Final Fantasy XIV kräver Game Pass på Xbox – trots att PS Plus inte behövs på Playstation

Robot
Final Fantasy XIV kräver Game Pass på Xbox – trots att PS Plus inte behövs på Playstation

Du behöver minst Game Pass Core.

#final-fantasy-xiv


Medlem

Det är ju dåligt men jag gillar gamepass så jag är partisk o vill ha in fler där så tjänsten lever vidare

Medlem

Att spela ett tv spel idag kräver att man har en internet prenumeration, en elnäts prenumeration, en el prenumeration, en spel prenumeration, en spel-spel prenumeration och en bostads prenumeration. Man behöver alltså prenumerera på minst 6 olika tjänster för att kunna spela. Det är inte direkt som att spela fotboll längre det här med tv spel. Men det har det kanske aldrig vart heller, men ändå tänk värt.

Medlem

Jag har då alltid trott att man kan spela alla möjliga typer av spel online utan kostnad så länge spelskaparna betalt xbox för onlinedelen. Hade ingen aning om att ett sånt spel också måste vara free to play.

Medlem

Vill man verkligen spela ffxiv på xbox och har råd med prenumeration för ffxiv så har man också råd med game pass. Är det orättvist? Inte vet jag, men känns som ytterligare ett icke-problem som folk kommer gnälla satan över i två månader.

Medlem

Känns inte så konstigt ändå, på konsol behöver man betala för att spela online, även på Playstation. Sen att Sony har gjort ett undantag(?) på just detta spel kan man ju fråga sig varför.

Medlem

Synd, annars hade jag gärna börjat spela igen!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känns inte så konstigt ändå, på konsol behöver man betala för att spela online, även på Playstation. Sen att Sony har gjort ett undantag(?) på just detta spel kan man ju fråga sig varför.

Precis! Har svårt att fatta om det är xbox eller square enix som ligger bakom beslutet. Det låter ju konstigt att ett spel måste vara freetoplay för att onlinedelen ska kunna bli gratis.

Å andra sidan förstår jag om square enix inte sett nån potentiell vinst med att köpa onlinefunktionen till sina xboxspelare

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Att spela ett tv spel idag kräver att man har en internet prenumeration, en elnäts prenumeration, en el prenumeration, en spel prenumeration, en spel-spel prenumeration och en bostads prenumeration. Man behöver alltså prenumerera på minst 6 olika tjänster för att kunna spela. Det är inte direkt som att spela fotboll längre det här med tv spel. Men det har det kanske aldrig vart heller, men ändå tänk värt.

*Vissa spel. Har du ett Switch (eller liknande) och en solcell för laddning kan du tekniskt sett bo i ett tält och klara dig med en mobilprenumeration för eventuella uppdateringar


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Att spela ett tv spel idag kräver att man har en internet prenumeration, en elnäts prenumeration, en el prenumeration, en spel prenumeration, en spel-spel prenumeration och en bostads prenumeration. Man behöver alltså prenumerera på minst 6 olika tjänster för att kunna spela. Det är inte direkt som att spela fotboll längre det här med tv spel. Men det har det kanske aldrig vart heller, men ändå tänk värt.

Drömmer mig också tillbaks till tiden när man kunde spela TV-spel som hemlös utan el, det var tider det!

Quake-konnässsör

Känns som Xbox försöker få in lite mera pengar via Game Pass.... Vet inte hur det egentligen fungerar, behöver man Game Pass för att spela andra spel över internet på Xbox?

Medlem
Skrivet av almblad:

Känns som Xbox försöker få in lite mera pengar via Game Pass.... Vet inte hur det egentligen fungerar, behöver man Game Pass för att spela andra spel över internet på Xbox?

Game Pass Core har ersatt deras gamla Xbox Live Gold. Dvs Game pass core är lägsta nivån som krävs för online.

Dvs tidigare fanns Xbox Live Gold som krävdes för online. Gamepass var bara spelabonnemang ovanpå det. De slog ihop det och skapade en basversion (Gamepass core) som ersatte live gold för att spela online och där ingår en handfull spel (som prova-på för de större gamepass-abben).

Free to play-spel kräver dock inget abonnemang alls för att spela online.

Medlem

Är väl bara final fantasy XIV som betal spel som är online som inte kräver playstation plus eftersom det är ett sony spel?
Alla andra onlinespel som kostar kräver ps+

Är väl samma regler på xbox

Medlem
Skrivet av Karmak:

Är väl bara final fantasy XIV som betal spel som är online som inte kräver playstation plus eftersom det är ett sony spel?
Alla andra onlinespel som kostar kräver ps+

Är väl samma regler på xbox

Vad jag vet så har Sonys regler kring detta ända sedan de började med betald online varit att F2P-spel samt spel som har någon slags abonnemangsform inte kräver PS Plus för att spela online.

FF14 är inte ett Sony-spel.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad jag vet så har Sonys regler kring detta ända sedan de började med betald online varit att F2P-spel samt spel som har någon slags abonnemangsform inte kräver PS Plus för att spela online.

FF14 är inte ett Sony-spel.

Det har du helt rätt i
Vet inte hur jag tänkte där

Quake-konnässsör
Skrivet av Kalliban:

Game Pass Core har ersatt deras gamla Xbox Live Gold. Dvs Game pass core är lägsta nivån som krävs för online.

Dvs tidigare fanns Xbox Live Gold som krävdes för online. Gamepass var bara spelabonnemang ovanpå det. De slog ihop det och skapade en basversion (Gamepass core) som ersatte live gold för att spela online och där ingår en handfull spel (som prova-på för de större gamepass-abben).

Free to play-spel kräver dock inget abonnemang alls för att spela online.

ok tack för förklaringen. Som pc spelare så är det så är det svårt och förstå varför man ska ta betalt för att spela spel online... Skulle kunna locka spelare med annat

Skrivet av Saurfange:

Att spela ett tv spel idag kräver att man har en internet prenumeration, en elnäts prenumeration, en el prenumeration, en spel prenumeration, en spel-spel prenumeration och en bostads prenumeration. Man behöver alltså prenumerera på minst 6 olika tjänster för att kunna spela. Det är inte direkt som att spela fotboll längre det här med tv spel. Men det har det kanske aldrig vart heller, men ändå tänk värt.

Lätt att kapa lite av prenumerationerna du nämnde.

Medlem

Ohh no värden går under för jag behöver gamepass 🥱 jävla i lands problem asså..

Medlem

Så länge det står "Game Pass" verkar man inte kunna göra fel så allt är säkert i sin ordning.

1
Skriv svar