Lies of P-tråden

Medlem
Lies of P-tråden

En tråd om lite tankar, intryck och diskussion för Lies of P.

Lies of P is a thrilling soulslike that takes the story of Pinocchio, turns it on its head, and sets it against the darkly elegant backdrop of the Belle Epoque era.

You are a puppet created by Geppetto who’s caught in a web of lies with unimaginable monsters and untrustworthy figures standing between you and the events that have befallen the world of Lies of P.

You are awakened by a mysterious voice that guides you through the plagued city of Krat - a once lively place that has been poisoned by madness and bloodlust. In our soulslike, you must adapt yourself and your weapons to face untold horrors, untangle the unfathomable secrets of the city's elites and choose whether to confront predicaments with the truth or weave lies to overcome them on the journey to find yourself.

  • A DARKLY ELEGANT AND CRUEL WORLD

  • Unearth the secrets of the city of Krat – a place soaked in the style of the Belle Epoque era which once thrived due to its puppet industry and now sees its streets covered in blood.

  • BATTLE WITH TWISTED INSTRUMENTS

  • Develop a unique combat style to counter vicious enemies and terrain by weaving together dynamic weapon combinations, utilizing the Legion Arms, and activating new abilities.

  • WHAT’S IN A LIE?

  • There will be times when you will be confronted with choices where you can give comfort to others in sorrow or despair by lying…or you can choose to tell the truth.

  • Carve your own path.

  • A CLASSIC REIMAGINED

  • Experience the beloved fairy tale of Pinocchio reinterpreted as a dark, grim narrative that allows players to discover the secrets and symbols hidden within the world of Lies of P.

Utvecklare: Neowiz Games / Round8 Studio
Plattformar: Playstation 5, Playstation 4, Xbox One, Xbox Series X och Series S, Microsoft Windows, Mac OS.

Finns på Game Pass - https://www.xbox.com/sv-SE/games/lies-of-p
Steam - https://store.steampowered.com/app/1627720/Lies_of_P/


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Efter att ha spelat 11 timmar måste jag säga att jag är imponerad, positivt överraskad!

Det är inte i klass med FromSoftware av det jag lirat hittills, men det är inte ett dåligt soulslike eller spel, förmodligen det bästa på marknaden just nu, riktigt välgjort av dom 11 timmar jag lirat.

Skön känsla i striderna
Tät atmosfär
Skön estetik
Bra ljuddesign
Bandesignen känns bra
Väloptimerat på PC, stabil fps och inga stutters med allt på max / DLSS Quality / 1440p. Har inte stött på någon bugg heller.

Har det stundtals varit frustrerande? Jovars. Jag har fortfarande inte riktigt bemästrat block-systemet men det tar sig!

Får återkomma när man har lirat mer, men en sak är säker, jag gillar't!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

Har bara hört positiva grejer om detta spel, väntar på lords skall komma ut, om det inte får bra betyg så kanske det blir lira detta i stället.

Inaktiv

Är på kapitel 3 och älskar spelet. Slutbossen på kapitel 2 fick en att lära sig block mekaniken.

4.5/5 marionettdockor efter cirka 6 timmars spelande

Medlem

Inte kommit så långt än. Avslutade på bossen i City Hall nu innan jobbet. Jag diggar det skarpt hittills. Striderna känns tillfredsställande, P känns smidig och block/parry-systemet är tight. Miljöerna är väldigt Bloodborne men å andra sidan uppfann ju inte BB den tidseran. Väldigt stämningsfullt. Detta är än så länge det bästa soulslike jag har spelat. Längtar hem så jag kan fortsätta spela. Vill experimentera med vapen-craftingen.

Medlem

Körde det via xCloud och blev överraskad över hur stavilt det var. Kändes som microsoft gjort någon uppdatering på servrarna för jag märkte inte ens att jag streamade det.

Spelade ett tag och det verkar riktigt nice. Skall fortsätta ikväll.

Medlem

Varför måste så många spel som ser intressanta ut vara soulslike nuförtiden?

När det gäller den här typen av spel så känner jag mig avgjort mer åt casual hållet. Kommer således att undvika även detta. Trist.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Varför måste så många spel som ser intressanta ut vara soulslike nuförtiden?

När det gäller den här typen av spel så känner jag mig avgjort mer åt casual hållet. Kommer således att undvika även detta. Trist.

Ja eller så kan du sätta dig ner och spela spelet, lära dig, bli bättre = Profit?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ja eller så kan du sätta dig ner och spela spelet, lära dig, bli bättre = Profit?

Fåntratt, Jag har ju just sagt att grinding inte roar mig.

Så för att vara övertydlig. Svaret på din fråga är: Nej.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Fåntratt, Jag har ju just sagt att grinding inte roar mig.

Så för att vara övertydlig. Svaret på din fråga är: Nej.

Fast var har du sagt att du inte gillar grinding? Och här handlar det mer om att nöta bossar om och om igen vilket du dock kommer undan om du faktiskt ger souls spel en chans och lär dig. Souls spel är inte för ”hardcore” spelare, farsan min är över 50 bast och inte vass på spel men klarar sig likväl bra i elden ring osv. Handlar om att du har fel inställning:)

Medlem
Skrivet av Akronym:

Varför måste så många spel som ser intressanta ut vara soulslike nuförtiden?

När det gäller den här typen av spel så känner jag mig avgjort mer åt casual hållet. Kommer således att undvika även detta. Trist.

Jag trodde liknande men gav Sekiro en chans och har haft riktigt kul , även om det är en mycket hög svårighetsgrad så hittade charmen med spelen. Har endast kommit halvvägs och lagt Sekiro på hyllan det senaste året men något i mig längtar tillbaka till när får energi igen att ta mig an utmaningarna igen.

Värt att testa några timmar i valt souls-spel, det är något att uppleva.

Medlem

Inte hunnit köra så mycket än, blev klar med inledningen/tutorial. Visste det redan innan men känns väldigt annorlunda när man upplever det själv att parry är typ krav, Väldigt kul än sålänge iaf.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fast var har du sagt att du inte gillar grinding?

Det kräver en viss ansträngning för att inte inse att det var kontentan av mitt första inlägg i tråden.

Skrivet av DieZe:

Och här handlar det mer om att nöta bossar om och om igen vilket du dock kommer undan om du faktiskt ger souls spel en chans och lär dig. Souls spel är inte för ”hardcore” spelare,

Du missar poängen. Bossnötandet är den centrala delen av varför jag inte gillar soulslike spel. När man måste sitta och nöta så slutar det vara ett nöje, och blir en syssla.

Skrivet av DieZe:

farsan min är över 50 bast och inte vass på spel men klarar sig likväl bra i elden ring osv.

Kul för honom

Skrivet av DieZe:

Handlar om att du har fel inställning:)

Eller också inser du att vi har olika smak vad gäller det här med spel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Poke_85:

Jag trodde liknande men gav Sekiro en chans och har haft riktigt kul , även om det är en mycket hög svårighetsgrad så hittade charmen med spelen. Har endast kommit halvvägs och lagt Sekiro på hyllan det senaste året men något i mig längtar tillbaka till när får energi igen att ta mig an utmaningarna igen.

Värt att testa några timmar i valt souls-spel, det är något att uppleva.

Testade Returnal. Det var kul ända fram till första bossen. Sen infann sig det där nötandet.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

En till lång session avklarad. Kämpa lite med en boss ett tag ikväll, men det gick.

Ett tips om ni tragglar är att ha tålamod, då menar jag stressa inte under bossfighter. Att försöka kämpa mot paniken gör saker lite lättare. Att få in enbart 1 attack istället för att försöka få in 2 kan göra livet lite lättare t.ex. ibland. Att lära sig mönster och utnyttja perfekt block är a och o(oftast), men även blockera överlag. Ni FromSoft-veteraner vet självklart redan om det, men ibland glömmer man bort att ta ett steg bak och bara andas djupt, speciellt om man är lite tiltad hehe.

Det här är bra grejor, riktigt bra. Jag vet inte hur mycket jag har kvar, men har haft en riktigt bra upplevelse 21 timmar in. Stressar inte, njuter och insuper atmosfären och världen. Jäkla vackra vyer i detta spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag tyckte det var ok tills jag kom till katedralen, där sa det stopp.

Två av dom värsta saker dom kan ta från Souls-like spelen... decay-vatten och små små pinnar man måste gå på där man dör om karaktären råkar antingen gå lite åt sidan eller en av dom många fiender som kan skjuta. No thanks, inget tålamod för insta-death.

Finns en del saker dom verkligen borde få rätt på. Targeting av fiender är väldigt mycket "hit and miss". Otroligt många gånger som jag blivit skadad för spelet vägrar att låsa kameran på en fiende.

Har alltid ogillat fiender som håller/fördröjer sina attacker, dom laddar upp sin attack, precis innan den ska attackera så bara håller dom och håller dom och håller dom. Ogillade det i Sekiro, ogillade det i Elden Ring och ogillar det här. Det är en sak man ska lära sig osv men jag har otroligt svårt för det och det ser sjukt konstigt ut.

AI man kan summona in på bossfighterna är helt värdelösa tack vare designen på dom bossar jag mött hitintills. Dom har alltid nån AoE som AIn bara springer rätt in i och myser i. Har blivit att låta bli att summona då bossen får mer i hälsa.

Annars tycker jag det är ändå rätt skön combat, attacker känns rätt. Fiende-designen är rätt underhållande. Bossarna har varit OK, lite mycket av fördröjda attacker som jag skriver ovan, men det är säkert mitt problem och inte allas... Jag försökte för det mesta parrya attacker snarare än att dodge:a då dodge hitframes inte alltid kändes tillförlitliga.

Känns som en bra optimerad PC verison för en gångs skull också t.o.m stöd för Ultrawide!

Men men, katedralen dödade spelet för mig, avinstallerat och njuter av andra spel istället. Lycka till ni andra!

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag tyckte det var ok tills jag kom till katedralen, där sa det stopp.

Två av dom värsta saker dom kan ta från Souls-like spelen... decay-vatten och små små pinnar man måste gå på där man dör om karaktären råkar antingen gå lite åt sidan eller en av dom många fiender som kan skjuta. No thanks, inget tålamod för insta-death.

Finns en del saker dom verkligen borde få rätt på. Targeting av fiender är väldigt mycket "hit and miss". Otroligt många gånger som jag blivit skadad för spelet vägrar att låsa kameran på en fiende.

Har alltid ogillat fiender som håller/fördröjer sina attacker, dom laddar upp sin attack, precis innan den ska attackera så bara håller dom och håller dom och håller dom. Ogillade det i Sekiro, ogillade det i Elden Ring och ogillar det här. Det är en sak man ska lära sig osv men jag har otroligt svårt för det och det ser sjukt konstigt ut.

AI man kan summona in på bossfighterna är helt värdelösa tack vare designen på dom bossar jag mött hitintills. Dom har alltid nån AoE som AIn bara springer rätt in i och myser i. Har blivit att låta bli att summona då bossen får mer i hälsa.

Annars tycker jag det är ändå rätt skön combat, attacker känns rätt. Fiende-designen är rätt underhållande. Bossarna har varit OK, lite mycket av fördröjda attacker som jag skriver ovan, men det är säkert mitt problem och inte allas... Jag försökte för det mesta parrya attacker snarare än att dodge:a då dodge hitframes inte alltid kändes tillförlitliga.

Känns som en bra optimerad PC verison för en gångs skull också t.o.m stöd för Ultrawide!

Men men, katedralen dödade spelet för mig, avinstallerat och njuter av andra spel istället. Lycka till ni andra!

Tråkigt att höra, men smaken är som alltid baken.

Gällande fördröjningsattacker tycker jag det ger en viss variation. Allt från snabbt uta-helteve attacker till riktigt långsamma.

Hade personligen inga större problem med katedralen, tyckte det var ganska lugnt och inte alls så frustrerande. Bossen i området gjorde kameran wonky i en fas dock om man stod för nära. Har inte heller upplevt några större problem med lock-on. Det finns en del ändringar man kan göra i options.

Summon AIn kan jag inte svara på då jag inte använder det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fantastiskt bra spel det här! Har dock inte trixat så mycket med vapen än utan kör nån random batong som jag hittade tidigt i spelet. Har inte ens testat att kombinera olika delar. Någon som har nåt tips på bra vapen och/eller kombinationer av vapendelar?

Jag valde DEX i början men nu har man blivit någon slags allt-i-allo istället, men föredrar snabba vapen framför långsamma.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Fantastiskt bra spel det här! Har dock inte trixat så mycket med vapen än utan kör nån random batong som jag hittade tidigt i spelet. Har inte ens testat att kombinera olika delar. Någon som har nåt tips på bra vapen och/eller kombinationer av vapendelar?

Jag valde DEX i början men nu har man blivit någon slags allt-i-allo istället, men föredrar snabba vapen framför långsamma.

Vet inte hur långt du kommit men det dyker upp en del snabba vapen, inga dunderspoilers men lägger det i en tag ändå.

Köpte eller hittade en jäkligt snabb dagger som bygger upp Overheat(elden), kändes ganska bra. Köpte även ett snabbt paraply(Rapier) som var helt OK.

Jag har inte mixtrat allt för mycket jag heller utan testat med ett par jag fastnat för och kört på det. Kör Dex-build, men har inte kört med det snabbaste vapnet direkt, tog ett handtag som har bra Dex-scaling+hyfsad Fable Art och lade på ett litet större svärd jag gillade.

Har dock köpt ett nytt vapen som verkade riktigt coolt + hade OK scaling med Dex,

En fet lie man kan köpa av Alidoro efter man besegrar King of Puppets.

Blir att testa med det idag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Poke_85:

Jag trodde liknande men gav Sekiro en chans och har haft riktigt kul , även om det är en mycket hög svårighetsgrad så hittade charmen med spelen. Har endast kommit halvvägs och lagt Sekiro på hyllan det senaste året men något i mig längtar tillbaka till när får energi igen att ta mig an utmaningarna igen.

Värt att testa några timmar i valt souls-spel, det är något att uppleva.

Sekiro är enligt mig det svåraste "Souls"-spelet men så otroligt belönade om man tar sig tiden att komma in i det. Bland det bästa jag har spelat faktiskt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Sekiro är enligt mig det svåraste "Souls"-spelet

Helt klart. I alla andra går det att komma runt många system och hinder antingen genom level eller summons m.m men i Sekiro är det fan bara att på riktigt git gud. Otroligt tight gameplay.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Vet inte hur långt du kommit men det dyker upp en del snabba vapen, inga dunderspoilers men lägger det i en tag ändå.

Köpte eller hittade en jäkligt snabb dagger som bygger upp Overheat(elden), kändes ganska bra. Köpte även ett snabbt paraply(Rapier) som var helt OK.

Jag har inte mixtrat allt för mycket jag heller utan testat med ett par jag fastnat för och kört på det. Kör Dex-build, men har inte kört med det snabbaste vapnet direkt, tog ett handtag som har bra Dex-scaling+hyfsad Fable Art och lade på ett litet större svärd jag gillade.

Har dock köpt ett nytt vapen som verkade riktigt coolt + hade OK scaling med Dex,

En fet lie man kan köpa av Alidoro efter man besegrar King of Puppets.

Blir att testa med det idag.

Tackar för ditt svar!

Medlem

Ja jävlar, har sagt det nu i ett par dagar. Det är fan det bästa souls-liret som inte är from software. Älskar det!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ja jävlar, har sagt det nu i ett par dagar. Det är fan det bästa souls-liret som inte är from software. Älskar det!

Är beredd att hålla med. Årets överraskning. Var aldrig särskilt hajpad över detta om jag ska vara ärlig, kändes lite meh typ, men tji fick jag.

Fjärde bossen död och adrenalinet pumpar!

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ja jävlar, har sagt det nu i ett par dagar. Det är fan det bästa souls-liret som inte är from software. Älskar det!

Håller med av det jag sett, är dock inte så långt fram, kört kanske 5-6timmar bara. Men änsålänge är det kul som fan. Åh vilken miljö och musik det är sen då !!! Gillart skarpt men antar svordomarna lär hagla längre fram hahaha

Inaktiv

Ja jäklar nu har jag verkligen nått en svår boss Är i katedralen och tror det är slutbossen där, det var mig en tuff rackare jag lär få hålla på med ett tag. Men desto bättre känns det när man får ner fanskapet

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Ja jäklar nu har jag verkligen nått en svår boss Är i katedralen och tror det är slutbossen där, det var mig en tuff rackare jag lär få hålla på med ett tag. Men desto bättre känns det när man får ner fanskapet

Är på samma boss nu, jävulen vad jobbigt satan hahaha. Fick ner den till 10% en sväng.

Här står han o skäms eftersom han inte klarade bossen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Skrivet av theBoosing:

Är på samma boss nu, jävulen vad jobbigt satan hahaha. Fick ner den till 10% en sväng.

Här står han o skäms eftersom han inte klarade bossen.
<Uppladdad bildlänk>

Vill inte spoila för mycket men har du fått ner fas 1 ?

Medlem
Skrivet av anon_331791:

Vill inte spoila för mycket men har du fått ner fas 1 ?

Är det Fallen Archbishop Andreus ni pratar om?

Inaktiv
Skrivet av 9-11:

Är det Fallen Archbishop Andreus ni pratar om?

Ja exakt ! Några tips ?

Skriv svar