Problem vid klockning av Radeon 9600 pro

Medlem
Problem vid klockning av Radeon 9600 pro

Eftersom min nuvarande dator är ganska mycket skit och jag funderar på att köpa en ny dator som är väldigt "klockvänlig" för att hålla nere kostnaderna, men ändå få en dator som klarar de nya spelen utan problem, så tänkte jag att jag skulle "öva" mig lite på att klocka, bara för att få lite känn på det.

Kollade först temperaturen på processorn och upptäckte att den är alldeles för hög för att klocka, den ligger på 55-62 vid låg ansträngning. Detta gjorde att jag fick ta grafikkortet istället vilket är ett Radeon 9600 pro och jag kollade upp på flera sidor och samtliga sa att det var väldigt klockvänligt och alla hade kommit upp i c.a 500-540 mhz och minnet till c.a 320 (orginal är 400/300)

Så jag laddade ner programmet ATI Tool och började testa mig fram, och det verkar som jag inte kommer högre än 428/304, går jag högre och kör 3DMark så "krashar" det efter ett tag och det kommer upp en ruta från Catalyst om VPU recovery att den ställt tillbaka inställningarna

Jag testade även gå upp till just under hastigheterna de andra kommit upp till, då blev det krash på hela grafikkortet, så det jag undrar är vad som är felet? Varför kommer jag inte upp i samma värden som de andra?

AMD Athlon XP 2800+ (2,1 ghz)
512 ram
80 gb HD
ATI Radeon 9600 pro

EDIT: Förövrigt, varför är datorn så varm konstant? Något borde ju vara fel?

Inaktiv

1. Rensa från damm etcetera.
2. Se till att kylpastan på CPU och GPU ligger tunn och fin.
3. Kylningen på både CPU och GPU lär vara undermålig för klockning om du inte lagt på nån bättre kylning än original. Det är nog problemet vid klockningen av grafikkortet. Du kan ju köpa bättre kylning till CPU och GPU om du vill klocka, men inte värt om du ska köpa ny ändå.
Klockning av grafikkort är väldigt enkelt så det är inget du behöver öva på :). GL


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag rensade från damm förut idag och fick direkt ner den till 35-38 vid låg ansträngning, dock ska grafikkortet gå att få upp till de hastigheterna jag skrivit med orginal utrustning, det är det som förbryllar mig

Inaktiv

Har du samma tillverkare av kortet då? Kan skilja dem emellan. Vad har kortet för temperatur vid tung belastning?

Edit: Fyllsvenskat.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

samma tillverkare av grafikkortet eller moderkortet? exakt samma grafikkort iaf, och vissa av de testerna jag kollade med så hade jag tom vassare maskin än vad de hade

Vet dock inte riktigt vad temperaturen vid tung belastning är än, men jag gissar väll på.. 60 (den har inte gått över 55 hittils iaf), men det borde ju inte vara temperaturen/kylningen? eftersom det är catalyst som säger ifrån när jag kör 3d mark och resettar sig själv

Inaktiv

Ah, ok. Ja då har jag nog inga fler idéer. Lycka till.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Inaktiv

Det är catalyst som säger ifrån när man klockat lite för mycket vanligtvis, höjer man ännu mer brukar det resultera i en totalhängning.

Medlem

Mjo, men jag kollade artifacts med hjälp av speedfan och det var endel, så det jag tror är att jag skulle behöva höja strömmen till grafikkortet, men min jävla bios är låst

Inaktiv

Ati 9600/9700/9800 är alla oskäligt varma redan vid originalklock. Med standardkylning ballar de snabbt ur även vid låga klock. Att ALLA når 500-540 på core med originalkylning tror jag inte en sekund på.

Prio 1: skaffa bättre kylning, och se till att ventilationen i burken överlag är god.


signatur

"Some peoples' internet should be made read-only"
http://pesnwiki.servehttp.com/

1
Skriv svar