Xbox-chefens svar om studiodöden är ett icke-svar

Robot
Xbox-chefens svar om studiodöden är ett icke-svar

"Vi tittar på flera faktorer", säger Sarah Bond.

#hi-fi-rush, #sarah-bond, #tango-gameworks, #xbox


NuZ
Testpilot

Ja… vad ska man säga?! Vad är det som egentligen händer på MS just nu kanske är en bra fråga?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Så detta är denna kvinnliga Bond alla pratar om?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En av många konsekvenser efter Activision köpet.

Medlem

Känns som ett väldigt intränat svar på en fråga hon visste skulle ställas. Bara massa bull som vanligt.

Medlem

Det kan inte vara speciellt roligt att jobba för Microsoft.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kan inte vara speciellt roligt att jobba för Microsoft.

Det måste vara oerhört stressande att se andra studior producera toppenspel och ändå få yxan i nacken. Jag skulle få ett nervöst sammanbrott och undra när det är min tur.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Folk klagar på att studior gör dåliga spel. Sedan blir de arga när man gör sig av med dessa studior m.m. Vad ska man göra för att de ska bli rätt?

Medlem

Microsoft vill väl ha tillbaka sina nästan 70 miljarder dollar.
Tråkigt att det ska behöva hända på detta sättet men samtidigt förståeligt till viss del.
Är nog svårt för Xbox att rättfärdiga kostnaderna när GamePass inte fortsätter öka prenumeranter i samma takt som tidigare.

Xbox har inte imponerat med sina spel senaste åren i mitt tycke. Det är nog dags deras många studios börjar leverera på allvar.

Xbox verkar utåt försöka vara vän med allt och alla men när det behövs så vänds kappan snabbt. Är väl ett typexempel på att företag inte är våra vänner.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Maysay:

Folk klagar på att studior gör dåliga spel. Sedan blir de arga när man gör sig av med dessa studior m.m. Vad ska man göra för att de ska bli rätt?

Men nu gjorde ju Tango Gameworks Hi-Fi Rush. Bra studio gör bra spel, läggs ner. Svårt att känna sig trygg.

Nu gjorde ju Arkane Austin visserligen Redfall, men innan dess var det ljusare. Var det inte en del snack om att studion inte ens VILLE göra Redfall...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det måste vara oerhört stressande att se andra studior producera toppenspel och ändå få yxan i nacken. Jag skulle få ett nervöst sammanbrott och undra när det är min tur.

Ja, förtroendet för MS bland utvecklare i deras studior lär inte vara på topp.

Om utvecklare hos studior som Ninja Theory, Obsidian, Double Fine med flera har chansen att få jobb någon annanstans är det nog ganska sannolikt att de tar den chansen. Risken finns att flera studior börjar tappa viktig personal.

Det hade varit intressant att få höra ett ärligt svar på varför de stängde Tango efter att Hi-Fi Rush hyllats och diverse Xbox-höjdare hyllat det och sagt att det presterat över förväntan enligt alla viktiga "metrics". Tydligen finns det "metrics" de inte vill prata om.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Microsoft vill väl ha tillbaka sina nästan 70 miljarder dollar.
Tråkigt att det ska behöva hända på detta sättet men samtidigt förståeligt till viss del.
Är nog svårt för Xbox att rättfärdiga kostnaderna när GamePass inte fortsätter öka prenumeranter i samma takt som tidigare.

Xbox har inte imponerat med sina spel senaste åren i mitt tycke. Det är nog dags deras många studios börjar leverera på allvar.

Xbox verkar utåt försöka vara vän med allt och alla men när det behövs så vänds kappan snabbt. Är väl ett typexempel på att företag inte är våra vänner.

Det är ju inte heller jättekonstigt att gamepass inte ökat när de inte släppt så många storspel de senaste åren. Om de skulle nå sitt mål med ett storspel per kvartal (det låter ju som att det kan komma igång bättre till hösten med flera större släpp) så kanske det kan vara det som får igång gamepass igen. Jag tror den här rensningen av mindre studior egentligen är rätt hälsosam. De behåller alla IPn och troligtvis behåller de de personer som är riktigt duktiga, hos andra studior inom koncernen. Däremot måste ju spelen börja komma snart, men betydligt kortare perioder mellan dem. Jag håller tummarna att de får till det så att xbox som varumärke mår bra när nästa generation släpps och att hypen med många bra spel via gamepass kan ge dem en bra start. Det bästa som kan hända spelbranchen vore en generation där vi har ordentlig konkurrens och både xbox och playstation säljer bra och har bra spel.

Redaktör

Hi-Fi Rush kanske sålde dåligt, och därför la man ner Tango Gameworks. Hyllningar hjälper ju inte om spelet inte säljer nog. Såg nån notis om att det haft 3 miljoner spelare, men det finns ju på Game Pass - de allra flesta kanske lirar där. Jag bara spekulerar, men måste vara hemskt för utvecklarna om det är så: gör ett bra spel men blir offer för en icke fungerande affärsmodell.


signatur
Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det måste vara oerhört stressande att se andra studior producera toppenspel och ändå få yxan i nacken. Jag skulle få ett nervöst sammanbrott och undra när det är min tur.

Ja, de säger att de behöver innovativa spel som tar hem priser för prestige osv men ändå axas nu Hi-Fi Rush-studion som gett dem precis det. Vem går säkert i sådana fall om inte ens de som verkligen levererar inte gör det? Tragisk utveckling. De måste börja få ut spel från studios de köpt och producera kvalitet och ta vara på dem som gör det.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men nu gjorde ju Tango Gameworks Hi-Fi Rush. Bra studio gör bra spel, läggs ner. Svårt att känna sig trygg.

Nu gjorde ju Arkane Austin visserligen Redfall, men innan dess var det ljusare. Var det inte en del snack om att studion inte ens VILLE göra Redfall...?

Exakt. Sedan har vi Matt Booty som uttalade sig dagen efter... (så tondövt efter nedstängningen)

https://www.theverge.com/2024/5/8/24152137/xbox-hi-fi-rush-ta...

Jag har för mig att jag läste nånstans (bloomberg?), att Arkane Austin aldrig ville göra ett live-servicespel och att de hoppades på att MS skulle lägga ner projekten när de tog över, men icke.

Edit: Såg att vissa nämnde försäljningen av Hi-Fi Rush. Om spelet shadowdroppar på GP utan någon som helst marknadsföring, då kan inte topparna på MS förvänta sig att det ska göra några enorma siffror. Tror inte många som har GP skulle få för sig att köpa spelet, speciellt när det är ett litet spel. Jag tror det samma kommer gälla för Hellblade 2 (som hittills har en knapp marknadsföring) och dess försäljning, hoppas verkligen inte att det händer något negativt mot företaget, om resultat inte blir vad topparna tänkte sig...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hi-Fi Rush kanske sålde dåligt, och därför la man ner Tango Gameworks. Hyllningar hjälper ju inte om spelet inte säljer nog. Såg nån notis om att det haft 3 miljoner spelare, men det finns ju på Game Pass - de allra flesta kanske lirar där. Jag bara spekulerar, men måste vara hemskt för utvecklarna om det är så: gör ett bra spel men blir offer för en icke fungerande affärsmodell.

Ja, det bevisar ju problemet med Xbox Game Pass - spel som prisas och hyllas kan ändå sälja dåligt eftersom det finns att tillgå "gratis" så vem skulle köpa och betala för det? Alldeles för få uppenbarligen. Men det är ju inte spelets eller studions fel så att bestraffa dem för en affärsmodell de inte själva skapat eller knappt valt känns så oerhört fel. Kanske måste de omarbeta modellen, där alla spel inte är Day 1 utan först måste sälja en hel del innan de kan komma till tjänsten, eller ta mer betalt för en tier där spel fortfarande kommer day 1 för som det är nu verkar det inte fungera varken för Microsoft eller de studios som ingår i tjänsten.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bullen86:

Exakt. Sedan har vi Matt Booty som uttalade sig dagen efter... (så tondövt efter nedstängningen)

https://www.theverge.com/2024/5/8/24152137/xbox-hi-fi-rush-ta...

Jag har för mig att jag läste nånstans (bloomberg?), att Arkane Austin aldrig ville göra ett live-servicespel och att de hoppades på att MS skulle lägga ner projekten när de tog över, men icke.

Ja, jösses. Det där uttalandet var ett... uttalande. Får en känsla av att det råder kaos och när dom försöker släcka bränder startar dom istället nya.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker svaret känns väldigt anti-spel. Utvecklare som levererar grymma spel bör hyllas, inte sopas bort med trötta politikersvar.

Edit: Såg nu att det kanske sålt dåligt. Man kan dock fortfarande leverera samma svar med en entusiasm som visar att spel är i centrum, men att tråkigt nog är realiteten att vissa spel säljer dåligt ändå.

KoP
Medlem

Är väl inte direkt unikt det som händer. MS är ju inte dom enda som bommat studios på sistone.

Men kan tänka mig att det blir mera upphaussat bara för att det är just MS.

Medlem

OT men jävlar vad snygg hon är 🤩

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Är väl inte direkt unikt det som händer. MS är ju inte dom enda som bommat studios på sistone.

Men kan tänka mig att det blir mera upphaussat bara för att det är just MS.

Nja, det handlar väl om hur det sköts och hur dessa nedläggningar står i direkt kontrast med vad Xbox-ledningen har predikat fram till nu. De kommer ut som lögnare eller hycklare eller både och.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ja, jösses. Det där uttalandet var ett... uttalande. Får en känsla av att det råder kaos och när dom försöker släcka bränder startar dom istället nya.

Det påminner om kaoset efter avtäckningen av Xbox One för elva år sedan då en företrädare efter en annan gick ut och svarade på frågor och försökte "klargöra" saker men enbart lyckades med att göra alla ännu mer förvirrade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean

Peter Moore och dåvarande ledarskapet för Xbox visste att hålla sig så fria från övriga Microsoft som möjligt. Och det fungerade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Man kan undra hur länge Halo studion överlever, deras senaste som släpptes typ ett år efter XBox releasen har nog inte heller sålt allt för bra, tror det var typ dött en månad efter släpp och sedan har väl vissa testat det på gamepass.

Vet inte hur många år och pengar det spelet kostade, kan inte ha vart nån vidare bra affär för MS. Men visst var det hypat och kanske sålde en del extra Xbox:ar första året.

Tror Liemannen från MS snart knackar på deras dörr också


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hi-Fi Rush kanske sålde dåligt, och därför la man ner Tango Gameworks. Hyllningar hjälper ju inte om spelet inte säljer nog. Såg nån notis om att det haft 3 miljoner spelare, men det finns ju på Game Pass - de allra flesta kanske lirar där. Jag bara spekulerar, men måste vara hemskt för utvecklarna om det är så: gör ett bra spel men blir offer för en icke fungerande affärsmodell.

Det hade väl också obetydlig marknadsföring?

Kan de inbitna gillar säkert shadow drop, men den större massan kan riskera att inte hänga med då.

Edit* släpp en Netflix serie/film och marknadsför ettan inför 2:an 🙂

Hi-Fi Rush recensionsbombas på Steam, fast uppåt. Det är nu Microsofts högst betygsatta spel på Steam.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Hi-Fi Rush recensionsbombas på Steam, fast uppåt. Det är nu Microsofts högst betygsatta spel på Steam.

<Uppladdad bildlänk>

Haha härligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag misstänker att det kommer förändringar av Game Pass snart.

Kanske gör man ett "sista försök" att få upp siffrorna rejält genom att släppa nästa CoD på tjänsten men om det inte lyckas så tror jag att det kanske blir en ny dyrare nivå för att få spel dag 1.

Det har redan kommit vittnesmål från externa utvecklare att det har blivit betydligt svårare att få in pengar genom Game Pass-avtal än tidigare så mängden nya spel kan nog börja minska inom något år eller så.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det hade väl också obetydlig marknadsföring?

Kan de inbitna gillar säkert shadow drop, men den större massan kan riskera att inte hänga med då.

Edit* släpp en Netflix serie/film och marknadsför ettan inför 2:an 🙂

Ja, precis det presenterades ju på en Showcase och släpptes samma kväll - och har knappt marknadsförts därefter heller. Så det har ju inte heller hjälp situationen direkt. Får hoppas det säljer bättre på PS5 och Switch (2?) även om det redan är försent tyvärr.

Medlem

Jag förstår inte problemet. Om de inte vill betala människor för att jobba med spel så behöver inte de det. De behöver inte ha någon ursäkt för min del.

12
Skriv svar