Håller jag på att bli scammad? Jobberbjudande.

Medlem
Håller jag på att bli scammad? Jobberbjudande.

Hej!

Fick meddelande över Whatsapp idag om jobberbjudande. Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online och med $200-500/dag känns det ju som en bra lön? Men nu vill de att jag registrerar mig på Telegram och håller på med blockkedjor för att kunna få betalt, men också betala vidare för att kunna jobba mer? Luktar illavarslande det upplägget där en först får betalt, för att kunna betala för att jobba mer? Och att de använder blockchains för utbetalningar? Googlade lite snabbt på HotellBookings.com men fick inte upp scetchy-varningar men ni kanske vet mer? Börjar bli nervös. Känns inte riktigt rätt och som att jag borde dra mig ur innan det är försent och jag blir hackad och bankkontot fryst eller något.

Medlem

Låter som penningtvätt. Det är olagligt.

Medlem
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Låter som penningtvätt. Det är olagligt.

Så om jag hoppar på det här kan jag få FBI på mig? Nu vill de öva mig till att skriva recensioner.... gulp.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hej!

Fick meddelande över Whatsapp idag om jobberbjudande. Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online

Stop right there! Det där är inte okej.

Medlem

Ja det här verkar väldigt mystiskt. De sätter in pengar på ett konto, jag klickar på en knapp så plötsligt bokas ett hotellrum jag ska rösta 5/5 på utan att någonsin ha varit där eller ens vet någonting. Mystiskt är det minst sagt.

Backloggens befriare

Först och främst, har du sökt jobbet?

DET ÄR KLART SOM FAN ATT DET ÄR EN SCAM, $200-500 OM DAGEN FÖR ATT FEJKA BETYG, DE BEHÖVER BARA SÄTTA UPP EN BOT FÖR ATT GÖRA DET


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Först och främst, har du sökt jobbet?

Om inte ska du hålla dig långt borta.

Nej, fick kort beskrivning av någon på Whatsapp, som senare vidarebefodrade mig till en "agent" som förklarade det hela vidare. Så det var inte genom arbetsförmedlingen jag fick höra om detta direkt.

Backloggens befriare

Uppdaterade mitt tidigare inlägg lite.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Att du ens frågar okända på Internet är häpnadsväckande i sig. 🙂

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, fick kort beskrivning av någon på Whatsapp, som senare vidarebefodrade mig till en "agent" som förklarade det hela vidare. Så det var inte genom arbetsförmedlingen jag fick höra om detta direkt.

Låter absolut som scam om du frågar mig (och alla andra verkar det som). Har väl varit nån scam om just jobberbjudanden på whatsapp nyligen har jag för mig? Tror min sambo fick något liknande för ett par veckor sen. Någon som skrev om jobberbjudande och sen skrev "snälla du måste svara" eller dylikt när hon ignorerade det.
Låter saker för bra för att vara sant så är det oftast det också.

Medlem

När jag läser din start på denna tråden så förstår jag bättre varför folk blir lurade på nätet. Det är väl ganska uppenbart att detta är någon sorts scam?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ja, förlåt, jag är inte den skarpaste hästen i verktygslådan. Jag hoppar av innan jag åker dit för ekonomisk brottslighet eller får mitt konto länsat (inte så mycket men ändå)...

Har liknande funderar angående en gammal släkting från Afrika som hörde av sig med arvpengar jag ej gjort anspråk på. Han ville bara att jag skulle skicka lite bankuppgifter, och betala någon sjukhusräkning till en familjemedlem.

Tycker fortfarande det låter lite för bra för att vara sant?

Medlem

Scam har också fått det på mail. Även när jag sålde en gitarr på blocket


signatur

Allätare

Backloggens befriare
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Har liknande funderar angående en gammal släkting från Afrika som hörde av sig med arvpengar jag ej gjort anspråk på. Han ville bara att jag skulle skicka lite bankuppgifter, och betala någon sjukhusräkning till en familjemedlem.

Tycker fortfarande det låter lite för bra för att vara sant?

Ni skulle kunna slå er ihop, om ni tar pengarna som går att tjäna på att recensera hotell och betalar sjukhusräkningarna, så kan ni få loss ännu mer pengar.

Så kallad win-win!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nu vill de att jag registrerar mig på Crypto-site och verifierar mig genom att fota antingen ID-kort eller passet. Nah. Big f-ckn no på det. Har tagit det här så långt jag kan för att se om det är minsta legit men det här känns inte bra. Tack för länken också noreason det är nog liknande svindleri detta handlar om tyvärr. Tur jag frågade här så jag inte seglade iväg med alltför stora löften. Vet inte vad de tjänar på att boka hotellrum som antagligen aldrig används bara för att öka betygsättningen? Desperat och skumt. Hoppas någon annan som funderar på detta hittar denna tråden och kan avrådas innan det är försent. Hotelbookings.com kallas de.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Har liknande funderar angående en gammal släkting från Afrika som hörde av sig med arvpengar jag ej gjort anspråk på. Han ville bara att jag skulle skicka lite bankuppgifter, och betala någon sjukhusräkning till en familjemedlem.

Tycker fortfarande det låter lite för bra för att vara sant?

Skrivet av keffkebab:

Ni skulle kunna slå er ihop, om ni tar pengarna som går att tjäna på att recensera hotell och betalar sjukhusräkningarna, så kan ni få loss ännu mer pengar.

Så kallad win-win!

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

Medlem

”Hej, någon vill att jag skall trycka på en knapp och generera recensioner som egentligen kunde skrivas av gpt. Jag får misstänkt mycket pengar. I bitcoin-liknande valuta.

Tror ni det är en scam?”


signatur

1338 - One Step Above

Backloggens befriare
Skrivet av Gertzy:

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

Vill du ha någon att prata med skicka ett PM.


signatur

Ad hoc addendum

Geeks Gaming
Skrivet av Gertzy:

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

Känn dig inte dum, desperation är ett kraftfullt vapen som snabbt vänds mot en själv.
Krya på dig! ❤️

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Känn dig inte dum, desperation är ett kraftfullt vapen som snabbt vänds mot en själv.
Krya på dig! ❤️

❤️

Inaktiv
Skrivet av MulletDeluxe:

”Hej, någon vill att jag skall trycka på en knapp och generera recensioner som egentligen kunde skrivas av gpt. Jag får misstänkt mycket pengar. I bitcoin-liknande valuta.

Tror ni det är en scam?”

Sluta håna TS.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Sluta håna TS.

Låt hen ha sitt roliga, det är väl roligt att sparka på oss som ligger ned i våra svaga stunder antar jag...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

Det är tyvärr när vi som människor är på våran lägsta nivå och som mest desperat som vi är mest sårbara. Ta inte åt dig av hån (lättare sagt än gjort jag vet ). Det finns en uns av hjälp även i de hånfulla inläggen. Bra att du fått hjälp ( då hade dina funderingar innan med tanke på trådstarten) att besanna dina farhågor. Mörker varar inte för evigt, det kommer oftast en ljusning vartefter, jag vet att de orden inte är värda ett skit egentligen för när man är där nere så är det svårt att se framåt (så var det allafall för egen del). Vill du snacka skit så släng iväg ett PM.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

Varför är du deprimerad? Svår å öppen fråga kanske. Förstår om du inte känner för att svara

Tagit mig ur skiten själv senaste 2 åren. Varit ett helvete. I kanske 8 år? Av och till Förstås...

Jag har varit en Frånvarande farsa. 30 kilos övervikt. Misskött relationen med barnens mamma. Borde skiljt mig flera år innan jag till slut gjorde det. Det var början på min resa ut ur mörkret.

Ska inte bli långrandig, inte meningen å hi-jacka tråden heller. Hoppas du lyckas hitta din väg ut

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha! Har varit så himla skum dag och jag är så deprimerad och vet inte vart jag ska ta vägen så övervägde seriöst detta. Känner mig väldigt dum nu. Men tack för skrattet - behövde det i allt detta mörker.

För någon som tidigare i livet varit i lite av ett hål själv och tänkt att det aldrig kommer blir bra: det blir bättre. Ta hand om dig!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Undrar om alla ni som hånar OP hade haft mage att göra det om ni inte kunde gömma er på internet. Förbannade mobbare.

Du ska absolut inte känna dig dum men tyvärr är jag övertygad om att det är rent lurendrejeri, har sett precis samma sak angående hotellbetyg innan någonstans. Om jag hittar det så länkar jag.

Tillägg: hittade det jag läst tidigare, är en tråd på reddit och det är precis samma sak som du utsatts för.

https://reddit.com/r/sweden/s/CW7meUDKsP

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hej!

Fick meddelande över Whatsapp idag om jobberbjudande. Ska recensera Hotellkedjor för att öka deras betyg online och med $200-500/dag känns det ju som en bra lön? Men nu vill de att jag registrerar mig på Telegram och håller på med blockkedjor för att kunna få betalt, men också betala vidare för att kunna jobba mer? Luktar illavarslande det upplägget där en först får betalt, för att kunna betala för att jobba mer? Och att de använder blockchains för utbetalningar? Googlade lite snabbt på HotellBookings.com men fick inte upp scetchy-varningar men ni kanske vet mer? Börjar bli nervös. Känns inte riktigt rätt och som att jag borde dra mig ur innan det är försent och jag blir hackad och bankkontot fryst eller något.

Men snälla. Att du inte förstår att detta är bedrägeri?

Klickar du på länkar som säger att du är en vinnare av Facebooks årliga lotteri och har rätt att plocka ut 10 miljoner dollar?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Undrar om alla ni som hånar OP hade haft mage att göra det om ni inte kunde gömma er på internet. Förbannade mobbare.

Du ska absolut inte känna dig dum men tyvärr är jag övertygad om att det är rent lurendrejeri, har sett precis samma sak angående hotellbetyg innan någonstans. Om jag hittar det så länkar jag.

Trams.

Jag har lidit på alla sätt, varit dum och naiv, tagit massor av dumma beslut, med mera. Och i detta har jag fått bära mycket skam. Skammen är det som har varit vägvisaren, vill man sluta att känna det så bör man börja att tänka.

Detta exemplet är något som man bör ta för vad det är, rent uppenbart bedrägeri. Det är av respekt för OP som man är tydlig med att det är uppenbart, en spark i röven som det kallas.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar