Zelda-effekten! Switch når 129 miljoner sålda exemplar

It's not a lake, it's an ocean

Intressant att Switch nu sålt i princip tio gånger bättre än Wii U och att detta också motsvaras av spelförsäljningen. Attach raten var alltså snarlik på Wii U men spelen nådde aldrig de där enorma nivåerna eftersom det var blott 13 miljoner som köpte konsolen.

Jag vet inte om det finns någon motsvarighet till dylika svängningar från en generation till en annan.

Wii: 101 miljoner
Wii U: 13,5 miljoner
Switch: 129 miljoner and counting...

Nu tror jag i och för sig att Nintendo har osedvanligt goda förutsättningar att lyckas bra med Switch 2 och att lärdomar dragits. Men säker kan man aldrig vara, och det hänger förstås på att Switch 2 verkligen blir en attraktiv produkt som får folk att vilja uppgradera. Spel allena räcker inte riktigt, som vi såg med Wii U. Och snorbillig lär den knappast bli.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Om alla ryken stämmer så verkar de göra en traditionell Switch 2, och tror fasen det är rätt väg att gå här. De har ju dessutom snackat om oro för generationsväxlingen, så tror (och hoppas faktiskt) på en betydligt kraftfullare Switch. Tar gärna en lite större skärm också, men spelar å andra sidan mest på tv:n. ^^

Hehe ja, lyckligtvis spelar de lite mer safe denna gången! 8" skärm, kraftfullare specs, konton som hänger ihop mm verkar ju göra dem konkurrenskraftiga och relevanta på multiplattformsarenan och inte bara deras egna ringhörna. Så verkar de ju ha någonting nytt och utvecklat med Joy-consen också så de utvecklas inte bara tekniskt utan även kontrollmässigt och gameplaymässigt. Som nästan är förväntat av Nintendo by now. Så det kan nog bli ytterligare succé!

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag vet inte om det finns någon motsvarighet till dylika svängningar från en generation till en annan.

Wii: 101 miljoner
Wii U: 13,5 miljoner
Switch: 129 miljoner and counting...

Det hade varit riktigt intressant att veta hur mycket mer Wii U hade kunnat sälja om Nintendo kallat den för Wii 2 istället.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, GOTY är snålt, skulle nog kalla det årtiondets spel.

När Botw släpptes tyckte jag det var bästa Zelda spelet jag spelat hitils.
Mycket vatten har runnit under broarna.
Man har ändrat lite smak kanske.
Spelat Elden Ring som kändes som Zelda botw fast mörkare/vuxnare.
Totk är bra men skulle nog kunna påstå som många skriver att det känns som DLC.

Ju mer jag spelar känns det som att det var tur att det endå var så pass länge sen man spelade botw. En mättnadskänsla vill infinna sig emellanåt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Margy:

Det hade varit riktigt intressant att veta hur mycket mer Wii U hade kunnat sälja om Nintendo kallat den för Wii 2 istället.

Skulle gissa på ungefär lika många.
Det var ett misstag av Nintendo att öht. försöka rida vidare på Wii-marknadsföringen, Wii var stendöd sista åren, inte som Switch som är fortsatt populär. Tror inte det fanns någon efterfrågan öht. på en "Wii med HD-stöd".

Tycker på det stora hela det var positivt att Wii U floppade.
Nintendo kändes lite smådryga under Wii-eran. Framgångarna med Wii/DS steg dem lite åt huvudet, de blev lite "Playstation-arroganta" och kändes lite som att de kackade på sina mer klassiska fans för att de tyckte att alla pengarna låg i "mainstrem/non-gamers"-publiken. Tänk lite som Konami när de helt övergav sin klassiska spelutvecklingen för att övergå till att utveckla en massa skit till mobiltelefoner. Var bra att Nintendo kom ned på jorden igen och skapade en mer klassisk typ av spelkonsol inriktad på tv-spelare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

Det hade varit riktigt intressant att veta hur mycket mer Wii U hade kunnat sälja om Nintendo kallat den för Wii 2 istället.

Jag tror faktiskt, helt ärligt, att problemen var betydligt större än bara namnet. Visst var namnet och den besynnerliga marknadsföringen för konsolen en bov i dramat, absolut, men Wii U var en vad man brukar kalla ill-conceived, ogenomtänkt produkt. Den var byggd runt Gamepaden som väldigt få utvecklare förstod att utnyttja till någonting vettigt (Rayman Legends, Zombi U och Super Mario Maker är väl tre av undantagen) och som inte alls hade samma attraktionskraft som en gång Wiimoten hade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför Switch sålt så bra har ju även med att de sammanfogat sin publik från det bärbara och stationära till ett.

Nu efter Switch succen har det ju börjat komma fler bärbara handhållna datorer typ Steam Deck/ Rog Ally men tror inte det kommer påverka särskilt mycket. Ungefär som Sony PSP och PS vita inte gjorde stor påverkan på DS/3DS.

Frågan är bara om Switch 2 kommer nå samma höjder som Switch 1.
Jämför vi DS och 3DS så sålde ju DS mer.

Jag ägde förövrigt 3st nintendo DS enheter ett tag.

Känns lite hjärndött att många vill jämföra den med stationär konsol när den är bärbar fast med video ut för tv.

Det är alltså inte uppföljare till Wii U och bör istället jämföras med 3DS.

Eller var PS4 helt makalös med tanke på PS Vitas försäljning?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Känns lite hjärndött att många vill jämföra den med stationär konsol när den är bärbar fast med video ut för tv.

Det är alltså inte uppföljare till Wii U och bör istället jämföras med 3DS.

Eller var PS4 helt makalös med tanke på PS Vitas försäljning?

Det är Nintendos konsol efter wiiu och 3ds, en hybridkonsol.

Vad har ps vita med ps4 försäljningen att göra? Vita var släppt mellan ps3 och ps4.

Det positiva om man ägde ps3, ps4 och Vita just då så kunde man få ps plus spel till alla 3 konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är Nintendos konsol efter wiiu och 3ds, en hybridkonsol.

Vad har ps vita med ps4 försäljningen att göra? Vita var släppt mellan ps3 och ps4.

Det positiva om man ägde ps3, ps4 och Vita just då så kunde man få ps plus spel till alla 3 konsoler.

PS4 släpptes efter att Vita gick så dåligt, men ändå så sålde PS4 väldigt bra. Jag menar att Wii U och Switch är äpplen och päron, liknande om man ska jämföra portabelt och stationärt från Sony.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Känns lite hjärndött att många vill jämföra den med stationär konsol när den är bärbar fast med video ut för tv.

Det är alltså inte uppföljare till Wii U och bör istället jämföras med 3DS.

Eller var PS4 helt makalös med tanke på PS Vitas försäljning?

Fast varför är det så självklart att det är en bärbar enhet med video ut när man lika gärna kan påstå att det är en stationär enhet som går att använda portabelt? Jag tror inte det är helt självklart att den säljer bättre för att de slutade göra både en bärbar och en stationär, utan jag tror att den helt enkelt tilltalar en rejäl massa just för funktionen att den är både stationär och bärbar (oavsett om de samtidigt hade släppt en 3ds 2 eller en wiiu 2 så att säga)
Men det är bara vad jag tror! Spännande diskussion 👍😊

Medlem
Skrivet av Fearnox:

PS4 släpptes efter att Vita gick så dåligt, men ändå så sålde PS4 väldigt bra. Jag menar att Wii U och Switch är äpplen och päron, liknande om man ska jämföra portabelt och stationärt från Sony.

PS4 släpptes för att det var nästa konsol efter PS3. Varför PS vita gick dåligt var pga Nintendo är större på bärbart och att Sony inte släppte sina egna spel på den.

Wii sålde bra, Wii U gick inte så bra och Switch säljs mycket bättre.

Jag förstår inte logiken i att blanda in Sony här då de inte håller på med hybridkonsoler.
Om Sony skulle av någon anledning sälja ytterligare en bärbar konsol, inte streamningskonsol så skulle de behövt göra en hybrid för att hålla jämna steg med Nintendo, men den leken vill de nog inte ge sig in en gång till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Fast varför är det så självklart att det är en bärbar enhet med video ut när man lika gärna kan påstå att det är en stationär enhet som går att använda portabelt? Jag tror inte det är helt självklart att den säljer bättre för att de slutade göra både en bärbar och en stationär, utan jag tror att den helt enkelt tilltalar en rejäl massa just för funktionen att den är både stationär och bärbar (oavsett om de samtidigt hade släppt en 3ds 2 eller en wiiu 2 så att säga)
Men det är bara vad jag tror! Spännande diskussion 👍😊

Jo, det är väl subjektiv bedömning. Men jag tycker inte att dockan gör den till en stationär konsol utan mest tillåter video ut.

Skrivet av lonian:

PS4 släpptes för att det var nästa konsol efter PS3. Varför PS vita gick dåligt var pga Nintendo är större på bärbart och att Sony inte släppte sina egna spel på den.

Wii sålde bra, Wii U gick inte så bra och Switch säljs mycket bättre.

Jag förstår inte logiken i att blanda in Sony här då de inte håller på med hybridkonsoler.
Om Sony skulle av någon anledning sälja ytterligare en bärbar konsol, inte streamningskonsol så skulle de behövt göra en hybrid för att hålla jämna steg med Nintendo, men den leken vill de nog inte ge sig in en gång till.

Switch är Nintendos nästa bärbara efter 3DS.
Att jämföra den med Wii U tycker jag är långsökt, i alla fall om man ser det mer som video ut med hjälp av dockan. Sony erbjuder som sagt bärbart via streaming i alla fall om man vill dra in det, men det är ju också ganska långsökt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo, det är väl subjektiv bedömning. Men jag tycker inte att dockan gör den till en stationär konsol utan mest tillåter video ut.

Switch är Nintendos nästa bärbara efter 3DS.
Att jämföra den med Wii U tycker jag är långsökt, i alla fall om man ser det mer som video ut med hjälp av dockan. Sony erbjuder som sagt bärbart via streaming i alla fall om man vill dra in det, men det är ju också ganska långsökt.

Tycker den känns mer som en hemkonsol än en renodlad bärbar likt 3DS. Switch Lite kan väl ses som något av en uppföljare till 3DS, men vanliga Switchen tycker jag mer är Nintendos huvudkonsol/hemkonsol som dessutom är bärbar. Streaming skulle jag nog inte räkna som "bärbar konsol", jämför man med Wii U som också streamade till en bärbar kontroll, så skulle jag nog inte definiera Wii U som en stationär hemkonsol där en bärbar konsol ingick i paketet.

12
Skriv svar