Skruvar till Logitech G920

Medlem
Skruvar till Logitech G920

Hej

Som titeln anger är jag på jakt efter skruvar för att kunna montera min ratt på ett bord (jag själv tillverkat). Vad kallas dessa?
och var får man tag i dessa ? Vem säljer sådana?

Ange gärna vad dessa kallas hos någon av följande: Clas Ohlson, Byggmax, Mekonomen eller Bauhaus.

Tacksam för svar

Medlem

Alternativt en länk till var jag kan köpa dessa - är bara ute efter skruvar och inte fjäder eller motsvarande tillbehör.

Redaktör

Verkar vara vanliga M6-bultar (kallas "M6X1" i manualen), finns att köpa i både lösvikt och förpackningar på t.ex. Bauhaus. Längden får du försöka mäta dig fram till, kan vara klokt att köpa brickor av lämplig storlek när du ändå handlar skruv.


signatur
Medlem
Flera frågor
Skrivet av Tomas Helenius:

Verkar vara vanliga M6-bultar (kallas "M6X1" i manualen), finns att köpa på t.ex. Bauhaus. Längden får du försöka mäta dig fram till, kan vara klokt att köpa brickor av lämplig storlek när du ändå handlar skruv.

Tack för snabbt svar Tomas.

Du är ju erkänt intresserad av gaming-rattar. Vet du vad dessa skruvar kallas hos Clas Ohlson ? eller Byggmax ? Har dessa butiker närmare där jag bor.

Och är det något jag bör tänka på när jag monterar dessa för att undvika wobbel, onödigt slitage eller liknande?

Redaktör

De bör finnas hos både Byggmax och Clas, M6 är väl nån sorts standard (jag är ingen byggare, som du hör).

Kan inte sånt, men nån annan här kan säkert ge konkreta tips. Men rent almänt är det väl att grejerna ska sitta tight och att du inte ska dra åt för hårt (är väl plast involverat i rattbasen).


signatur
Medlem

M6 är diameter på gängan.

Tex ska du ha en M6 som är 120mm lång så heter den M6x120.
Heter den M6x1 så kan jag gissa mig till att den är 1" lång. alltså ca 25mm, men det är bara en gissning.
Bricka är samma sak, M6 bricka till M6 skruv osv.
Om du nu ska skruva den genom ett bord så borra ett 7mm hål och använd bricka på baksidan och ta skruven så att minst 1/3 av den går in i rattens infästning så kommer den sitta bra.

Kvalité på skruv är mindre noga för ditt ändamål, sedan ska du ha en insexnyckel, går ofta att köpa en billig sats som funkar bra för hemmabruk i valfri järn/detalj-handel.

Medlem
Tack Stenman
Skrivet av stenman:

M6 är diameter på gängan.

Tex ska du ha en M6 som är 120mm lång så heter den M6x120.
Heter den M6x1 så kan jag gissa mig till att den är 1" lång. alltså ca 25mm, men det är bara en gissning.
Bricka är samma sak, M6 bricka till M6 skruv osv.
Om du nu ska skruva den genom ett bord så borra ett 7mm hål och använd bricka på baksidan och ta skruven så att minst 1/3 av den går in i rattens infästning så kommer den sitta bra.

Kvalité på skruv är mindre noga för ditt ändamål, sedan ska du ha en insexnyckel, går ofta att köpa en billig sats som funkar bra för hemmabruk i valfri järn/detalj-handel.

Tack för ett utförligt svar.

Har redan förberett skivan med två försänkningar med plats för skruvhuvud och bricka. Misstänkte också att 1 stod för tum, vilket ger ca 25 mm. Tänkte köpa bult utifrån längd på hål + bräda, borde sitta tillräckligt starkt.

Har saknat ett rejält motsånd då jag tycker de inbyggda fästena på själva ratten (på ovansidan) ger för dåligt grepp, speciellt i tvära svängar då ratten gärna lossnar. Borde sitta bättre med gängade skruvar i en träskiva.

1
Skriv svar