Releasedatum är halvsanningar och spelare försökskaniner

Robot
Releasedatum är halvsanningar och spelare försökskaniner

Stressade releaser kostar pengar och förtroenden. Ändå fortsätter trenden.

#krönika


Inaktiv

Mycket bra sagt!

Medlem

Bra skrivet,jag har ställt om sättet att se spelsläppen och är mentalt beredd.
Men jag måste säga att det är inte många ospelbara spel som släpps,opolerat ja men ren skit händer nästan aldrig.
Det kanske beror på att jag alltid har spelat på bra PCmaskiner.
Många gånger känns det som det är mycket fingnäll med mycket orättvisa uttalanden.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Ja, innan internet och HD så funkade alla spelen jag köpte till mina konsoler. Utom Max Payne PS2 och Tomb Raider 4 DC.
Det var tider det. Största bajskorven hittills är Jedi Survivor. Det kostade 700 kr och såg ut som ett PS3-spel ibland. Det hade jag inte väntat mig. PS5 är den dyraste konsolen jag har köpt hittills och Survivor dyraste spelet jag köpt. Jag älskade Star Wars när jag växte upp på 80-talet. Såg filmerna på bio, Jedins återkomst 3 ggr. Det var tider det.

Medlem

...Och likförbannat fortsätter folk att stöda den här skiten genom att förboka spel...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

...Och likförbannat fortsätter folk att stöda den här skiten genom att förboka spel...

Ja, det är andra tider nu. Folk gapar efter mycket. Ju snyggare grafik, desto bättre är ett spel. Och så ska det vara för mycket av allt, då är det ännu bättre. Vissa studios klarar av att leverera färdiga spel, andra gör det inte. Klåpare eller bluffmakare kallas väl såna?

Medlem

Spel är den enda produkt som får släppas utan en rejäl QC. Ja förutom Toyotas elsuv samt några återkallningar hos Biltema
Men tanke på hur många som jobbar på det osv så borde spel ha högre kvalite.
Släpper liksom inte en film som dör efter 20min.
Metallica släpper inte en skiva som måste återkallas och uppdateras.
Sen kan jag tycka att förbokningar kan ha sina fördelar också som att ge en hint om release. Tyckte D4 blev bra så sätt (upplevde inga köer).

Medlem
Skrivet av delli:

Spel är den enda produkt som får släppas utan en rejäl QC. Ja förutom Toyotas elsuv samt några återkallningar hos Biltema
Men tanke på hur många som jobbar på det osv så borde spel ha högre kvalite.
Släpper liksom inte en film som dör efter 20min.
Metallica släpper inte en skiva som måste återkallas och uppdateras.
Sen kan jag tycka att förbokningar kan ha sina fördelar också som att ge en hint om release. Tyckte D4 blev bra så sätt (upplevde inga köer).

Vore intressant att se vad folk säger om Metallica släpper nästa skiva och den saknar ett par gitarrsolon som de inte hann spela in. Man kan ladda ner dom senare, och efter nåt år så kommer en remake på skivan, där gitarrsolona låter helt annorlunda.

Gå in och peta i deras äldre skivor också, så att de passar dagens lyssnare. Och varför sluta där, vi har ju Jimi Hendrix, Elvis, Johnny Cash, The Beatles, Frank Zappa, Bob Dylan, Michael Jackson, Led Zeppelin... Då kanske man äntligen får höra solot i Stairway To Heaven som det ska låta och att det spelas rätt!

Medlem

Mycket skönt med Nintendo, det enda jag förbokar numera eftersom de släpper färdiga spel.

Rockstar skulle jag nog också förboka spel av. Inte helt samma förtroende som för Nintendo, men jag skulle lita på att själva upplevelsen i stort är klart och att eventuella problem skulle vara tekniska och lösas ganska snabbt med en patch.

Medlem

Nyfiken iom att i texten skyller man på att utvecklarna fortsätter släppa ofärdiga spel. Är det utvecklarna som bestämmer att det ska släppas ofärdigt? Inte utgivaren eller någon annan som pressar utvecklarna?
Eller ser man utvecklare som utgivare alltid?

Medlem
Skrivet av Zymac:

...Och likförbannat fortsätter folk att stöda den här skiten genom att förboka spel...

Och ändå har jag inte ångrat en enda förhandsbokning. Konstigt det där.

Hittills i år är det Diablo 4, Baldurs Gate 3 och Starfield som jag förhandsboka och haft skitkul med direkt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Papphammar:

Nyfiken iom att i texten skyller man på att utvecklarna fortsätter släppa ofärdiga spel. Är det utvecklarna som bestämmer att set ska släppas ofärdigt? Inte utgivaren eler någon annan som pressar utvecklarna?
Eller ser man utvecklare som utgivare alltid?

Mycket bra poäng. Har filat på den biten i ingress och i ett parti texten. Tack, det var lite otydligt förut.

Ibland är det ju utvecklare som beslutar – men i de fallen är ju de oftast självpublicerande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av boogey:

Mycket skönt med Nintendo, det enda jag förbokar numera eftersom de släpper färdiga spel.

Rockstar skulle jag nog också förboka spel av. Inte helt samma förtroende som för Nintendo, men jag skulle lita på att själva upplevelsen i stort är klart och att eventuella problem skulle vara tekniska och lösas ganska snabbt med en patch.

Ja, de sköt fram releasen på Tears of the Kingdom, för de ville putsa på spelet. Andra skyller på spelarnas förväntningar, och känner sig tvingade att stressa ut spelet. Zelda är väl bland det största i spelvärlden, där kan man snacka många fans och stora förväntningar Ragnarök hade nog också stora förväntningar på sig, och den studion klarade av att göra klart spelet innan släpp. Behöver vissa studios mer pengar och personal?

Medlem

Vänta med att köpa spel tills det har gått minst ett år så får du en bättre spelupplevelse. Då har de de värsta buggarna patchats bort samt att det finns många bra moddar. Jag är i och för sig glad över att folk köper spel dag 1 och är med och betatestar.

Skrivet av scaryfoot:

Vore intressant att se vad folk säger om Metallica släpper nästa skiva och den saknar ett par gitarrsolon som de inte hann spela in. Man kan ladda ner dom senare, och efter nåt år så kommer en remake på skivan, där gitarrsolona låter helt annorlunda.

Gå in och peta i deras äldre skivor också, så att de passar dagens lyssnare. Och varför sluta där, vi har ju Jimi Hendrix, Elvis, Johnny Cash, The Beatles, Frank Zappa, Bob Dylan, Michael Jackson, Led Zeppelin... Då kanske man äntligen får höra solot i Stairway To Heaven som det ska låta och att det spelas rätt!

Ptja, dom släppte And Justice For All utan bas.
Vet inte om det blev korrigerat på remastern eller ej.

Medlem

Satt det i system sedan flera år tillbaka, köper i regel nya spel först ett halvår efter release eller helst lagom till första rean. Då brukar de vara i spelbart skick.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Majoren:

Satt det i system sedan flera år tillbaka, köper i regel nya spel först ett halvår efter release eller helst lagom till första rean. Då brukar de vara i spelbart skick.

En klok taktik. Gjorde faktiskt så med Jedi Survivor. Rea nu i helgen, och hört att det ska vara i riktigt bra konsolskick nu.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Största bajskorven hittills är Jedi Survivor. Det kostade 700 kr och såg ut som ett PS3-spel ibland. Det hade jag inte väntat mig. PS5 är den dyraste konsolen jag har köpt hittills och Survivor dyraste spelet jag köpt.

Jedi survivor är ett av de snyggare spelen jag spelat 2023. Ser rätt fantastiskt ut.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Ptja, dom släppte And Justice For All utan bas.
Vet inte om det blev korrigerat på remastern eller ej.

Hehe, jag gillar faktiskt soundet på den. Bättre än många spel som släpps nu i alla fall

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Gå in och peta i deras äldre skivor också, så att de passar dagens lyssnare. Michael Jackson


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Egentligen konstigt att vi spelare betalar för early access. För vi är beta testare. Och att vara beta testare är något man ska få betalt för inte något man ska betala för. Vi är ju delaktiga i produktutvecklingen/QA , man konsumerar ju inte en färdig produkt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jedi survivor är ett av de snyggare spelen jag spelat 2023. Ser rätt fantastiskt ut.

Kanske var fel på skivan jag hade, för jag var tvungen dubbelkolla att det var PS5 jag spelade på. Karaktärerna såg halvfärdiga ut, ibland såg det ut som att man klistrat fast fejset snett på dom. Spelet kändes oinspirerat också, bara en massa man ser i andra spel. Men varumärket är Star Wars så pengar får de in.

Testpilot

Detta är en stor anledning till att jag sällan köper spel vid släpp. Det är betydligt bättre att vänta, priset går ned men prestandan går upp. Men ibland faller jag för frestelsen. Tears of the Kingdom var det senaste som jag spelade nära in på släpp, men den kvalitén vid släpp hör tyvärr till undantagen.

Medlem

Väntar alltid med att köpa nya spel. Då får man en bättre upplevelse och även ett billigare pris. Istället för att lägga 800kr på en buggig version så kan man köpa "complete edition" för 150 kr efter 1-2 år.

Testpilot
Skrivet av lonian:

Jedi survivor är ett av de snyggare spelen jag spelat 2023. Ser rätt fantastiskt ut.

Mycket snyggt spel särskilt då man slog på raytracing.
Problemet är att spelet fortfarande är ospelbart med raytracing då det hackade var och varannan sekund och nätt och jämt spelbart utan (med mycket stutter och hackande) på PC
Tråkigt nog ser det ut som att de inte kommer fixa dessa prestandaproblem 100% nånsin. "good enough" verkar det som.

Medlem

Samtidigt hypar man upp varje stortitel till förbannelse, delar ut 4/5 och 5/5 till ganska trasiga spel, lägger upp artiklar om hur bra metacritic betygen är, massa hype om spelarantal vid release osv.

Det är väl bra att det skrivs en sådana här krönika. Men jag ser ärligt talat inte att man drar åt rätt håll när det verkligen räknas.

De gånger man slår ner hårt på ofärdiga spel, verkar främst handla om när det är så illa att det inte går att ignorera eller när man kritiserar mindre kända indietitlar.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Väntar alltid med att köpa nya spel. Då får man en bättre upplevelse och även ett billigare pris. Istället för att lägga 800kr på en buggig version så kan man köpa "complete edition" för 150 kr efter 1-2 år.

Många tycker att ett spel är ospelbart efter 2 år, och då är det dags för remaster eller remake. Så man får ändå inte uppleva originalet

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Mycket snyggt spel särskilt då man slog på raytracing.
Problemet är att spelet fortfarande är ospelbart med raytracing då det hackade var och varannan sekund och nätt och jämt spelbart utan (med mycket stutter och hackande) på PC
Tråkigt nog ser det ut som att de inte kommer fixa dessa prestandaproblem 100% nånsin. "good enough" verkar det som.

Själv märker jag väldigt lite skillnad i grafiken med raytracing.
Men HDR är som natt och dag. Jedi survivor skall spelas med hdr, i 4k och med hög framerate.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv

Att rätt många på olika forum hyllar att ett företag går ut med att det är ett dålig optimerat spel säger mycket. Det är inget att hylla. "Jag ska sno din plånbok nu" "Vilken transparens!". Transparens är bra men det finns ju gränser gott folk.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Att rätt många på olika forum hyllar att ett företag går ut med att det är ett dålig optimerat spel säger mycket. Det är inget att hylla. "Jag ska sno din plånbok nu" "Vilken transparens!". Transparens är bra men det finns ju gränser gott folk.

Thanks for the money, sucker (GTA Vice City)

12
Skriv svar