Co-Op Minecraft?

Co-Op Minecraft?

En fråga från en Minecraftnovis.

Sonen har Minecraft på Xbox SX, och vi tänkte det kunde vara kul att spela ihop. Jag har både PS5 och PC så klart. Hur spelar vi ihop på allra bästa sätt? Behöver jag köpa spelet och en extra serverplats, eller hur funkar just detta?

EDIT:
Har Gamepass, glömde nämna det först.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

jag spelar med brorsonen på pc gamepass, han på xbox, lägger till varandra i friendslistan på gamepass bara. utan gamepass vet jag inte.

Skrivet av quadratis:

jag spelar med brorssonen på pc gamepass, han på xbox, lägger till varandra i friendslistan på gamepass bara. utan gamepass vet jag inte.

Tack för svar.

Förstod jag dig rätt, har ni båda Gamepass?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack för svar.

Förstod jag dig rätt, har ni båda Gamepass?

mjae, jag har gamepass på pc. han använder mitt gamepasskonto på sin xbox. kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. gick in nånstans på microsoftkontot och joxade med "family sharing" eller nåt sånt.

edit: https://account.microsoft.com/family/

Medlem

Jag och grabben spelar. Han lirar på ps4:an och jag på PC. Jag har för mig att vi köpte det till vardera enhet och sen reggade två olika konton följt av lägga till varandra på friends list.

Medlem
Skrivet av Snubbelfot:

Jag och grabben spelar. Han lirar på ps4:an och jag på PC. Jag har för mig att vi köpte det till vardera enhet och sen reggade två olika konton följt av lägga till varandra på friends list.

Det man får vara obs på med PC + konsol är ju att pc har två versioner av Minecraft; Java & "bedrock".. Bedrock är den som är kompatibel med konsolerna.

Det ordnade sig. Gick in på bådas våra konton på själva Xboxen, valde "anpassning" och klickade i "Hemma Xbox", sedan laddade jag ned Gamepass PC, installerade spelet och sedan spelar sonen på sitt konto på Xboxen. Inte helt smidigt eller enkelt att veta hur man ska göra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ingen av er som är sugen på att skapa en gemensam värld där vi alla kan vara inne och skrota? Vore skoj för kidsen tror jag 😊

Medlem
Skrivet av Snubbelfot:

Ingen av er som är sugen på att skapa en gemensam värld där vi alla kan vara inne och skrota? Vore skoj för kidsen tror jag 😊

Coop lokalt mellan enheter i hemmanätverket funkar automatiskt.

För en gemensam värld behöver ni antingen skaffa realms eller sätta upp en server (xbox, ps4 har kanske lite strul att mata in ipadress dock.) Realms kanske är värt det för att testa

Medlem

Kan styra en realmsserver så kan folk joina om de är sugna att bygga lite tillsammans över tiden👍😊

1
Skriv svar