Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag skaffade Switch i våras och hade läst hur värdelösa joycons var så jag blev glatt överraskad att jag tyckte de var toppen! Jag tycker det är makalöst att man kan plocka av två trådlösa kontroller med vibration och gyro och köra Mario kart! Den är helt okej att hålla bärbar, inte superbekväm förstås men inget som stör mig. Men där den är som allra bäst är i joycon-greppet, då blir det en kanon-kontroll tycker jag

Att det dessutom finns en jäkla massa olika kontroller man kan köpa om man inte gillar joycons är ju också kalas👍🏻

Jag gillar också joy-cons
Absolut stämmer det att de inte är superbekväma, men ingen bärbar konsol är särskilt bekväm och det måste ju alltid till en kompromiss mellan greppkomfort och storlek/bärbarhet på konsolen. Och Switchen är redan otymplig, vill inte att den blir rent grotesk likt om man kopplar in stora grepp på den osv. så man i princip behöver en resväska för att ta med sig konsolen...
Sen tycker jag dock det var idiotiskt att ta bort styrkorset, hoppas det kommer tillbaka på Switch 2 joy-cons..

Medlem

Sammanfattning av NatetheHate-podden; det tycks stämma att konsolen kommer få två SKUs (en vanlig och en digital only) men troligtvis kommer båda få bakåtkompabilitet. Svårt att få bekräftelse bara så allt är rykten fortfarande. Såklart. Sen pratas det såklart mycket om DLSS 3.5 och ray-reconstruction - något han har fått bekräftat från flera källor (att det är två modeller har bara en källa kunnat bekräfta förutom att flera har "hört det också") så det tycks väldigt hugget i sten!

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Jag gillar också joy-cons
Absolut stämmer det att de inte är superbekväma, men ingen bärbar konsol är särskilt bekväm och det måste ju alltid till en kompromiss mellan greppkomfort och storlek/bärbarhet på konsolen. Och Switchen är redan otymplig, vill inte att den blir rent grotesk likt om man kopplar in stora grepp på den osv. så man i princip behöver en resväska för att ta med sig konsolen...
Sen tycker jag dock det var idiotiskt att ta bort styrkorset, hoppas det kommer tillbaka på Switch 2 joy-cons..

Ett grepp är ett måste imo då switch är bland det oskönaste att hålla i längre stunder.
En sån här köpte jag första veckan jag ägde min switch. Fanns billigt på wish då minns jag. Idag finns fler alternativ.
Den är varken grotesk eller tar större plats och lätt snäppa av på. Kan förvara "spelkasetter" på baksidan också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett grepp är ett måste imo då switch är bland det oskönaste att hålla i längre stunder.
En sån här köpte jag första veckan jag ägde min switch. Fanns billigt på wish då minns jag. Idag finns fler alternativ.
Den är varken grotesk eller tar större plats och lätt snäppa av på. Kan förvara "spelkasetter" på baksidan också
<Uppladdad bildlänk>

Den är helt okej, tycker äldre bärbara konsoler som 3DS, PSP är något oskönare talat om ren greppkomfort, däremot så är Switchen och andra nyare bärbara spelmaskiners tyngd klart problem som är svårt att komma runt och närmast kräver att man har nånstans att vila händerna mot om man ämnar spela längre än en kvart. Sen fattar jag inte riktigt poängen med att ha kassettplats på ett grepp när exakt alla skyddsväskor/fodral på marknaden väl redan har kassettplatser. Kanske är bra dock om man har som hobby att swappa kassetter så snabbt som det bara går...

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Den är helt okej, tycker äldre bärbara konsoler som 3DS, PSP är något oskönare talat om ren greppkomfort, däremot så är Switchen och andra nyare bärbara spelmaskiners tyngd klart problem som är svårt att komma runt och närmast kräver att man har nånstans att vila händerna mot om man ämnar spela längre än en kvart. Sen fattar jag inte riktigt poängen med att ha kassettplats på ett grepp när exakt alla skyddsväskor/fodral på marknaden väl redan har kassettplatser. Kanske är bra dock om man har som hobby att swappa kassetter så snabbt som det bara går...

Man har alltid med sig kasetterna nära till hands så klart
Med greppet så ryms inte switchen i dom tunna bärväskorna och man kanske har många spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, vettigt styrkorna saknar jag däremot verkligen. Spelar en del plattform och fick precis för mig att spela om Super Mario World och SMB3, det är inte alls samma känsla med styrspak. Men när jag kör på TV borde jag helt enkelt ha skaffat en bättre kontroll, har varit dumsnål.

Bra styrkors i börbart läge och ett grepp som gör att man inte domnar bort i händerna så hade jag nog använt den mer på det sättet, hade varit väldigt fint.

Det finns tredjepartsalternativ med styrkors som fungerar i bärbart läge. Bl a Hori har gjort det om jag minns rätt.
Har inte testat dessa själv, så kan inte säga något om hur de är kvalitetsmässigt.

Jag spelar mestadels på tv med Pro controller, och de gånger jag kör bärbart så har inte joy-cons varit något problem för mig. 2d-spel har fungerat bättre än väntat med de separata knapparna, men jag kan förstå om andra inte gillar det.

Att spela med enbart en joy-conhalva är däremot bland det absolut mest obekväma jag varit med om på konsol, det görs bara om det är ett absolut måste för att ha tillräckligt med handkontroller...

Medlem

Jag kör med 2.4GHz varianten av den här. Riktigt bra. När det krävs en analog spak så räcker Nintendos egna procontroler alldeles utmärkt. Men handhållet så blir det nog att köpa ett Switch lite tror jag. Det ligger mycket skönare i nävarna.

Medlem

Även om jag är glad att flera engagerar sig i tråden får jag ändå be om att påminna om att detta är en ryktestråd för NG Switch och inte hur nuvarande konsol används och spelas på. Självklart logiskt att göra jämförelser och önska/spekulera i kontrollskillnader men nu tycker jag det börjar övergå lite väl mycket i tillbehör osv till nuvarande konsol och då finns det nog en dedikerad tråd för det istället. Vill inte vara otrevlig men önskar bara att det inte ska behövas sökas genom flera orelevanta inlägg för att hitta ryktes/spekulationsinläggen. Så ta gärna diskussion om nuvarande Switch, andra bärbara konsoler och typer som Deck/Ally i andra trådar - om det inte är direkta jämförelser med NG Switch och hur den ryktas vara och då gärna med nya uppgifter/belägg så den som kommer hit enklare hittar det senaste och relevantaste om den kommande konsolen.

Medlem

Hoppas verkligen den blir bakåtkompatibel med Switch 1 spel. Inte sugen på att köpa om förbättrade versioner av spel jag redan har.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Hoppas verkligen den blir bakåtkompatibel med Switch 1 spel. Inte sugen på att köpa om förbättrade versioner av spel jag redan har.

Tror verkligen inte de vill alienera alla som köpt Switch och antagligen skaffat en stor spelsamling på den konsolen, det vore värre än att skjuta sig i foten nästan mer i magen skulle jag säga. Och tror det kommer handla om "next-gen patchar" så om du vill spela vissa spel med förbättrad grafik och kanske stöds bara 4k-uppskalning och DLSS för bättre framerate om du köpt en sådan så får du pynta upp lite men du kommer inte behöva köpa om spelet för det utan spela det som det är om du inte vill betala extra. Det är dock spekulation och ingenting bekräftat utan bara vad tidigare rykten pekat på och som känns mest logiskt!

En (antagligen) sista video om NatetheHate-podden och uppgiften om DLSS 3.5 - men detta är någonting jag själv inte tänkt på tidigare och som är värt att peppa: precis som RTX-grafikkort (2000-4000 serierna) så kommer nya itterationer av DLSS kunna uppdateras efter tid genom mjukvara så även om den stödjer DLSS 3.5 nu från start betyder det inte att Nintendo måste släppa en ny konsol för att uppgradera till DLSS 3.6 eller kanske t.o.m. 4.0 eller vad framtiden kan tänkas bjuda på. Det är en enorm fördel för såväl konsumenter som Nintendo själva. Vi kan alltså ha en konsol som blir mer kompetent och framåtdrivande med tiden istället för att upplevas som slöare och daterad. Vilket känns väldigt stort!

Medlem

Doug Bowser intervjuades om Gamescom och om de visade NG Switch där, vilket han "inte kan kommentera om" (såklart) men så säger han därefter: "Our goal is to minimize the dip you typically see in the last year of a cycle and the beginning of another..." vilket mer eller mindre bekräftar NG Switch för 2024! Och detta är alltså sagt av chefen för NoA! UPDATE: då den ursprungliga videon gjorts privat och inte längre är tillgänglig av någon anledning så har jag uppdaterat inlägget med annan video från en annan Youtuber (Nintendo Prime) som också pratar om samma intervju och uppgifter.

Medlem

Verkar som GTA VI är på väg till NG Switch!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/c4DAjvVB4kA

Verkar som GTA VI är på väg till NG Switch!

Det kan jag tänka mig.
Det lär ju säkert komma på ps4 också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kan jag tänka mig.
Det lär ju säkert komma på ps4 också.

Det skulle vara katastrofalt om det kom till PS4.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det skulle vara katastrofalt om det kom till PS4.

Varför? Rockstar vill väl sälja till så många som möjligt. Alla har inte klivit över till current Gen.
Sen lär de porta det till ps6 och ps7.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför? Rockstar vill väl sälja till så många som möjligt. Alla har inte klivit över till current Gen.
Sen lär de porta det till ps6 och ps7.

Du tror inte att de flesta har gjort det när väl GTA6 släpps? Sen har väl inte ps4 med saken att göra heller. Konsollen är 10 år gammal. Switch2 kommer säkerligen vara mycket mer kraftfull. Ren gissning såklart och förutsätter att Nintendo är som andra företag men de verkar drivas av något annat.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Du tror inte att de flesta har gjort det när väl GTA6 släpps? Sen har väl inte ps4 med saken att göra heller. Konsollen är 10 år gammal. Switch2 kommer säkerligen vara mycket mer kraftfull. Ren gissning såklart och förutsätter att Nintendo är som andra företag men de verkar drivas av något annat.

När släpps GTA6?
Om de kan få det att rulla på ps4 så lär det flyta på bra på Switch 2.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

När släpps GTA6?
Om de kan få det att rulla på ps4 så lär det flyta på bra på Switch 2.

Det ryktas ju om att det redan är redo att utannonseras "inom kort" och släppas inom kanske 6 månader, men många tror fortfarande att det inte släpps innan 2025. Men oavsett är det väl för stort och krävande för att gamla hästarna (PS4/Xbone) ska orka med det. Och NG Switch har ju modernare teknik så även om den "bara" har råkraft som PS4 (eller i bästa fall Pro) så kommer den ju ändå prestera betydligt bättre med DLSS 3.5. Så jag tror de optimerar för en bättre "next-gen" (eller ja, nu current gen) upplevelse för jag tror Xbox Series S kommer vara tillräckligt med hinder att behöva anpassa till att de inte vill hållas tillbaka ytterligare av PS4 då spelet antagligen kommer sälja för miljarder ändå.

Medlem
Skrivet av lonian:

När släpps GTA6?
Om de kan få det att rulla på ps4 så lär det flyta på bra på Switch 2.

Ingen aning men det verkar dröja, 2025 tror jag mig ha läst någonstans. Då kommer dagens generation vara 5år gammal och vi sitter och läser rykten om ps6. Varför lägga resurser på en så gammal maskin? Då ser jag hellre att de läger tiden på att göra upplevelsen bättre på aktuella konsoler för en ps4 version fungerar nödvändigtvis inte bra på Switch2. Vi vet ju inte ens vad den innehåller.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför? Rockstar vill väl sälja till så många som möjligt. Alla har inte klivit över till current Gen.
Sen lär de porta det till ps6 och ps7.

Om spelet i grunden ska rulla på bra med hårdvara som inte ens var imponerande för 10 år sedan så lär det inte bli så bra.

Finns hur mycket teknisk utveckling som helst som inte kan skalas till potatis prestanda, så det vore väldigt dumt och deprimerande ifall de fick för sig det.
Current gen gör sig också extra bra med stora öppna världar och är verkligen bland de största möjligheterna med den hårdvaran. Om ryktena stämmer och de fått Matrix awakens att rulla på bra på Switch 2 plus andra moderna optimeringar så är det ganska troligt att en helt ok version av GTA 6 kan rulla på där, i alla fall i 30 FPS. Då menar jag även om spelet är avancerat i grunden.

Förmodligen kommer GTA 6 nästa år, eller senast våren 2025. Inga garantier, men högst troligt skulle jag säga.

Medlem

Om ps4/ps4 pro och xbox one x är för dålig för att klara av Gta6, då kommer det ju inte att funka på en Steam Deck heller. Vi får se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inte en chans att Gta 6 släpps till ps4, finns inget bekräftat men det finns läckor som tyder att det blir till nuvarande generation. Jag äter upp min hatt om det släpps till ps4.

Medlem

Kommer NG Switch ha en vikbar skärm? Nya uppgifter påvisar det, intressant nog, men inte som DS med två skärmar utan en stor vikbar som vissa nya mobiler:

Verkar också som att E3 kommer hållas i egen regi, och att NG Switch kommer visas där "våren 2024"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/JwEUlQt2owY

Kommer NG Switch ha en vikbar skärm? Nya uppgifter påvisar det, intressant nog, men inte som DS med två skärmar utan en stor vikbar som vissa nya mobiler: https://files.refurbed.com/ii/-1637832830.jpg

Verkar också som att E3 kommer hållas i egen regi, och att NG Switch kommer visas där "våren 2024"

Känns lite som löst rykte?
Låter inte som en bra ide att ha vikbar skärm på portabel spelkonsol. Det bör väl göra konsolen både känsligare och dyrare? Vad är fördelarna? Det finns väl bara i premium mobiler innan?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Känns lite som löst rykte?
Låter inte som en bra ide att ha vikbar skärm på portabel spelkonsol. Det bör väl göra konsolen både känsligare och dyrare? Vad är fördelarna? Det finns väl bara i premium mobiler innan?

Absolut, men tyckte det var intressant nog för denna tråden (som ändå är till för rykten) men som du säger så är det inte så mycket fördelar (vad jag kan komma på heller) och blir väl bara svårare att docka. Men ändå. Intressant att leka med tanken.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/c4DAjvVB4kA

Verkar som GTA VI är på väg till NG Switch!

Ryktet var felaktigt. Det rör sig om GTA V😉

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Ryktet var felaktigt. Det rör sig om GTA V😉

De kanske börjar med V men tror nog båda kommer tids nog

Medlem

Kanske det.
Dom kanske slår till på den stora trumman och utannonserar Chinatown Wars 2 exklusivt till Switch 2!

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Kanske det.
Dom kanske slår till på den stora trumman och utannonserar Chinatown Wars 2 exklusivt till Switch 2!

Haha! Det vore ju något!

Medlem

"TBA games for a groundbreaking new hardware" kan hinta om en utvecklare som fått tillgång till devkit för NG Switch Och att vi kan vänta oss en ny Wii/Switch?

Skriv svar