Datumet för PS5 Slim kan ha läckt

Robot
Datumet för PS5 Slim kan ha läckt

Men ännu ogissat när den kommer till Sverige.

#ps5, #slim, #sony


Medlem

Jag måste säga att jag är förvånad över att jag köpte min PS5a för ganska mycket mindre än vad den kostar nu.
Det känns lite konstigt. Det känns som att i vanliga fall så brukar det gå åt andra hållet. x')

Jag köpte min för 6000kr, och vad ligger dom på nu? 7200?

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Jag måste säga att jag är förvånad över att jag köpte min PS5a för ganska mycket mindre än vad den kostar nu.
Det känns lite konstigt. Det känns som att i vanliga fall så brukar det gå åt andra hållet. x')

Jag köpte min för 6000kr, och vad ligger dom på nu? 7200?

Inflationen ökar för varje år, det gör att PS5 är billigare nu än vid lanseringen. Det är även en ny kemikalieskatten på 600kr som annars hade gett dig ett lägre pris. Den uppdaterade versionen har mer lagring och en utbytbar skivläsare så du får mer för pengarna.

Prisomräknaren SCB

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Inflationen ökar för varje år, det gör att PS5 är billigare nu än vid lanseringen. Det är även en ny kemikalieskatten på 600kr som annars hade gett dig ett lägre pris. Den uppdaterade versionen har mer lagring och en utbytbar skivläsare så du får mer för pengarna.

<Uppladdad bildlänk>
Prisomräknaren SCB

Lagringsenheten har dock sjunkit runt 2000Kr i pris och resten av komponenterna är inte heller så värst färska längre. Slim modellerna sparar också rätt mycket pengar vid tillverkning. 175GB lagring motsvarar nog inte mer än 100Kr för Sony slutkunds priset är under 1Kr per GB idag för så snabb lagring.

De hade inte haft några större problem att sälja konsolen för 5000Kr idag, men det finns väldigt lite som motiverar dem att göra det. Så fort försäljningstakten avtar så kommer vi få se pris reducering. Det händer och kommer hända i närtid genom deals och rabatter, men jag tror att det blir mer permanent till nästa höst.

ABK-affären kan också påverka.

Lite bisarrt att Slim:en är dyrare och sämre.
Det kan vara så att den inte heller har en expansions slot för lagring längre, utan kör samma lösning som tidigare konsoler istället. Alltså ingen fastlödd lagring, utan man får byta ut lagringen i m.2 platsen istället.
Du tappar då 1TB när du vill uppdatera. Inte bekräftat dock.
Foten kostar extra och den visar de ändå som standard när de presenterar den. Själv så har jag sen dag1 kört vertikalt.

Skrivet av Fearnox:

Lite bisarrt att Slim:en är dyrare och sämre.
Det kan vara så att den inte heller har en expansions slot för lagring längre, utan kör samma lösning som tidigare konsoler istället. Alltså ingen fastlödd lagring, utan man får byta ut lagringen i m.2 platsen istället.
Du tappar då 1TB när du vill uppdatera. Inte bekräftat dock.
Foten kostar extra och den visar de ändå som standard när de presenterar den. Själv så har jag sen dag1 kört vertikalt.

Det är bekräftat att den har samma möjlighet att sätta in valfri ssd i m.2-platsen, precis som tidigare.
https://www.ign.com/articles/sony-confirms-ps5-slim-will-stil...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite bisarrt att Slim:en är dyrare och sämre.

Slim är ju ofta en sämre version av originalet ( om man ignorerar energiförbrukning och storlek )
Blev inte imponerad av min ps3 slim med skjutlucka men billig var den.
Och ja ps5 slim den borde sjunka en del i pris jämfört med konsolen den ersätter som nu är 3 år gammal.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite bisarrt att Slim:en är dyrare och sämre.
Det kan vara så att den inte heller har en expansions slot för lagring längre, utan kör samma lösning som tidigare konsoler istället. Alltså ingen fastlödd lagring, utan man får byta ut lagringen i m.2 platsen istället.
Du tappar då 1TB när du vill uppdatera. Inte bekräftat dock.

Ser det som ett plus, antar om den interna på originalet går sönder så är det GO eller dyrt/svårt att laga. alltid bättre att kunna byta själv

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Det är bekräftat att den har samma möjlighet att sätta in valfri ssd i m.2-platsen, precis som tidigare.
https://www.ign.com/articles/sony-confirms-ps5-slim-will-stil...

Här visar LTT det också Precis lika smidigt och enkelt att lägga till/byta lagringsenhet som på "vanliga"

Medlem

Nån som har hört nåt ungefärligt datum kring slim och svenska ÅF? Funderar på en PS5 nu under Black Week men brinner inte i knutarna om slim är på väg in innan jul.

1
Skriv svar