Tråden om Tjock-Tv

Medlem
Tråden om Tjock-Tv

Jag tänkte att det behövdes en tråd för tjock tvs i forumet.

Är det fler än jag som fortfarande använder tjock tv? Själv har jag 4st.

En 28 tums Sony Trinitron, en 14 tum Sony, en 28 tums Panasonic och en 10 tums Ikegami proffsmonitor.

En stor fördel förutom att gamla spel är mycket snyggare på en CRT är platt tv är ju att ljuspistoler endast funkar på tjock-tv.

Min favorit är min stora Sony som har en fantastiskt fin bild, och väldigt bra geometri.

Men något chip verkar kasst så menyn funkar oftast inte, och den väger hela 65kg så den är helt omöjlig att lyfta själv, Panasonicen är lättare men flybacken är nog lite trött.

Medlem

Saknar min gamla tjockis jag köpte 2009 på Myrornas i Uppsala.
Grymt fin TV med träpanel. Hade en duk och en blomkruka ståendes på den, likt tanterna hade på 1980-talet haha. Otroligt att jag lyckades transportera åbäket hela vägen hem 2km på pakethållaren på min cykel. Går var och varannan vecka en repa förbi Myrorna, Helping hand mfl. och kollar utbudet...verkar tyvärr som att äldre elektronik är på väg helt bort nu från second-hand.

Medlem

Jag tror det var förra sommaren då jag åkte med en släpkärra full med tjockis tvapparater till tippen. Där hör dom hemma dom åbäkena


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

KoP
Medlem

Finns ingen större anledning att inneha en tjock-tv idag. Kan ansluta alla mina gamla datorer (Amiga/C64) till en platt-tv via hdmi-converters vilket resulterar i bättre bild än om jag mot förmodan skulle ansluta apparaterna till en tjock-tv.

Medlem
Skrivet av KoP:

Finns ingen större anledning att inneha en tjock-tv idag. Kan ansluta alla mina gamla datorer (Amiga/C64) till en platt-tv via hdmi-converters vilket resulterar i bättre bild än om jag mot förmodan skulle ansluta apparaterna till en tjock-tv.

Bilden blir aldrig bättre på platt tv, eftersom bilden produceras fram på ett annat sätt, som spelen är gjorda för, helt annan skärpa och färgåtergivning.. Scanlines blir aldrig så snygga som på tjock tv, därtill är det mindre input lagg och ljuspistoler funkar ju inte på platt tv heller. Vem gillar inte att spela House of the dead, Time crisis och Virtua Cop med pistol?

Konsolerna är ju gjorda för tjock tv och inte anpassade för platt tv 👍 tjock tv med RGB kabel är så fruktansvärt fint. Sen är det ju stor skillnad från tv till tv. En gammal Saba och en Sony från 2000 är en jätteskillnad.

Ingen gammal antennkabeln. Och ingen hemsk widescreen heller. Blir ju en helt annan känsla att spela sina spel på samma sätt som man gjorde som barn med 😁

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Jag tror det var förra sommaren då jag åkte med en släpkärra full med tjockis tvapparater till tippen. Där hör dom hemma dom åbäkena

Idag går en tv med VHS kombo för 800kr på tradera när det är budgivning, DVD kombo 400kr. En Sony 28 tums trinitron för runt 1000 lappen, 14 tums Sony mellan 500 till 800kr. samma med vissa Panasonics och Bang Olufsen MX4200, MX8000 och Beovision 1, runt tusenlappen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Idag går en tv med VHS kombo för 800kr på tradera när det är budgivning, DVD kombo 400kr. En Sony 28 tums trinitron för runt 1000 lappen, 14 tums Sony mellan 500 till 800kr. samma med vissa Panasonics och Bang Olufsen MX4200, MX8000 och Beovision 1, runt tusenlappen.

Ok? Intressant eller? Det gäller att vara med i tiden.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Ok? Intressant eller? Det gäller att vara med i tiden.

Känns det inte onödigt att slänga pengar? Med i tiden?
Har du inga gamla prylar? Slänger du retrospel med? Spelar du bara det absolut nyaste, och har alla de nyaste prylarna? Titta på tradera och se hur populärt det är med retrospel. Hämtar många tv apparater och de blir alltid sålda eller hittar ett hem.

It's not a lake, it's an ocean

Med en OSSC finns det ingen anledning att äga en tjock-TV. Däremot kan jag tycka att de riktigt gamla TV-möblerna är snygga och något jag skulle kunna tänka mig att äga endast som ett slags dekoration i vardagsrummet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Känns det inte onödigt att slänga pengar? Med i tiden?
Har du inga gamla prylar? Slänger du retrospel med? Spelar du bara det absolut nyaste, och har alla de nyaste prylarna? Titta på tradera och se hur populärt det är med retrospel. Hämtar många tv apparater och de blir alltid sålda eller hittar ett hem.

Jag förstår vad du menar, men just retro och spel för mig klingar inte, jag vill att utvecklingen ska gå framåt. Jag är en sån som längtar tills grafiken är så pass bra så man inte kan se skillnad på film och spel. Sån är jag


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag saknar inte tinnitus-tjutet ifrån gamla tjock-tv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Med en OSSC finns det ingen anledning att äga en tjock-TV. Däremot kan jag tycka att de riktigt gamla TV-möblerna är snygga och något jag skulle kunna tänka mig att äga endast som ett slags dekoration i vardagsrummet.

Ljuspistol?

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Jag förstår vad du menar, men just retro och spel för mig klingar inte, jag vill att utvecklingen ska gå framåt. Jag är en sån som längtar tills grafiken är så pass bra så man inte kan se skillnad på film och spel. Sån är jag

Spelar mest retro nuförtiden, slutade bry mig om grafik förra generationen, och så ska allt installeras och uppdateras, allt ska vara online så föredrar ta en kassett, stoppa i konsolen och starta. Började köpa CRTs för 2 år sedan på riktigt, hade en Bang från 80 talet, men när jag väll skulle ta fram den så dog den. Nu är jag supernöjd med min Sony 😁och Ikegamin används mycket när jag testar nyköpta konsoler.

Medlem

Har tjock-tv som prydnad i ett av hörnen i vardagsrummet tycker den höjer mysfaktorn! Använder den ibland. För tillfället har jag PS2, Gamecube och NES kopplat till den 😎

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Med en OSSC finns det ingen anledning att äga en tjock-TV. Däremot kan jag tycka att de riktigt gamla TV-möblerna är snygga och något jag skulle kunna tänka mig att äga endast som ett slags dekoration i vardagsrummet.

Bygga om en gammal TV-möbel med modern skärm hade kanske varit något?

Medlem

Moderna skärmar är makalöst usla på att skala lågupplöst material. Uppskalare och konverterare är bra, men varken min Framemeister eller OSSC kan matcha bilden från min B&O tv eller min Commodore 1084 monitor.
CRT är fullkomligt överlägset om man skall spela retrospel.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av reaver:

Bygga om en gammal TV-möbel med modern skärm hade kanske varit något?

Faktiskt! Det hade varit riktigt coolt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Ljuspistol?

OK då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem
Skrivet av Siegfried:

Bilden blir aldrig bättre på platt tv, eftersom bilden produceras fram på ett annat sätt, som spelen är gjorda för, helt annan skärpa och färgåtergivning.. Scanlines blir aldrig så snygga som på tjock tv, därtill är det mindre input lagg och ljuspistoler funkar ju inte på platt tv heller. Vem gillar inte att spela House of the dead, Time crisis och Virtua Cop med pistol?

Konsolerna är ju gjorda för tjock tv och inte anpassade för platt tv 👍 tjock tv med RGB kabel är så fruktansvärt fint. Sen är det ju stor skillnad från tv till tv. En gammal Saba och en Sony från 2000 är en jätteskillnad.

Ingen gammal antennkabeln. Och ingen hemsk widescreen heller. Blir ju en helt annan känsla att spela sina spel på samma sätt som man gjorde som barn med 😁 https://ibb.co/9rHt3ZP

Alltså, scanlines ser jag inte tjusningen med även fast jag spelat under eran då man drogs med det via tjock-tv's och Commodore 1080 monitorer.

Stänger även av all form utav scanlines emulering då jag lirar på The C64 och The A500 mini då jag idag föredrar en klarare, renare bild där jag faktiskt ser pixlarna. Har blivit något som kommit mer åren när hd-tv introducerades och man fick uppleva och ta del utav en "högre bildkvalité".

Jag är dock medveten om att en del äldre spel är gjorda för tjock-tv, t.ex i plattformsspel där dithering används för att ge effekten utav vatten eller dimma. Den effekten blir inte lika snygg på en modern skärm som på en tjock-tv.

Jag är absolut inte anti äldre teknik. Har fortfarande en vhs-spelare inkopplad som brukas ibland.

Medlem

Har också en Sony Trinitron 32'' widescreen som används till lite "modernare" spel som har widescreen-funktion, till exempel ett antal spel till PS2 och Xbox osv.
Sedan en Bang & Olufsen MX8000 till de andra.

Har testat Framemeister och OSSC men ingen av dem gör något för mig, dras till de tjocka apparaterna då bilden är lite trevligare där.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Känns det inte onödigt att slänga pengar? Med i tiden?
Har du inga gamla prylar? Slänger du retrospel med? Spelar du bara det absolut nyaste, och har alla de nyaste prylarna? Titta på tradera och se hur populärt det är med retrospel. Hämtar många tv apparater och de blir alltid sålda eller hittar ett hem.

Helt rätt attityd.
Släng allt gammalt dammigt. Hiva det åt helsicke. Inga gamla målningar och skit på väggarna heller, bara slentrianmässig fotokonst och "carpe diem"-citat ska det vara

1
Skriv svar