Nytt grafikkort men vilket?

Medlem
Nytt grafikkort men vilket?

Hej allihopa!

Jag sitter på en Amd Athlon Dual core 3800+, 1500 mb internminne och ett styck Nvidia Geforce 7600GS. Tycker att vissa av de mer grafikkrävande spelen flyter mindre bra på höga inställningar. Räcker det med att jag byter Grafikkort för att se ngn skillnad? Vilket ska man ha då och är det ngn vits att köpa ngt nytt kort innan Vista och DX 10 kommer?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

räcker att köpa nytt graffekort, din CPU och dina minnen e bra.

Om jag vore du skulle jag köpa ett x1900gt eller ett 7900gt, dom ligger runt 2000 och är riktigt starka...

Annars kan du ju alltid spara pengarna och vänta tills Dx10 korten kommer.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

7900GT är fortfarande inte prisvärt, Laxen. Sluta tipsa om det kortet.

Dessa kort är mest prisvärda:
Runt/under 1900 kr: X1900GT
Runt 2600 kr: X1900XT

Nånstans kring 2400 kr får man ett 7900GTO som kan konkurrera.

Vilket kort du än väljer mellan de tre kommer du märka stor skillnad mot ditt 7600GS. Känner du att du har råd så köp ett X1900GT som enligt prisjakt finns för 1800 kr.
DX10 och Vista kommer förmodligen inte bli standard i spel osv förrens om ett ganska bra tag, jag tippar på över ett år.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Här kan du se skillnaden i prestanda mellan en del kort. Titta på skillnaden mellan 7600GS och X1900GT: http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...

Och jämför sedan mellan X1900GT och 7900GT (som på Toms hardwares test är ett överklockat kort) och se den minimala skillnaden. För att få ett 7900GT fabriksöverklockat till 520 mhz core får man betala några hundringar till för. Lägg där till att du kan klocka X1900GT en bit också...
http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/i...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Så ett st. X1900GT rekommenderas alltså? Då blir det denna. En fråga till bara:

Räcker mitt nättagg. för att driva detta kort? Hur ser jag hur start nätagget är? Sorry är lite noob på detta.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Öppna chassit och kolla på nätagget hur många watt det är på. Detta är inte avgörande för om det klarar av kortet egentligen då kvalitet på nätagget är viktigare än antalet watt. Jag sitter på ett billigt 420watts som driver mina grejer bra hittills i alla fall.
Kolla på tillverkaren av grafikkortets hemsida och se vad de rekommenderar.
Tyvärr verkar det vara rekommenderat att ha ett nätagg på runt 450watt... Kolla ditt och se hur mycket du har. Antingen får du testa och se om ditt ordkar dra kortet eller så får du köpa ett nytt nätagg också. Då kanske ett 7900GTO kan vara värt att tänka på, tror det drar mindre ström.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det står 460 watt så då borde det väl funka va? En sista grej bara. Är dessa lite dyrare kort med fläktar väldigt breda? Får man plats med kortet liksom?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Står det vad det är för märke på nätaggregatet?


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Just ATIs X1900-serie ska vara rätt stora... Några cm längre än nVidias 7900-serie. Kolla upp måtten på X1900GT och mät i lådan själv :D.
Dessutom tar de ofta upp 2 st platser... Så har du ett separat ljudkort i platsen brevid grafikkortet kan det bli knepigt...

Nätagget ska räcka finfint! (Om det inte är av usel kvalitet men så dåligt lär det inte vara )


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

längden borde väl inte spela så stor roll. Hur pass breda är sådana här kort? Ska kolla vilket märke det är på nätagget. Återkommer om det.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Vill bara lägga in en kommentar om att X1950PRO har kommit ut för någon dag sen. Verkar vara snäppet vassare än X1900GT och ligger farligt nära prestanda nivån till X1900XT 256MB . Kostar ungefär lika mycket som X1900GT (100kr mer på komplett).

Lite prestanda tester:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=7016&page=1
http://www.bit-tech.net/hardware/2006/10/17/sapphire_radeon_x...

Lycka till med köpet förresten!

Inaktiv

själv så rekomenderar jag x1950 pro som bara kostar 2000kr på komplett.se

Inaktiv

Bra att ni påpekade det, inte kollat på det kortet, verkar ju rätt hett.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Så detta ska jag ha istället?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326957

Vad har man för bytesrätt om låt säga kortet in passar datorn liksom. Kan man få pengarna tillbaka?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Du behöver förmodligen inte öppna några perforeringar för att se om kortet passar. Ta ut det ur lådan och bryt inga klisterlappar osv. Måtta och sen om det passar.
Annars kan du ju kolla vilka dimensioner kortet har nånstans på nätet och mäta på så sätt. Har du en någorlunda normalstor dator ska det nog inte vara några problem.

Ett sådant kort tar som sagt ofta upp två platser. På baksidan av datorn finns det en del metallgrejer som man kan ta bort om man sätter in tex ett ljudkort. Grafikkortet kommer förmodligen ta upp två sådana platser, dels den bakom PCI-eplatsen och den under.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Vet folk som haft problem med att få platts med sina grafikkort i lådorna, gällde dock andra gfx-kort.

Men du kan ju börja med att mäta i chassit.
Mät från baksidan i chassit fram till hårddiskarna, se hur många cm du har där emellan. För det är just hårddiskarna och dess kontakter som kan vara ivägen.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Ok! Tack för alla svar hörrni. Men är det ngn vits att köpa ett nytt kort nu när vista och DX10 är runt knuten? Jag menar, om jag köper detta X1950pro, kommer jag kunna spela spel som går på DX 10 eller måste jag köpa ytterligare ett nytt senare?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

Då måste du köpa ett nytt senare. Problemet med DX10 är att man inte vet något definitivt. GeForce 8800 är man väl inte säkra på om den kommer vara ett "riktigt" DX10: "Från vad vi har hört är det inte säkert att det nya kortet ska adoptera Microsofts grafikstandard om en sann Direct3D 10-motor med en unifierad shaderarkitektur".
Allt verkar mycket osäkert och det kommer dröja ganska länge innan DX10 blir standard. Dessutom kräver det en löjlig massa kraft tydligen.
Sen måste man ha Vista och den skiten också... Jag tycker inte du ska vänta med att köpa ett nytt DX9-kort. Fast om du inte känner att du vill spela något speciellt just nu och klarar dig med datorn du har i något halvår (minst?) så kan du ju alltid vänta tills Vista och DX10 blir på tapeten.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Äsch nu köper jag ett sånt där x1950 pro och hoppas på det bästa. Återkommer med mina reflektioner och hur det gick. Tack för ALLA tips hörrni! =D


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Ska du verkligen inte vänta ett par månader till och se vad som kommer???

Medlem

Man kan alltid vänta, men om man alltid väntar så får man aldrig något nytt. Själv tänkte jag vänta till dx22 men orkade inte i slutändan

Inaktiv

Orka vänta liksom... förhoppningsvis så installerar jag inte ens vista


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

Hehe ja vafan. XP fungerar ju ändå hyffsat. Man vet ju hur bra och stabilt windows brukar vara när det precis lanserats en ny variant...
Eloge till de som pallar tjacka Vista först och får genomgå helvetet


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Vill minnas att jag en gg behövde koppla ihop ett kort jag hade köpt med strömförsörjningen inne i chassit. Behöver jag göra det med detta Ati X1950pro kort också? Eller är det bara att ta ut det gamla kortet. Radera gamla drivrutiner och köra in det nya? Och vilken kabel ska in var isåfall?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv

X1950Pro kräver mycket ström, det får det genom att du kopplar en kabel från agget in i kortsidan på kortet. Du kan inte ta miste på den kontakten. Bara kollar på kortet hur den är formad, antingen som en fyrkant ungefär eller typ platt. Sånt ska finnas i din dator redan.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

X1950Pro kräver mycket ström, det får det genom att du kopplar en kabel från agget in i kortsidan på kortet. Du kan inte ta miste på den kontakten. Bara kollar på kortet hur den är formad, antingen som en fyrkant ungefär eller typ platt. Sånt ska finnas i din dator redan.

Fyrkant? snarare en rektangel då det är en 6pins kontakt som gäller som extra ström kabel till pci-e kort.


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Inaktiv

en rektangel är en fyrkant! >_<
the youth of today...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av nolimitsoya.:

en rektangel är en fyrkant! >_<
the youth of today...

Jojo allt som har 4 hörnen är ju en fyrkant... men ja du fattar nog vad jag menar


signatur

Spel: Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W DH Deluxe | 2048MB Corsair PC6400 DDR2 | 1x WD raptor 36Gb 1x Hitachi 250Gb | POV 7800GT

Medlem

Så sånt behöver jag inte oroa mig över alltså? En sån sladd ska sticka ut från nätagget?


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Inaktiv
Skrivet av Fierce_Swe:

Ska du verkligen inte vänta ett par månader till och se vad som kommer???

Så där kan man hålla på i all evighet om man tänker så. Det kommer alltid nya grejer. Köp nu och va glad :). X1950 PRO känns som ett väldigt prisvärt kort. Jag funderar startk på att köpa ett själv.

12
Skriv svar