Höja panten?

Medlem

Höjer man pantpriset så höjer säkert butikerna priset på drickat..
Så nej till någon större höjjning.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast i Sverige blir det ju ingen större skillnad mot innan, skillnaden är att kommunerna blir huvudman för förpackningsåtervinning i stället för branschorganisationen FTI (som ägdes och drevs av näringslivet - du betalade alltså redan lite extra på förpackningarna för kostnaderna för att driva FTI och deras verksamhet) samt att kraven blir lite hårdare och mer specificerade. Övergången sker dessutom någorlunda sömlöst då FTI blir NPA och NPA med största sannolikhet kommer agera konsulter/entreprenörer/förmedlare/rådgivare åt kommuner och även större företag och organisationer som hanterar större mängder förpackningar.

I praktiken blir det för en del vissa mindre förändringar (som extra kärl för villaägare), men återvinningsstationer är inget som kommer försvinna i alla fall så länge det finns flerbostadshus i området - då dessa i många fall inte i nuläget kommer få möjlighet att på individuell hushållsnivå återvinna förpackningar i alla fall. Försökt ta fram vad "fastighetsnära insamling" (som ska vara infört senast 2027) faktiskt innebär för flerbostadshus i praktiken men inte riktigt lyckats få något tydligt svar. Är det insamling av förpackningar i varje trappuppgång som gäller? Varje byggnad? X antal meter från ytterdörren?

Sen kommer det även efter 2027 finnas insamlingsplatser, då "Kommuner ska också ordna insamling av förpackningar vid lättillgängliga insamlingsplatser för skrymmande förpackningar.".

Fast priset kommer gå upp för denna typ av insamling räknar jag med. En enorm investering men sen om vinsten miljö mässigt är värt det är något som kommer visa sig på sikt.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast priset kommer gå upp för denna typ av insamling räknar jag med. En enorm investering men sen om vinsten miljö mässigt är värt det är något som kommer visa sig på sikt.

Ja, det är inte omöjligt att priset påverkas, och det är en omställning, men inte så extrem som det kan låta - infrastrukturen för återvinningen har i förhållandevis stor utsträckning funnits på plats sedan innan (och givetvis då också bekostats, det är inte som att återvinning hittills varit gratis), sen blir det lite arbete i och med att ansvaret flyttas och vissa krav och specifikationer förändras (främst för villaägare, men många i Sverige bor i flerbostadshus).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ja valde nej men skulle kunna tänka mig ja om vi inte behöver betala mer än i nuläget 😉

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vore kanske bättre att sälja all dryck på tapp.

Det finns/fanns mjölk på tapp hos Coop i Skövde. Man tog en tomflaska och stoppa in den i en maskin som fyllde på med mjölk.

Jag testade ett par gånger.
Tyckte mest den var omständig.

Film på maskinen här:
https://m.facebook.com/StoraCoopSkovde/videos/-äntligen-vi-på...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns/fanns mjölk på tapp hos Coop i Skövde. Man tog en tomflaska och stoppa in den i en maskin som rengjorde den och fyllde på med mjölk.

Jag testade ett par gånger. Tyckte mest den var omständig.

Fantastiskt. Fast varför stoppa där. Vad sägs om soppor och såser på tapp. En beatapp vore fint. Eller flytande alvedon? Ärtsoppa?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fantastiskt. Fast varför stoppa där. Vad sägs om soppor och såser på tapp. En beatapp vore fint. Eller flytande alvedon? Ärtsoppa?

Jag vet inte om det blir så effektivt i längden? Maskinerna tar dessutom en hel del plats.

Jag tror det är ungefär lika effektivt att köra ut 2000 liter mjölk i tetrapack som det är att köra ut en 2000 liter stor mjölktank (och sedan ett 200-tal tomma glasflaskor etc).

Likadant tror jag det är mer miljövänligt ifall bonden kör in sin mjölk till stan än att alla ska ta sin bil ut ur stan 5 km för att köpa mjölk hos bonden.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag vet inte om det blir så effektivt i längden? Maskinerna tar dessutom en hel del plats.

https://youtube.com/watch?time_continue=0&v=1eLFVt8igck&embed...

Jag tror det är ungefär lika effektivt att köra ut 2000 liter mjölk i tetrapack som det är att köra ut en 2000 liter stor mjölktank (och sedan ett 200-tal tomma glasflaskor etc).

Likadant tror jag det är mer miljövänligt ifall bonden kör in sin mjölk till stan än att alla ska ta sin bil ut ur stan 5 km för att köpa mjölk hos bonden.

Jo jag skojade lite bara. Men vad gäller mjölken så missade du tillverkning och transport av förpackningen. Den tillverkas inte på mejeriet.
Nu tycker jag att det alltid blir lite "sila mygg och svälja elefanter" när man diskuterar sånt här. Det viktigaste för miljön är att få ner konsumtionen till det mest nödvändiga och sedan därifrån se vad man kan göra för att få ett mer hållbart samhälle. Jag menar absolut inte att vi ska leva som Kristina och Karl-Oskar men lite återhållsamhet är nog nödvändigt. Personligen skulle jag säkert ha ett lika bra liv om inte bättre av att dra ner på konsumtionen med en 70-80%.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jo jag skojade lite bara. Men vad gäller mjölken så missade du tillverkning och transport av förpackningen. Den tillverkas inte på mejeriet.
Nu tycker jag att det alltid blir lite "sila mygg och svälja elefanter" när man diskuterar sånt här. Det viktigaste för miljön är att få ner konsumtionen till det mest nödvändiga och sedan därifrån se vad man kan göra för att få ett mer hållbart samhälle. Jag menar absolut inte att vi ska leva som Kristina och Karl-Oskar men lite återhållsamhet är nog nödvändigt. Personligen skulle jag säkert ha ett lika bra liv om inte bättre av att dra ner på konsumtionen med en 70-80%.

En sak som borde ta stopp är allt billigt skräp ifrån Kina. Det är sanlöst vad mycket billiga skitgrejer vi köper och fraktar över halva jordklotet. Typ tandborstar och annat billigt slit och släng. Tror 90% av alla leksaker till barnen såsom vattenpistoler, nallar och allt möjligt är Made in China. Fasn mobilen jag håller i nu är lika så.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, det är inte omöjligt att priset påverkas, och det är en omställning, men inte så extrem som det kan låta - infrastrukturen för återvinningen har i förhållandevis stor utsträckning funnits på plats sedan innan (och givetvis då också bekostats, det är inte som att återvinning hittills varit gratis), sen blir det lite arbete i och med att ansvaret flyttas och vissa krav och specifikationer förändras (främst för villaägare, men många i Sverige bor i flerbostadshus).

Precis, detta gäller främst villaägare som får fler kärl medan de i flerbostadshus redan har sortering.

Sen kan varje kommun bestämma själv hur det ska utföras och det finns några sätt men det visas också sen vad som är bäst.

123
Skriv svar