Sweeney släpper Fortnite på Steam om utvecklarna får en "awesome deal"

Robot
Sweeney släpper Fortnite på Steam om utvecklarna får en "awesome deal"

Epic-chefen spår att 30-procentiga butiksavgifter snart försvinner.

#android, #apple, #epic, #fortnite, #google, #steam


Medlem

Allt handlar om att spelutvecklare ska kunna tjäna mer pengar med lägre avgifter, har inget med konsumenten att göra.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Diablo IV till Steam och snart kanske Fortnite? Då har jag ingen anledning längre till att använda Blizzards eller Epics program. Steam - one launcher to rule them all!

Medlem

Det är knappast utvecklarna som tjänar mer pengar utan det är utgivaren som får större del av procenten

Medlem

Borde de inte snarare bett om en ”epic deal”?

Medlem

Vilket fån

Vill se honom attackera sony och nintendo först, för dom tar också 30%


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vilket fån

Vill se honom attackera sony och nintendo först, för dom tar också 30%

Läste en bra kommentar om detta av FriendlyFire på GR, tänker att samma sak kan gälla Nintendo/Sony:

"Lite enkelt förklarat klarar sig Apple tack vare att det är ett slutet ekosystem som enbart är knuten till deras egna hårdvara. Apple har kunnat hävda att dom inte missgynnar konkurrens då det är fritt fram att välja vilken annan lösning som helst och på så sätt slippa Apple.

Google förlorar istället tack vare det motsatta, att det är ett "öppet" ekosystem som finns på all möjlig hårdvara. Dom kan därför inte föra samma argument som Apple, att det är fritt fram att välja vilken annan lösning som helst för att slippa Google. Vilket ställer högre krav på bland annat transparens och lika förutsättningar.

Men Google har istället påvisats köra med hemliga avtal och överenskommelser, där vissa favoriseras med fördelaktiga avtal och andra straffas med ofördelaktiga avtal, att medvetet försvåra/sabba för direkta konkurrenter och att ge sig själv fördelar. Och eftersom Google kan göra detta oavsett om det är deras egna hårdvara eller inte anses dom missgynna konkurrens."


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vilket fån

Vill se honom attackera sony och nintendo först, för dom tar också 30%

Det gör han? Eller vilka tror du ”anyone” syftar på?

Medlem

Epic bryr sig mycket om sina anställda. Det var därför de kastade ut 16% av sina anställda bara för några månader sen.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vilket fån

Vill se honom attackera sony och nintendo först, för dom tar också 30%

Han har redan vittnat om detta i samband med Apple-målet och tycker att konsolernas avgift är rimlig med tanke på att de subventionerar priserna på sin hårdvara.

Releasehästryttare
Medlem

Bra att Steam inte tar 30% då.
30 > 25 > 20 där mittennivån är väldigt lätt att nå; En dunderflopp som The Day Before hade varit där efter en dag trots att det inte var ett fullprisspel (om spelet inte var så trasigt att folk gjorde återköp). Vidare tar man ingen avgift på nycklar som säljs genom andra officiella butiker.

Medlem
Skrivet av Margy:

Han har redan vittnat om detta i samband med Apple-målet och tycker att konsolernas avgift är rimlig med tanke på att de subventionerar priserna på sin hårdvara.

Skrattretande.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

30% av 0 kr = 0 kr?

Tycker Steam kan släppa sin 30% avgift och låta de få en 10% eller något.

10% av 0 kr = 0 kr, blir bra detta.

Medlem

Epic Games har numera bättre reor än Steam. Steam var riktigt bra förut med -75% som nästan standard. Nu är det -33-50% som dominerar.

Denna julrea t.ex. har Epic Games gjort riktigt bra och jag tvivlar på att Steam klår den, nästa vecka vet vi säkert.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men Google har istället påvisats köra med hemliga avtal och överenskommelser, där vissa favoriseras med fördelaktiga avtal och andra straffas med ofördelaktiga avtal, att medvetet försvåra/sabba för direkta konkurrenter och att ge sig själv fördelar. Och eftersom Google kan göra detta oavsett om det är deras egna hårdvara eller inte anses dom missgynna konkurrens."

Har inte följt google rättegången men menar du att google förlorade sitt fall för att dom ger olika aktörer "speciella avtal" vilket Epic kritiserar samtidigt som dom nu säger att dom gärna kommer till Steam om dom själva får ett fördelaktigt avtal?

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Epic Games har numera bättre reor än Steam. Steam var riktigt bra förut med -75% som nästan standard. Nu är det -33-50% som dominerar.

Denna julrea t.ex. har Epic Games gjort riktigt bra och jag tvivlar på att Steam klår den, nästa vecka vet vi säkert.

Jag kollade på Epic Store och såg inget superpris på något jag är intresserad av på rean. Checkade ett spel och det kostade samma som på Steam ungefär. Vad är det som är bättre?

Edit: Menar du kupongen?

Medlem

sweeney skulle nog avlida på fläcken om han inte fick vara #bitterpåtwitter

Medlem

Ge oss ett nytt unreal och sluta mjölka fortnite nu..


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Epic Games har numera bättre reor än Steam. Steam var riktigt bra förut med -75% som nästan standard. Nu är det -33-50% som dominerar.

Denna julrea t.ex. har Epic Games gjort riktigt bra och jag tvivlar på att Steam klår den, nästa vecka vet vi säkert.

Frågan är om man vågar lita på dåren Sweeney att ha sina spel på den plattformen. Valve/Gabe har i alla fall lovat att om Steam skulle gå under så kommer man få tillgång att komma åt sina spel man har i biblioteket ändå.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kollade på Epic Store och såg inget superpris på något jag är intresserad av på rean. Checkade ett spel och det kostade samma som på Steam ungefär. Vad är det som är bättre?

Edit: Menar du kupongen?

Självklart med kupongen. Med den blir relativt nya spel billigare på EGS än Steam hade under höstrean. T.ex. Hogwarts Legacy. Men även storspel som Read Dead 2 osv. Passade på att plocka upp Hogwarts Legacy för 252 kr medan Steams lägsta pris har varit 35,99€, alltså 400+ kr. Det är stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Självklart med kupongen. Med den blir relativt nya spel billigare på EGS än Steam hade under höstrean. T.ex. Hogwarts Legacy. Men även storspel som Read Dead 2 osv. Passade på att plocka upp Hogwarts Legacy för 252 kr medan Steams lägsta pris har varit 35,99€, alltså 400+ kr. Det är stor skillnad.

Men du kunde du skrivit att det är kupongen som är bra, annars är det inget märkvärdigt.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Men du kunde du skrivit att det är kupongen som är bra, annars är det inget märkvärdigt.

Varför skulle kupongen göra det sämre? Den finns ju där och sänker priset på alla spel du lägger i korgen. Förstår inte din logik alls.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Varför skulle kupongen göra det sämre? Den finns ju där och sänker priset på alla spel du lägger i korgen. Förstår inte din logik alls.

Jag sa bara att du kunde skrivit det i ditt första inlägg istället för att bara skriva typ Epic Games rea är bra. Jag skulle skrivit "Epic Games har en julrea med en kupong som ger -33% rabatt på det man köper".

Sen finns det lite villkor, men det var väl mest att summan skulle vara över €15.

Medlem

Oavsett så är förstås -33% extra på allt man köper en riktigt bra rea på Epic Store. Har köpt spel tidigare där, faktum är att jag har spel på alla möjliga plattformar. Har några spel på ställen jag inte loggat in på kanske 10 år, typ svenska Gamersgate.

Bara en plattform jag undviker och det är MS Store.

Edit: Det är för att jag köpte spel på MS GFWL och jag förlåter dem inte för det sunket. Fick köpa om några spel på Steam sen bara för det.

Medlem

Är det inte epic som snart sitter på ett monopol, iom med sin Unreal engine. Den är ju överlägsen allt och alla.
Nu ligger väl royalty på 5% efter viss försäljnings-summa (1000 000 dollar eller var det kr?). Hoppas inte det blir högre när alla andra försvinner.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Har inte följt google rättegången men menar du att google förlorade sitt fall för att dom ger olika aktörer "speciella avtal" vilket Epic kritiserar samtidigt som dom nu säger att dom gärna kommer till Steam om dom själva får ett fördelaktigt avtal?

Jag menar ingenting men tycker att citatet är intressant om det stämmer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Har inte följt google rättegången men menar du att google förlorade sitt fall för att dom ger olika aktörer "speciella avtal" vilket Epic kritiserar samtidigt som dom nu säger att dom gärna kommer till Steam om dom själva får ett fördelaktigt avtal?

Fast Epic säger att de kommer till Steam om alla utvecklare får ett fördelaktigt avtal inte bara de själva.

Medlem
Skrivet av Thane:

Fast Epic säger att de kommer till Steam om alla utvecklare får ett fördelaktigt avtal inte bara de själva.

Missade att han skrev alla utvecklare. Ja då är det mer logiskt, för det är det han sagt typ helatiden.

12
Skriv svar