Metas VR blöder pengar – minus 128 miljarder kr hittills i år

Robot
Metas VR blöder pengar – minus 128 miljarder kr hittills i år

Förlusten är 1/7 av prislappen för Activision Blizzard.

#meta, #quest, #quest-3, #vr


Releasehästryttare

Skall bli intressant om Apple kommer gå plus på sitt headset nu när de ger sig in i matchen.

Medlem

Jag försöker att inte vara skadeglad, mensåatte...

Ingen dålig förlust det där inte!

Medlem

Måste ha med att nya Forza saknar VR stöd

Medlem

Inte mig emot, man får vara glad att det finns en aktör som ör villig att bränna så myclet pengar på nått man tycker om
Förlusten är ju inte bara på att mannsäljer Quest headsets till subventionerade priser utan att man hjälper till och finansierar utveckling av spel och nödvändigvtis inte vara spel som blir explusiva till plattfomen ens.
Sen all R&D inom området för utveckling av hårdvaran.
Ska bli intressant när Apple gör entre.
Meta har redan annonserat (eller om det var rykten) att man också ska jobba på ett high end headset likt Apple tillsammans med LG med målet på ett pris som är $1000 lägre än Apple.
Spännande tider i denna "döda plattform" väntar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kommer antagligen att köpa ett X nästa år eller någon av PcVr bara versionerna. Har redan Psvr2 så hela konsol marknaden för Vr är säkrad där. Jag är också glad över att dom bara kastar ut pengar på sånt här. Blir alltid glad när konsoler mm säljs för underpris. Jag är en sån person som inte kunde bry mig mindre om något företag tjänar pengar på mig. För jag äger inga aktier i spelföretag.

Medlem
Skrivet av Devan:

Skall bli intressant om Apple kommer gå plus på sitt headset nu när de ger sig in i matchen.

Är det ens samma match? De satsar väl inget på gaming?

Jag har svårt att se att det skulle bli nån kassako för Apple. Men då har jag väldigt svårt för sånt här:

Medlem

Inget nytt egentligen, det har läckt som ett såll i åratal, med det uttalade syftet att någon gång på 2030-talet gå med vinst och vara grunden i en ny datorplattform.

Tror dock ändå dom bränner pengar på helt fel saker (Horizon Worlds t ex) och dom känns inte jättelångt före andra mindre bemedlade aktörer. Dom borde inse att dom är ett spelföretag och t ex släppa sin senaste spelkonsol med lite exklusiva titlar, det hade vart mer välspenderade pengar än social VR som ingen vill ha

Medlem

Sämre kommer det gå i takt med att en redan fullständigt ointresserad marknad håller hårdare i pengarna.

Medlem

Jag har svårt med matten. de går back 210 miljoner dollar vilket är 26 % mer än tidigare period. Alltså går de 128 miljarder kronor back. vad är det för magiska 26 % som ger de extra miljarderna

Redaktör
Skrivet av Shodan:

Jag har svårt med matten. de går back 210 miljoner dollar vilket är 26 % mer än tidigare period. Alltså går de 128 miljarder kronor back. vad är det för magiska 26 % som ger de extra miljarderna

Snarare jag som har svårt med orden: ordet "omsatte" föll bort. Så här ska det stå:

"Det senaste kvartalet (fram till den 31 september) omsatte Reailty Labs 210 miljoner dollar, vilket är en minskning med 26 procent mot samma period året innan."

Man gick alltså back 3,74 miljarder dollar och hade en omsättning på 210 miljer dollar under kvartalet. Nån ekonomikunnig får gärna upplysa mig, men det låter väldigt mycket?


signatur
Redaktör
Skrivet av kebbe:

Sämre kommer det gå i takt med att en redan fullständigt ointresserad marknad håller hårdare i pengarna.

Det ska ha sålts 20 miljoner Quest, så intresse finns. Men förlustsumman låter smått galen, så det där med 3 700 spänn för Quest 1/2 lär väl ha kostat dem en del. "Artificiellt intresse", kanske? Oavsett vilket så lär väl 7 000 kr för Quest 3 minska viljan till spontanköp, så du kanske har rätt i att det kommer gå sämre.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det ska ha sålts 20 miljoner Quest, så intresse finns. Men förlustsumman låter smått galen, så det där med 3 700 spänn för Quest 1/2 lär väl ha kostat dem en del. "Artificiellt intresse", kanske? Oavsett vilket så lär väl 7 000 kr för Quest 3 minska viljan till spontanköp, så du kanske har rätt i att det kommer gå sämre.

Quest 3 verkar dock ha gått åt snabbare än väntat då det på sina håll är väntetid på leverans.
Quest 1 var också subventionerad men var faktiskt dyrare än Quest 2.
Lär vara samma med Quest 3, knappast en break even produkt.
Därför alla officiella tillbehör är mycket dyrare än Quest 2 bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Snarare jag som har svårt med orden: ordet "omsatte" föll bort. Så här ska det stå:

"Det senaste kvartalet (fram till den 31 september) omsatte Reailty Labs 210 miljoner dollar, vilket är en minskning med 26 procent mot samma period året innan."

Man gick alltså back 3,74 miljarder dollar och hade en omsättning på 210 miljer dollar under kvartalet. Nån ekonomikunnig får gärna upplysa mig, men det låter väldigt mycket?

Om man går back 3,74 miljarder dollar så motsvarar väl det verkligen inte 128 miljarder svenska kronor? Jag får det till typ 40mkr.. Småpengar för facebook. Och det är nog inte mycket för att utveckla en elektronikpryr och marknadsföra den. Sen kan man ju tycka att det är en dum bransch att ge sig in i då den är så nischad. Jag tex hade aldrig betalat för ett par 3d brillor. Inte ena om de kostade 500 spänn...

Medlem
Skrivet av robbis:

Om man går back 3,74 miljarder dollar så motsvarar väl det verkligen inte 128 miljarder svenska kronor? Jag får det till typ 40mkr.. Småpengar för facebook. Och det är nog inte mycket för att utveckla en elektronikpryr och marknadsföra den. Sen kan man ju tycka att det är en dum bransch att ge sig in i då den är så nischad. Jag tex hade aldrig betalat för ett par 3d brillor. Inte ena om de kostade 500 spänn...

”rörelseförlusten var massiva 11,5 miljarder dollar, drygt 128 miljarder kronor”

Medlem
Skrivet av Gesturr:

”rörelseförlusten var massiva 11,5 miljarder dollar, drygt 128 miljarder kronor”

Ah dey missade jag. Läste mest kommentarerna 🤣

Medlem

Pengar som kunde ha lagts på att avveckla hela företaget i stället =/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Hehe, har väl nära noll förtroende för Meta som bolag. Carmack's uttalanden var ju knappast nådiga. Tystnadskulturen och hur mycket pengar som bränns utan resultat.

Funderar också på hur många Quest 2 ägare som känner suget för Quest 3 osv. Där hade de verkligen chansen att övertyga, vilket jag inte helt känner att de gjorde. En store fyllt med undermåligt innehåll är inte direkt det de behövde.

Laura Fryer har en bra video om Meta. Hon har jobbat på Oculus bland annat.

https://youtu.be/SPrbkJ3WYRw?si=2ufr_ksESSNWVcCz

Medlem
Skrivet av Pettor:

Hehe, har väl nära noll förtroende för Meta som bolag. Carmack's uttalanden var ju knappast nådiga. Tystnadskulturen och hur mycket pengar som bränns utan resultat.

Funderar också på hur många Quest 2 ägare som känner suget för Quest 3 osv. Där hade de verkligen chansen att övertyga, vilket jag inte helt känner att de gjorde. En store fyllt med undermåligt innehåll är inte direkt det de behövde.

Laura Fryer har en bra video om Meta. Hon har jobbat på Oculus bland annat.

https://youtu.be/SPrbkJ3WYRw?si=2ufr_ksESSNWVcCz

Carmack ville tillverka ett VR headset som kostar max $199 och som är helt friktionsfritt, dvs bara sätt på skallen och kör. får se när det målet uppfylls.
Quest 2 är ett bäldigt bra headset. Men kör man enbart standalone kommer det i mångt och mycket vara en generations skillnad mellan Quest 2 och Quest 3 anpassade spel.
Att köra PCVR är kanske skillnaden mindre men det är väldigt klar och fin bild på Quest 3 tack vare panelen och dom riktigt fina linserna.

Nu måste man bara uppgradera med nytt headstrap så det blir lila skönt att ha på sig också 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är ju som med grafikkort, cpuer etc vettigt folk köper ju inte varje ny produkt. Jag kan fortfarande köra min rift s fungerar alldeles utmärkt. Även min cv1 är fullt funktionell men den har ju inte använts på flera år då nöts den ju inte. Finns väl en anledning att konsoler släpps var 5:e år typ.

Hur som helst det spelar ju inte så stor roll om meta ger upp eller ej. Marknaden är där och där för att stanna. simulationerna kommer inte sluta erbjuda vr stöd. Där används de ju verkligen konstant det verkar va mer roomscale vr där folk sporadiskt använder vr. Det kräver ju mer fysisk effort nog där skon klämmer för många hårt arbetande individer. Så roomscale lär väl fortsätta va indie dominerat

Det gör ju simracing också ex men där är det inte mer fysiskt krävande köra vr som med plattskärm. Snarare tvärtom då du får mindre ögontrötthet med VR med korrekt djupperspektiv.

Men man blir ju ändå nyfiken vad de bränner miljarderna på. Det är ju inte utvecklingen av quest som kostar de summorna måste va en sjuk mängd korruption inom meta eller så är de som microsoft de tjänar bara så mycket pengar det spelar ingen roll hur dåliga affärer de gör

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förlusten är 1/7 av prislappen för Activision Blizzard.

#meta, #quest, #quest-3, #vr


Jag hoppas de kommer igång snart för jag önskar mig ett standalone med extremt bra passthrough som jag kan ha när jag jobbar. Så jag kan kolla på film undertiden som jag gör monotona arbetsuppgifter.

Sen borde ju någon släppa ett spel där man likt pokemon springer runt i verkliga värden. Fast istället för att fånga gulliga monster så dräper man monster med sin krigare, mage mm. pvpar andra spelare, letar skatter, löser mysterier etc.

Medlem

Jag förstår inte hur man kan skriva en sådan här artikel och göra stor sensation av det, utan att nämna att Meta planerat satsa 10 miljarder dollar varje år på VR/AR?

"Meta CEO Mark Zuckerberg has said his company plans to invest $10 billion per year over the next decade to develop metaverse [AR/VR] technology"
https://www.nypost.com/2022/01/19/meta-wants-to-track-peoples...

Medlem
Skrivet av duked:

Jag förstår inte hur man kan skriva en sådan här artikel och göra stor sensation av det, utan att nämna att Meta planerat satsa 10 miljarder dollar varje år på VR/AR?

"Meta CEO Mark Zuckerberg has said his company plans to invest $10 billion per year over the next decade to develop metaverse [AR/VR] technology"
https://www.nypost.com/2022/01/19/meta-wants-to-track-peoples...

Jag har flera ggr ifrågasatt geeks inställning (både SweC och FZ) till AR/R allmänt när det gäller rapporteringen både vad gäller spel och teknik i sig.
Men jag har gett upp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av duked:

Jag förstår inte hur man kan skriva en sådan här artikel och göra stor sensation av det, utan att nämna att Meta planerat satsa 10 miljarder dollar varje år på VR/AR?

"Meta CEO Mark Zuckerberg has said his company plans to invest $10 billion per year over the next decade to develop metaverse [AR/VR] technology"
https://www.nypost.com/2022/01/19/meta-wants-to-track-peoples...

Av flera skäl. Den är snart två år gammal och investeringen gäller metaverse. Sen får du väl ändå hålla med om att det är rätt jäkla anmärkningsvärt att gå 11,5 miljarder back på nio månader? Jag är inte ute efter att skapa sensationer: det här är sjukt mycket pengar och då har det nyhetsvärde. 1/7 av hela Acti-Blizz-affären som sagt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Molotov:

Jag har flera ggr ifrågasatt geeks inställning (både SweC och FZ) till AR/R allmänt när det gäller rapporteringen både vad gäller spel och teknik i sig.
Men jag har gett upp.

Geeks har ingen hållning, alla skribenter på FZ och Swec väljer själva vad de skriver om och hur.

På FZ har både Fredrik och jag köpt VR för våra privata pengar, så intresse finns. Att vi inte täcker VR mer beror på våra resurser och läsarnas intresse: vi kan inte motivera att bevaka ett område som förhållandevis få är intresserade av, hur gärna vi än skulle vilja.
För övrigt har jag recenserat åtta headsets här, och det görs för att det är större intresse för hårdvaran än spelen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Av flera skäl. Den är snart två år gammal och investeringen gäller metaverse. Sen får du väl ändå hålla med om att det är rätt jäkla anmärkningsvärt att gå 11,5 miljarder back på nio månader? Jag är inte ute efter att skapa sensationer: det här är sjukt mycket pengar och då har det nyhetsvärde. 1/7 av hela Acti-Blizz-affären som sagt.

Ja, den är två år gammal - men gäller typ åtta år framåt (metaverse är till stor del VR/AR). Det är inte lätt för konsumenten att hålla reda på, det är journalistens jobb. Och ja, det är sjukt mycket pengar - men inte lika mycket när man får sammanhanget, Att i artikeln beakta det jag skrev är högst relevant, annars blir det missvisande/felaktiga sensationsnyheter - eftersom viktig information utelämnas.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Geeks har ingen hållning, alla skribenter på FZ och Swec väljer själva vad de skriver om och hur.

På FZ har både Fredrik och jag köpt VR för våra privata pengar, så intresse finns. Att vi inte täcker VR mer beror på våra resurser och läsarnas intresse: vi kan inte motivera att bevaka ett område som förhållandevis få är intresserade av, hur gärna vi än skulle vilja.
För övrigt har jag recenserat åtta headsets här, och det görs för att det är större intresse för hårdvaran än spelen.

Att der bara görs nyheter för klicks märks väl.
Tex denna nyhet eller swecs senaste "Missa inte" nyhet att Virtual reality var på nedåtgående trend eller att Sony var missnöjda med PSVR2 som dementerades av Sony men aldrig fick en rättelse.

Samtidigt missar man nyheter texatt Portal 2 går att spela i VR nu.
Vision pro interfaced kunde testas i Quest Pro och alla intressnta spel releaser.

Nåja ibland får ni båda till det och faktiskt skriver nått intressant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Carmack ville tillverka ett VR headset som kostar max $199 och som är helt friktionsfritt, dvs bara sätt på skallen och kör. får se när det målet uppfylls.
Quest 2 är ett bäldigt bra headset. Men kör man enbart standalone kommer det i mångt och mycket vara en generations skillnad mellan Quest 2 och Quest 3 anpassade spel.
Att köra PCVR är kanske skillnaden mindre men det är väldigt klar och fin bild på Quest 3 tack vare panelen och dom riktigt fina linserna.

Nu måste man bara uppgradera med nytt headstrap så det blir lila skönt att ha på sig också 😅

Jag har så stor respekt för Carmack och när han förklarade hur ineffektiva Meta är, hur svårt det är att komma till beslut som tar skeppet framåt, hur det är tystnadskultur osv så kändes det som han bekräftade andra personers värld av Meta. Om de inte ens kan hålla kvar eller gå på erfarenheter från Carmack så vetifan alltså.

Kolla videon ovan med Laura som jobbade på Oculus och beskriver övergången till Meta. Det är flera bra poänger. Kanske framförallt att de tog ett företag där personalen siktar på mål A, bestämmer sig för att helt sikta på B och nu förväntar sig att alla ska vara med på skeppet och brinna för det.

Public shaming, ja-sägar kultur och ärligt talat en ledare som inte direkt inspirerar. Det är kul att de slänger pengar på en grej som VR, men det känns verkligen inte självklart att de kommer lyckas. Sen att de fått extrema talanger att sluta pga deras kultur bådar inte så gott.

Quest 3 och framåt känns grymt viktiga. Nu måste ju börja bygga upp en ökande grupp människor som är intresserade av deras headset. Det är en lång resa helt klart 🙂

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Att der bara görs nyheter för klicks märks väl.
Tex denna nyhet eller swecs senaste "Missa inte" nyhet att Virtual reality var på nedåtgående trend eller att Sony var missnöjda med PSVR2 som dementerades av Sony men aldrig fick en rättelse.

Samtidigt missar man nyheter texatt Portal 2 går att spela i VR nu.
Vision pro interfaced kunde testas i Quest Pro och alla intressnta spel releaser.

Nåja ibland får ni båda till det och faktiskt skriver nått intressant.

Vi både uppdaterade och följde upp på PSVR2-siffrorna. Ja, vi missar en del nyheter, men det är en avvägning utifrån läsarintresse som sagt.

https://www.fz.se/nyhet/292913-rapport-sony-har-dramatiskt-sa...
https://www.fz.se/nyhet/294014-officiell-siffra-psvr2-saldes-...


signatur
12
Skriv svar