Storbritannien säger nej till Activision Blizzard-affären

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nja, vet inte om jag köper det där. Geforce Now är ingenstans i närheten av att ha lika många spelare som på Playstation, majoriteten vet inte ens vad det är. Och Nintendo... det vore intressant att se ett nytt CoD på den hårdvaran, men annars så släpper dom väl spel där redan?

De släpper inte Cod där nej. Vilka spel tänker du på? Diablo 4 kanske kommer till Switch?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

De släpper inte Cod där nej. Vilka spel tänker du på? Diablo 4 kanske kommer till Switch?

Nope.
Möjligtvis om det kommer en Switch 2, men det är ingenting som Blizzard har kommenterat på.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Ribcage:

De släpper inte Cod där nej. Vilka spel tänker du på? Diablo 4 kanske kommer till Switch?

Jag menar att dom har släppt spel på Switch tidigare. Spyro, Crash, Tony Hawk, Diablo 3, så vad skulle ha hindrat dom från att fortsätta med det? Diablo 4 hade säkert nått en Nintendo konsoll så småningom även utan Microsoft.

Medlem

Jag förstår inte riktigt hur det funkar med att Microsoft ska försvara denna deal i varje land. Vad händer nu om det går igenom överallt men ej UK? Kan de då fortfarande köpa activision blizzard? Och i så fall vad händer då i UK? Blir det förbjudet för dom att sälja activision blizzard spel där?

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu kan jag givetvis bara prata för mig själv:
*Det hade rört om i en bransch som jag anser stagnerat lite på senare tid.
*Flera av Microsofts uppköpta studios berömmer deras ledarskap och företagskultur och är det något företag som behöver detta är det nog stackarna på ABK vars ledarskap nästintill är ökänt dåligt och skadligt.
*Jag tillhör den minoritet som gillar exklusiva spel då jag tycker att de ofta får lite extra kärlek och polerande och tenderar att fungera bättre. Dessutom kan jag fortsätta att motivera att äga båda konsoler
*PlayStation har väl "vunnit" varje generation mot X-box hittills, sett till sålda konsoler, spel och intäkter, så det här hade kanske jämnat ut resultatet. Och som ett sidospår till detta tycker jag att:
*Sony har fattat fler och fler konsumentfientliga beslut sedan de började dra ifrån ordentligt i och med PS4-eran.

Det är möjligt att mycket blir radikalt sämre om köpet går igenom, precis som det är möjligt att mycket blir bättre. Det jag vet är att riktningen spelbranschen har för tillfället inte är vad jag önskat och jag hoppas att stora förändringar likt den här (eller som t.ex. Stadia om inte Google misskött den å det grövsta) kan ändra kursen lite. Givetvis har ingen facit och endast rabiata fans av den ena eller andra konsolen, vilka aldrig skulle kunna tänka sig att byta sida, kan med säkerhet säga att deras framtid skulle påverkas åt det ena eller andra hållet.

Nu mäter ju inte Microsoft längre antal sålda spel eller konsoler utan användare.
Dom har över 100 miljoner användare varje månad enligt dom själva.
Det är mer än vad Sony har så alltså enligt deras egna sätt att mäta så är dom större än Sony.

Vad för konsumentfientliga beslut har Sony tagit?

Medlem
Skrivet av BMarkusK:

Jag förstår inte riktigt hur det funkar med att Microsoft ska försvara denna deal i varje land. Vad händer nu om det går igenom överallt men ej UK? Kan de då fortfarande köpa activision blizzard? Och i så fall vad händer då i UK? Blir det förbjudet för dom att sälja activision blizzard spel där?

Har läst lite att de rent tekniskt kan göra det och skita i UK, men då blir priset jävligt dyrt för Microsoft. Inget relaterat till Microsoft får lov att säljas där längre, alltså en bojkott, och de skulle förlora en hel del intäkter. UK är ju dessutom Xboxs andra "fäste" efter USA.

Sedan har vissa varit inne på att MS ska överklaga beslutet och "vinna", men vad jag har läst så har aldrig några beslut förändras när CMA har sagt sitt, alltså har ingen lyckats vinna mot dem tidigare.

Jag tror att denna affär är helt död efter idag, ja, om inte MS droppar själva cloudstreamingen. De kanske ska börja rikta fokus på det dem har just nu, istället för att köpa upp utgivare. Tror inte heller att dessa 68 miljarder $ kommer hamna hos Xbox som vissa påstår, utan kommer användas till något annat inom MS.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Tydligen kan du inte läsa utan skyller på Sony som vanligt.
Är inte Sonys medverkan i detta beslut utan spel över molnet som dom anser Microsoft blir för stora inom.

Samt så skyddar dom inte företag utan personer.

Mmmmh "The Cloud" = Sony PlayStation. Det här har med Sony och PlayStation att göra. Det är det CMA menar. Någon månad sedan sa CMA i stil med "Sälj CoD till Sony så godkänner vi". Nu är det "The Cloud". Precis alla ser igenom detta. De skyddar Sony och PlayStation på grund av att Sony inte har en moln tjänst i närheten av Cloud Gaming från Microsoft.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Mmmmh "The Cloud" = Sony PlayStation. Det här har med Sony och PlayStation att göra. Det är det CMA menar. Någon månad sedan sa CMA i stil med "Sälj CoD till Sony så godkänner vi". Nu är det "The Cloud". Precis alla ser igenom detta. De skyddar Sony och PlayStation på grund av att Sony inte har en moln tjänst i närheten av Cloud Gaming från Microsoft.

Med andra ord håller du med om att Microsoft dominerar marknaden med molnspelande och att affären bara gör Microsoft ännu mer dominant på marknaden?

Medlem

Tror inte att Activision Blizzard är sugen på att skapa en Switch only moln tjänst för.... Ja Switch och CoD. Så Nää. Nintendo kommer inte få tillgång till CoD utan den här affären.

Medlem

Ett steg i rätt riktning, hoppas det fortsätter så här.

Sonys exklusiva IPn är varumärken som byggts upp över många år och konsolgenerationer.

MS har ju bl.a Halo och Gears of war men tar ju inte direkt hand om dom.
MS är ju dom enda som köpt upp stora studios som Bethesda, för att sedan stänga ute miljontals spelare på kommande storspel.
Och att MS skulle vara Blizzards räddning känns ganska naivt.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Kanske är dags för Microsoft att kasta in handduken? 😅


signatur

Specs: PS5

Medlem

Tycker det här känns ganska sunt ändå. MS är ett MEGAföretag med oändliga resurser som behöver regleras för att inte roffa åt sig allt de bara kan.

När MS erbjöd Sony CoD i 10 år så påpekade de att det räckte gott och väl för då hade Sony mer än nog med tid på sig att utveckla ett alternativ till CoD. Ganska unket tänk när de håvar fram pengar och inte ens försöker utveckla ett alternativ själva.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu mäter ju inte Microsoft längre antal sålda spel eller konsoler utan användare.
Dom har över 100 miljoner användare varje månad enligt dom själva.
Det är mer än vad Sony har så alltså enligt deras egna sätt att mäta så är dom större än Sony.

Vad för konsumentfientliga beslut har Sony tagit?

Nu vill jag minnas att du och jag båda deltagit i en annan tråd gällande ungefär samma ämne och därför drar jag slutsatsen att vi inte kommer att enas här heller då du verkar väldigt vriden åt det Sony-positiva hållet. Om jag har fel och blandar ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt.

Men för att komma med lite siffror:

Enligt Wikipedia har Sony följande försäljningssiffror:
PS - 102,5 miljoner
PS2 - 155+ miljoner
PS3 - 87,3 miljoner
PS4 - 117,2 miljoner
PS5 - ~30 miljoner
Det ger ca 492 miljoner sålda stationära konsoler, samt 90-95 miljoner portabla.

Xbox har enligt samma sida:
Xbox 360 - 84 miljoner
Xbox One - 58 miljoner
Xbox - 24 miljoner
Xbox series - ~18,5 miljoner
Detta ger ca 185 miljoner sålda konsoler.

Resultaträkningar jag kan hitta online gör även gällande att PlayStation genererade $24,4 miljarder i intäkter 2022, att jämföra med $15,5 miljarder för Xbox (https://www.tweaktown.com/news/90252/playstation-made-8-billi...). Därmed har de slagit Xbox med över åtta miljarder dollar två år i rad enligt samma källa. På samma sida kan man även läsa att Sony rapporterar in drygt 112 miljoner aktiva användare på sina plattformar varje månad.

Jag älskar min PlayStation men jag har väldigt svårt att köpa det här om att Sony skulle vara en underdog eller en minimal spelare på marknaden som behöver alla former av beskydd de kan få för att inte tillintetgöras av stora mäktiga Xbox. För fan Sony, räta upp ryggen, dra in magen, fläk ut bröstet, vinkla upp hakan och visa att du är kung på spelmarknaden istället för att dra på offerkoftan.

EDIT: Det är möjligt att denna inställning härstammar från att jag är intresserad av, och aktiv inom, sportvärlden där det är kutym att bröstet ska ut och självförtroendet osa från varje por i kroppen. Det här självömkandet och förminskandet hos branschledare hade aldrig tolererats där.

Avstängd
Skrivet av Thane:

Vad kommentarer har visat på FZ tidigare så var ALLA analytiker överens om att CMA skulle godkänna detta också. Gick inte så bra…

Dom sa att om Microsoft förmodligen skulle behöva ta till federal domstol så det är redan planerat för det. Där tror han att det godkänns till 98%

Då får vi hoppas att han uttalar sig igen på Dustin Youtube kanalen och höra om han har nya siffror eller om det är samma.

Medlem

Är det här äntligen över nu alltså?

Kan de nu kanske börja jobba med alla de studios de har?
Och hoppas innerligen att detta skickar en signal nu till både MS och Sony med att ge f-n i multiplatforms publishers.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Vad tråkigt, tyckte mig precis läsa att de verkade luta åt ett godkännande? Men detta betyder alltså inte slutet på historien utan det finns fortfarande en chans att köpet går igenom? Förstör inte riktigt hur det fungerar. Sen förstår jag inte hur de resonerar med molnspelande, de har redan Xbox Live Ultimate och dess streaming, denna affär kommer ju inte göra mycket till eller från gällande deras marknadsposition så tycker detta enbart är bs. Aldrig ska vi kunna ha någonting kul...

Dom ska nu ta det till federal domstol där den mest kända analytikern sagt att det godkänns med 98% då han räknat med att CMA kan blockera.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dom sa att om Microsoft förmodligen skulle behöva ta till federal domstol så det är redan planerat för det. Där tror han att det godkänns till 98%

Då får vi hoppas att han uttalar sig igen på Dustin Youtube kanalen och höra om han har nya siffror eller om det är samma.

Vem är ”han”? Det har gått från att ”ALLA analytiker är säkra att det godkänns” till 99% och nu att en analytiker är 98% säker att det går igenom.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dom ska nu ta det till federal domstol där den mest kända analytikern sagt att det godkänns med 98% då han räknat med att CMA kan blockera.

Vad har en federal domstol i USA med CMA att göra? Jag tror inte riktigt du förstår vad du skriver

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dom ska nu ta det till federal domstol där den mest kända analytikern sagt att det godkänns med 98% då han räknat med att CMA kan blockera.

Vad jag vet går det till en panel bestående av tre personer som bedömer om det begåtts något fel och om de bedömer i MS favör går det tillbaka till CMA?

Hur är det ens möjligt att göra en bedömning att det är 98 % chans att det går igenom? Det är bara rena gissningar.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Är det här äntligen över nu alltså?

Kan de nu kanske börja jobba med alla de studios de har?
Och hoppas innerligen att detta skickar en signal nu till både MS och Sony med att ge f-n i multiplatforms publishers.

Nej det är inte över. Kan inte se att MS bara ger upp utan lär ta det vidare till nästa instans. Man kommer säkert få det godkänt vartefter (kanske tvingas göra någon förändring kring upplägget).

Jag har ju varit kritisk till dessa agerande från Sony och MS som pågått, jag vill inte se två giganter som äger hela marknaden. Megacorp kommer förstöra för samtliga spelare, vi kommer får ramtillverkade mainstreamspel utan kreativ och unika inslag. (Min dystopi).

Avstängd
Skrivet av dahlbäckkrome:

Frågan är väl snarare varför du verkar vara så osugen på den?

Betalar ju massar eftersom jag måste ge 135kr/mån om jag vill spela Call Of Duty. Men tror dom flesta av pengarna kommer ifrån när andra tecknar avtal med Microsoft och då kommer Activision käna mer pengar mot idag eller +-0 vad jag hört räknar Activision med att tjäna mer pengar. Så Microsoft modell är bättre för Activision och Call Of Duty. Kan finnas fler spel att göra avtal med om dom skulle märka att dom tjänar mer på Call Of Duty hos Microsoft när den federala domstolen godkänt affären.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Men tror dom flesta av pengarna kommer ifrån när andra tecknar avtal med Microsoft och då kommer Activision käna mer pengar mot idag eller +-0 vad jag hört räknar Activision med att tjäna mer pengar. Så Microsoft modell är bättre för Activision och Call Of Duty. Kan finnas fler spel att göra avtal med om dom skulle märka att dom tjänar mer på Call Of Duty hos Microsoft när den federala domstolen godkänt affären.

Men Activision har ju specifikt uttalat sig och sagt att de inte ser någon som helst fördel med att lägga sina spel dag ett på abonnemangstjänster?

De kommer inte tjäna mer pengar på att göra det.

Medlem
Skrivet av Levi:

Haha, och du tror på allvar att det spelar någon roll vem som håller i aktierna?

Blizzard kommer aldrig mer se sina glansdagar igen men det är av andra skäl.

Ja med tanke på hur det har gått sedan Activision hållt i rodret kan det ju omöjligtvis gå sämre iallafall.
Kotick är hin håle själv, och han sitter ändå där som högsta hönset, även om det inte är en fullskalig diktatur.

Nej det inser jag nog innerst inne också, men man måste få drömma lite ibland. I Activisions regi kommer det aldrig ske iallafall, den saken är säker.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Avstängd

Dom har sagt att det ja men att dom vill göra det om Microsoft köper dom eftersom dom ser att dom skulle gynnas av det eller gå +-0

Activision bestämmer ju även om Microsoft köpet dom. Hade inte kommit till andra molntjänster om inte Activision blizzard godkänt att dom vill.

Ajdå, tydligen var det dock inga problem att utveckla en utmanare till COD enligt Microsoft så det är väl bara och sätta igång

Avstängd

https://youtu.be/CIAPN5FhS84

Tar 9mån om USA också blockerar annars går det nog igenom om alla andra godkänner och dom i efterhand försöker med Storbritannien igen.

Kolla hela videon för bra info. Dom kommer inte ge sig.

Slänge bara EU godkänner och dom kan slutföra köpet så tar dom det och försöker lösa dom som inte godkänt i efterhand.

Medlem

"Affären är bra för konkurrensen."
...är vad Bobbie säger.

"Affären är bra för oss i konkurrensen."
...är vad Bobbie menar.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Nej det är inte över. Kan inte se att MS bara ger upp utan lär ta det vidare till nästa instans. Man kommer säkert få det godkänt vartefter (kanske tvingas göra någon förändring kring upplägget).

Jag har ju varit kritisk till dessa agerande från Sony och MS som pågått, jag vill inte se två giganter som äger hela marknaden. Megacorp kommer förstöra för samtliga spelare, vi kommer får ramtillverkade mainstreamspel utan kreativ och unika inslag. (Min dystopi).

Ok denna blockering är inte slutet på historien utan mer en "bump in the road"?

Du glömmer Nintendo Så åtminstone tre aktörer som äger marknaden. Och så har det ju alltid varit? Innan MS var det ju Sega och även om det funnits andra har det alltid varit några få större aktörer som varit de stora beståndsdelarna av spelindustrin. Och i stora drag har vi ju redan ramtillverkade storspel som till stor del påminner mycket om varandra. Tycker det är ganska romantiserande att beskriva nuvarande spelindustrin på annat sätt. Och tror inte denna affären skulle ändra detta på något större sätt. Inte som det verkar vara fem nya större aktörer med 10-15 nya unika IPs med helt unika och nydanande speldesigner på gång men som nu hindras av detta uppköp. Tvärtom kommer det ju mycket sällan nya spelserier som gör speciellt väsen av sig, och är då inte jättespeciella utan oftast vidareutveckling / egen take av redan väletablerad spelserie. Som konstart har ju spel rört sig väldigt långsamt och utvecklats mest tekniskt (utseendemässigt, grafiskt) så tycker redan vi lever i din "dystopi". Och har i stort sett alltid gjort det. Denna affären skulle göra varken till eller från på den punkten. Tvärtom skulle A/B få bättre ledning och antagligen kunna göra bättre spel. Kanske inte unikare, men antagligen bättre. Och MS skulle få bättre position att konkurrera mot Sony som redan har flera väletablerade spelserier (Uncharted, Killzone, Horizon osv) som gett dem grymt övertag på marknaden. Så tror till skillnad från många andra att detta uppköp tvärtom skulle jämna ut konkurrensen dem emellan snarare än göra det orättvist till favör för MS. Dessutom vill de ju uppenbarligen jobba på relationen till såväl Sony som Nintendo så det är ju inte världsherravälde de är ute efter direkt. Folk är så dramatiska kring detta och verkar tro det skulle döda all annan spelindustri för höga nöjets skull.

Medlem

Tycker det är lite märkligt. Ett företag som vill bli uppköpt av ett annat företag och tillhöra detta företag får inte det för en myndighet säger nej. Känns som att dessa två företag ändå kommer göra någon slags deal med något slags partnerskap eller dylikt.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

...
Microsoft släpper allt på PC och Xbox samtidigt numera, sedan dessutom det mesta Dag 1 på Game Pass, för Sonys spel får du väntar månader eller år på att det ska dyka upp på deras motsvarighet.

Intressant iakttagelse. Tror du att MS kommer fortsätta med det ifall de får marknadsdominans? Har det någonsin blivit bättre för konsumenten när ett företag dominerar en marknad? Utan konkurrens finns det ingen anledning att pressa priserna eller göra bra produkter då konsumenterna har färre alternativ.

Skriv svar