Inlägg av JRico

Inlägg som JRico har skrivit i forumet

Skrivet av Gandir:

Klart det spelar roll det är för det första tvärtemot vad Sony säger väldigt osäkert att ha massa länkade konton. Det är dessutom ännu flera företag som kommer åt alla din information de inte har något med att göra.

Visst jag håller med dig och tänkte precis likadant första gången jag var tvungen att länka ett tredjeparts konto men i slutändan så är vi körda i alla fall så länge informationen finns digitalt nånstans. Det räcker med att ett företag blir uppköpt, nåt som vi inte har kontroll över, så är våra uppgifter i händerna på helt andra företag.

Det enda som betyder nåt är, vill jag spela det här spelet, ja eller nej och är det här en dealbreaker för mig ja eller nej.

Problemet är att om man alltid ska rösta med pengarna så finns det inte mycket kul kvar att göra här i världen.

Känns som en storm i ett vattenglas.
Jag har varit tvungen att länka alla möjliga konton till Steam i åratal. (Xbox, Ubisoft, EA)
Ett till spelar liksom ingen roll.

Server meshing i Stanton testas för fullt just nu och det verkar lovande.
I videon kan man se hur dom har lyckats hitta gränsen mellan de två servrarna och placerat ett skepp på en spelserver och det andra skeppet på den andra spelservern.
Trots det kan han skjuta på båda skeppen utan nån synbar fördröjning.

https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1blj83n/going_f...

Det förekommer givetvis en del krascher mm men det här är väldigt tidiga tester så det kommer bara att bli bättre.

Om jag inte är missinformerad hade CIG vid det tillfället delat in Stanton i två servrar.
Server 1 fick ta hand om samtliga planeter och dess månar.
Server 2 Fick ta hand om resten dvs rymden med dess alla rymdstationer.

Edit: Jag lyckas inte bädda in videon från Reddit. Är det ens möjligt, nån som vet?

En ny spelare som köper Star Citizen 1.0 kommer att vara mer chanslös mot en veteran än nån med mer pengar än vett.

En kort tid efter att Star Citizen 1.0 släppts kommer det i alla fall vara omöjligt för den nya spelaren att kunna skilja på en motståndare som köpt sitt skepp för riktiga pengar och en som spelat ihop till allt ingame.

En veteran kommer att veta precis vilka yrken och vägar han ska välja för att snabbt kunna köpa de skepp han vill ha ingame och med de skeppen tjäna ännu mer pengar och ännu större skepp.

Med andra ord, i praktiken kommer det inte spela nån roll alls.

Letter from the chairman 2024
https://play.sc/lftcm

Skrivet av vbgbasse:

Inatt skrevs historia då en spelare hoppade ifrån stanton till pyro helt sömlöst mellan servrarna. Detta är definitivt värt å fira 🥳

Igår och idag har Evocati tydligen testat både 200 och 400 spelare på en shard.
Det går undan nu

Skrivet av LeMick:

Du borde kanske länkat till nyhetsuppläsare som sa det så inte du får all skit i forumet

Jag gjorde det i ett senare inlägg men det verkar inte vara några som klickade

Skrivet av Thane:

Årets onödigaste kommentar och det är bara första veckan i januari???

Kanske dumt av mig att anta att folk läst SkyNews nyheterna om detta som blev en ganska stor grej för några dagar sedan.
https://www.bbc.com/news/newsbeat-67885320?xtor=AL-72-%5Bpart...

Det är ju liksom inget livsmål att klara Tetris.
Han borde gå ut och få lite frisk luft.

Som brukligt har CIG nu släppt de finansiella uppgifterna för 2022.
https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

En brasklapp,
Det kan komma ett "Letter from the chairman" senare idag vilket kan påverka en del siffror i posten ovan.

Star Citizen och året som gått

Först lite siffror,
Insamlade pengar 2023: +1,179040 Miljarder kronor (6,6238 Miljarder kronor totalt)
Backers 2023: +670956 (5,001496 miljoner totalt)
Utvecklare 2023: +240 (1100+ redigerat enligt de finansiella uppgifterna som släpptes den 3 januari 2023)

Man slog 2022 med ca 40 miljoner och nådde äntligen mer än 5 miljoner backers (även om det luktar lite illa om de senaste dagarnas ökning)
Det är ganska galet när man tänker på att vi backers betalar över 1300 personers löner i nuläget.

Vi blev förvarnade att 3.18 skulle bli problematiskt på grund av implementeringen av PES (Persistent Entity Streaming) men trots det tror jag många blev förvånade hur illa det faktiskt blev .
PES betyder att man nu håller koll på alla prylar i spelet och sparar dom mellan sessionerna OM man hamnar på samma server igen.
Det var tänkt att 3.18 skulle släppas redan i mitten av 2022 men det året fick vi bara en (1) patch (3.17) Den patchades i sin tur hela 5 gånger men ändå.
3.18 släpptes till slut den 10 mars, extremt försenad och i ganska dåligt skick. Det skulle behövas både 3.18.1 och 3.18.2 innan spelet var stabilt igen.
En jobbig tid men PES var äntligen implementerat och SC var redo för nästa steg vilket är Replication Layer följt av Server Meshing.
Förutom PES fick vi även:

  • Salvage (endast hull stripping)

  • Gen 12 Renderer

  • Nya kraschplatser plus Security Post Kareah och uppdrag på de nya plattformarna runt Crusader.

  • Vattendrag på Microtech

  • Omarbetat frakt och last system

  • Nya fordon, Drake Vulture (Salvage) RSI Scorpius Antares (EMP och Quantum jammer)

3.19 släpptes den 16 maj och var mer en stabilitetspatch inför Invictus Launch Week 2953 då den var helt baserad på 3.18.2.
Innehållsmässigt var det ganska skralt:

  • Lorville fick sig ett ansiktslyft

  • Den nya spelarupplevelsen, vägleder nya spelare genom de första 30 minuterna

  • Nya PvP och salvage uppdrag

  • En handhållen Tractor beam.

  • Nya fordon, RSI Lynx, Mirai Fury och Mirai Fury MX

Det skulle dröja ett tag innan nästa patch men den 19 september fick vi 3.20 som nog mest kommer att kommas ihåg för Port Olisars undergång och den nya Arena Commander uppdateringen.
Förutom detta fick vi även:

  • Seraphim station (som ersatte Port Olisar ovanför Orison)

  • Förbättrad körförmåga för landfordon (diskutabelt enligt vissa)

  • Fysisk last med stöd för containrar ända upp till 32 SCU

  • Nya Salvage uppdrag

  • Nya fordon, MISC Hull C, Mirai Fury LX, Anvil F8C Lightning

Exakt en månad senare var det redan dags för 3.21 att se dagens ljus. Detta var bara en vecka innan årets Citizen Con.
Patchen innehöll:

  • Tractor Beams för vissa skepp detta för att kunna flytta större laster, även skepp

  • Ship trespass gör det nu olagligt att gå in i någon annans skepp utan tillåtelse.

  • Nya uppdrag, Frakt av gods, Stöld av både Data (diverse platser) och Bevis (Security Post Kareah)

  • Fler plattformer av intresse runt Crusader.

  • Nya fordon, Crusader A1 Spirit (Bomb), Crusader C1 Spirit (Last), Tumbril Storm (Tank), Argo SRV (Fraktare), Drake Cutter Scout, Gatac Syulen

Citizen Con var äntligen tillbaks som ett riktigt event efter att Covid med mera ställt till det tidigare år.
Det varade hela två dagar (21-22 oktober) och anses nog av dom flesta fans som ett av dom bästa eventen i Star Citizens historia.
CIG påstod att det mesta som visades skulle implementeras inom 12 månader vilket bådar gott för 2024 men samtidigt har vi varit här förr, "Road to 4.0" någon?, så ta det med den vanliga näven salt.
Några av höjdpunkterna var:

  • Demo av ett fungerande Server meshing (endast lokalt på en PC)

  • Den nya Starmappen som nu även omfattar vår omgivning om det så är skepp, planeter eller stationer.

  • StarEngine demot

  • Basbyggande (igen)

  • Pyro

  • Maelstorm, CIG:s fysikmotor.

Man kan se hela dag 1 Här och dag 2 Här.

En imponerande video om Squadron 42 släpptes också under eventet.
Även om Squadron 42 inte är samma sak som Star Citizen kommer många funktioner att spilla över till SC.
Utvecklingstiden för SC påverkas också i takt med att utvecklare som blivit klara med sitt jobb med SQ42 börjar jobba med SC.

Den 15 december släpptes så årets sista patch (3.22) och med den kom, som utlovades på Citizen Con, de nya hårstilerna.
Vi fick även ett omtag av vad som tidigare kallats för Salvage munching. Att få skeppen att tugga i sig skrot visade sig inte vara särskilt praktiskt så man implementerade ett slags upplösningsfält tills dess att man vet hur man skall gå vidare.
För övrigt fick vi även:

  • Inventory - Cargo Containers, Vi kan nu köpa containrar och lagra vad vi vill i dom och placera dom säkert i våra skepp.

  • Nya banor till Arena Commander plus Multicrew med möjlighet att spawna in direkt på tex en turret.

  • Nya fordon, Aopoa San'tok.yāi (medium fighter), Origin X1, Origin X1 Velocity (Racing), Origin X1 Force.

I en senare 3.22.x patch (Q1 2024) kommer Replication Layer att separeras från Spel servern och flyttas till en annan server som en Tjänst.
Detta kommer göra spelet mycket robustare om servern kraschar men är även kritiskt för att få Server Meshing att fungera.

Om det här var för mycket att läsa så släppte CIG en egen sammanfattning men den är bara på 2 minuter så det gäller att hänga med,

Jag tycker dom ska ha cred för att dom inte gav upp efter det katastrofala släppet.
Spelet är bra nu såhär två år senare men tyvärr är skadan redan gjord, svårt nu att få dom spelarsiffror spelet nu förtjänar.

Summering av Citizen Con 2953 (2023)

Jag har försökt sammanställa samtliga större punkter från Citizen Con 2953.
Har jag missat nåt är det bara att säga till.
3.22,
"inom 12 månader"
Senare än 12 månader. Rött är bara spekulation från min sida.

  • Pyro den 31 oktober för vissa spelare på förhands kanalen.

  • Nya frisyrer med färgat hår och skägg.

  • Engineer gameplay kommer att släppas i experiment form i Arena Commander.

  • Förbättrade moln med dimma och "god rays" på en planetär skala. Fungerar likväl på marken som uppe i atmosfären.

  • Ny effekt och funktion för Quantum jumps. Beroende på vilken motor man har måste man nu hålla kursen i början av ettt quantum jump annars blir det ett misslyckat hopp.

  • Nytt UI och ny Starmap. Massiva förbättringar där minimappen och starmappen, i princip, är samma sak. Minimappen är baserad på spelets geometri och kan visa om dörrar öppnas i realtid. Man kan skanna och sätta markeringar. Markeringar är egna objekt som man kan sälja vidare.

  • Nya outposts.

  • Distributionscenters visades upp (tidigare Underground facilities) dessa är enorma och kommer hålla flera grupper av spelare upptagna samtidigt till skillnad från bunkrarna vi har idag.

  • Ett nytt sätt att interagera med omgivningen och objekten.

  • Blod svett och tårar. Har du invärtes skador börjar du blöda från munnen, öronen och näsan. Springer du börjar du svettas.

  • Hygien, om du inte tvättar dig blir du lättare sjuk, NPC:er kan ge dig spydiga kommentarer och ditt Reputation kan påverkas.

  • Persistent hangars där du kan vara hur länge du vill. Kan innehålla last och fordon, skeppskomponenter, loot mm. Dessa har även egna paneler där man kan spawna sina skepp och välja vad som skall komma upp med "lasthissen"

  • Frakt av last av olika slag. Interstellar Transport Guild blir en slags paraply organisation som man kan öka sitt Reputation med för att få större och mer exklusiva uppdrag.

  • Maelstorm , CIG:s fysikmotor som bryter sönder byggnader och skepp baserat på när materialet dom består av nått sin bristningsgräns visades upp för första gången.

  • Server meshing fungerar nu och demonstrerades live i liten skala.

  • Realistiskt ljud visades men det var oklart hur detta skulle implementeras.

  • Djur visades för första gången men inga "monster"

  • Ny teknik för vatten, från vattenpölar till oceaner.

  • Eld ombord på skeppen. Man kan släcka elden med brandsläckare eller genom att tömma just den sektionen på luft.

  • Uppskalning, raytracing och HDR. DLSS 3 är inte uteslutet.

  • Nya skepp RSI Zeus Mark 2 och nya varianter av Drake Cutter.

  • Spelarägda baser baserade på Land claims och Blueprints. Dessa kan byggas i hög, låg och noll säkerhetsområden. Utvecklingen av detta påbörjas Q1 2024

  • Squadron 42

Optimisten i mig tänker att dom kan börja med polering nu idag och kanske bli klara Q2 2024 för att sen fokusera på stabilitet och släppa det Q4 2024.
Men realistiskt sett tror jag tyvärr att spelet släpps först i slutet på 2025.

Det såg väldigt bra ut även innan poleringen och gameplayet såg inte dumt ut heller.
Agerandet var nåt jag var orolig för men dom ser ut att ha lyckats med det med.

UGF:s, personliga hangarer och Bas byggande.

Första dagen bjöd på några riktiga höjdare.

  • Demo av ett fungerande Server meshing om än i liten skala var STORT.

  • Starmapen (eller hela UI presentationen egentligen) var enormt skönt att se, snacka om QoL förbättringar.

  • Engineer gameplay module i Arena Commander var en överraskning som jag ser fram emot att prova.

CitizenCon vecka

Live Version: 3.21.0 ▪ PTU -

.
.

CIG har släppt två patchar på relativt kort tid nu och Citizen Con 2953 är bara några timmar bort.
Det finns indikationer på att detta års CitizenCon kan bli ett av dom bästa och bara det faktum att eventet för första gången spänner över 2 dagar gör att man spetsar öronen en smula.

.
.

Star Citizen Alpha 3.20 - Fully Loaded
Videon nedan visar i korthet vad patchen innehöll och vill ni veta mer är det bara att klicka på länken under videon.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/193...

.
.

Alpha 3.21 - Mission Ready
Videon nedan visar i korthet vad patchen innehöll och vill ni veta mer är det bara att klicka på länken under videon.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/194...

För dom som varit borta ett tag kommer här en TLDR:

  • Port Olisar är borta och ersatt av Seraphim station.

  • Arena commander är helt omgjort och värt en titt.

  • MISC Hull C, Mirai Fury LX och Crusader A1 Spirit är nu släppta.

  • Nya Salvage kontrakt samt fler plattformar för uppdrag i Crusaders atmosfär.

Förutom detta kommer 3.21 att få 3.21.x uppdateringar.
En av dom är Replication layer som kommer att separeras från spelservern och testas i en separat PTU innan den implementeras i 3.21.x
Kortsiktigt kommer det här att betyda snabbare och bättre återanslutning vid en eventuell krasch.
Långsiktigt är det här den sista? funktionen som krävs för att kunna införa Server meshing.

.
.

Kommande event
21-22 ]oktober - Citizen Con 2953
november - Intergalactic Aerospace Expo 2953
december - Luminalia 2953

.
.

Star Citizen Citizen Con 2953

Bäst att logga in för säkerhets skull då.

Härnäst kommer det väl en nyhet från Ubisoft att dom har haft ett rekordartat antal inloggningar på sin populära tjänst