Medlem
Blu-Ray VS HD-DVD

Själv hoppas jag på Blu-Ray Disc!

Inaktiv

Jag hoppas på HD-DVD

Medlem

jag hoppas på att det ena dör väldigt snabbt så jag slipper välja/köpa båda


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Med tanke på att kriget mellan de två i princip redan är avgjort så är Bluray det enda rätta valet.


signatur
Inaktiv

blir nog så ja

Inaktiv

Blu-Ray eftersom att jag har en PS3. Annars hade det inte spelat någon roll. Det finns väl spelare som spelar båda formaten?


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Inaktiv

HD-DVD hoppas jag på i och med att tv apparaterna är HD, Bluray är bara dyrt och inte bättre än hd..


signatur

Sony, you went wrong with your ps3

Medlem

till en början har jag tyckt bluray pga mer lagringsutrymme, men jag vet inte längre. Tycker som Hwergelmer


signatur

thank you, come again

Medlem

Blu-Ray, eftersom att jag har en PS3:a och eftersom Blu-Ray redan har vunnit kriget i stort sett.

Medlem

Blu-Ray. Har en ps3 och låter fräckare än hd-dvd


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Håller nog på HD-DVD men när jag väl uppgraderar så blir det en hybridspelare som klarar båda formaten.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv
Skrivet av Pretorian24:

Håller nog på HD-DVD men när jag väl uppgraderar så blir det en hybridspelare som klarar båda formaten.

en sån mackapär lär väl vara himskans dyr..

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Pretorian24:

Håller nog på HD-DVD men när jag väl uppgraderar så blir det en hybridspelare som klarar båda formaten.

en sån mackapär lär väl vara himskans dyr..

som alltid när det är nya tekniker på framfart, nu kostar ju tex en cd-spelare några hundra spänn jämfört med vad de kostade när de första spelarna kom.


signatur

thank you, come again

Medlem

Ska ju ta och skaffa mig en PS3 så Blu-Ray får det bli.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Tråd flyttad.

Medlem

Ska jag vara alvarligt så diggade jag HDDVD stenhårt innan jag skaffade mig en PS3a. Så på senare tid har det blivit allt mer och mer Bluray filmer istället för just HDDVD, vet inte riktigt varför men det känns som att kvaliten på filmerna på nåt sätt är bättre.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:
Skrivet av Pretorian24:

Håller nog på HD-DVD men när jag väl uppgraderar så blir det en hybridspelare som klarar båda formaten.

en sån mackapär lär väl vara himskans dyr..

Precis som någon sa så är det dyrt i början men jag tror fler och fler kommer komma så nästa år kostar det nog inte så många tusen:

http://notiser.prylinfo.se/2007/07/samsung-slpper-officiellt-...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

jo blu ray låter bättre än HD DVD.
och vad jag sett så dominerar Blu ray.

som på åhlens sist man var där.
en hel vägg där stod det Blu ray och inte en skymt av nåt HD dvd.

Medlem

Jag såg en mätning där HD-DVD ledde försäljningsmässigt jämfört med BD. Det gällde nya titlar.

Finns nog många mätningar som visar lite olika segrare.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

blu-ray vinner!


signatur

Meep!

Medlem

Väcker upp en gammal tråd, men nu har även Warner Bros gått över till Blu-Ray. Vilka produktionsbolag är kvar på HD-DVD sidan?

Inaktiv

För en gång skull så vinner det bättre systemet,

när videon lanserades fanns det VHS, Betamax och Video 2000.

Betamax hade bäst bild, Video 2000 längst speltid, och VHS var inte bäst på nått, förutom då att alla filmer släpptes på VHS.

Men nu i HD-Dvd och Blu-Ray kriget så tar det bättre systemet över.

Medlem

Svarar själv på min fråga med en bild som @Daniel_Met postade:

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_01_2008/post-2...

Kvar med HD-DVD är bara Universal och Paramount vilket verkar ha ungefär 25% av marknaden tillsammans.

Inaktiv

om dom vill tjäna stålar så borde dom gå över också.

Medlem

Tja, förstår inte varför folk alltid påstår att blu-ray är bättre, det är varken regionsfritt och använder ett 10 år gammalt videocodec.

Vanlig DVD ftw.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tja, förstår inte varför folk alltid påstår att blu-ray är bättre, det är varken regionsfritt och använder ett 10 år gammalt videocodec.

Vilket videocodec syftar du på? Både Blu-Ray och HD-DVD har samma obligatoriska video codecs: H.264/MPEG-4 AVC / VC-1 / MPEG-2.

Medlem

"BD encoding platform uses the old codec (MPEG2) because Sony got a lots of patents in it.
All HD DVDs used an advanced codec instead (VC-1, MPEG4 like). Sony has 0 patents in it, because it's made by Microsoft. Sony will never use VC-1 because paying royalties to Microsoft it will be like admitting defeat."

Vet visserligen inte hur mkt det där stämmer, men jag tycker att blu-ray faller på att inte vara regionsfritt. Speciellt om man är som en själv och importerar filmer lite då och då.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Men H.264 äger både VC-1 och MPEG-2.

Regionskodningen tycker jag också suger, samt det utökade försöken att införa DRM i Blu-Ray.

Medlem

Nä tacka vet jag svartvit tv och Hyllands Hörna!!
Det var tider det


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Jag trodde först att HD-DVD skulle "vinna" men nu verkar det itne bli så. Är mest glad för att det endast blir ett format.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

12
Skriv svar