Inlägg av Stephan

Inlägg som Stephan har skrivit i forumet

Svaret på frågan om Xbox-konsolen blir överflödig är lätt att se i hur det egentligen såg ut med tillgängligheten av både PS5 och Xbox i över ett år efter lanseringarna. Det spelar ingen roll vilken hårdvara spelen kommer till om den hårdvaran inte går att få tag på.

Så vi har kommit till "AAAA", alltså. Inflation på A:n där nere på Ubisoft.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan även krävas mer hårdvara, kunskap och bandbredd än vad gemene gamer har för att driva dessa servrar. Sen lät Ubisoft inte vara överdrivet sugna på risken att privata servrar funkar skräp - det är ju de som då får bära hundhuvudet.

Allt detta utgår ju från hur det ser ut i dagsläget - "målet" med en sån här stämning borde rimligtvis vara att ändra hur dessa enorma företag utvecklar live service-spelen, så att det redan från början finns med en plan för övergången från live service till något annat. Att säga "så här fungerar det" är ju att ge utgivarna vinst utan en match. Det Ross försöker åstadkomma är att få det prövat i domstol, eftersom de nu står oemotsagda och kan göra precis som de vill.

Skrivet av Tomas Helenius:

Intressant fråga, och jättesvår att ge ett klart svar på. Hur länge är en spelskapare skyldig att hålla servrarna igång?

I mina ögon - såvida de inte har gett ett slutdatum, i all evighet! Fast det är naturligtvis inte realistiskt, så det rimliga svaret blir då: fram till att de erbjuder ett alternativ som fortfarande gör spelet spelbart. Offline-läge eller programvara för dedikerade servrar, t ex.

Skrivet av Rafner:

Alla inte som inte redan följer Ross Scott på Youtube (hans kanal heter Accursed Farms) borde göra det omgående. Väldigt intelligent, ödmjuk och underhållande kille. Förmodligen mest känd för sin följetong Freeman's Mind, men jag gillar mest Ross's Game Dungeon där han går igenom (oftast) ganska obskyra spel som man sällan har hört talas om.

Jag kan bara hålla med. Accursed Farms är en av mina favoritkanaler.

Han har argumenterat mot det här sättet att döda spel i många år, och The Crew var ett av spelen han tog upp som exempel för flera år sedan. Jag önskar honom all lycka - i min mening borde utvecklare (eller förmodligen utgivare) vara tvingade att släppa en offline-patch om de släcker servrar och gör ett spel obrukbart.

Mycket fulare än ettan, men det kan säkert vara kul!

Skrivet av Fezk:

Servrarna har inte haft några problem på väldigt många expansioner.

"Du förlorar noll och ingenting om man skippar early accessen." "Annat än möjligen world quest rep och att kunna sälja grejjer på AH till ett bättre pris i några dagar." Så, du menar att du förlorar saker ändå?

Att ha mindre folk runt sig som farmar ett rare-recept t.ex. är en fördel. Eller farma något som några mobs droppar som kommer ha värde eller har värde med färre folk runt sig. Så att man förlorar noll är inte direkt sanning.

Lirar man på casualnivå så förstår jag att man förlorar noll. Men ja, överlag kommer man komma ifatt till slut, självklart.

Aja, vad ska man göra. Inte så att man ligger sömnlös över detta, men tycker ändå att det förstör charmen med att alla börjar samtidigt och ingen får någon som helst fördel på den fronten.

Du har rätt, men jag tror att allt det där saknar nog betydelse för de allra flesta. Iaf bleknar det i jämförelse med det riktiga problemet - att inte starta på samma dag som de man spelar med. Alla vet att första dagen av en expansion är den bästa, och det är det här det handlar om, att ta betalt för att undvika FOMO. Blizzard räknar nog kallt med att många kommer att "uppgradera" till Epic Edition när de sitter i Stormwind eller Orgrimmar och ser hur vänner i guild chat berättar hur coolt allt det nya är.

Väldigt snyggt. En lustig grej är att den videon förstärker hur fult regn fortfarande är i de flesta spel. Det är ju inte "riktigt" utan en effekt som läggs ovanpå vyn. När spelaren rör sig i sidled i videon följer regnet med.

Mest tråkiga uppföljare till tråkiga franchises, men det var väl väntat.

Jonaleth Irenicus från Baldur's Gate 2 har pallplats, givetvis.
Domino Hurley från Grim Fandango!
Och så klart, The Guardian från Ultima 7 och framåt:

https://www.youtube.com/watch?v=xKDYb2TMH-0

Jag VILL inte att moddar ska kosta, men kan dock inte riktigt säga att de inte FÅR kosta något. Däremot tycker jag till 100% att säljer man en mod så får man vara beredd på att agera supportavdelning, hantera återbetalningar och all annan form av kundsupport som vilken studio som helst måste hantera. Det är en helt annan sak att ta betalt för sitt arbete än att släppa det gratis, det kommer med förpliktelser också.

Skrivet av Dreijer:

Så har ju folk sagt om exakt varje expansion.

Visst. Men Dragonflight är den senaste och färskast i minnet.

Skrivet av Razerrudy:

Alltså hur kan folk tycka att Shadowlands är bättre än Dragonflight? Helt obegripligt? Har folk som röstat verkligen spelat undrar jag?

Rent objektivt har du nog rätt, men jag tror att många ger "expansionen som fick mig att sluta spela" sämst betyg. Av vad jag hört så ses Dragonflight ofta som för lite, för sent, så det var sista droppen för en hel del spelare och får bära en del av Shadowlands tyngd på ryggen.

Jag är väl mer eller mindre helt överens med den listan, förutom att jag tycker att Heroes of the Storm förtjänade ett bättre betyg för vad det var och försökte göra med genren i kontrast med till exempel League of Legends. Nåja. Blizzard är inte vad det en gång var, det kan vi nog alla hålla med om.

En kontext som saknas här är att många blivit rekryterade under villkoren att de kan jobba hemifrån. Att reducera det till att folk är upprörda för att de måste "gå till jobbet" i Irvine är löjligt - ingen som jobbar på Blizzard har råd att bo ens i närheten av Blizzards campus. Priserna på bostäder i området är helt vansinniga och många har flera timmars pendlingstid, just eftersom de blivit lovade att remote work är helt okej. Självklart ser man sig om efter något annat då.

När jag byggde ihop en dator - vad kan det ha varit, 2012, 2013? - och köpte allt nytt utom grafikkortet, men som av en slump var med i en tävling MSI hade på Facebook där de som köpt ett MSI-moderkort var med i utlottningen av ett GTX 680, som knappt fanns i butiker ännu. Jag vann det, och anade väl att det kanske inte var supermånga som var med i den tävlingen.

Det blev en bra gamingvår - vilket monsterkort det var just då, alltså.

Skrivet av anon_79617:

Oj. Bodde i Umeå i 5 år och hade ingen aning att de hade ett kontor där trots att jag är ett stort paradox-fan.

Paradox Arctic har kanske främst varit supportstudio till andra delar av Paradox. Bl a Stellaris: Toxoids utvecklades till stora delar i Umeå.

Skrivet av Soulless:

Fredrik Wester är dock från Umeå

edit:

Ingen som minns "Clusterball"?
Ett sorts e-sport spel från typ 2001 som blev en snackis men aldrig tog sig någonstans, av Daydream i Umeå!

Mycket av spel-Sverige går att härleda till Daydream. Enbart i Umeå har Coldwood, Secret Hut och Turborilla starka band till gamla Daydream (och även studios som kommit och gått, som gamla Level8).

2/5 - trött story, trött spelmekanik, gränssnitt uppenbart gjort för konsolmarknaden, många tekniska problem. Sen får jag nog erkänna att intresset för Diablo som serie svalnade rejält för mig med Diablo 3 och kanske fick nådastöten med Diablo Immortal.

Jag körde genom prologen till första hubben, och jag är inte jätteimponerad. Jag hade en hel del tekniska problem - massor med stutter, bl a - vilket nog drog ner helhetsintrycket, men på den korta tiden jag spelade så kände jag inte suget återkomma direkt. Trött spelmekanik och trött story.

Jaja, jag ska ge det en ärlig chans senare i helgen, men det får vara nog för ikväll.