Inlägg av André Granroth

Inlägg som André Granroth har skrivit i forumet

Skrivet av stjärnsoldat:

3. Talents du får ingen talent på level 5.
Tycker även last hits/creep score är värt att tas upp då det är något som skiljer sig från andra ARTS.

Rätt angående talents, my bad. Last hits är nog värt att nämna, lägger till en del om det. Utelämnade det för att jag inte ville göra guiden för invecklad.

Guide: Grundläggande för att följa en Dota 2-sändning

Precis som @Dali blev jag inpsirerad av @Shadee:s guide för att kolla på CS:GO och bestämde mig för att göra en egen, denna gång för min favorit-e-sport Dota 2. Spana in deras guider här (LoL) och här (CS:GO).

Som lite bakgrund hålls det under året ett flertal turneringar, men det finns några som är extra viktiga och som kallas Majors och Minors. De är en del av Dota Pro Circuit (eller DPC), namnet på säsongen som slutar med Valves stora turnering The International (TI). Alla DPC-turneringar ger DPC-poäng och de 12 lag med mest poäng vid säsongens slut får automatiskt en inbjudan till TI. Majors ger ut totalt 15000 poäng och Minors ger totalt 500.

Vad är Dota 2?

Dota har många likheter med andra i genren, men skiljer sig också på många sätt. Förenklat sett är det två lag med fem spelare i varje som alla väljer en av de 115 hjältarna, och alla har unika förmågor. Målet är att förstöra motståndarens Ancient (DotA = Defense of the Ancients, get it?).

För att göra det dödar man creeps (datorstyrda units som går längs varje lane), dödar motståndaren och förstör deras torn som skyddar basen, för att få guld och xp. Det gör i sin tur att man går upp i level och kan köpa bättre items och förhoppningsvis blir man starkare än motståndaren för att slutligen invadera deras bas.

Lagen är uppdelade i positionerna 1-5, där siffrorna visar hur mycket guld och xp de behöver. I korthet kan de förklaras så här:

  • Pos 1/Carry. Spelas på safe lane/bot lane och tar mest guld och xp för att sedan kunna "bära" matchen i mid och late game

  • Pos 2/Mid. Spelas i mid lane och lämnas ofta själv för att kunna hantera motståndarens mid. Har oftast kraftfulla ultimates och står för det mesta av lagets skada i början, då de ofta når level 6 först.

  • Pos 3/Off lane. Spelas på off lane/top lane och är oftast den som står för att starta fighter senare, så kallad initiator.

  • Pos 4/Support. Köper items som hjälper laget att vinna fighter, men också wards. Lite mera fri och kan röra sig mellan lanes för att hjälpa till/ganka.

  • Pos 5/Support. Även kallad "ward bitch". Oftast väldigt fattig och fokuserar på att köpa wards, smokes och att ge carryn ett bra game. Gemensamt för både pos 4 och 5 är att de ofta har stuns och/eller heals som gör att de kan hålla pos 1-3 vid liv och låsa ner motståndarna.

Kartan och lanes

Kartan består av tre "lanes" för vardera lag, Radiant till vänster och Dire till höger. De olika lanes:en heter safe lane/bot lane, mid lane och off lane/top lane. Carry spelas på safe lane med en eller två supports som hjälper till för att hålla motståndarens off lane borta. Fokuserar på att få så mycket xp och guld som möjligt genom att slå på datorstyrda creeps..

Mid spelas i mid lane och lämnas för det mesta ensam, bortsett från ganks då och då.

Off lane kan spelas själv eller tillsammans med en support på off lane. Fokuserar på att hålla borta motståndarens carry och se till att denne inte får farm.

Det finns även djungelområden på båda sidor av kartorna där det går att döda creeps mer säkert, men de ger mindre xp och guld. I vissa fall har laget en dedikerad ”djunglare” som bara dödar creeps i skogen. Då har de också endast en support, men det händer i princip inte i proffsmatcher.

I matchen

1. Minimap. Ger en överblick över kartan och var spelarna befinner sig. Visar också wards i form av ögon (gröna för Radiant, röda för Dire.)

2. Fortify/glyph, scan och Rosh respawn timer (nerifrån och upp). Visar cooldown för glyph (se nedan), scan och tid till Roshan respawnar. Båda lagen kan använda sin scan för att ”skanna” efter fiender i ett område på kartan som de väljer själva. Har cooldown på 3,5 minuter.

3. Talents. Extraförmågor som väljs på level 10, 15, 20 och 25 (max). Kan göra allt från att ge permanent extraskada till att förbättra vissa förmågor. Finns två att välja mellan vid varje "steg".

4. Hjältens abilities/förmågor. Längst till höger är ultimate eller "ult". Starkare förmåga som levlas upp på lvl 6, 12 och 18.

5. Items och backpack. De tre översta visar hjältens item som är aktiva/kan användas. De tre undre platserna är backpack och items som är där kan flyttas till de aktiva, men hamnar då på cooldown i några sekunder.

6. Aktuellt guld och planerade item-köp, även kallat quick buy. Visar hur mycket guld hjäten har. Spelare kan också dra items hit från shoppen för att snabbare kunna köpa dem när de får tillräckligt med guld.

7. Ledning i net worth. 1K betyder att Dire leder med 1 000 guld i net worth över Radiant.

8. Klocka för dag/nattetid. Tiden på dygnet växlar under matchens gång och en "dag" är 10 minuter i matchtid. Hjältar och wards har mer vision på dagen än på natten. Vissa hjältars förmågor modifieras också beroende på om det är dag eller natt, till exempel Nightstalker som är starkare på natten.

9. Kills/deaths/assists (K/D/A) och last hits/denies (LH/DN). Last hits motsvarar antalet dödade creeps. Denies hur många allierade creeps som dödats. Kan göras när de har lågt HP för att se till att motståndaren inte får xp/guld för dem.

10. Stats-sidebar. Visar på bilden net worth, som är totalt värde på köpta items och insamlat guld för enskilda hjältar. Högre net worth = bättre. Pos 1-3 vill ligga så högt upp som möjligt. Kan ändras när som helst av "kameramannen" för att visa last hits/denies, om spelarna har råd med buyback eller inte och annat.

Last hits och denies

Last hits och denies är en stor del av Dota och något som skiljer spelet från andra i genren. Det finns otroligt mycket att gå igenom här, men jag ska försöka hålla det på en grundläggande nivå. Last hits innebär, som namnet antyder, att få det sista dödande slaget på ett creep i sin lane.

Last hits ger både xp och guld till spelaren och att få många last hits krävs för att senare kunna köpa föremål, som i sin tur gör att man kan döda motståndaren. Om ett creep dör av motståndarens creeps får man fortfarande xp, men inget guld. Mängden xp är också mindre än om man fått sista slaget. Därför är det viktigt att få så många last hits som möjligt.

Unikt för Dota är deny-mekaniken, vilken innebär att båda lagen kan döda sina egna creeps när de har lågt HP. Att deny:a ett creep innebär att motståndaren går miste om både den xp och det guld denne skulle ha fått genom att döda creep:et. Det är alltså en viktig del för att se till att hålla övertaget över motståndaren.

Vanliga begrepp

Nedan följer några begrepp som ofta används av kommentatorer, och som kan vara bra för att förstå vad som händer i matchen.

Courier: Unit som levererar items som köps utanför basen, side shop eller secret shop. Har begränsat utrymme och kan endast ge items till en spelare i taget. Köps av lagets support i början av matchen.

Roshan (även kallad Rosh): Monstret i grottan i övre delen av floden. Spawnar Aegis när han dör. Respawnar inom 5-8 minuter efter att han dött.

Aegis/Aegis of the Immortal: Ett engångs-item som ger ett extraliv i fem minuter. Vem som helst kan plocka upp den efter att Rosh dött, även motståndaren.

Cheese: Spawnar tillsammans med Aegis när Rosh dör för andra gången. En consumable som kan användas en gång och ger tillbaka mycket mana och HP.

Farming: Döda creeps för att få xp och guld. Mycket farm = mycket xp och mycket guld/många items

Gank: Gå från en lane och försöka döda en hjälte på en annan. Görs ofta av supports och mid.

Glyph/fortify/fortification: Kan aktiveras av laget en gång var femte minut för att göra byggnader odödliga i fem sekunder.

Teleport/TP scroll: Engångsitem som används för att teleportera till någon av ens egna byggnader.

Observer ward, sentry ward: Köps av supports. Observer "lyser upp" och ger vision i ett litet område på kartan. Sentry avslöjar osynliga hjältar och observers, som normalt är osynliga.

Smoke: Engångsitem som oftast köps av supports. Döljer hjältar från att synas tills det att de kommer nära en motståndare. Används ofta för ganks.

Push: Gå med en/flera hjältar i en lane för att aktivt försöka få ner motståndarens torn.

Buyback: Använda en del av sitt guld för att respawna direkt. Kan användas var 8:e minut, om spelaren har råd. Kostnaden ökar ju mer net worth spelaren har.

Stack/stacking: Dra ut creeps från sina camps i skogen för att nya ska spawnas så att man får flera i samma camp. Creeps spawnar varje hel minut om campet är tomt, vilket det anses vara om en hero drar ut dem vid rätt tidpunkt.

High ground: Områden som är högre upp på kartan, särskiljs från low ground med trappor. Units på low ground kan inte se upp på high ground om det inte finns en ward där, vilket innebär ett taktiskt övertag. Ingångarna till baserna är på high ground.

För den som vill läsa mer om sådant som hjältar och föremål rekommenderar jag Dota 2-wikin.

Om det är något du tycker jag missat eller om du undrar något, så fråga gärna i tråden.

Sjukt roligt att se lite bakom kulisserna och hur spelarna kommunicerar i båset. Det var inte lika seriös stämning som jag väntade mig, skrattade till och med flera gånger. Det här var en höjdpunkt, extra roligt eftersom Axe krossade deras lineup:

Hoppas de fortsätter med True Sight och skulle var kul att se Valve eller andra göra samma sak från fler spel/turneringar. Skulle garanterat kolla på en liknande dokumentär om CS:GO även fast jag inte följer spelet.

Väldigt tråkigt. Jag har prenumererat sedan starten när de forfarande hette Player1 (som sen slogs ihop med Reset för att bli Level). Började dock ana att allt inte var som det skulle när de sköt upp det senaste numret av Level flera gånger och det desförinnan kom typ innan sommaren.

Kommer sakna de mer ljuplodande artiklarna som inte riktigt finns på nätet idag, i alla fall inte på svenska. Det var de riktigt duktiga på.

Skrivet av Grukk:

Det är inte riktigt samma Gwent dock? Inte som i Witcher 3 i alla fall.

Det stämmer. Ganska stor skillnad mellan dem, men vad jag vet är det samma Gwent som i multiplayerspelet.

Skrivet av Lasrod:

Vad är skillnaden på Gwent och Thronebreaker eller är det samma spel?

Gwent är bara multiplayer, medan Thronebreaker är single player. Thronebreaker använder dock gwent-kortspelet för striderna.

Skrivet av Punch Out:

Spännande, kommer det en switch version tro?

Det ser tyvärr mörkt ut på den fronten. https://www.eurogamer.net/articles/2018-10-22-dont-get-your-h...

Skrivet av Zemiramis:

Jag tyckte väldigt mycket om Witcher, det var mycket i spelet som tilltalade mig. Kanske kan Thronebreaker vara nåt för mig :). Iaf i Witcher gick det ju att skippa det där med kortspelandet, vill jag minnas.

Ja, som nämns i texten är de dock väldigt olika spel. Kortspelen i Thronebreaker är en väldigt stor del av spelet och går inte att hoppa över helt på samma sätt.

Skrivet av Grukk:

Kortspel generellt är inget för mig, men skulle vilja ta del av storyn. Kanske får kolla någon video på youtube som bara tar upp storydelarna.

På den lättaste svårighetsgraden står det att det går att hoppa över striderna vid förlust. Går det att hoppa över dem utan förlust också, dvs skippa helt? @André Granroth

Bra jobbat på recensionen, fick mig intresserad av ett spel jag helt hade räknat bort, även om det inte just är det spelmekaniska jag är ute efter.

Jag tror det bara går att hoppa över när man förlorat en gång. Jag spelade på "medium", så då fanns inte det alternativet.

Skrivet av Dunder:

Hype!! Bara en dryg timme kvar

Hype! Den stora frågan är bara vilken av alla matcher man ska kolla på.

Skrivet av Vintersorg:

Switch-versionen nämns inte ens..
Lite (läs: mycket) dåligt att skriva för en sida som FZ och inte ens ha koll på att spelet släpps till Nintendo Switch också 😅 (eller iaf inte ens nämna den).

🤔

Just det. Missade det eftersom det sköts upp till Switch. Lägger till det.

Skrivet av ohem:

Blighttown, är den frameraten fixad?

Någon som ställer de riktiga frågorna, haha. Det ska enligt dem själva vara fixat!

Skrivet av Vercadi:

Skulle inte PRO också vara trådlöst?

Pro i sig är precis som nuvarande Vive trådad. Men den är kompatibel med HTC:s Wireless-tillbehör, som gör det möjligt att köra trådlöst. Det finns ännu inget lanseringsdatum för denna dock.

Skrivet av CARTMAN:

"Förstärkt verklighet", haha, tänker alltid på Andre från SweCockers som bara använder det namnet. Eller virtuell verklighet. Jag är lite löjlig men tål inte de namnen.

Vadå, det heter ju så på svenska

Skrivet av Maysay:

Ni har glömt att skriva "Iconoclast" på betyget. Nu står det bara "Spelnamn".

Tack, fixat!

Skrivet av Dunder:

Ursäkta, men Johan "Pieliedie" Åström är faktiskt svensk...

OnT: Ska dit och kolla imorgon, hype!

Haha, det har du rätt i. Glömde bort dem lite.. har inte direkt några höga förhoppningar för Fnatic

Skrivet av bulleboss:

otrolig tagg inför imorgon!! Har vi nå dota-spelare på FZ? nån på redaktionen som gibbar dota??
4k~ (egentligen 8k!) mmr:are här

Jag lirar ganska regelbundet. Dock endast 3k mmr

Skrivet av tricky:

Givet köp! En sak jag inte såg är om det fortfarande är låst till 30 fps pga. animationerna? Inte så att man dör direkt, men det är ändå rätt påtagligt.

EDIT: Varför skriver ni aldrig vilket datum som spelet släpps för längre?!

Jag kan inte säga säkert, men 30 FPS-låset var inget jag märkte av när jag spelade. Hyfsat säker på att det körs i 60 FPS på PC. Jag lade till datumet i slutet, bra feedback.

@Dunder Kul att det uppskattas! Jag är ju som sagt en Dota-nörd så det är kul att skriva såna här saker.

@AHTF Ja, det finns ju en risk för det tyvärr. Precis som du gillar jag Moonducks lite annorlunda turneringar. Ser fram emot Midas Mode nu i november.

Skrivet av Tehlamah:

Ni pratar No Mans Sky men lägger upp en bild på Osiris: New Dawn, man blir ju nästan lurad

Haha ja, det blev lite fel. Det är fixat nu

Skrivet av keffkebab:

Man kan ju välja OG två gånger ju

Fixat! Använd gärna "Skicka en rättelse" för sådant framöver. Gör det mycket lättare att hålla reda på