Inlägg av Fiddi

Inlägg som Fiddi har skrivit i forumet

Skrivet av Nemo:

Du har rätt till din åsikt. Jag håller inte med.

CIGs lösning är definitivt ett pionjärarbete som just nu är under utveckling och ser mycket lovande ut.

Det är ju precis det jag menar, vadå "ser"? Vi har inte sett något alls, ordet du letar efter är "låter". Så vitt jag vet, verkar som jag får svara på min egen fråga, har vi inte fått en praktisk demonstration av systemet. Jag förstår att du tycker det låter tufft och nytt, men det är långt, långt ifrån klart. Faktum är att det finns inga bevis för att systemet ens är påbörjat annat än vad de hävdat, och som sagt, sanningen har flertal gånger inte varit vad de sagt och utfallet av vad de hävdat har sällan varit densamma. Tom. deras egna uttalanden om systemet innehåller en hel "vi hoppas", "vi har tänkt" etc.

Om vi börjar använda pionjärarbete till alla som försöker sig på att göra något så är varenda spelutvecklare på marknaden pionjärer då deras lösning skiljer sig något från konkurrenternas.

Exempel, vart skitmånga som trodde Cyberpunk skulle bli bästa någonsin och de lovade himmelen men när det väl kom till kritan så blev det inte riktigt vad de visat eller hävdat. Och exakt samma gör du nu med en enstaka funktion i ett spel med skyhöga löften och hittills inte levererat en bråkdel av dem trots långt, långt förbi tidsplanen..

Skrivet av Nemo:

Jag har låtit bli att gå in på tekniska detaljer eftersom det inte är någon idé ifall alla inblandade parter inte är insatta i de tekniska termerna och detaljerna — då är risken stor att det bara är slöseri med tid.

Men visst, jag kan skriva vad jag vet eftersom du verkar genuint nyfiken. Kan försöka att inte göra alltför teknisk beskrivning.

I Star Citizen utgörs Server Meshing-lösningen av ett replikeringslager, flera lager med shards, en grafdatabas samt spelklienterna, men innan jag går in på de sakerna så kan jag först nämna något om några andra saker som också är intressanta i det hela.

Allt i Star Citizen är object containers. Dels finns det statisk hierarki med object containers, t ex solsystem med sol, planeter och månar med rymdstationer som alla är egna object containers som innehåller ytterligare object containers. Sedan finns det dynamiska entiteter som spelare och NPC:er, rymdskepp, fordon, olika maskiner och så vidare.

De dynamiska entiteterna är också hierarkier av object, till exempel spelkaraktär har en kropp och på huvudet en hjälm, skydd på olika kroppsdelar samt utrustning. Allt detta utgör en shard entity hos spelkaraktären. Sedan finns det så kallade streaming groups. Om vi tar ett rymdskepp till exempel så kan det innehålla ett antal vapen, spelare med utrustning, stolar, bord och mängder med andra saker. Rymdskeppet och allt som ingår utgör en streaming group.

Just det här med hierarkier av objekt och streaming groups blir särskilt intressant när man tittar på hur allting lagras och replikeras vilket görs i form av grafer vilket är intressant och en viktig del i lösningen som CIG tagit fram.

Om vi tittar på Server Meshing-lösningen så handlar det bland annat om att istället för att ha en enda shard, vilket är en grupp av spelservrar där spelvärlden simuleras, så separeras replikering och simulering med hjälp av särskilt replikeringslager. Dessutom körs simuleringen inte i en enda shard utan flera lager av shards vilket gör det möjligt att skala ut effektivt.

En sak till som är viktig är så kallad streaming-bubbla (Streaming Bubble). När en spelare loggar på spelet så skapas en streaming-bubbla runt spelaren. Allt som är synligt ur spelarens synvinkel existerar inuti bubblan och alla object containers samt streaming groups som är inuti bubblan streamas in i replikeringslagret och replikeras sedan till klienten.

Vad är det då som ingår i streaming-bubblan? Det beror på hur stora objekten är och vad spelaren kan se. Exempelvis en måne som är långt borta men som är synlig för spelaren ingår i bubblan, medan ett mindre rymdskepp som befinner sig mellan spelaren och månen men som spelaren inte kan se ingår inte i bubblan.

När spelaren rör sig genom spelvärlden och får syn på nya saker så inkluderas de också i bubblan, medan saker som spelaren inte längre ser exkluderas ur bubblan. Replikeringslagret ser hela tiden till att objekt streamas in eller laddas ur på klienten beroende på vad som sker i bubblan. Detta kallas för Entity Bind Culling.

Objekt som har laddats ur och som inte längre ingår i streaming-bubblan hos någon spelare blir inaktiva och simuleras inte längre om det inte finns någon anledning att göra det.

Det här med streaming-bubblan är väldigt viktigt för prestandan eftersom det påverkar vad som replikeras mellan klienterna och servrarna.

Om vi tittar på replikeringslagret så består det av servrar som sköter replikeringen och drivs som sagt av streaming-bubblor på klienterna. Algoritmen som används för att hantera det hela heter Network Bind Culling algorithm. Varje server i replikeringslagret har ansvar för ett antal streaming-bubblor vardera och hanterar streamingen till och från klienten.

Replikeringen går även åt motsatta hållet, dvs klienter replikerar status till replikeringslagret. Replikeringslagret replikerar sedan subset av data från klienterna till spelservrarna beroende på vad som ska replikeras till olika servrar.

Replikeringslagret håller reda på varje entitet i spelet vilket replikeras av spelservrarna där spelvärlden simuleras. Endast ett subset av entiteter skickas från varje spelserver till replikeringslagret beroende på vad som ska streamas till klienterna. Replikeringslagret replikerar sedan entiteter till varje klient beroende på vad som ingår i klienternas streaming-bubblor.

I spelservrarna görs en hel del beräkningar som inte sker på klienten, till exempel kontroll av AI, beräkning av skador orsakade av brand, explosioner och så vidare. All sådan data replikeras sedan från spelservrarna till replikeringslagret och vidare till klienterna och andra servrar.

Streaming-bubblor kan överlappa förstås vilket resulterar i att samma entiteter replikeras till flera servrar i replikeringslagret samt till klienterna.

Även om flera spelservrar simulerar samma entiteter så är det bara en av servrarna som har auktoritet, dvs "äger" entiteten, och som har rätt att replikera data till replikeringslagret för entiteten ifråga. Så i princip kan man säga att en spelserver fungerar på samma sätt som en spelklient där lokal simulering av spelvärlden replikeras till replikeringslagret.

Det kan även ske auktoritetsbyte av en entitet, ifall entiteten ifråga lämnar en streaming-bubbla och flyttar till en annan bubbla som simuleras i en annan spelserver så får den servern aktoritet över entiteten. Varför tar jag upp det här med auktoritetsbyte? Jo, för att auktoritetsbyte kan även ske på grund av lastbalansering för att få jämnare antal entiteter på varje spelserver vilket i sin tur är positivt för prestandan.

Tillstånd och persistent data för alla entiteter i spelvärlden lagras i form av entitetsgrafer i en databas som är optimerad för hantering av grafer som heter EntityGraph och replikeringslagret ansvarar för att replikera data till och från databasen. I och med att allting lagras som grafer så är det väldigt effektivt att hämta hierarkier av entiteter vilket också passar utmärkt att hantera som object containers i simuleringar i shards.

Detta gör det även möjligt att hantera stora rymdskepp i spelservrarna där spelare eller NPC:er parkerat sina mindre skepp i hangaren, där varje skepp har egna saker inuti skeppen inklusive beväpning, kanontorn, sköldar och så vidare. Även skador och förslitningar av olika komponenter ingår i hierarkin.

Ytterligare en fördel med grafer är att när ett föremål flyttas ut ur ett skepp så kapas den grenen i skeppets graf och blir en egen graf vilket är väldigt effektivt att göra. När sedan föremålet släpps ned någonstans så läggs föremålets graf till som en gren i aktuella grafen som gäller just där, till exempel en rymdstation. Såna här grafrelaterade saker är väldigt smidiga att hantera och lagra i grafdatabasen.

Ändringar som påverkar graferna kallas för mutationer. När mutationer sparas i databasen så sparas alltid varje relaterad mutation samtidigt. Om någon av mutationerna inte går att spara så sparas ingen av mutationerna. Det garanterar att allting sparas på rätt sätt. Grafer och annan data streamas hela tiden från databasen och för att se till att inget tappas bort på vägen så mellanlagras allting i en kö. Varför tar jag upp mutationer? Därför att det är viktigt med stabil och effektiv lösning för persistence.

Det var kort sammanfattning om hur det hela funkar. Allt jag skrivit går enkelt att googla och verifiera, och man kan börja här till exempel.

Om vi tittar på Dual Universe som du tog upp så verkar de inte vara lika transparenta som CIG. Jag har inte hittat information om exakt hur de gör där rent tekniskt i sin lösning, men enligt den här tråden så verkar det inte fungera helt optimalt i det spelet. Spelarna där klagar nämligen över att spelet laggar mycket och de hävdar dessutom att Dual Universe renderar saker som inte ens syns på skärmen. Om det stämmer så är det ett riktigt illa eftersom det i så fall innebär problem på två olika sätt — dels så blir renderingen tung på klienten och dels så skickas det väldigt mycket onödig information mellan klienten och servrarna som tynger ned.

Om de som står i tråden stämmer så betyder det att Dual Universe saknar en effektiv lösning för att filtrera bland entiteter i stil med streaming-bubblan i Star Citizen. Jag har inte hittat någon information om ett replikeringslager heller, vilket också är viktigt för prestandan, så tills vidare får jag anta att Dual Universe inte har det heller. Om någon vet mer om detta så får ni gärna rätta mig.

Star Citizen är som sagt pionjär när det gäller Server Meshing-lösningen ovan som innebär replikeringslager som replikerar med flera lager av shards samt klienter i ett spel i den skalan. Lösningen är dock tekniskt sett utmanande att fixa vilket gör att det kan bli knas ibland, men utvecklingen fortsätter som bekant.

Då ställer jag den naturliga frågan, vart kan jag se en praktisk demonstration av tekniken du beskrev? För att beskriva hur man TÄNKT att lägga upp systemet gentemot att faktiskt göra det är två helt olika saker, och med tanke på de enorma förseningarna tekniken utsatts för så kan det inte riktigt gått som de tänkt.
Optimering åsido (som kan bero på mycket eller summan av många små, Dual Universe är inte heller klart, likt Star Citizen) så finns tekniken i ett spel redan, dvs. likställt till en praktisk demonstration. Finns absolut inget som pekar för (eller emot) att Star Citizen kommer funka bättre (som också denna nyhet handlar om).

Som jag försökt få fram, du vet inte, jag vet inte, ingen vet. Allt är killgissande kring relativt vaga beskrivningar (om man hade kunnat få in hur hela systemet fungerar på en A4 likt din beskrivning hade det varit klart för längesen). Det är också därför jag gick på din kommentar om att de är pionjärer, de har inte bevisat att de faktiskt har en lösning, delar av en eller en beskrivning är inte belägg för att bli kallad pionjär.
Det är fortfarande precis lika möjligt att deras lösning inte fungerar alls eller blir så bra som de hoppats (mycket samma hur många andra funktioner, har hyllats i förväg och sedan visats inte ha någon vidare magnifik praktisk effekt på spelupplevelsen, sk. "jesus-tech" av folket på internet, typ OCS i Star Citizen och i sin tur SSOCS).

Så igen, det är inte att mörka att det kan bli cool teknik, men tills de har gått över mållinjen så är det ingen framgång eller innovation. Det är allt jag ville framföra då du gick hårt på pionjär-hållet när det i mitt tycke inte är befogat (än).

Skrivet av Nemo:

Återigen, din jämförelse med Dual Universe håller inte av anledningen jag redan förklarat.

Om du vill diskutera något som detta så behöver du sätta dig in i lösningarna, annars blir det ingen vettig diskussion.

Du har inte motiverat någonting, du har pratat om "enklare system" gentemot "avancerade varianter", vem som helst kan ge vaga beskrivningar på det viset.
Exakt, blir ingen vettig diskussion när man jämför ett system som fungerar med ett obeprövat koncept. Jag kan också hitta på en massa avancerat utan att faktiskt göra det, är rätt enkelt. Och faktum är att Star Citizens Server Meshing finns inte än, det funkar inte, ingen utanför utvecklarna har tagit del av det, allt du går på är presentationer om hur det borde fungera. Förklara gärna hur man kan vara pionjär utan att göra något? Fan, Sergey Titov är den största pionjären någonsin om man går på den definitionen.

Skrivet av Nemo:

Observera att det i Star Citisens fall handlar om sömlös hämtning av data utan några laddningsskärmar och detta görs för extremt detaljerade objekt. En mycket viktig detalj eftersom det handlar om rymdskepp med mängder av olika system och komponenter.

Eftersom du inte ens nämnde detta när du tog upp Dual Universe, som har betydligt enklare system för rymdskepp och inte ens i närheten av de avancerade varianter som finns i SC, så antar jag att du inte är särskilt insatt i server meshing-lösningen i SC (se gärna videon som jag länkade till i tidigare inlägg, ett tips). Det är nämligen en fundamental detalj och inget som man låter bli att ta hänsyn till vid jämförelse med lösningar i andra spel.

Som jag redan nämnt, Star Citizen är pionjärer och första spelet med sådan sofistikerad lösning under utveckling för ett spel i den skalan.

Dual Universe har ingen laddskärmar heller, och fungerar också sömlöst. Sen nämnde jag kanske inte det för att dels är det inte särskilt relevant i frågan, sen för inte skriva en hel novell bara för att få fram den simpla poäng att Star Citizen inte är först med sån teknik (och sen som vanligt så ändras förutsättningarna för att Star Citizen ska snirklas runt och ändå bli först med X-funktion för att de gör det på något annat vis, som givetvis inte är praktiskt demonstrerat utan bara i en glorifierad powerpoint á la din länkade video).
Tom. Sea of Thieves har en sömlös serverlösning där du flyttas mellan servrar dynamiskt utefter hur många spelare är i närheten.
Så tekniken finns redan i olika utföranden, den är inte "ny" på något vis, om vi ska börja kalla alla unika lösningar för pionjering så är det helt plötsligt tusentals utvecklare som är pionjärer för de har gjort något lite annorlunda..

Utöver det så skickas det inte särskilt mycket mer data i Star Citizen jämfört med andra multiplayerspel (Normal ligger runt 40-300MB per timme, Star Citizen ligger på runt 300MB per timme enligt någon mätning som någon reddit-kille gjorde på sitt mobildata, förvisso något år sedan så kan ha ändrats men poängen är att man kan inte gå särskilt mycket högre innan det blir fysiska latensproblem, särskilt inte om de vill ha "en" server för alla), så komplexiteten av systemen kanske inte är så avancerade som du tror åtminstone inte nätverksmässigt.

Så som sagt, lugna ner dig. Star Citizen har ingen Server Meshing-lösning än, systemet är inte i drift, inte ens i närheten. Nyckelordet i allt är att de HOPPAS att de kommer fungera på det flashiga viset de illustrerar i videon. När det väl dyker upp och fungerar så får du gärna raljera hur mycket du vill om hur bra det är, men just nu finns det inga belägg överhuvudtaget för hur bra det kommer fungera eller ens om det kommer fungera och bli något av det. De är inte pionjärer bara för att de försöker; och har hittills misslyckats med tanke på att de har sagt otaliga gånger att det är på ingång inom X år.

Skrivet av Nemo:

Referenser på det?

Jag kan spara dig tid för det finns inga. Referenser alltså.

Server meshing (och entity streaming) i något spel existerade inte för 20 år sedan. Det var inte ens tekniskt möjligt då.

Star Citizen är pionjär och första spelet där man försöker sig på något sådant, som jag skrev.

Läs gärna på vad server meshing-tekniken är för något innan du försöker ge dig in i den diskussionen. Ett tips. 😊

Som jag även skrev så skrapade jag bara på ytan i mitt inlägg ovan. Det finns väldigt mycket mer att gå in på när man tittar på vad server meshing är, hur det fungerar och vilka slags problem det är tänkt att lösa.

Jag kan rekommendera den här videon om du är nyfiken:

https://youtu.be/TSzUWl4r2rU

Lugn i stormen lite nu, bara för att någon aktör i hög profil försöker sig på något betyder inte att de är först med lösningen. Utöver det så behöver inte en ny lösning vara särskilt givande. Vi vet inte hur givande detta spelets lösning på spelarantal kommer vara just för att det inte är löst än, systemet är inte i drift och ingen kan säga hur det faktiskt kommer fungera om/när det väl är på plats.

Det är inte att mörka att det är cool teknik på något vis, men bara för det kan bli coolt kan man inte prisa något innan det är beprövat, varken du eller någon av oss har den blekaste aning hur det kommer bli, vi alla har bara ord från en utvecklare som tidigare haft en liberal relation med sanningen (vilket är det största kruxet; vem som helst kan hävda vad som helst, men det är alltid upp till bevis, och hittills har de inte bevisat något).

Oavsett så är de inte först med exempelvis server meshing, det finns tex. ett spel som heter Dual Universe som har dynamiskt skalbar serverlösning som då är på plats redan och vad jag sett fungerar väl (sen vet jag inte om det spelet är särskilt bra men det är irrelevant i frågan).

Skrivet av ELF:

Beställer en hel container med popcorn.....

UUÄÄÄÄ, STEAM ÄR BÄST... UUUÄÄÄÄÄÄÄ

Aldrig bra med exklusiviteter vilken plattform det än är.

Har du lust att dela med dig av en skål?

Visst är det så, definitivt aldrig bra, men inte heller dåligt på så vis att det egentligen är ett icke-problem på PC.

Finns inget ekonomiskt hinder, ingen ingångskostnad eller prenumeration. Inget tekniskt hinder heller, såvida man inte utövar självuppfyllande "exklusivitet" genom att förlita sig på och låsa sig till exempelvis Steams olika funktioner (som då inte fungerar universalt).

Även trots många PC-spelare hävdar någon form av överlägsenhet gentemot konsolspelare så är det förvånansvärt många som vill ha samma stängda system. Är såklart helt okej att vilja det, men det är inte en rättighet att få saker som man vill, vill man ha det så får man köpa där det säljs (ifall det är summan av något avtal mellan parter eller någon sorts "naturlig" exklusivitet spelar ingen roll praktiskt).

Skrivet av Mesmerize:

Rätt tunt år om det inte varit för Elden ring och God of war

Ännu tunnare om man räknar all platformar.

Elden Ring är helt ok men när de nästkommande två endast finns på Playstation är det mindre imponerande. Inte många multi-platform AAA-spel i år alls, bara Dying Light 2, Elden Ring och Call of Duty..

Äsch, får hoppas på nästa år. Förhoppningsvis ser vi ett lyft från Covid-förseningarna då!

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Hade en Xbox-kontroll med liknande problem, garantin hade gått ut, men jag kontaktade ändå Elgiganten, och jag fick en ny! Bra tips annars om man inte möter trevlig kundstjänst.

Värt att nämna är att trots att garantin har gått ut så kan man fortfarande ha reklamationsrätt.

Innan konsumentköplagen ändrades i år så fungerade det som så att om du upptäckte ett fel inom 6 månader från köp anses det automatiskt som ursprungligt fel, dvs. företaget måste bevisa att du står för felet (oftast brukar de inte bry sig om att undersöka, tar för mycket tid). Men nu med den nya konsumentköplagen är den tiden utökad till 2 år, dvs. inom två år så anses fel vara ursprungliga.
Men allt är inte över bara för att den tiden gått ut, bara att du måste bevisa att felet är ursprungligt.

Är köpet över 3 år så har man inte "rätt" att reklamera (företag kan givetvis vara schyssta där eventuellt).

I detta fall med kontroller så är det ett dokumenterat fel att joysticks är jäkliga ibland och därför bör kanske din metod vara det man provar allra först som du säger! Så jag instämmer att det är ett bra tips! Reklamera allt, utöva era rättigheter till fullo!

Windows har väl universalstöd för Xbox-kontroller? Och sen om man har DS4 eller Dualsense så finns DS4Windows som då också ger universalstöd (stört bra program, open-source också). Det finns liknande program för mer obskyra kontroller.

Känns spontant som ett icke-problem då det är man själv som begränsar sig genom att låsa sig till en platform. Mycket bättre med "launcher-agnostiska" program i den bemärkelsen.

Sen stöder de flesta spel åtminstone Xinput-kontroller (Ds4 är Dinput, så det är inte alltid lika säkert).

Icke-problem, kommer fortsätta betala precis den summa jag är bekväm med, om den överstiger för X spel så får jag vänta helt enkelt tills det erbjuds till ett lägre pris. Svårare än så behöver det inte vara, lite allmän impulskontroll är det enda som behövs. Om en majoritet har det (och då med antagandet att de tycker 70€ är för mycket) så kommer priserna justeras till något majoriteten är bekvämt med.

Vem som helst hade prissatt sina varor till det priset som folk är villiga att betala, något annat är bara dumt.

Skrivet av Albax11:

Mycket matnyttigt där. Tror definitivt på att man ska vara försiktig med hur långt ner i kulturkrigets kaninhål man vill gå. Och att försöka hålla kritiken så jordnära man kan, med en tanke om att man själv har inte alla svar. Eller kanske några svar.
Det blir i viss mån självuppfyllande att gå och tänka på sånt här, men det är lite av en Pandoras ask. Man kan tvinga sig att titta på saker ändå. Särskilt när det rekommenderas av någon man respekterar. Det är nog därför folk hittar youtubers eller annat vars smak de delar och litar på deras omdöme istället för kritiker-kåren, vars största oro är fortsatt access.

Håller med om att hon svarta dvärginnan i RoP var överraskande MVP för mig med, särskilt med tanke på hur mycket luft hon tog i intervjuer och hur mycket strunt hon pratade där, istället för att prata om serien. Det var frontloadar med en massa snack om hur serien ska ändra på världen och hur progressivt det var. Det fick liksom mina ögon att rulla tillbaka i mitt huvud.

Entertainment är inte alltid propaganda, men att det skulle vara så omöjligt som du målar upp är... lite blåögt i min mening.
Det är skådisar, producenter, och skaparna själva som erkänner att det är politiken står i centrum för varför ändringar görs. Jag tror det som irriterar mig mer än att det finns politik i min entertainment (le gasp) är den kollektiva gaslighting kring hela debatten.

Med det sagt är inte allt som är kasst propaganda. Allt som är propaganda är inte kasst.
Top Gun är en populär film, men också propaganda åt Amerkanska flygvapnet.
Även Casablanca, som anses vara en sjuhelvetes klassiker, är propaganda gjordes i en tid för att måla upp deltagandet i andravärldskriget som en positiv grej.

Jag antar att tills vi hittar hemliga Amazon/Netflix document som visar på ett uppsåt att manipulera folks politiska åsikt så kommer vi inte veta.
Kalla mig cynisk, men jag tror att även i drömscenariot om vi skulle hitta dom dokumenten och läcka dom till rätt kanal/forum så skulle hälften fortfarande begrava huvudet i sanden och säga "Nä. Fake news. Erkänn bara att du hatar x och y, din jävla z." och den andra hälften skulle säga "Ser du! Det här bevisar att reptoids finns!"

Oavsett vem som vinner debatten (IE. Ingen) blir OG fansen besvikna.

På tal om Voyager. Det var definitivt en av de svagare gamla serierna, där potentialen eller koncepten på avsnitten ofta var intressantare än vad utförande blev. Men några juveler till avsnitt finns, ofta med Doktorn.
Men gillade du inte en säsong eller ett avsnitt av gamla trek så kanske nästa var bättre. Dessutom har Voyager ett särskilt rum i mitt hjärta för jag och farsan tittade på det tillsammans och pratade lite om avsnitten efteråt.

Det var styrkan i att gamla Trek var en ensemble serie. I nya Trek är det inte så.
Main karaktären är ett karisma vakuum och serien placerar henne som protagonisten. Det ändrar ganska mycket. Gillar du inte henne, ja. Då är du fast med henne. GG WP, liksom.

Menar inte att säga att det är omöjligt, snarare bara att det inte automatiskt måste vara så. Finns någon tumregel som kallas "Hanlon's Razor" som går något i stil med "Never attribute to malice what can adequately be explained by incompetence", och tycker det passar väldigt väl in. Det är så många som direkt tror det värsta och sämsta möjliga, ingen nyans eller reflektion (varken inåt eller utåt), och det är väl det som skapar större delen av klyftan.

Utöver så är det lätt att jämföra det bästa förut med det nuvarande och på så vis ignorera alla bortglömda kassa serier och filmer som gjorts i historien. Det har gjorts riktigt många riktigt dåliga filmer och serier.

Sen antar jag från dina svar att du läser mycket olika intervjuer och artiklar, det skapar ju en sorts fördom eller förstärkning av en åsikt, som i sin tur hindrar en semi-objektiv upplevelse av materialet (så gott som det går). Rent spontant känns det ju bättre att göra sånt endast i efterhand när materialet redan gjort ett intryck.

Men ja, oavsett vad som händer så är fans de absolut svåraste någonsin att tillfredställa. Oftast inte värt att prova. Jag menar, Witcher Säsong 2 hade ju Netflixs högsta tittarsiffror någonsin, så i deras syn var det en succé och serien har fans också (som kanske inte nödvändigtvis överlappar med bok- eller spelfans). Som någon som läst böcker och allt möjligt om Witcher så hade en 1:1 kopia av böckerna i serieformat varit tråkigt, avvikelser är att premiera tycker jag, annars vet man ju exakt vad som kommer hända alltid. Blev genuint förvånad när Eskel dog i serien, och det var faktiskt uppfriskande.

Voyager var min första Star Trek-serie och min favorit, inte minst just pga. Robert Picardo som doktorn. Men som du säger, serien faller platt emellanåt. Men angående de nya serierna gentemot de gamla, de är mycket tajtare i storyn, inte mycket "filler"-avsnitt alls, och jag tycker att de kunde vara något långtråkiga och nya "standarden" med 10-12 avsnitt per säsong är bättre än 24 avsnitt. Och det är säkert det som tar bort ensemblekänslan du pratar om för det är övergripande storyn som har fokus.

Skrivet av Albax11:

Tror det är lite oärligt att lägga fram det på det sättet. Det är inte bara kritiken som är politisk. Då vanliga dödliga dragits in i det också, som bokstavligen bara utgår från sitt tycke.
Men den poäng du har är väl att internet har förändrat diskursen till den grad att folk inte kan gilla eller ogilla något utan att politik kommer in på något hörn.

Varför hatar folk fortfarande på Rings of Power men med House of the Dragon svalnade kritiken efter release?
Är House of the Dragons race-swapping mer subtil eller mer passande än den som RoP eller Witcher gör? Knappast.
Skillnaden verkar vara i att writingen är kompetent i House of the Dragon. För mig verkar det visa att det finns någon slags konsensus om bra vs dålig writing. Och någon slags metric på att om man fokuserar på att berätta en bra story så vinner det ut i längden. Ska du ha politik i saker, pusha det inte för långt.

Du kanske har rätt att det skulle inte vara någon skillnad på om gamla Trek visats idag. Jag vet att jag kan titta på gammal Trek och uppskatta det (Filmerna med Kelvin timeline också) men Discovery (såg en säsong) och Picard (såg en säsong) får mig att vilja vända ut-och-in på mig själv för att det är så otroligt cringe.

Jag vet att min far (som är helt oinsatt på "kulturkriget" eller vafan man ska kalla det), Han titta på ett avsnitt av Wheel of Time och sa: "Fuckin' hell the acting is shit!" i sin vanliga gnälliga nord engelska accent och övergav serien.

Politik är vad man gör det till. Och igen, ser man något som politiskt motiverat så är det så, men för egen räkning. Det är lite självuppfyllande. Jag jobbar tex. med solceller, blir superirriterad varje gång jag ser hur många filmer hanterar det felaktigt, det har absolut noll innebörd på helheten, men det påverkar ändå synen på karaktärerna.

Övergripande kvaliteten kommer såklart vinna i längden men problemet vi pratar om är ju när det övergripande är underordnat gentemot enstaka fysiska egenskaper av enstaka karaktärer i kritiken. Och då med argument att det är politiskt motiverat eller någon agenda, som för övrigt aldrig utvecklas specifikt.

Rasbyte har aldrig varit ett primärt problem, som sagt de som fokuserar på det ligger på grundskole bokanalysnivå, och som du säger så är det hur allt är skrivet som betyder något. Den mörkhyade dvärgkvinnan i RoP var superskön och passade in hur bra som helst.

En faktor i att du kan fortsätta titta på gamla Star Trek är säkerligen inställningen du har till serien sen tidigare, det är betydligt svårare att ändra åsikt än att stå vid den man redan har, tyvärr. Jag säger inte att de nya är spektakulära, bara sett första och andra säsongen av Discovery och tyckte de vart bra, men har ingen vidare koppling till de gamla förutom Voyager som också hade, i eftertanke, bättre och sämre tider.

Jag kan köpa att Wheel of Time inte är en särskilt bra serie, jag har inte läst böckerna och bara i periferin tittade på den, men steget från att skådespelet är kasst till att det är politisk propaganda är alldeles för trögflytet..

Skrivet av Albax11:

Håller med om att den fått mycket skit, men det är lite underligt att du väljer att öppna med det, med tanke på vad du senare försöker säga om mig.
Många försvarar definitivt serien blint. Bråkar med kritiker för att göra en "sick own".
Kallar alla kritiker, milda som hårda för "gnällspikar". Gör inlägg med syfte att uppröra, och sen kallar reaktionen för gnällig.

Det är inte enda anledningen. Men det är definitivt en del av problemet och en grund anledning att så många verk blir generiska. Anställer du folk inte på grund av merit utan på grund av politisk lutning så blir det som det blir.

Att rycka på axlarna och säga "Den såg helt enkelt generiskt ut" är mer tafatt än innehållet mitt "problematiska" inlägg. Eller anser du själv att det är konstruktivt?

Det är inte roligt att diskutera för jag vet att folk inte vill tänka på det. Många vill bara konsumera och vara blint "positiva" för det är bättre.
Wheel of Time och Witcher är praktexempel där agendan gått före bokstavligt talat allt annat. Inklusive intentionen att göra någonting bra.

Innan woke rörelsen så tänkte jag och många andra inte så här. Tänkte inte på färg eller kön som annat än sekundära drag.
Jag satt inte när jag var liten och sa om Janeway i Star Trek Voyager "Wow en kvinna som Kapten, nä usch och fy. Nu vill jag inte se mer!" Eller tyckte illa om Sisko i Deep Space Nine för att han var svart. Sisko är en badass. Han smockade en gud i ansiktet. Och det var i säsong 1!

Är en karaktär välskriven så tyckte jag om den. Sekundära drag är oviktiga.

Hyperfokus på ras, kön och allt annat trams är ingen fansen själva har brytt sig om förut. Det är inte heller hjärnspöken eller en åsikt exklusivt värnad hos gamla vita män. Det hör till en kulturell överkorrektur.

Det är skaparna i första hand som pushar det. Ideologer i andra hand. Normies som köper allt med hull och hår i tredje hand.
Fansen som gillar verken men är kritiska är dom som blir smutskastade och utschasade ur sina egna communityn.

Inklusion, men bara om du håller med oss.
Tolerans, men bara om du tycker rätt sak.

Jag såg det här hända i Wheel of Time subredditen i real-tid.
Dom som åt sörja och blev Yes-men fick vara kvar. Alla andra blev successivt bannade tills det bara fanns en enad röst kvar.
Det var så illa att dom jagade folk till andra subbar dom skapade för att få diskutera saker för att utplåna dom också.
Det skulle vara en legitim poäng, om det faktiskt fans ett intresse att vara konstruktiv. Om man kan läsa ut så mycket av mitt inlägg. Vad kan man isåfall läsa ut över hur folk reagerade på det?

Nänä. Roligare är det att dunka på folk, annars hade folk inte varit så spefulla.

Mitt inlägg var ett svar på:
Kanske inte ett helt seriöst svar på en inte helt seriöst retorisk fråga, men varför det orsakar folk att gå till personangrepp är bortom min förståelse, och gör mig bara trött.

Om det är som du säger och så få av oss fans faktiskt gillar serien så förstår jag inte varför mitt korta lilla svar väckte sån stark reaktion hos vissa av er.

Om man ska vara objektiv om jag har rätt eller fel om det så med facit i hand så har ju Netflix haft (likt andra företag) ett inte helt oförtjänt rykte att missköta sina adaptions.

Så om någon inte håller med. Argumentera för er sak, inte emot min karaktär. Istället för att ifrågasätta mig och vem jag är (som ni inte kommer kunna utläsa ifrån en mening.), kolla på ert egna beteende och hur det reflekterar på er.

Angående Star Trek som du nämnde. Du kan ge dig fan på att om Voyager kom ut idag så hade "anti-woke" rörelsen blivit rasande. Kvinnlig kapten, svart Vulcan ("Det passar inte", hade framkommit som meningslös kritik). För att inte tala om originalserien med Nichelle Nichols som Uhura, en svart kvinna i officier-post (på 60-talet). Just för att det automatiskt för vissa går direkt till det politiska hållet och genast så är det dåligt.

Om internet hade funnits i samma utsträckning som då så hade definitivt exakt likadana reaktioner dykt upp. I fall om Uhura och den första interraciala kyssen mellan henne och Kirk, amerikanska södern vart de otroligt oroliga för. Det hade definitivt funnits folk som använder samma argument då som nu, att något "tvingas ner i halsen", ideologiskt vinklat att X ska samma rättigheter som "normala" etc. Hade säkert varit de som använt "det är inte naturligt" som inte så ofta hörs öppet idag (förutom i trans-sammanhang då).

Gene Roddenberry borde alla i "anti-woke"-rörelsen betrakta som "ur-woke-lorden".

Så vad du tyckte när du var liten var väl mer att du inte utsatts för samma extrempolitiska dialog och faktiskt kollade på serierna blint, i brist på ett bättre ord. Och på så vis dömde karaktärer efter vad som faktiskt hände på skärmen snarare än diskussioner på internet. Om man redan har en etablerad åsikt om något redan INNAN man utsätts för det så är det inget konstigt att man projicerar de känslorna när man väl ser på materialet. Såklart man ser en agenda i något om det är vad man främst bryr sig om. Man ser vad man vill se, helt enkelt.

Normala människor ser ingen "överkorrektur", de tycker inte att något körs ner i halsen på dem, en serie kan vara skitkass oavsett, att inte följa källmaterial har varit en faktor sen film uppfanns och alla är inte duktiga på att skriva karaktärer. Det är otroligt lätt att skriva karaktärer utefter deras fysiska egenskaper, ännu lättare att kritisera dem på de grunderna (likt i skolan, de flesta var dundertröga i sina "bokanalyser" och givetvis reflekteras det i internetdiskussioner också). Men om de inte ser på det viset, då kallas de "normies", och deras åsikt räknas inte, oftast utan motivering till varför.

Den "överkorrektur" som uppkommer är den politiskt baserade kritiken som, eftersom det är internet, nästan alltid går över till det extrema (åt båda hållen) och då blir det hettade diskussioner som leder till att folk blir avstängda (tex. vid användning av skällsord, hot eller vad nu kan sägas).

Artikeln på PC Gamer tydde på att det kommer finnas skjutvapen denna gång.

Skrivet av Bf1942:

Jag är väldens witcher-fan, tycker böckerna är det bästa sedan elden uppfanns. Har haft lite besk smak i munnen att de ändrade så mycket i handlingen med serien men köpte det med argumentet att "olika medium olika lösningar" typ. Nu efter man läst hur manusförfattarna tycker dom är guds gåva till mänskligheten och till och med hånar källmaterialet. Då tappade jag suget helt. Kommer dock bingea allt nån gång när jag är hemma sjuk. Skulle vilja bojkotta men vad gör det för skillnad.. Detta ser helt okej ut. Får lite xena warriorprincess vibbar o d e inget fel med det.

Tycker också de är bra, kanske inte så bra men bra ändå. Men denna serie utspelar ju sig långt utanför böckernas ram, så det finns väldigt fria tyglar här. Så vad någon i produktionen tycker om det mindre relevanta källmaterialet här väger inte så tungt.

Michelle Yeoh är ju badass som attans så tror du är något på spåret med Xena.

Tolv dagar är gott om tid att göra det absolut mesta i spelet just nu så det är en bra deal!

Tycker Cuttern ser ut som ett No Man's Sky-skepp, ganska exakt lik "Hauler"-varianten. Rätt ful faktiskt. Corsair är betydligt bättre, påminner om skeppet i Jedi Fallen Order.

Skrivet av Kyraal:

Jag har länge varit skeptisk, men jag tänker nu som så att de får helt enkelt köra sitt race och den som lever får se vad det blir i slutändan. Det finns liksom inte något liknande projekt i den här skalan så även om det inte blir något i slutändan så är en jäkla resa att följa med på.

Det värsta som kan hända är att andra människor blir av med en massa pengar (vilket är tragiskt förvisso, men inte annorlunda från andra mikrotransaktioner) och vi andra får en potentiellt schysst dokumentär. (Bästa hade varit om Chris Roberts gör dokumentären själv likt hur en av Fyre Festival dokumentärerna gjordes av dem själva)

Skrivet av zevile:

Med tanke på ämnet så jo. Men du kanske pratar om nåt helt random? Om man går ut på internet och är upprörd över en karaktärs sexuella läggning, hudfärg eller kön så skulle jag säga att man är lättkränkt.

Skrivet av jeppe109:

Jag är varken upprörd eller kränkt.

Tror ni missförstått varandra. Jag läste jeppes uttalande att kön, ras, läggning är ointressant som att det inte spelar vidare roll, det behöver alltså finnas ytterligare aspekter och motivering för att karaktären ska vara intressant. Och det är väl fullt rimligt. Zevile, du verkar tagit det som om jeppe är emot det överhuvudtaget?

Skrivet av jeppe109:

Eller att allt som har en början även har ett slut 😉

Heh, lite som (över)analys av litteratur i grundskolan, allt måste betyda något. "Gardinerna var röda för att representera karaktärens ilska"

Skrivet av jeppe109:

Snake är ju underbart i sin enkelhet 😀

Sen kan man ju vara sån att man liknar ormens ständiga behov att äta och bli större för att slutligen dömas till att dö för att den tillgängliga platsen tar slut till det ökande problemet med överkonsumering i världen, och hur klimatpåverkan ganska bokstavligen kommer begränsa den tillgängliga platsen som följd.

Se, om man överanalyserar situationer kan man hävda och tillämpa vad som helst!

(Ursäkta om jag förstörde Snake för dig)

Skrivet av jeppe109:

Jag kan till viss del ha förståelse för att man vill att tittarna ska kunna känna igen sig själva, och den värld man lever i, i det man ser.
Däremot tycker jag personligen att det är skittråkigt.
Hade jag viljat påminnas om vår kultur, politik etc så skulle jag kolla på nyheterna.

Jag behöver inte representeras i det jag ser.
Underhållning är för mig en flykt från min vanliga vardag.
Min hudfärg har noll påverkan på media jag konsumerar och det känns väldigt bra.

Det är väl helt okej. Du verkar ju definitivt inte stämma in på den typen av person jag skrev om oavsett, så det är en annan situation.

Har inte heller någon vidare preferens i hur karaktärer ska representeras. Spelar inte roll i min vardag och som följd spelar inte särskild roll i media jag konsumerar heller.

Angående vår kultur, politik bla, det är omöjligt att undvika, det är nog snarare så att man bemärker det mer när det handlar om motsägande perspektiv. Det finns ju folk som hävdar att spel som Bioshock eller Fallout inte är politiska, och det är ju bisarrt. Sen finns det media där det är mer förekommande än andra men i sig är det inget konstigt. Om man vill undvika det totalt blir det Snake på 3310an..