Medlem
1080p på 4k TV

Hej!
Såg ett par andra trådar angående ny TV, men hoppas det går bra att jag gör en ny.

Jag funderar på ny TV då min gamla är närmare 12 år nu och har fått en vit rand. Jag spelar en hel del på PS4/PS5 och switch dockad till TVn. Jag undrar om någon har erfarenhet av hur bilden blir uppskalad från 1080p? Blir det suddigt? Någon hyfsad TV under 10 000 (min budget är dålig ) som får bra bild trots att det skalas upp?

Tack på förhand!

Medlem

Mig veterligen har glappet mellan olika tillverkare minskat ganska rejält när det gäller uppskalning, men Sony hör definitivt fortfarande till toppskiktet där.
Du nämner budget, men hur stor TV är du ute efter? Ska den mestadels användas i ljust eller mörkt rum?


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Elle:

Hej!
Såg ett par andra trådar angående ny TV, men hoppas det går bra att jag gör en ny.

Jag funderar på ny TV då min gamla är närmare 12 år nu och har fått en vit rand. Jag spelar en hel del på PS4/PS5 och switch dockad till TVn. Jag undrar om någon har erfarenhet av hur bilden blir uppskalad från 1080p? Blir det suddigt? Någon hyfsad TV under 10 000 (min budget är dålig ) som får bra bild trots att det skalas upp?

Tack på förhand!

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Den här skulle du nog bli väldigt nöjd med.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Elle:

Hej!
Såg ett par andra trådar angående ny TV, men hoppas det går bra att jag gör en ny.

Jag funderar på ny TV då min gamla är närmare 12 år nu och har fått en vit rand. Jag spelar en hel del på PS4/PS5 och switch dockad till TVn. Jag undrar om någon har erfarenhet av hur bilden blir uppskalad från 1080p? Blir det suddigt? Någon hyfsad TV under 10 000 (min budget är dålig ) som får bra bild trots att det skalas upp?

Tack på förhand!

Jag är ingen expert men jag har spelat både PS4 och Switch på min 4K TV och Switch spelen ser inte jätteskarpa ut (vilket jag kan förstå med dess begränsad prestanda). PS4 spelen däremot tycker jag ser riktigt bra ut. Och jag har inte någon "fin" TV utan någon random 55 tums från LG som jag köpte på rea för runt 7000 kr. Jag tror överlag inte att TV-apparater nu för tiden är så dåliga.

Jag spelade iofs på PS4 Pro så där kanske bilden skalas upp lite mer än original konsolen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Mig veterligen har glappet mellan olika tillverkare minskat ganska rejält när det gäller uppskalning, men Sony hör definitivt fortfarande till toppskiktet där.
Du nämner budget, men hur stor TV är du ute efter? Ska den mestadels användas i ljust eller mörkt rum?

Tack för svaret! En rätt "liten" TV duger för mig. Har 32" idag, men de verkar inte så vanliga nu så får nog bli lite större. Jag spelar i ljust rum.

Skrivet av Beerceptulus:

Ska kolla in den, tack!

Skrivet av OAKTHYR:

Jag är ingen expert men jag har spelat både PS4 och Switch på min 4K TV och Switch spelen ser inte jätteskarpa ut (vilket jag kan förstå med dess begränsad prestanda). PS4 spelen däremot tycker jag ser riktigt bra ut. Och jag har inte någon "fin" TV utan någon random 55 tums från LG som jag köpte på rea för runt 7000 kr. Jag tror överlag inte att TV-apparater nu för tiden är så dåliga.

Jag spelade iofs på PS4 Pro så där kanske bilden skalas upp lite mer än original konsolen.

Tack för svaret!

Medlem

I stort sett alla TV-apparater klarar av att skala upp bilden väldigt bra, och det är inget du kommer se eller störa dig på, speciellt inte om du har en relativt liten TV. Hade inget problem med att spela PS3-spel i 720p på min 1080p-TV, det såg bra ut, och det är samma sak nu med spel i 1080p på en 4K-TV. Så det är inget du behöver oroa dig över.

Medlem
Skrivet av Elle:

Hej!
Såg ett par andra trådar angående ny TV, men hoppas det går bra att jag gör en ny.

Jag funderar på ny TV då min gamla är närmare 12 år nu och har fått en vit rand. Jag spelar en hel del på PS4/PS5 och switch dockad till TVn. Jag undrar om någon har erfarenhet av hur bilden blir uppskalad från 1080p? Blir det suddigt? Någon hyfsad TV under 10 000 (min budget är dålig ) som får bra bild trots att det skalas upp?

Tack på förhand!

Själv är jag svårt kåt på en LG C2 (42" för min del, ska ha den som monitor till datorn). Den har varit nere på ~8400kr om jag minns rätt. Just nu ligger den dock på ~13.5k. Jag har den bevakad på prisjakt och kommer nog köpa när den dyker ner under 9k igen. OLED, HDR 10 och 4k@120Hz. MUMS!

Medlem
Skrivet av Frisell:

Själv är jag svårt kåt på en LG C2 (42" för min del, ska ha den som monitor till datorn). Den har varit nere på ~8400kr om jag minns rätt. Just nu ligger den dock på ~13.5k. Jag har den bevakad på prisjakt och kommer nog köpa när den dyker ner under 9k igen. OLED, HDR 10 och 4k@120Hz. MUMS!

Jag köpte en 55 tum på black friday och jag kan säga att det är nog den bästa gaming tvn/monitor som finns på marknaden. Hur nöjd som helst


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Frisell:

Själv är jag svårt kåt på en LG C2 (42" för min del, ska ha den som monitor till datorn). Den har varit nere på ~8400kr om jag minns rätt. Just nu ligger den dock på ~13.5k. Jag har den bevakad på prisjakt och kommer nog köpa när den dyker ner under 9k igen. OLED, HDR 10 och 4k@120Hz. MUMS!

Den ska jag nog också hålla koll på

Tack för alla svar hittills! Det låter som att jag inte behöver oroa mig för mycket att bilden skulle bli sämre än på min nuvarande TV.

Medlem
Skrivet av Elle:

Den ska jag nog också hålla koll på

Tack för alla svar hittills! Det låter som att jag inte behöver oroa mig för mycket att bilden skulle bli sämre än på min nuvarande TV.

Det kommer den med största sannolikhet inte att bli.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Elle:

Den ska jag nog också hålla koll på

Tack för alla svar hittills! Det låter som att jag inte behöver oroa mig för mycket att bilden skulle bli sämre än på min nuvarande TV.

Bland de bästa skärmarna på marknaden. Kanske bästa. Du kommer bli lamslagen av jämförelsen.

Skrivet av Elle:

Den ska jag nog också hålla koll på

Tack för alla svar hittills! Det låter som att jag inte behöver oroa mig för mycket att bilden skulle bli sämre än på min nuvarande TV.

Dom kommer sänka priset rejält under nästa Black Week / Friday / Lunch - eller vad dom nu än kallar det. Jag har en "B2" Oled, hur bra som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Elle:

Den ska jag nog också hålla koll på

Tack för alla svar hittills! Det låter som att jag inte behöver oroa mig för mycket att bilden skulle bli sämre än på min nuvarande TV.

Jag kör LG C2 OLED. Stört vilken skillnad du kommer märka. Värt varenda krona.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

1
Skriv svar