Rea i Playstation-butiken - upp till 75 procent rabatt

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sen håller jag inte med om att priserna är så vansinnigt höga. De är höga i förhållande till vad andra tar, men det beror mest på att de legat still i decennier. 850 spänn för spel som GoW, Horizon och TLOU2 könns inte orimligt mycket mer än typ 650 för Gran Turismo, Resident Evil och första GoW. Man får ju väldigt mycket mer spel för pengarna idag.

Detta håller jag med om. Man får enormt mycket för pengarna och jag anser att spel aldrig har varit mer prisvärda än vad dem är idag.

Det som stör mig är att man får mer för mindre när man handlar fysiskt. Det borde vara tvärtom kan jag tycka.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Priserna måste vara högre digitalt annars konkurrerar dom direkt med företag som säljer fysiska kopior.
Samma sak med GeForce Founders Edition, dom vill inte förstöra relationen med sina samarbetspartners.


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem

Snälla sälj och köp inte så ofta. Jag är så trött på folk som köper en ps5a säljer den och sen köper en igen och så vidare. Ni måste ju ha stora problem med både hype och ekonomi. Förstår att vissa bara måste ha det senaste och sen kommer på sig själva med att dom inte är gamers bara "hype teckers". Men försök att lära er av era misstag?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är inte exklusivt för Playstation, det är precis samma skräp både på PC och Xbox.

Njae. Det konstiga är att du kan köpa nycklar till spel, särskilt till pc, men mycket till xbox också. för så låga summor som 10%...jag köpte tex civ 6s samtliga nya expansioner för 112 kr eller liknande, det vaf 2 expansioner. Det gäller självklart inte allt, men överlag så finns det betydligt mycket mer xbox, otroligt mycket mer pc och på playstation sidan är det mesta dyrare än det officiella digitala priset, dvs sonys online store, ute på nyckel sidorna kostade returnal tex 1100 kronor samtidigt som det kostade 700kr på sony store, i butiken (prisjakt) gick det för 549 i fysisk version... Jag köpte det då från tradera för 350kr. Jag talar om enuba, livekort. G2a. Och liknande sidor när jag säger nyckelsidor... En månad gamepass ultimate kostar 9kronor. En månad sonys plus kostar 100...det kanske är en löjlig jämförelse, men det är som att köpa en officiell version av windows för 1599kr (vilket jag faktiskt gjort tidigare) eller så betalar man 114.50 kronor på livekort och får pro versionen någon tusenlapp billigare(det har jag också erfarenhet av) .. Har även skrivit till microsoft o frågat om dessa nycklar är "okej" och dom svarade mig med - ja.....sonys digitala produkter säljs inte av tredjeparter, därför kostar dom betydligt mer. Därför har dom nyligen hamnat i rättsligt trubbel, då dom monopoliserar en digital marknad, vilket inte alltid gynnar dom som säljer spel, tillverkar spel, eller dom som säljer olika prenumerationer, tex subs i spel eller valuta i spel.

Medlem

Jag likt flera verkar ha problem att hitta rean på ps plus. Är det bara för nya kunder?

Edit: samma i appen, webben och jag förmodar även genom konsolen.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Ett tips till er som väntat till rea med att köpa Horizon: Forbidden West så har Webhallen det för 199kr PS4, inkl. digital PS5 upgrade).

Medlem
Skrivet av Freakon:

Att Elden ring efter 30% rea kostar 517 kr för en digital kopia sammanfattar väl hur sjuk prissättningen faktiskt är.

Man får ingenting utöver en licens för att ladda ner och spela spelet. Ingen box. Inget fodral. Ingen manual.

Ingenting.

Man riskerar samtidigt att tappa sitt ägarskap vid nedläggning av tjänst, likt hur det blev med Wii Shop.

En snabb googling ger följande resultat:

<Uppladdad bildlänk>

Betydligt lägre pris för en fysisk kopia ink frakt. Man kan spela och sälja vidare alternativt sälja exemplaret vid behov.

Att få spel är kompletta på skiva är ett faktum, med day 1 patcher och liknande. I vissa fall så får man inte ens spelet på skivan utan endast möjligheten att ladda ner spelet.

Mycket tråkig utveckling.

Å andra sidan, allt som krävs är att olyckan är framme och du repar skivan så den blir obrukbar. Om inte så kommer skivorna drabbas av bitröta förr eller senare, och har de defekter från tillverkningen så kommer det visa sig tidigare. Sen har vi skivläsaren som inte kommer hålla för evigt, och reservdelar blir svårare och svårare att hitta ju längre tiden går. Fysiskt och digitalt har båda sina för och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Digitala PS-spel finns bara här. Att fysiska finns billigare hos andra torde alla veta redan.

Sen håller jag inte med om att priserna är så vansinnigt höga. De är höga i förhållande till vad andra tar, men det beror mest på att de legat still i decennier. 850 spänn för spel som GoW, Horizon och TLOU2 könns inte orimligt mycket mer än typ 650 för Gran Turismo, Resident Evil och första GoW. Man får ju väldigt mycket mer spel för pengarna idag.

Att prishöjning behövdes håller jag helt med om, spel har ju egentligen varor lite för billigt, lite för länge. Men att spel skulle ge väldigt mycket mer spel för pengarna idag, håller jag dock inte med om. Det gäller ju enbart om det är kvantitet som räknas före kvalitet. Vare sig det är mera innehåll eller mera pengar på grafik, så rättfärdigar ju inte det i sig ett högre pris. Isf borde Ubisoft spel varit prishöjda först och mest.

Redaktör
Skrivet av gundemannen:

Att prishöjning behövdes håller jag helt med om, spel har ju egentligen varor lite för billigt, lite för länge. Men att spel skulle ge väldigt mycket mer spel för pengarna idag, håller jag dock inte med om. Det gäller ju enbart om det är kvantitet som räknas före kvalitet. Vare sig det är mera innehåll eller mera pengar på grafik, så rättfärdigar ju inte det i sig ett högre pris. Isf borde Ubisoft spel varit prishöjda först och mest.

Ok, mer speltid (som inte måste göra spelet bättre). Men det spelar egentligen ingen roll, för priset sätts till stor del utifrån vad vi är beredda att betala, inte tillverkningskostnaden. Och i PS-fallet har vi kju ofta möjlighet att köpa spelen billigare fysiskt.


signatur
Medlem

Ingen som brukar köpa från andra länders psn-butiker? Verkar ju va lite mer krångel förvisso men Elden Ring kostar t.ex strax över 200:- i den turkiska butiken just nu och vad jag förstått kan alla konton på konsolen spela spelen oavsett vilken butik de kommer ifrån.

Skrivet av kebbe:

Det roligaste är folk som inte förutsåg detta när de valde att spara ett par hundralappar med PS5 Digital. Lycka till med en "digital framtid" där en aktör har monopol på all försäljning.

Måste försvara den digitala versionen lite här eftersom jag själv äger en ;). För min del (och för vad jag tror väldigt många andra också) var det ju inte det billigare priset som lockade utan att jag sen en generation tillbaka helt gått över mot digitalt spelande. Självklart förstod jag att spelen skulle bli dyrare men smidigheten är ju underbar och skivor känns ganska förlegat, bökigt och skört om man har bångstyriga barn också:).
Många pekar ju på att fysiska spel fortfarande kommer gå att spela även efter 20 år osv men frågan är ju om de verkligen kommer det. På de gamla maskinerna självklart men spel kommer ju nån gång gå över helt till digitalt och är de nya konsolerna utan skivläsare är ju skivspelen ganska värdelösa medans de digitala förmodligen (förhoppningsvis) fortfarande kommer fungera. Vad vet jag.
/End of babbel

Medlem

Jag köpte massor med spel, jag är jättenöjd med priserna.

Spyro™ Reignited Trilogy (Full Game)
The Yakuza Remastered Collection (Game)
Faraday Protocol (Game)
The Quarry for PS5™ (Game)
The Bridge (Full Game)
Bugsnax (Game)
Twelve Minutes (Game)
Brothers: a Tale of two Sons (Full Game)
The Ascent PS4 & PS5 (Game)
BEYOND: Two Souls™ (Full Game)
Yakuza: Like a Dragon PS4 & PS5 (Game)
inFAMOUS Second Son™ (Game)

och sist Elden Ring från Elgiganten.

Medlem
Skrivet av Undesired_Hero:

Vart är rean för PS plus? Jag kan inte hitta den. Det är ju normala priser...

Skrivet av N_micke:

Jag likt flera verkar ha problem att hitta rean på ps plus. Är det bara för nya kunder?

Edit: samma i appen, webben och jag förmodar även genom konsolen.

Läste på deras sida nu:

Nya medlemmar: spara upp till 50 % på 12 månaders PlayStation Plus.
Släpp loss kraften i din PlayStation-konsol och spela hundratals PS5- och PS4-spel i spelkatalogen, så att ditt nästa äventyr alltid är redo.

Erbjundet gäller till den 23 december 2022. Gäller ej befintliga PlayStation®Plus-abonnenter. Spelbiblioteket varierar per abonnemang, region/land och kan ändras med tiden. PS Plus är ett löpande abonnemang med en återkommande abonnemangsavgift, som debiteras automatiskt tills abonnemanget sägs upp. Villkor gäller: playstation.com/legal/ps-plus-usage-terms/

Happ, då får det bli Essential igen ändå när nuvarande går ut i ca årskiftet. Har kört på extra nu och tänkte fortsätta då det inte blev mycket dyrare än Essential vanligtvis i och med rean.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Reorna på fysisk media är så pass bra att jag kan köpa spel och sälja de på tradera och gå med vinst. Tror många på tradera kollar storepriserna istället för prisjakt, vilket gör det lätt att göra klipp.

Eftersom singleplayerspel oftast har lågt omspelsvärde är det bättre att sälja vidare. Blir man sen sugen på att spela om efter nått år finns de ofta i 99:- korgen eller på en 75% rea. Då kan man ju behålla spelen för gott.

Har spelat sex spel "gratis" då totala säljvärdet övergick inköpspriset av första spelet. Hade jag köpt spelen på PSN-store hade jag vart "minus" med flera tusen.

Sen spel som jag alltid tänker ha installerat, som GTAV och Cyberpunk, då är det värt med digitalt, för att slippa swappa skiva när man bara vill sandboxa lite. Annars spelar jag vanligtvis ut singleplayerspelen på nån vecka och lägger ut.

Vissa spel har new game plus som är så bra att man vill behålla dom, som tlou. Andra är så massiva eller så sjukt bra att man vill njuta av de längre, så vissa spel behåller jag. Men jag har verkligen tjänat på diskversionen av PS5. Såpass att när jag köper slimversionen om några år kommer jag ha tjänat in den, den köparen kommer då få en rätt sliten laser tyvärr, men det kommer jag vara ärlig med.

Tror fysisk media kommer försvinna tids nog, så jag hoppas folk passar på medans det fortfarande går att "spela gratis" vilket för folk med begränsad spelbudget ökar livsglädjen enormt. Har man råd att "samla nycklar" är det såklart bekvämare, men man hjälper samtidigt till att döda fysisk media och när det väl händer kommer "reorna" inte vara på konsumenternas sida.

TLDR: Använd lasern, spela gratis!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Att Elden ring efter 30% rea kostar 517 kr för en digital kopia sammanfattar väl hur sjuk prissättningen faktiskt är.

Man får ingenting utöver en licens för att ladda ner och spela spelet. Ingen box. Inget fodral. Ingen manual.

Ingenting.

Man riskerar samtidigt att tappa sitt ägarskap vid nedläggning av tjänst, likt hur det blev med Wii Shop.

En snabb googling ger följande resultat:

<Uppladdad bildlänk>

Betydligt lägre pris för en fysisk kopia ink frakt. Man kan spela och sälja vidare alternativt sälja exemplaret vid behov.

Att få spel är kompletta på skiva är ett faktum, med day 1 patcher och liknande. I vissa fall så får man inte ens spelet på skivan utan endast möjligheten att ladda ner spelet.

Mycket tråkig utveckling.

Det är ju snarare skam att det fortfarande produceras fysiska produkter med hög miljöpåverkan när det finns fullgoda (betydligt smidigare) digitala alternativ. Att tvinga bort fysisk media som bara är behållare för något som i grunden ändå är digitalt är en betydligt bättre och starkare insats än att arbeta bort ”plastpåsen”.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Å andra sidan, allt som krävs är att olyckan är framme och du repar skivan så den blir obrukbar. Om inte så kommer skivorna drabbas av bitröta förr eller senare, och har de defekter från tillverkningen så kommer det visa sig tidigare. Sen har vi skivläsaren som inte kommer hålla för evigt, och reservdelar blir svårare och svårare att hitta ju längre tiden går. Fysiskt och digitalt har båda sina för och nackdelar.

Ja man kan hålla på och leta för och nackdelar in i absurdum. Det är självklart. Men då kan man också nämna att blixten kan slå ner och då har man inget internet och ej tillgång till sitt spelbibliotek. Det tar liksom aldrig slut om man öppnar den dörren.

Det är dock fortfarande så att en digital kopia av ett spel kostar avsevärt mycket mer än en fysisk kopia, trots att den digitala kopian är betydligt billigare för distributören än den fysiska. Samtidigt tappar man möjligheten att låna ut eller sälja vidare sitt spel. Det är vad jag vill lyfta, inget annat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av vamp:

Det är ju snarare skam att det fortfarande produceras fysiska produkter med hög miljöpåverkan när det finns fullgoda (betydligt smidigare) digitala alternativ. Att tvinga bort fysisk media som bara är behållare för något som i grunden ändå är digitalt är en betydligt bättre och starkare insats än att arbeta bort ”plastpåsen”.

Jag hade velat se faktiska siffror på detta. Hur påverkar mängden energi som krävs för att hålla igång den digitala miljön? Energi är ju inte gratis sett till miljöpåverkan. Ex att man raderar ett spel från disken och laddar ner det x antal gånger genom åren, det kostar energi. Om man har spelet på skiva så är det en engångskostnad.

Sen finns det problem med att spel inte finns på skiva utan man köper endast en kod som är fint, och onödigt, förpackad med skiva och fodral. Inte bra på något sätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Xelf:

Njae. Det konstiga är att du kan köpa nycklar till spel, särskilt till pc, men mycket till xbox också. för så låga summor som 10%...jag köpte tex civ 6s samtliga nya expansioner för 112 kr eller liknande, det vaf 2 expansioner. Det gäller självklart inte allt, men överlag så finns det betydligt mycket mer xbox, otroligt mycket mer pc och på playstation sidan är det mesta dyrare än det officiella digitala priset, dvs sonys online store, ute på nyckel sidorna kostade returnal tex 1100 kronor samtidigt som det kostade 700kr på sony store, i butiken (prisjakt) gick det för 549 i fysisk version... Jag köpte det då från tradera för 350kr. Jag talar om enuba, livekort. G2a. Och liknande sidor när jag säger nyckelsidor... En månad gamepass ultimate kostar 9kronor. En månad sonys plus kostar 100...det kanske är en löjlig jämförelse, men det är som att köpa en officiell version av windows för 1599kr (vilket jag faktiskt gjort tidigare) eller så betalar man 114.50 kronor på livekort och får pro versionen någon tusenlapp billigare(det har jag också erfarenhet av) .. Har även skrivit till microsoft o frågat om dessa nycklar är "okej" och dom svarade mig med - ja.....sonys digitala produkter säljs inte av tredjeparter, därför kostar dom betydligt mer. Därför har dom nyligen hamnat i rättsligt trubbel, då dom monopoliserar en digital marknad, vilket inte alltid gynnar dom som säljer spel, tillverkar spel, eller dom som säljer olika prenumerationer, tex subs i spel eller valuta i spel.

Vad menar du med att Sony har hamnat i rättsligt trubbel då dem monopoliserar en digital marknad?

Har du länkar så att man kan läsa på?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja man kan hålla på och leta för och nackdelar in i absurdum. Det är självklart. Men då kan man också nämna att blixten kan slå ner och då har man inget internet och ej tillgång till sitt spelbibliotek. Det tar liksom aldrig slut om man öppnar den dörren.

Det är dock fortfarande så att en digital kopia av ett spel kostar avsevärt mycket mer än en fysisk kopia, trots att den digitala kopian är betydligt billigare för distributören än den fysiska. Samtidigt tappar man möjligheten att låna ut eller sälja vidare sitt spel. Det är vad jag vill lyfta, inget annat.

Att det är en fördel med ett andrahandsvärde håller jag helt med om. Det som gör digitalt dyrare är att det inte får konkurrera ut retail. En annan faktor är serverkostnaderna och tillgång till nedladdning 24/7, men detta är nog bara en bråkdel, eftersom även fysiska kopior kräver någon form av nedladdning.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att det är en fördel med ett andrahandsvärde håller jag helt med om. Det som gör digitalt dyrare är att det inte får konkurrera ut retail. En annan faktor är serverkostnaderna och tillgång till nedladdning 24/7, men detta är nog bara en bråkdel, eftersom även fysiska kopior kräver någon form av nedladdning.

Argumentet att digitalt måste vara dyrare än retail har jag hört sedan 360/Ps3. Har sökt och letat genom åren men hittar inga belägg för det. Kanske är jag dålig på att googla.

Spontant så låter det logiskt, men vid eftertanke så låter det mindre logiskt. Varför skulle någon distributör vilja detta, dem tjänar pengar alldeles oavsett var spelet säljs. Det är snarare skönare och enklare att sälja digitalt.

Butiker då? Dem kan ej existera om digitalt konkurrerar ut dem?

Då undrar jag, vilka butiker? I min stad, Helsingborg, så finns det inga spelbutiker. Inte en enda. Detta trots att Väla, som är ett av Sveriges största shoppingcenter, ligger här. Spel går endast att köpa på Elgiganten och Mediamarkt eller liknande, där utbud är kraftigt begränsat.

Butiker och kedjor som hyrde ut och sålde film är idag raderade tack vare digital distribution. Där fanns aldrig argumentet att Netflix, Apple store och liknande tjänster skulle ha överdrivet höga priser för att inte konkurrera ut retail. Varför skulle det då gälla för just spel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Om en plattform har digitala butiker med lägre priser så har inte samtliga digitala butiker "väldigt höga priser".

<Uppladdad bildlänk>

Tycker exempelvis att €35 är ett ganska bra reapris för Elden Ring och en märkbar skillnad mot ett "reapris" på 500kr.

Det där är inte Steams priser?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Argumentet att digitalt måste vara dyrare än retail har jag hört sedan 360/Ps3. Har sökt och letat genom åren men hittar inga belägg för det. Kanske är jag dålig på att googla.

Spontant så låter det logiskt, men vid eftertanke så låter det mindre logiskt. Varför skulle någon distributör vilja detta, dem tjänar pengar alldeles oavsett var spelet säljs. Det är snarare skönare och enklare att sälja digitalt.

Butiker då? Dem kan ej existera om digitalt konkurrerar ut dem?

Då undrar jag, vilka butiker? I min stad, Helsingborg, så finns det inga spelbutiker. Inte en enda. Detta trots att Väla, som är ett av Sveriges största shoppingcenter, ligger här. Spel går endast att köpa på Elgiganten och Mediamarkt eller liknande, där utbud är kraftigt begränsat.

Butiker och kedjor som hyrde ut och sålde film är idag raderade tack vare digital distribution. Där fanns aldrig argumentet att Netflix, Apple store och liknande tjänster skulle ha överdrivet höga priser för att inte konkurrera ut retail. Varför skulle det då gälla för just spel?

Samsung, Apple, Philips m.m har alltid mycket högre priser på sin hemsida just för att detaljhandeln är så pass viktig, är du inte en samarbetspartner så blir du en konkurrent.

Hyrbutiker är konkurrenter med digital distribution, du blandar ihop Netflix med Universal. Precis som skivaffärer & radio konkurrerar med Spotify. Det roliga är att Netflix i början var ett internetbaserat filmuthyrningsföretag.

Elgiganten & Mediamarkt konkurrerar mot den mindre spelbutiken, men alla är samarbetspartner med Playstation.

GOD JUL!


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vad menar du med att Sony har hamnat i rättsligt trubbel då dem monopoliserar en digital marknad?

Har du länkar så att man kan läsa på?

Självklart. Men tänk på att många av dom har många målsägare. Ibland miljoner målsägare, därför måste målen drivas i extremt lång tid. 2021 började några av dessa class action lawsuits. Det verkar som om något av dom avslutades i kalifornia till sonys fördel, vilket gjorde dock att nya mål poppade upp ganska snabbt. Sonys monopol är uppbyggt på samma sätt som systembolaget fungerade i sverige, innan möjligheten att beställa vin och öl från andra länder kom efter att Eu lagt sitt veto över vår alkohol politik vs fri marknad situation. . ..beställa alkohol online,, är alltså liknelsen jag drar,, med att kunna köpa produkter från andra säljare än enbart sony/systembolaget....

Har ägt samtliga sony konsoler och spelat online sedan tjänsternas start, har en lång och trogen tjänst hos sony och deras digitala online butik. Men jag tycker sonys är dyrast av samtliga store fronter online.

https://www.gamespot.com/articles/sony-could-face-lawsuit-ove...

https://arstechnica.com/gaming/2021/05/sony-faces-lawsuit-ove...

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-11133789/Play...

Medlem
Skrivet av Xelf:

Självklart. Men tänk på att många av dom har många målsägare. Ibland miljoner målsägare, därför måste målen drivas i extremt lång tid. 2021 började några av dessa class action lawsuits. Det verkar som om något av dom avslutades i kalifornia till sonys fördel, vilket gjorde dock att nya mål poppade upp ganska snabbt. Sonys monopol är uppbyggt på samma sätt som systembolaget fungerade i sverige, innan möjligheten att beställa vin och öl från andra länder kom efter att Eu lagt sitt veto över vår alkohol politik vs fri marknad situation. . ..beställa alkohol online,, är alltså liknelsen jag drar,, med att kunna köpa produkter från andra säljare än enbart sony/systembolaget....

Har ägt samtliga sony konsoler och spelat online sedan tjänsternas start, har en lång och trogen tjänst hos sony och deras digitala online butik. Men jag tycker sonys är dyrast av samtliga store fronter online.

https://www.gamespot.com/articles/sony-could-face-lawsuit-ove...

https://arstechnica.com/gaming/2021/05/sony-faces-lawsuit-ove...

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-11133789/Play...

Jag må kanske vara korkad men jag fattar ingenting.

Det verkar finnas en massa människor som påstår att Sony har någon form av monopol inom den digitala marknaden trots att dem inte har det?

Hur kan det finnas "miljoner målsägare"? Har alla anmält Sony individuellt eller har dem gått ihop och gjort en gemensam anmälan? Stort tvek på att något av alternativen har skett.

Din liknelse med Systembolaget förstår jag inte alls. Systembolaget är ett statligt monopol, det är inte Sony?

Förklara gärna för mig som om jag vore ett barn, för det är nivån jag känner att jag befinner mig på i denna fråga.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag må kanske vara korkad men jag fattar ingenting.

Det verkar finnas en massa människor som påstår att Sony har någon form av monopol inom den digitala marknaden trots att dem inte har det?

Hur kan det finnas "miljoner målsägare"? Har alla anmält Sony individuellt eller har dem gått ihop och gjort en gemensam anmälan? Stort tvek på att något av alternativen har skett.

Din liknelse med Systembolaget förstår jag inte alls. Systembolaget är ett statligt monopol, det är inte Sony?

Förklara gärna för mig som om jag vore ett barn, för det är nivån jag känner att jag befinner mig på i denna fråga.

Okej. Beklagar, det är inte dig, det är jag som inte förklarat mina tankar bra nog. Du kan köpa en digital nyckel till ett spel på en hemsida, det brukar ge dig som kund ekonomiska fördelar, eftersom det finns hundratals butiker som konkurrerar med varandra, . Livekort.Se som exempel. Där kostar ett spel som. god of war ragnarök 695.95 kr... Samma spel kostar i fysisk version 649 kr hos inet.... Samma spel kostar 849 kronor på playstation store..... Sonys digitala butik kostar alltså 150 kronor mer än en likadan digital version från en tredjepart, och den fysiska utgåvan kostar 200 mindre än sonys digitala plattform...utav alla val är sony dyrast. Många är även bundna helt till deras butik då dom har sonys digitala ps5 utan skivläsare.... Väldigt många köper spel på impuls, vid lön eller annan inkomst, sony erbjuder direkt dig att ladda ner vilket som helst spel ur deras butik och därför gör många sin spel shopping där.. I den dyraste butiken......

Länge var det förbjudet att importera alkohol, men nu är det inte det längre, och i de flesta fallen finns det mycket större utbud i EU och till bättre priser än på systembolaget...det är det jag syftar till liknelsen med sony och systembolaget....sony lever i samma tidsera som systembolaget gjorde, innan importförbudet för alkohol hävdes... Nu kan folk köpa ölkalendrar från amazon, tiderna förändras.

Hoppas min liknelse var logisk o inte bara flum

12
Skriv svar