Uppgraderingstajm med krav på mini-ITX

Medlem
Uppgraderingstajm med krav på mini-ITX

Hejsan!

Jag har funderat på att uppgradera min stationära dator med ett nytt moderkort, ny processor samt 32GB DDR5 minne. Under de senaste åren så har jag främst köpt nya grafikkort, men nuvarande moderkort och processor (I7-8700) har halkat på efterkälken.

Följande är några komponenter jag har idag som jag planerar att återanvända som kan vara viktigt att veta.

  • Chassi: Fractal Design Define Nano S (mini-ITX moderkort krävs)

  • GPU: Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge 8GB OC

  • Nätagg: Corsair 750W

  • CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 33

Planerar även att återanvända de tre chassifläktar som jag har i chassit eftersom dessa fungerar bra.

Har ingen speciell åsikt om Intel eller AMD processor.
Försöker dock hitta något prisvärt som också är framtidsäkert.
Har kikat runt lite, men mini-ITX moderkort verkar inte finnas i överflöd. Här är två förslag som jag lurar på:

Tänkte para nedan med minne:
Ram minne exempel

AMD 11.690SEK:
Asus Rog Strix x670e
AMD Ryzen 7 7700X

Intel 9.918SEK:
ASRock Z790M-ITX
Intel Core i7 13700

Dessa förslag innehåller ett moderkort, cpu samt kostnaden innehåller DDR5 minne exemplet.
OBS: Jag använde computersalg , men kan köpa från vilken av de stora kedjorna som har bäst pris (Tex Inet, Webhallen, Proshop, Dustin, Komplett etc). Vill dock köpa allt från ett och samma ställe samt en butik som går att lita på :).

Vad tycker ni om dessa förslag?
Har ni andra förslag?

Stort tack på förhand till mitt favorit community på hela interwebz!

Medlem

Kan ej öppna länkarna!

Medlem
Skrivet av stenman:

Kan ej öppna länkarna!

Sorry för det, märkte detta själv också (permalänkar nope). Uppdaterat post med direkt länkar till komponenter nu samt kostnad med RAM inräknat.

Medlem

Om du går på AMD så kolla moderkort med b650, tex. MSI MPG B650I EDGE WIFI.
Vet inte exakt vad du har för krav på moderkortet, men går att spara några tusenlappar eller lägga dem pengarna på en 7800X3D

Sen ett allmänt tips, kolla så att du har eller att det finns att köpa monteringsdetaljer till din kylare (AC Freezer 33) för AM5 eller LGA1700


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Om du går på AMD så kolla moderkort med b650, tex. MSI MPG B650I EDGE WIFI.
Vet inte exakt vad du har för krav på moderkortet, men går att spara några tusenlappar eller lägga dem pengarna på en 7800X3D

Sen ett allmänt tips, kolla så att du har eller att det finns att köpa monteringsdetaljer till din kylare (AC Freezer 33) för AM5 eller LGA1700

Tack för svar!

Mina krav på moderkort är väl ganska standard för nyare modeller, men tex:

  • M.2 SSD (gärna två platser men inget krav)

  • Thunderbolt eller snabb USB-C för dockningstation (använder även laptop med omkringutrustning)

  • WiFi 6 (jag har en sån wifi router, använder CAT6 LAN till dator, men bra som backup och för framtiden)

  • Mini-ITX format (som nämnt ovan)

Bra där med b650, tex hittade denna som uppfyller mina krav. 2000 billigare.

Angående 7800X3D, enligt Passmark så ligger denna i linje med 7700X, båda ser ut att landa på CPU-mark=36?

Bra tips där med kylaren! Eftersom dessa är hyfsat billiga så kan jag köpa en ny sådan som passar socketen som jag väljer.

Medlem

Om jag kör på AMD, samt Kvadruppelmus tips om b650 moderkort så skulle jag till och med kräma på med en starkare processor

https://www.computersalg.se/i/8688777/amd-ryzen-9-7900x-deskt...
Med b650 moderkortet samt ram minnet landar man då på 10720SEK (billigare än mitt första AMD alternativ).
Sedan lite extra för fläkt samt kylpasta.

Medlem
Skrivet av Aoana:

Om jag kör på AMD, samt Kvadruppelmus tips om b650 moderkort så skulle jag till och med kräma på med en starkare processor

https://www.computersalg.se/i/8688777/amd-ryzen-9-7900x-deskt...
Med b650 moderkortet samt ram minnet landar man då på 10720SEK (billigare än mitt första AMD alternativ).
Sedan lite extra för fläkt samt kylpasta.

Går du upp till den prollen så krävs det en bra kylare. TDP ligger på 170 W ☺️

Jag har lite klåda för asus och amd men dem kanske har bättrat sig på sistone.

Lycka till med ditt bygge 👍

Medlem

Om du är ute efter spelprestanda är 7800X3D bättre än 7900X.
Insane Gaming Efficiency! AMD Ryzen 7 7800X3D Benchmark & Review
Test: AMD Ryzen 7 7800X3D – spelprocessorn du väntat på

Uppdatera dock bios så snabbt som möjligt, då det kunde uppstå strul med spänningsnivåerna tidigare, ska vara fixat.

1
Skriv svar