Larian antyder: Xbox får inte Baldur's Gate III i år

Robot
Larian antyder: Xbox får inte Baldur's Gate III i år
Ambassadör
Xbox

Låter bra det. Hösten är fullsmockad med spel som det är haha.


signatur

Jump in.

Medlem

Hoppas Series S dumpas lagom tills generationen får sin Pro-facelift. Makalöst dum stoppkloss.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hoppas Series S dumpas lagom tills generationen får sin Pro-facelift. Makalöst dum stoppkloss.

Galet att MS kräver att alla spel måste släppas till den. Som om inte det räckte så måste dem vara likvärdiga. Handikappande som tusan och säkerligen ett argument för x antal utvecklare att helt skippa Xbox alternativt skippa features helt.

För alla oss andra kommer det att bli njutningsfullt att få ta del av BG3 i höst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

Om jag får uttrycka vad jag tycker om Series S så tycker jag att det är en skitkonsol som endast bromsar människans teknologiska utveckling. Ett brott mot vår evolution.

Medlem

Måste vara fake news.
Series S är en utmärkt konsol som inte håller tillbaka något 🤪


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det någon speciell teknisk skillnad som gör split-screen co-op svårt att genomföra på S?

Kan det ha varit samma sak som fick 343 att överge det utlovade split-screen-läget i Halo Infinite?

Medlem

Det är just av en sånhär anledning jag inte vill att det kommer fler versioner varken vid releasen eller halvvägs in i generationen. Med skivläsare eller utan och/eller olika design sure, sålänge det är likadana komponenter på insidan.

Skribent
Skrivet av Margy:

Är det någon speciell teknisk skillnad som gör split-screen co-op svårt att genomföra på S?

Kan det ha varit samma sak som fick 343 att överge det utlovade split-screen-läget i Halo Infinite?

Det kan det mycket väl vara? Men Halo släpptes ju även på Xbox One, så redan där blir det nog knepigt att införa delad skärm.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bara sänka upplösningen lite, vilka noobs


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Microsoft gjorde allt rätt denna generationen, förutom Series S…..

Sämsta möget i mannaminne.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det kan det mycket väl vara? Men Halo släpptes ju även på Xbox One, så redan där blir det nog knepigt att införa delad skärm.

Jag menar mer att det kanske är något med S som är "obalanserat" så att spelen går normalt att genomföra på en viss nivå men vill man ha split-screen så ställs det plötsligt krav som gör det svårt att genomföra utan att dra ner väldigt mycket (mer än man vill) på det övriga?

Skillnaden i minne?

Medlem

Verkar som om vi alla är eniga i att Series S måste gå. Håller tillbaka en hel generation.

Skribent
Skrivet av Margy:

Jag menar mer att det kanske är något med S som är "obalanserat" så att spelen går normalt att genomföra på en viss nivå men vill man ha split-screen så ställs det plötsligt krav som gör det svårt att genomföra utan att dra ner väldigt mycket (mer än man vill) på det övriga?

Skillnaden i minne?

Ja jag tänkte att Halo var kanske ett dåligt exempel då det släpptes även på Xbox One och att det kanske var den konsolen som blev flaskhalsen där för co-op och inte S.

Men något är et ju med S som ställer till det...uppenbarligen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hoppas Series S dumpas lagom tills generationen får sin Pro-facelift. Makalöst dum stoppkloss.

Har för mig MS lovade att S skulle klara alla spel osv hela generationen. Dvs om det blir ett "pro-face lift" kommer det inte hjälpa då spelen ändå behöver fungera på S som inte kan dumpas. Isf tror jag det är troligare att de släpper en ny generation tidigare (branda pro-versionen som en ny gen, klart) om de vill droppa S, men där spel släpps till båda (lite som det varit hittills i den här generationen alltså, men för series och nästa gen).

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Ett brott mot vår evolution.

Alltså, jag tycker mest den är lite jobbig. Tycker inte så illa om att Microsoft försökte ge möjligheter för konsumenterna men verkligen tråkigt när det har så mycket större påverkan än de själva lovade.

Med det sagt. Din kommentar:


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

I.om. att Serien S är bara ungefär lika stark som en dockad Switch, så kan man ju hoppas på en Switch port också då, nästa år

Skrivet av Divion:

Microsoft gjorde allt rätt denna generationen, förutom Series S…..

Sämsta möget i mannaminne.

Dom glömde spelen också,

Avstängd
Skrivet av Proximately:

Alltså, jag tycker mest den är lite jobbig. Tycker inte så illa om att Microsoft försökte ge möjligheter för konsumenterna men verkligen tråkigt när det har så mycket större påverkan än de själva lovade.

Med det sagt. Din kommentar:

https://media1.giphy.com/media/4iKeimY0sahiQReGRh/giphy.gif?c...

Bra att du håller med mig.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har för mig MS lovade att S skulle klara alla spel osv hela generationen. Dvs om det blir ett "pro-face lift" kommer det inte hjälpa då spelen ändå behöver fungera på S som inte kan dumpas. Isf tror jag det är troligare att de släpper en ny generation tidigare (branda pro-versionen som en ny gen, klart) om de vill droppa S, men där spel släpps till båda (lite som det varit hittills i den här generationen alltså, men för series och nästa gen).

Förhoppningen är väl någonstans att de bara sopar den under mattan som de gjorde med Kinect och erbjuder Series S-kunder något år Gamepass som kompensation men absolut, väldigt låg chans att någonting sådant skulle hända.

Medlem

Något de skulle kunna göra men blir nog inte denna generation dock. Gör om series S till en xcloud maskin sen kan MS själv bestämma hur kraftfulla spelen ska vara.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är just av en sånhär anledning jag inte vill att det kommer fler versioner varken vid releasen eller halvvägs in i generationen. Med skivläsare eller utan och/eller olika design sure, sålänge det är likadana komponenter på insidan.

Varför? Pallar inte att jag inte får köpa en fet ny konsol bara för att du köpte en för 4 år sen.

Skrivet av Majoren:

I.om. att Serien S är bara ungefär lika stark som en dockad Switch, så kan man ju hoppas på en Switch port också då, nästa år

Dom glömde spelen också,

Nja, minst 4x högre tflops och flera ggr st-cpu prestanda. Så lite fetare prestanda minst sagt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag menar mer att det kanske är något med S som är "obalanserat" så att spelen går normalt att genomföra på en viss nivå men vill man ha split-screen så ställs det plötsligt krav som gör det svårt att genomföra utan att dra ner väldigt mycket (mer än man vill) på det övriga?

Skillnaden i minne?

Har för mig att det har och göra med ram-minnet.

Jag uppgraderade mig nyligen till X, och vilken skillnad jämfört med S-version, speciellt i ett spel som t.ex. Flight Simulator. Jag fann inget nöje av att spela det på S och avinstallerade det snabbt pga alla tekniska/grafiska nedgraderingar (suddigt upplösning, detaljer som ej laddades in, byggnader längre bort som poppade in etc) . Men X-version är riktigt vacker i jämförelse, där allt är klart och tydligt, även från långt avstånd.

Så glad att jag uppgraderade mig, och nu behöver jag inte längre tänka på om prestanden kommer vara tillräcklig, speciellt tredjepartspel.

Medlem
Skrivet av Majoren:

I.om. att Serien S är bara ungefär lika stark som en dockad Switch, så kan man ju hoppas på en Switch port också då, nästa år

Dom glömde spelen också,

Den är mycket starkare än så. Rätt ska vara rätt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Förhoppningen är väl någonstans att de bara sopar den under mattan som de gjorde med Kinect och erbjuder Series S-kunder något år Gamepass som kompensation men absolut, väldigt låg chans att någonting sådant skulle hända.

Det räcker med att dem slopar kravet på att spel ska vara likvärdiga på både S och X. I detta fallet så hade spelet kunnas släppas på S utan splitscreen. Inget konstigt att man får sämre versioner av spel när man köper en sämre hårdvara förutsatt att det inte blir likt Cyberpunk till Ps4/One.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är det någon speciell teknisk skillnad som gör split-screen co-op svårt att genomföra på S?

Kan det ha varit samma sak som fick 343 att överge det utlovade split-screen-läget i Halo Infinite?

Eftersom du renderar två olika miljöer parallellt med split screen är det potentiellt mycket fler assets (så väl modeller som texturer, animationer, ljud, AI/NPCer etc. etc.) du behöver läsa in och hantera jämfört med om bara en scen renderas. (Där finns dessutom en rad tekniker för att effektivisera. Tekniker som antingen måste omarbetas rejält och/eller tas fram specifikt för en split screen-miljö. Och även där blir det en utmaning om resurserna är såpass begränsade som de, i perspektivet current-gen, är på en XSS.)

Det kan äta bra mycket mer resurser än att rendera en enda miljö även om den effektiva upplösningen i praktiken blir densamma.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det rimliga är väl att i så fall skippa splitscreen funktionen på Xbox och uppdatera spelet senare, alltså på båda konsolerna. Då släpper de ju ett likvärdigt spel.

Känns som ett non-issue.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det räcker med att dem slopar kravet på att spel ska vara likvärdiga på både S och X. I detta fallet så hade spelet kunnas släppas på S utan splitscreen. Inget konstigt att man får sämre versioner av spel när man köper en sämre hårdvara förutsatt att det inte blir likt Cyberpunk till Ps4/One.

Skrivet av Halvars90:

Det rimliga är väl att i så fall skippa splitscreen funktionen på Xbox och uppdatera spelet senare, alltså på båda konsolerna. Då släpper de ju ett likvärdigt spel.

Känns som ett non-issue.

Det kan vara så att "feature parity" inte bara gäller mellan de olika Xbox-versionerna, utan att spelet inte får släppas på Xbox (enligt avtal) om det har färre/sämre features än på PC/andra konsoler.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Varför? Pallar inte att jag inte får köpa en fet ny konsol bara för att du köpte en för 4 år sen.

Varför ska de släppa en uppdaterad konsol egentligen? Du har det ju svart på vitt i artikeln att det är en usel idé som får utvecklare att behöva lägga ner en massa mera tid på att få det att fungera till fler "format", vilket förmodligen i slutändan kommer drabba oss konsumenter i form av ännu dyrare priser.
Jag älskar när det släpps nya konsoler och köper alltid dag ett men Jag vill inte ha det som på PC i framtiden. Det har alltid varit en del av tjusningen med konsol just att du köper en låda och kan sen spela precis allt som släpps till den under hela generationen utan att behöva uppgradera den.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det kan vara så att "feature parity" inte bara gäller mellan de olika Xbox-versionerna, utan att spelet inte får släppas på Xbox (enligt avtal) om det har färre/sämre features än på PC/andra konsoler.

Ännu sämre tänk från MS om så är fallet.

Vi alla vet att MS inte är ett bolag som fokuserar på spel utan snarare tekniken kring spel, men en sådan låsning vore korkat även ur det perspektivet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Nimin:

<Uppladdad bildlänk>

Den är mycket starkare än så. Rätt ska vara rätt.

Inget som visar sig på den tekniska ambitionen på spelen i alla fall. Känns som att Microsoft strypt den på nått sätt, kanske underdimensionerad kylning?

12
Skriv svar