9-3. Efter en vinst i pistolrundan var allt upplagt för NaVi och de lyckades ta det sista steget och vinna sista kartan med 13-3.

JL som spelat bra genom turneringen, men som hamnat lite i skuggan av Wonderful klev nu fram ordentligt och fick till slut MVP-utmärkelsen för den här turneringen.

Allt som allt en grym turnering som innehåll allt som den skulle och riktigt bra stämning i arenan!

Skrivet av Garibald:

Tack för din grymma rapportering. Det är tack vare dig jag hänger med när jag nu tar med grabben till Köpenhamn. Sjukt att vi hamnade bredvid varandra. Kul att träffas 😄!

BTW. Stötte på några trevliga norrmän på hotellet så nu har vi pins för varje dag 😜

Tack själv. Kul att stöta på en fellow FZare. Var det fler FZ-medlemmar på plats?

Riktigt bra final var det också. De senaste 7 finalerna har slutat 2-0 så kul att det blev 3 kartor nu.

Haha, fan vad kul att det löste sig med pinsen!

Skrivet av Freakon:

Men hur många människor sysselsätter det?

ESL t.ex. har över 900 anställda på 6 kontinenter. Där ingår ju även allt som har med Dreamhack att göra.

Danska Blast håller på att utveckla en egen streamingplattform och bygga community kring sitt varumärke.

Större organisationer som verkar inom flera spel i flera länder (NiP, Fnatic, FaZe m.fl.) har anställda inom allt från reseplanering till kontakter med organisationer.

Lagen har privattränare, fysiologer, dietister, "performance coach" med mera. Precis som vilken "vanlig" sport som helst.

Alla spelare har managers nuförtiden

Det jag menar är att det finns mycket mer inom esport att jobba och hålla på med än att just vara proffs. Lite samma som att säga att bara för att man går en ingenjörsutbildning kan man bara vara uppfinnare.

Sedan är det väl säkert inte världens bästa eller bredaste utbildning, men att det skulle vara helt dödfött tror jag inte på.

Då har dagen för den första CS2-Majorfinalen kommit. Lagen vi får se på servern och i arenan är den stora hemmafavoriten Karrigan med sitt FaZe mot Navi som vi får se som ett litet överraskningslag.

Gårdagen bjöd på fantastiska matcher och riktiga nagelbitare. FaZe lyckades stänga ner ZywOo och Vitality för att till slut vinna ned 2-1

NaVi å sin sida gick en rejäl holmgång mot G2 och vann med absolut minsta marginal, 13-11 på avgörande kartan. JL och Wondelful visade mästarskapsform och det är något som verkligen behövs idag för att vinna finalen.

FaZe får som sagt ses som favoriter att ta hem det, dels med publiken i ryggen och även med erfarenheten som finns i laget. FaZe har spelat final i nästan varenda stor CS2 turnering som varit och är ger upp samt är oerhört svåra att vinna mot.

NaVi kommer in i finalen som en överraskning, många trodde inte de skulle gå till slutspel och än mindra vinna mot Eternal Fire i kvartfinalen (inkl undertecknad). Wondeful måste börja få ont i axlarna efter att ha burit laget hela turneringen, men kan han prestera en match till finns en chans. NaVi har även Bla1de som coach som får ses som en av de bästa genom tiderna och har ett väldigt bra öga för motståndarnas svagheter.

Mindre än en timme kvar! Kl 20.00 är det dags. Länkar till streams finns några inlägg upp.

Nu kör vi!

Som jag förstår så är det ju även stort fokus på evenemangsdelen av e-sport och det är en växande marknad. T.ex
ESL och Blast söker folk hela tiden och även organisationer som Fnatic med mera. CS2, DoTa, LOL med mera säljer ut hela stadios för de största eventen.

Finalen CS2 majoren i Royal Arena i Köpenhamn är hely utsåld. 17 000 besökare.

Edit: Globalt är det över miljonen som ser de största matcherna också, och siffran verkar växa hela tiden. Blir intressant att se vad siffrorna är för dagens match.

IGLs o dagens första match har alltså spelat sedan professionellt sedan 2008-2009. För att sätta det i perspektiv så var det två spel sedan. Apex i Vitality började med CS:Source och Karrigan i FaZe med CS 1.6.

Skrivet av Beertagne:

Är SK fortfarande aktiva? Har noll koll på den svenska scenen i cs nuförtiden

Nope. Länge sedan SK var svenskt. De gick över till brasilianska spelare och hade en del framgång igen. Sedan sålde de hela sin roster och försvann, om jag kommer ihåg rätt.

https://liquipedia.net/counterstrike/SK_Gaming