Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Tycker den här formen av skydd låter utmärkt, jag. Upp till kamp mot piraterna.

Håller med.
Denna typ av skydd är bra.

Vad är det som är så jobbigt för er?
Att autha var 10'e dag?
Tror ni att ni måste göra något överdrivet jobbigt för att autha?
Eller att det sker per automatik?

om det nu är själva programvaran som ni tycker är jobbig så ska ni INTE gnälla på auth-processen och vice Versa.

Medlem

Detta är perfekt sluta whina och whopa, och snälla någon varför är det kränkande? Det är ungefär som det där ABSOULT löjligaste jävla drabblet om att det skulle vara kränkande med typ Security Kamror på stan... Har du inget och dölja har du heller inget att skämmas för helt enkelt thats it live WITH IT.

Riktigt bra detta skydd tycker jag, och ni som snackar om att spelet inte kommer kunna spelas om 5 + år när masterservern eller liknande är nere har fel, de kan enkelt fixa till det så att det går att spela det ändå.

ptr
Medlem

alla som gråter och säger att de tänkte köpa spelet, men nu vägrar pga det här skyddet. Vad fan tänker ni med? Det här kanske fungerar hur bra som helst i praktiken. Vänta 2-3 veckor efter spelsläpp och se innan ni ger upp helt och tankar hem spelet istället. Sen som många har sagt tidigare kommer säkert den här 10-dagarskollen bara vara de första månaderna för att sedan helt enkelt slopas då spelet inte är lika intressant längre.

edit: någon här som INTE har fast uppkoppling?

Medlem

Men bra att dom straffar dom som faktiskt köper spelen! Klart som fan att man INTE vill köpa då.

Medlem

10 dagar = utspelat + att när piraterna har kirrat mass effect och spore kommer, så blir det lättare "samma system" tillkommer, jävla pantskallar. "Liknande bioshock, dom som cracka det kommer ju plocka ner mass effect på 2-3 dagar" No biggie!

Medlem

Till sist när nån spelutvecklare/bolag håller på att göra ett sätt att stoppa piratkopiering SÅ VI FÅR BÄTTRE SPEL så börjar människor gnälla. Till er alla som sitter hemma och laddar ner spel ---> GÅ OCH JOBBA JÄVLA SOCIALFALL. Spel till PC kostar mindre än konsol och jag är glad att jag stödjer spelutvecklare

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Har du inget och dölja har du heller inget att skämmas för helt enkelt thats it live WITH IT.

You obviously never lived in Soviet Russia. Jag är väl medveten om att det är en viss skillnad på att tampas med ett kopieringsskydd och att bli skickad till en Gulag, men det gör inte ditt argument för ökad övervakning vettigare - den inställningen ställer nämligen grundtanken med rättsystemet på ända: man är inte längre oskyldig tills motsatsen bevisats, man är en individ i en stor skara misstänkta bara genom att existera.

Sen finns det en annan aspekt på det hela också - Jag blir seriöst irriterad på den där jävla videon i början av DVD:erna som försöker ge mig dåligt samvete NÄR JAG HAR KÖPT DEN JÄVLA FILMEN. Hade jag tankat DVD:n från nätet (och därigenom sällat mig till målgruppen för sagda propagandavideo) så hade jag aldrig behövt råka ut för den.

Medlem
Skrivet av Pojii:

Till sist när nån spelutvecklare/bolag håller på att göra ett sätt att stoppa piratkopiering SÅ VI FÅR BÄTTRE SPEL så börjar människor gnälla. Till er alla som sitter hemma och laddar ner spel ---> GÅ OCH JOBBA JÄVLA SOCIALFALL. Spel till PC kostar mindre än konsol och jag är glad att jag stödjer spelutvecklare

Hur kan du framhålla ett efterblivet auktorisationssystem som något bra? Du som kund tjänar absolut inget på det. Tvärtom.

Medlem

Ja det finns gott om dumma människor, som inte tycker att rättigheter och skyldigheter hör ihop. Ett kopierings skydd som detta är väldigt omoraliskt och kanske till och med totalt olagligt. Men folk är ju alltid beredda att skydda stora företag så att de kan fortsätta utnyttja folks goda vilja och kränka sina kunder en gång till.

DRM och Piratskydd som opererar på detta sättet är en stor orsak till att inte köpa deras spel, och piratkopiera. Det är nämligen en hel del saker som pågår i bakgrunden av dessa skydd som kränker din integritet. Dataspels industrin måste lära sig att värna om sina kunder inte hata och förfölja dem vilket de vill göra.

Ett annat problem med dessa skydd för er som inte bryr er om vilken information ett skydd som detta skickar, eller de problem det kan ställa till med. Är att vad tror du händer när företaget som utvecklar skyddet går i konkurs eller när företaget som framställer produkten stänger av verifierings servern och du vill spela om spelet om 4-5 år?

Medlem
Skrivet av Kenchu:
Skrivet av Pojii:

Till sist när nån spelutvecklare/bolag håller på att göra ett sätt att stoppa piratkopiering SÅ VI FÅR BÄTTRE SPEL så börjar människor gnälla. Till er alla som sitter hemma och laddar ner spel ---> GÅ OCH JOBBA JÄVLA SOCIALFALL. Spel till PC kostar mindre än konsol och jag är glad att jag stödjer spelutvecklare

Hur kan du framhålla ett efterblivet auktorisationssystem som något bra? Du som kund tjänar absolut inget på det. Tvärtom.

Enkel matematik...Mer sålda spel= mer pengar åt spelutvecklare = satsar på mer spel = jag har många mer spel att spela = jag är nöjd

Medlem

Jag är för att göra det svårare för pirater, men att det ska vara ett krav att ha internet för att kunna lira ett singel player spel? Svagt tycker jag.

Medlem
Citat:

Hur kan du framhålla ett efterblivet auktorisationssystem som något bra? Du som kund tjänar absolut inget på det. Tvärtom.

Om detta nu lyckas och fler köper spelt så VINNER kunderna för det blir mer pengar att utveckla bättre titlar framöver. Och denna "koll" kommer nog givet tas bort efter några månader när spelet har svalnat lite.

Har redan köpt och spelat ut detta till 360n,

ett lysande köp av ett lysande lir!


signatur

"No pit would be complete without the Freeman climbing out of it."

Medlem
Skrivet av hansen:

Håller med.
Denna typ av skydd är bra.

Vad är det som är så jobbigt för er?
Att autha var 10'e dag?
Tror ni att ni måste göra något överdrivet jobbigt för att autha?
Eller att det sker per automatik?

om det nu är själva programvaran som ni tycker är jobbig så ska ni INTE gnälla på auth-processen och vice Versa.

Autentiseringen kanske blir problemfri, det återstår att se.
De flesta stör sig nog på att konsumenten tvingas gå igenom dessa f.ö. onödiga steg för att ens få starta spelet, medan piraterna, som alltid, slipper tänka tanken.

Skrivet av WarpGun:

vilka bortskämda snorungar det finns

Medlem

Autentiseringen kan mycket väl bli "problem fri", och har du tur så kanske inte ens SecureRom inte kraschar ditt system. Men som betalande kund går jag inte med på system som securerom och aktivering utav produkter eller kopierings skydd i allmänhet. Bojkottar däremot inte ett spel pga av vanliga kopierings skydd även om man nog skulle vilja göra det, men då får man inte köpa något spel alls.

Däremot system som detta skall bojkottas och förkastas tyvärr får ett bra spel lida av detta och även ett troligen bra spel "spore". Men jag tänker inte som konsument finna mig i detta utan kommer att låta bli att köpa spelet och anmäla EA/Bioware till konsumentverket och datainspektionen. Jag uppmanar även andra konsumenter som känner sig kränkta av skydd av denna arten att göra det samma, för det är troligen inte lagligt att ha ett skydd som detta i sverige.

Medlem

Orkar inte läsa igenom alla comments, men kan ju ändå säga vad jag tycker. Ett sånt här kopieringskydd känns väldigt onödigt. Visst, det kanske låter smart, men som många andra undrar jag vem det är som får lida av det. För det första att man blir tvungen att ha internet för att spela ett SP-spel, för det andra att det ändå så småningom kommer knäckas av piraterna.

Det är precis som antipiratkampanjen man hittar på dagens DVD-filmer. Det är endast de som köper filmen som får se skiten, de som kopierar filmen tar ju bara bort den.

Nej, detta är ytterligare en anledning att ogilla EA. Synd att man missar roliga spel på grund av detta.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Pansarknekt

Har länge anat att ett kopieringsskydd som kräver internet trots spelet är för single play skulle komma. Det är helt galet enligt min åsikt.
Tror dock att det kommer crackas ändå. Och i detta fallet uppmanar jag att folk spelar det pirat.
Får dom för sig att deras godaförsäljningsiffror beror på piratskyddet så blir det en ny våg av pisskopieringskydd i Starforce stuk.
Själv hoppar jag över detta o ser framemot Fallout 3 och Farcry 2 istället.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Smart.
Ser absolut ingenting negativt med detta. Och argumentet "oj man måste ha internet" är löjligt och så 1999. Alla har internet överallt. Och om du sitter på en bärbar så kommer du knappast att kunna spela det här spelet inom 2-3 år, granted om det inte är en 17" släpbar alienware dator. Men som sagt, den är juh endast släpbar.
Mer folk köper spelet = Mer pengar till företaget = bättre spel.

Medlem
Skrivet av macatho:

Mer folk köper spelet = Mer pengar till företaget = bättre spel.

Verkar snarare bli tvärtom.

Inaktiv

Hade tänkt köpa Spore men tyvärr tvingar de mig att inte göra det.

Medlem

Ta ett exempel som detta:

Windows XP's "Product Activation" som var mycket hypad när XP kom runt 2001. Bland annat nämndes det att om man inte aktiverade produkten via internet eller telefon, så skulle operativsystemet i princip bli ofunktionell. Enligt Microsoft själva så skulle detta skydd va "Oknäckbar". Produkt-aktiveringen knäcktes av piraterna nästan 2 veckor INNAN XP släpptes på butikshyllorna.

Som många har sagt, och för att klartydliga min position i detta, så skadar CD skydd mer för dom som faktiskt köper spelen, än för dom som knäcker spel och laddar hem piratkopior.

"Innocent until proven guilty", är nåt spelutvecklarna verkar helt ha glömt bort på senare år. Dags att komma tillbaka till detta tycker jag.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

hahah men vad i helvete är kränkande,,,
Jag har då aldrig never in my life brytt mig om den där jävla texten som står på mina köpta DVDr eller att jag fått autentisera spel?

Sluta hitta lama excuses.

Inaktiv

Om så enbart av rena principskäl kommer jag inte köpa Mass Effect nu av den här anledningen.

Och den konsument som ser på detta som något positivt är per definition grundlurad.

Medlem
Skrivet av zauii89:

hahah men vad i helvete är kränkande,,,
Jag har då aldrig never in my life brytt mig om den där jävla texten som står på mina köpta DVDr eller att jag fått autentisera spel?

Sluta hitta lama excuses.

Så du tycker inte att det är kränkande att ett företag installerar ett skydd som går igenom saker på din dator och skickar det vidare till sig själv för att du skall få spela spelet?

Kanske skulle du vilja att allt som finns skickar personlig information till företag?

Sedan inte för att prata om att du bara får installera om spelet 3 gånger utan att råka ut för massa strul.

Medlem

Så länge det inte stör nämnvärt eller fördärvar något för kunden så är jag inte emot ett kopieringsskydd. (Och en garanti från företaget som levererar att det inte skickas något annat än just precis det lilla som behövs för skyddet)

Det sagt så är jag övertygad att det här kommer knäckas ändå. När det gör det så sitter kopieringsskyddet där helt i onödan och stör för oss legala kunder.

Är inte emot kopieringsskydd som fungerar, enbart de som inte gör det (vilket i nuläget är allihopa). Trött på att ladda ner no-cd cracks bara för att få samma upplevelse som folk som tankar ner spel. Borde det inte vara tvärt om?

Medlem

Men fletchett det kommer alltid finnas folk som känäcker alla typer av secruitys , inte fan kan man begära bort Pirat skyddet för att man vet att det kommer knäckas.

Hela POÄNGEN är ju att göra det svårare och mer irriterande för pirat hakkarna , ja visst fan finns skyddet där i onödan sen men det har gjort sitt då LIVE WITH IT.

Inaktiv

Detta är helt meningslöst i min mening. De som vet hur man kopierar spelet vet också hur man skaffar och installerar en crack.

Om du i detta fall skall göra som distributören vill tvinga dig så kan du alltså inte ta med Mass Effect till landet på semestern och spela utan internet - trots att spelet i sig inte kräver internet.

Knöliga kopieringsskydd får bara icke-kopierare att börja kopiera, genom att de för bekvämlighets skull föredrar att spela crackat även om de köpt spelet.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Så du tycker inte att det är kränkande att ett företag installerar ett skydd som går igenom saker på din dator och skickar det vidare till sig själv för att du skall få spela spelet?

Kanske skulle du vilja att allt som finns skickar personlig information till företag?

Var står det att detta kommer att gå "igenom saker på din dator och skickar det vidare till sig själv"? Steam skickar säkert mer info om dig och din dator än vad detta gör.

Skyddet kontrollerar din CD-key när du startar spelet. Efter varje start så går det att spela max tio dagar utan Internet-åtkomst, eller? De flesta som har Internet brukar inte ha så stora problem att det krånglar i tio dagar.

Medlem

Det kommer att knäckas efter en väcka eller så, för Bioshock var det bara att kopiera filerna till en annan mapp sedan slapp man skyddet...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Jag slår vad om att nån j*vel kommer att komma på ett sätt att skippa den här re-check CD Key activation eller vad man nu ska kalla det.

Inaktiv

Ja struntar i ifall det kommer crack eller ej, den som köper spelet ska inte behöva drabbas MER än de som laddar ner.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Skriv svar