Åttonde Jedi: Survivor-patchen fixar prestanda, men okänt hur

Robot
Åttonde Jedi: Survivor-patchen fixar prestanda, men okänt hur

Fler alternativ för färgblinda och synnedsatta ingår också.

#star-wars-jedi-survivor


Medlem

Gått Guld alltså.

Medlem

Lirar det nu på PC. Kraschade hela tiden förut med en felkod som hade nåt att göra med UE5. Stängde av Raytracing och DLSS och då flyter det. Tycker det ska funka med ett 4080. Hoppas patchen fixar det. Man vill ju ha allt lull-lull.
EA-appen är en annan historia…

Releasehästryttare

"men okänt hur "

Redaktör

Pc-versionen har funkat som förväntat på lastgammal dator med 1070-grafik: 35-60 fps, lite hack, men spelbart. Men är besviken över hack ibland och enstaka riktigt långa frysningar (10-30 sek.) på hyfsat modern dator med 3070 Ti-grafik.


signatur
Medlem

Kört på PC i cirka 15 timmar-ish.

Visst är det inte 100%, men jag tycker det flyter på relativt bra överlag just nu. Det är något irriterande vitt flimmer i vissa områden inomhus vid kanterna ibland när man vänder kameran för fort. "Occlusion Culling White Flashes" hittade jag när jag sökte lite, ska tydligen gå att får bort det mesta med något pill i .ini filen, ska nog testa på det om det fortsätter.

Kör allt på high förutom view distance på epic, 1440p, RT på, DLSS av. Satte på Frame Generation då FPSn sjönk lite väl mycket, är väl runt 70-100-ish där jag är nu.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

International
Man of Mystery

Jag har haft en massa irriterande stutter, men bara när jag kört med skärm på 120-144Hz och över, om jag däremot kör HDMI eller tvingar frekvensen till 60Hz snurrar det på utan problem. Båda gångerna har jag iallafall 80-100 FPS men som sagt, med stutter om jag inte har låg skärmfrekvens

Hoppas det löser sig med det här så jag kan börja spela igen, visst kan man ställa om manuellt men jag orkar inte hela tiden fram och tillbaka


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Detta ligger i min backlog på min Ps5.
Spelat några timmar vid release, men kom av mig.
Får väll ta mig i kragen.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Har kört på Xbox Seriers X nu i höst och fungerade väldigt bra i Performance läget. Riktigt bra spel!

Medlem

Hoppas Kraften är med Star Wars Outlaws så vi får ett spel som funkar. Det vore ju bra.

Medlem

Detta är ett spel som har har i min lista på Steam, men tänker vänta tills det hamnar under 20euro sträcket innan jag köper det : )


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Släppa snart till EA play så får bli att spela då. Spelet kanske är klart då också.

Medlem

Om man hatar stutter så är det i princip ospelbart enligt mig. Spelar i princip ingen roll vilken hårdvara man har om man spelar på PC. Kanske inte alla är lika känsliga. Hoppas denna patchen fixar det men tvivlar tyvärr. Spelet ärju riktigt bra annars.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Om man hatar stutter så är det i princip ospelbart enligt mig. Spelar i princip ingen roll vilken hårdvara man har om man spelar på PC. Kanske inte alla är lika känsliga. Hoppas denna patchen fixar det men tvivlar tyvärr. Spelet ärju riktigt bra annars.

Vet inte vad det är för stutters du upplever? Är det konstanta hack/stutters? Då förstår jag att det inte är spelbart.

Har själv inga stutters hittills(15 timmar-ish in), som tur är. Då kör jag allt på high/1440p/RT på/DLSS av/Frame Gen på.

Har märkt att det kan sagga ned lite kort när texturer ska ladda in ibland första gången och att flytet inte känns 100% på vissa ställen. Men det är inte långvarigt.

Utöver detta så flyter det på relativt bra och är helt klart spelbart utan att något blir störande. Förutom "Occlusion Culling White Flashes" som jag nämnde tidigare i tråden som kan vara irriterande när det väl dyker upp.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Mitt sämsta köp 2023 (PS5), jättetråkiga och verkliga sega levels, all loot är cosmetics "åh, titta jag hittade en hockeyfrilla i en låda!" (uh.. vad inlevelsefullt). Däremot är grafiken helt okej förutom animeringarna som hör hemma i runt år 1999 för det mesta. Nä bland de sämre Star Wars spel jag kört och jag har nog spelat nästan alla sedan C64.

Betalade som tur är bara halva mot vad det normalt kostar, ändå känns det som en total rip-off och som att de flesta som recenserat inte kunde göra det ärligt eller förblindats av grafiken.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Vet inte vad det är för stutters du upplever? Är det konstanta hack/stutters? Då förstår jag att det inte är spelbart.

Har själv inga stutters hittills(15 timmar-ish in), som tur är. Då kör jag allt på high/1440p/RT på/DLSS av/Frame Gen på.

Har märkt att det kan sagga ned lite kort när texturer ska ladda in ibland första gången och att flytet inte känns 100% på vissa ställen. Men det är inte långvarigt.

Utöver detta så flyter det på relativt bra och är helt klart spelbart utan att något blir störande. Förutom "Occlusion Culling White Flashes" som jag nämnde tidigare i tråden som kan vara irriterande när det väl dyker upp.

Digital Foundry förklar det bättre än mig:
https://www.youtube.com/watch?v=lsskwVyPoxs
Visst är det "spelbart" men tycker man bör kunna kräva lite mer än så. All lagg och stutters är verkligen "immersion breaking" och borde inte vara något som finns i ett fullpris triple A spel enligt mig. Speciellt inte efter så lång tid efter släpp.
En annan diskussion om JS: https://www.youtube.com/watch?v=d29ht5KuSw8
Sitter på ganska ok hårdvara men även med ett 4090 ska det ha samma problem.. Inte acceptabelt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Digital Foundry förklar det bättre än mig:
https://www.youtube.com/watch?v=lsskwVyPoxs

Jo den har jag sett.

Jag vet inte om patch 7.5-8.0 gjorde något, men jag upplever inte detta lika grovt som dom gör i videon, som tur är. Men det kan säkerligen ha hänt då spelet stundtals inte alltid flyter på 100%.

Det är ingen perfekt port och det var säkert en katastrof vid release, men det är utan tvekan spelbart nu för mig(tackar vi för), men mycket beror väl också på hårdvaran man har(även om vissa problem verkar sitta i spelet i sig).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jo den har jag sett.

Jag vet inte om patch 7.5-8.0 gjorde något, men jag upplever inte detta lika grovt som dom gör i videon, som tur är. Men det kan säkerligen ha hänt då spelet stundtals inte alltid flyter på 100%.

Det är ingen perfekt port och det var säkert en katastrof vid release, men det är utan tvekan spelbart nu för mig(tackar vi för), men mycket beror väl också på hårdvaran man har.

Tror det beror mycket på hur känslig man är, för mig är det inte bättre.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Tror det beror mycket på hur känslig man är, för mig är det inte bättre.

Jag är ganska känslig med stutters(relativt), men märker du minsta lilla och inte klarar av det så visst, då förstår jag.

Vi får helt enkelt hålla tummarna att dom skärper sig till nästa release.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag är ganska känslig med stutters(relativt), men märker du minsta lilla och inte klarar av det så visst, då förstår jag.

Vi får helt enkelt hålla tummarna att dom skärper sig till nästa release.

DF tror ju aldrig det kommer bli fixat men håller tummarna för att du har rätt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

DF tror ju aldrig det kommer bli fixat men håller tummarna för att du har rätt.

Ja, ne. Jedi Survivor kanske dom aldrig lyckas fixa till 100%, vem vet. Men det är bra att utvecklarna får kritik när det är berättigat. Som sagt, bara att hålla tummarna att dom lärt sig något och inte upprepar skiten.

Som tur är köpte jag det för runt 200 spänn på rea, då är man kanske också mindre bitter över att det är en skitport än när man köpte det vid release för fullpris.

Tråkigt är det iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Ja, ne. Jedi Survivor kanske dom aldrig lyckas fixa till 100%, vem vet. Men det är bra att utvecklarna får kritik när det är berättigat. Som sagt, bara att hålla tummarna att dom lärt sig något och inte upprepar skiten.

Som tur är köpte jag det för runt 200 spänn på rea, då är man kanske också mindre bitter över att det är en skitport än när man köpte det vid release för fullpris.

Tråkigt är det iallafall.

Fick det "gratis" med en AMD game bundle, vore ännu mycket surare om jag köpt det för fullpris. Som sagt så synd för i grunden är det ju ett bra spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Mitt sämsta köp 2023 (PS5), jättetråkiga och verkliga sega levels, all loot är cosmetics "åh, titta jag hittade en hockeyfrilla i en låda!" (uh.. vad inlevelsefullt). Däremot är grafiken helt okej förutom animeringarna som hör hemma i runt år 1999 för det mesta. Nä bland de sämre Star Wars spel jag kört och jag har nog spelat nästan alla sedan C64.

Betalade som tur är bara halva mot vad det normalt kostar, ändå känns det som en total rip-off och som att de flesta som recenserat inte kunde göra det ärligt eller förblindats av grafiken.

Jag betalade 700 för ett spel som ibland såg ut som ett PS3-spel. Jag kikade för att se om det var PS5 jag hade igång. När jag spelade Ragnarök så tvivlade jag aldrig på att det var PS5 jag spelade på. Kanske att vissa studios ska ägna sig åt andra saker, än att göra spel?

Medlem

Spelar i ultra med DLSS på ett 3080 och 5800x .. Inga stutters alls. Min kompis med 2070 och 13700k därmot har stuttering så det inte är spelbart. Spelet är väl .. ok

Medlem

PC är för klen, om 1-2 år när bättre hårdvara finns så blir det kanske bättre

Testpilot
Skrivet av Gaara:

PC är för klen, om 1-2 år när bättre hårdvara finns så blir det kanske bättre

Sålänge de inte fixar grundproblemet de har i spelmotorn så kommer problemet kvarstå oavsett hur kraftfull hårdvara du har även i framtiden. Det kommer såklart minska men aldrig försvinna helt och det är till viss del det de optimerar OM de nu ens gjort det i denna patch. Jag har själv inte testat och kan ge ett hum om det förändrats enligt min subjektiva åsikt.
Jag testade några patcher tillbaka och då var det ingen skillnad , det var patchen som lade till officiel DLSS support.

Till er alla som inte upplever problem. Ni kan vara glada att ni inte märker av dessa problem för när man väl har börjat märka av det så är det i princip hopplöst att vänja av sig.

Medlem

Trist att spel släpps i detta skicket. Känns inte allt för ovanligt nu mera. Problemen i Elden Ring är väl eller inte helt åtgärdade? Är sugen på att spela JS men kommer att vänta ett tag till och hoppas att problemen är lösta fram till dess.

Medlem

På 10:nde patchen så kanske man kan köpa. 😀


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag betalade 700 för ett spel som ibland såg ut som ett PS3-spel. Jag kikade för att se om det var PS5 jag hade igång. När jag spelade Ragnarök så tvivlade jag aldrig på att det var PS5 jag spelade på. Kanske att vissa studios ska ägna sig åt andra saker, än att göra spel?

Ja. Köpte Ragnarök i samma veva och för typ 350:- vilket var billigare än Jedi Survivor. Ser fram emot att prova.

Medlem
Skrivet av Gaara:

PC är för klen, om 1-2 år när bättre hårdvara finns så blir det kanske bättre

Nej, inte det det handlar om tyvärr.


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar