Sony har skeppat 38,4 miljoner Playstation 5

Medlem
Skrivet av Popski:

Nej, Nintendofansen verkar vara betydligt mindre gapiga än de som går all in på Playstation/Xbox.

Det är föe att Nintendo oftast är ett sidospår.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av blackidus:

Förstår inte varför du ser att man blir "lurad" om man blir rekommenderad att köpa en Xbox?

En vanlig "Svensson" som inte är tekniskt insatt och som måste fråga om råd kommer ju inte direkt märka någon skillnad mellan konsolerna på multiplattformsspel. Det som skiljer konsolerna åt för en "Svensson" är ju bara dem exklusiva titlarna och ergonomin på handkontrollerna och där är det ju smaken som får avgöra anser jag.

Det är åtminstone vad jag hade sagt. Hade någon frågat mig så hade jag bett dem kolla listan på exklusiva titlar och se vad som tilltalar dem. Är dem bara ute efter att spela multiplattformsspel, gå in på någon affär och känn efter vilken handkontroll du gillar mest.

Därför att om man köper en PS5 så får man tillgång till nästan alla spel med några få undantag av det som finns på Xboxen, medans när man köper en PS5a så får man tillgång till alla riktigt bra exklusiva titlar och dessutom en massa bra titlar från förra generationen som fått 60fps uppgradering tex.

Sedan så kommer det nya exklusiva spel med jämna mellanrum och dessa brukar hålla riktigt bra kvalitet och har inte sett något som håller samma klass som Forbidden West, returnal och tex Ratchet o Clank.

Vart är Xbox next gen spelen?

Även imponerad av förra gen spel som The last of us 2 och Digital Foundry var ju nästan tårögda när dom gjorde sin tekniska recension på det spelet.

Många riktigt bra spel som Days Gone, Spider-Man, Detroit, Ghost of Tsusima, GT7, Ratchet & Clank, The last of us 1&2, Death Stranding, sackboy, Horizon Zero dawn& forbidden west, The last of Us 1&2, Uncharted serien, Deamons souls, Returnal. Dom flesta av desss spel går att fiska upp till riktigt bra rea priset med jämna mellanrum och då slipper man massa abonnemang med fasta avgifter för Gamepass eller PS+.

Och Jovisst Gamepass säljer bättre men då ska man även räkna med alla PC abonnemang också samt att Microsoft tillåtit i flera år att man kan konvertera Xbox Gold till Gamepass och då till ett månadspris på en bråkdel av vad det normalt kostar, har för mig att jag betalade ca 50kr/mån dom första 2 åren och sedan gjorde jag samma trick igen. Men även för m jag fått det billigt så hade det vart billigare i längden att bara köpa Forza, flightsim och minecraft för resten är skräp man tankar hem testar en stund och avinstallerar, precis som det mesta på PS+. Ännu mer störigt att spel på Gamepass kan försvinna också, grabben var mitt i ett spel när det togs bort, då måste man köpa det.

Utöver det får man tillgång till PSVR2 och en betydligt bättre handkontroll med överlägset bättre vibrationer, Touch Pad och adaptiva triggers samt inbyggt högtalare som används i vissa spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Därför att om man köper en PS5 så får man tillgång till nästan alla spel med några få undantag av det som finns på Xboxen, medans när man köper en PS5a så får man tillgång till alla riktigt bra exklusiva titlar och dessutom en massa bra titlar från förra generationen som fått 60fps uppgradering tex.

Sedan så kommer det nya exklusiva spel med jämna mellanrum och dessa brukar hålla riktigt bra kvalitet och har inte sett något som håller samma klass som Forbidden West, returnal och tex Ratchet o Clank.

Vart är Xbox next gen spelen?

Även imponerad av förra gen spel som The last of us 2 och Digital Foundry var ju nästan tårögda när dom gjorde sin tekniska recension på det spelet.

Många riktigt bra spel som Days Gone, Spider-Man, Detroit, Ghost of Tsusima, GT7, Ratchet & Clank, The last of us 1&2, Death Stranding, sackboy, Horizon Zero dawn& forbidden west, The last of Us 1&2, Uncharted serien, Deamons souls, Returnal. Dom flesta av desss spel går att fiska upp till riktigt bra rea priset med jämna mellanrum och då slipper man massa abonnemang med fasta avgifter för Gamepass eller PS+.

Och Jovisst Gamepass säljer bättre men då ska man även räkna med alla PC abonnemang också samt att Microsoft tillåtit i flera år att man kan konvertera Xbox Gold till Gamepass och då till ett månadspris på en bråkdel av vad det normalt kostar, har för mig att jag betalade ca 50kr/mån dom första 2 åren och sedan gjorde jag samma trick igen. Men även för m jag fått det billigt så hade det vart billigare i längden att bara köpa Forza, flightsim och minecraft för resten är skräp man tankar hem testar en stund och avinstallerar, precis som det mesta på PS+. Ännu mer störigt att spel på Gamepass kan försvinna också, grabben var mitt i ett spel när det togs bort, då måste man köpa det.

Utöver det får man tillgång till PSVR2 och en betydligt bättre handkontroll med överlägset bättre vibrationer, Touch Pad och adaptiva triggers samt inbyggt högtalare som används i vissa spel.

Tror inte det besvara min fråga. Dem exklusiva spelen är som jag sade en smak fråga.
Är personen som rådfrågar intresserad av singeplayer spel så skulle jag rekommendera PS5 då deras exklusiva spel till 90% består av story drivna tredjepersons äventyr.

Är dem ute efter mer variation eller kanske är ute efter mer multiplayer spel skulle jag rekommendera Xbox så dem kan köra Sea of Thieves, Grounded osv.

Skulle personen däremot vara ute efter en konsol för att spela tex sport spel eller kanske FPS spel så kan man inte välja fel med någon av konsolerna anser jag. Ska man spela FPS spel så skulle jag nog rekommendera att dem först kollar om dem adaptiva triggersena är något man är intresserade av på PS5, många verkar stänga av denna funktion så jag vet inte om det är en sån viktig funktion ändå. Samma med övriga funktioner på den, har själv alla tidigare Playstation konsoler och jag kan inte komma ihåg en enda gång jag använt högtalaren, gyron eller touch paden. Känner man att man inte behöver detta extra krims krams på handkontrollen så kan man lika gärna spara några kronor och välja Xboxen.

Ska man som du säger även spela förra generationens spel så skulle jag nog rekommendera Xbox då dem har FPS boost på en stor hög med spel, många av dem icke exklusiva spel dessutom.

Har man även barn som kommer använda konsolen kanske man också bör kika mer på Xbox då dem där kan köra Roblox och handkontrollen är lite mindre och kanske lättare för barn att använda.

Så om man rakt av rekommenderar PS5 till alla borde ju då också vara att lura folk lika mycket som att rekommendera Xbox. Vad man ska rekommendera beror ju helt och hållet på vad personen i fråga är ute efter att spela.

12
Skriv svar