s.m.a.r.t har triggat

Inaktiv
s.m.a.r.t har triggat

Nån som vet om garantin gäller om s.m.a.r.t har triggat?
Eller måste man vänta tills disken krashat?
Har 2st 320gb Seagate diskar som triggat nu, en för några dagar sen, som jag kopplade ur då. Och nu idag har den andra triggat.
Har 2st 280gb med men dom mår bra.
Det är "spin retry count" som fått ett för dåligt värde på båda.

nj
Medlem

Ett förslag är att du kollar disktillverkarens hemsida och laddar ner deras diagnostikprogram (vilket alla tillverkare brukar tillhandahålla för sina hårddiskar) och se vad det säger om diskarna.
Sedan så är det nog bara att kontakta butiken där du köpte dem och höra med dem vad som gäller vid den typen av fel.

Medlem

Enklast är att ladda hem Ultimate Boot CD. Där finns alla tillverkares diagnostikprogram. Man bootar datorn från den och väljer Har disk tools -> Diagnostic tools. I listan finns Seagate med. Hemsida

Inaktiv

Jag har testat ultimate boot cd, det var det första jag gjorde. Men "spin retry count" har med antingen lagren eller motor i disken o göra om jag fattat det rätt. Plattorna spinner upp för sakta eller inte kommer upp i rätt hastighet.
Men får väl köra ett tag till o se om det triggar igen.

Medlem
Skrivet av meskalin:

Jag har testat ultimate boot cd, det var det första jag gjorde. Men "spin retry count" har med antingen lagren eller motor i disken o göra om jag fattat det rätt. Plattorna spinner upp för sakta eller inte kommer upp i rätt hastighet.
Men får väl köra ett tag till o se om det triggar igen.

Körde du deras diagnostikprogram på disken? Om det säger OK så är det nog inget att oroa sig över.

Inaktiv

Har kört deras test och andras test och inga fysiska fel på disken.

1
Skriv svar