Xbox-chefen: Konsolpriserna kommer inte sjunka

Medlem

Tur man började med gaming i mitten av 90-talet och kan finna nöje i mer spartansk grafik. Frånsett ett antal nyare titlar på pc (aldrig nyare än ca 2år) så har man fortfarande 3 matkassar proppfulla med spel att gå igenom till xbox360,ps3 och ps4. Tiden då man kunde ligga i frontlinjen med hårdvara och spel är över, iallafall om man dessutom vill bygga upp en sund ekonomi i dessa tider. Tack och lov fullständigt kryllar de sista 10-15åren av strålande spel som kostade en spottstyver att samla på sig.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är enorm skillnad i laddtider, och prestandan är ofta riktigt bra. Och älskar att alla spel från förra generationen funkar rakt av. Klart bättre än vid skiftet från 360/PS3 till One/PS4 (de blev snabbare, men ändå ofta kvar i 30 fps-träsket). Nackdelen denna generation (åtminstone för Xbox) är väl antalet riktigt bra, exklusiva storspel. Men ju större spelen blir, desto längre tid tar de att bygga. Sony/PS5 har ju ändå levererat bra där, och för MS/Xbox är det inget nytt fenomen – det har ju varit skralt under stora delar av One-eran också. Man håller tummarna för Starfield.

Laddtiderna håller jag med om, och en funktion som Quick Resume är fantastisk. Annars tycker jag inte riktigt att det finns något som kan sägas definiera denna generation. Åtminstone inte än, vi är ju bara knappt tre år in. Att gå från Xbox One X till Xbox Series X kändes inte som ett stort generationsskutt till en början (att handkontrollerna är närmast identiska och att konsolernas UI var medvetet så bidrog förstås till den känslan). PS5 hade lite mer nextgen-känsla över sig när jag spelade på den för första gången, mycket tack vare DualSense och spel som Ratchet & Clank: Rift Apart. Men fortfarande... Nja, jag tror att det är först när UE5-spelen slår igenom på allvar som jag kommer känna att detta är en helt ny generation som ger oss en förhöjd upplevelse av spel. Och dit är vi ju på väg.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kingzla:

En ökad penningmängd är inflationsdrivande, dvs högre priser. Det man fått för billiga lån är rimligtvis det man köpte för det.

Det finns ingen naturlag som säger att "utvecklingen går framåt" i form av fetare billigare grafik via fetare billigare hårdvara.

Nej det gör det inte men trenden är mer eller mindre fortsatt densamma vad det anbelangar hårdvaran.
Ett 4080 har exempelvis nästan 3 gånger högre transistordensitet än ett 3080.
Trenden för ökade vinstmarginaler i Nvidias fall håller dock också i sig men utvecklingen skulle jag i alla fall påstå rullar på.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Tror inte heller priserna kommer sjunka men jag tror anledningen är en helt annan.
Företag vill helt enkelt tjäna mer pengar och ser en chans att göra det.

Medlem

Ja det är ju samma trend överallt. Märker tillverkarna att saker säljs, så varfär inte skruva upp priset några varv till. Inga problem att sälja mobiler för 20 lax och mer därtill, så varför inte skruva upp priset en tusing till nästa generation osv osv. Det ska dock bli intressant att se vad tex apple gör när de ska flytta över produktionen från Kina till Indien. Kommer de att skära i sina marginaler eller kommer de att hissa priserna ännu mer mot kund? Det kommer högst troligt att innebära högre produktionskostnader med den flytten. Det måste väl förr eller senare ta stopp med vilka belopp folk vill och kan betala för elektronik., Åtminstone nu när det är ordentligt kännbart med lån.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

12
Skriv svar