Grafikjättar pressar upp priserna?

Robot
Medlem
Grafikjättar pressar upp priserna?

Ja jag har alltid tyckt att priserna har varit märkligt snarlika. Men framförallt för dyra. Hoppas det kommer något bra utav dagens händelse.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Jupp, grafikkorten är dyra...

Inaktiv
Medlem

Ja, 5000kr+ för ett jävla grafikkort är ju sjukt dyrt


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Nu förtiden köper man ett grafikkort och får en dator på köpet

Medlem

Ska vi som kunder inte betala mer än.. låt oss säga runt 1000-2500kr vid release är det tänkt?
Hårddiskar och moderkort ligger väl någonstans i den prisklassen och inte är det skräp man får om vi säger så.

Jag tackar inte nej till det i.a.f

Medlem

5000kr är billigt om man tänker på att dem första g80 som t.ex min kostade mig 6800 inkl porto!! Men visst är dem dyra. Och skulle inte förvåna mig om så var fallet med nån pris-kartell!? Som nån sade, vi får hoppas nåt gott kommer ur det här.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

dom har säkert sån där kartell där dom diskuterar priser så dom tjänar bra.

Medlem

Aaah! minns den gamla goda tiden när jag köpte mitt Geforce DDR (1:an alltså) för 3000:- strax efter releasen.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Dock är det lite för lätt för oss att sitta och säga "ja dom pressar upp priserna" - "det är för dyrt"
När vi inte vet vad det kostar att utveckla och producera GFX

Medlem

är det olagligt att göra avtal för att pressa upp priserna?

Inaktiv

bara för att ett grafikkort kostar mycket behöver det inte betyda att det är dyrt...men så här mycket pengar har väl inget nytt kort kostat innan?

Medlem

Hoppas priserna går ner lite, dock har ju 8800 precis släppts och det är julhandel på gång.

Ett pris på 5000:- för ett GTX så hadde det lätt blivit ett sådant. Sneglar lite på GTS nu ist.

Medlem
Skrivet av Normy:

Hoppas priserna går ner lite, dock har ju 8800 precis släppts och det är julhandel på gång.

Ett pris på 5000:- för ett GTX så hadde det lätt blivit ett sådant. Sneglar lite på GTS nu ist.

5200 + frakt för GTX. Nu måste du köpa

http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=8800GTX

Ontopic. Grafikkorten har varit dyra vid lanseringen sedan några år tillbaks och tex 8800-serien har utvecklats längre än de tiddigare versionerna så inte konstigt att den kostar en del.

Själv har man alltid gett ca 3000 som max för nya grafikkort. Senast blev det 7900GT som kostade strax över det och blev faktiskt lite förvånad att såpass bra och ny grafikkort låg under 3500 vid lanseringen. GTX versionen var dock rätt mycket dyrare trotts att prestandaskillnaden inte var så stor. Så bör det se ut för att nya grafikkort tycker jag.

Bästa/snabbaste versioner för de med pengar och nästsnabbaste version som är lite långsammare där man inte behöver pressa tekniken till det yttersta (längre PCB, mer strömkrävande) för ca 3000.

8800GTX skulle jag dock aldrig vilja ha på grund av värmeutvecklingen och storleken.

Medlem

Ja jag säger då det... 6000k till ett kort... sen ska man ha en dator runt det oxå! Sen gnälls det över att konsolerna är så dyra....


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Detta är anledningen varför jag skaffa en 360 istället för en ny dator:)

Skrivet av Ymer:

är det olagligt att göra avtal för att pressa upp priserna?

Om du syftar på kartellbildning, så ja, det är olagligt.

Medlem

Om det innebär prissänkningar gläder det mej. Dyrt = dåligt för min plånbok


signatur

yolo

Medlem

se det frånd en här synpuntken, om dom tar ut överpriser för sina state of the art kort så vad gör det, om dom inte får nån vinst kan dom inte utveckla nya kort. jag tvivlar på att dom skulle gå med förlust om ett 8800gtx såldes för 5k sitället för 6k men ändå, utvecklingen går ju snabbt framåt.

Medlem

Wow, det måste vara första gången FZ länkar till the inquirer (min bibel för övrigt). De som lämnat in den här "class action" har ju en poäng, de värsta korten kostar alltid mellan 4 - 6k vilket är lite märkligt, inte att de är så dyra men att att båda aktörernas värstingkort alltid kostar lika mycket, som om de inte är intresserade av att erbjuda ett bättre pris än konkurrenten och ta marknadsandelar. Nä, hämta marknads andelar gör det sina meningslösa "Plays best on nVIDIA"-kampanjer, som om någon mer mer än en halv hjärna köper grafikkort baserat på sådan reklam.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

folk som säger att det är meningslöst att köpa en Ps3 för 6000, grafikkort är ju riktigt bortkastat om man betalar sånna summor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

- Billigt/Dyrt existerar endast i konsumentens hjärna. Om ingen handlade grafikkort för 5000kr skulle dom inte kosta 5000.


signatur

---
Boo!

Medlem

ett normalt nypris borde vara 2500 ungefär.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Vad som än händer så kommer jag köpa ATi's R600 direkt när det kommer!!!


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

[/tinfoil hat on]

Att det skulle vara en överenskommen kartellbildning har jag lite svårt tro. Misstänker det helt enkel är så att de båda kommit underfund med det ganska självklara att de har mer att förlora på att börja konkurrera än att sätta snarlika priser frivilligt på egen hand.
Förmodligen ingen kartell med handslag och papperslösa avtal i dunkla rum utan mera fråga om sätta höga priser. Vilket inte är olagligt.

Är nog många med mig som misstänker detta är vad både bensin och på sistone även elbolag sysslar med.

I idealiska fall skulle under dessa förhållanden en konkurrent komma med lägre pris och orsaka konkurrens men eftersom både Nvidia och Ati är så enormt stora kan de effektivt hålla dessa ute eller helt enkelt köpa ut dem tack vare vinsterna de inhåvar.

Matrox har lyckats någorlunda men detta beror på de har inriktat sig på ett helt annat segtment med grafikkort med hög prestanda och kvalité i 2d och multiskärmstöd istället för 3d spel-accelaration. Ett område de båda ovan nämnda jättarna inte finner ekonomiskt intressant.

Medlem
Skrivet av Ctrl:

Aaah! minns den gamla goda tiden när jag köpte mitt Geforce DDR (1:an alltså) för 3000:- strax efter releasen.

Jag betalade 3200:- för ett Voodoo2 12Mb vid release

Men det finns ett enkelt sätt att få ned priserna på grafikkorten och det är att folk låter bli att betala 5-6k för dem.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Langos:

Wow, det måste vara första gången FZ länkar till the inquirer (min bibel för övrigt). De som lämnat in den här "class action" har ju en poäng, de värsta korten kostar alltid mellan 4 - 6k vilket är lite märkligt, inte att de är så dyra men att att båda aktörernas värstingkort alltid kostar lika mycket, som om de inte är intresserade av att erbjuda ett bättre pris än konkurrenten och ta marknadsandelar.

Anledningen att det kostar ungefär lika mycket varje gång det kommer något nytt är det det helt enkelt är vid detta pris "smärtgränsen" går. Skulle de försöka ta ut mer skulle de inte sälja nog.

Medlem

När marknaden domineras av två stora aktörer är inte priskonkurrens det bästa sättet för dem att konkurera. Eftersom det är så enkelt att snabbt justera priset när konkurrenten sänker sitt pris leder det till att det inte går konkurera ut det andra företaget på det viset.

Priserna ligger därför stabilt mellan de båda då de vet att de båda förlorar på att börja sänka sina priser för att öka sina marknadsandelar. (Lite som länders devalvering av valuta för den som vet hur det fungerar.)

Vanligaste konkurrensmedel för sådana här situationer är således reklam och dylikt. Inget konstigt med detta alls ur en företagsekonomisk synvinkel.

Inaktiv

Problemet är ju också lite det att det bara finns två aktörer på marknaden. Så det måste inte vara en kartell, de vet helt enkelt var de har varandra.

EDIT: Stavning.


signatur

Just Another Noob
Jocke

12
Skriv svar