Köpa begagnade trasiga spelkonsoller och kontroller billigt eller ta emot som skänkt gåva.

Medlem
Köpa begagnade trasiga spelkonsoller och kontroller billigt eller ta emot som skänkt gåva.

Hej alla.

Jag har börjat pilla och laga mina gamla spelkonsoller och kontroller som har legat och samlat alldeles för mycket damm.
Felsöka, öppna upp, löda, byta ut trasiga delar osv. Jag tycker det är hur kul som helst!
Nu tänkte jag att man kanske kunde tjäna någon hundralapp hit och dit på att laga andras trasiga prylar, och samtidigt samla mer erfarenhet.

Frågan som jag har är vart tusan man hittar sånt?
Jag har kollat på blocket, tradera, facebook osv.
Det borde ju finnas många som t.ex. har problem med drifting på sina joy-cons osv tänker jag.
Det "bästa" stället jag hittade var ebay. Dock var priserna för prylarna nästan lika höga som att köpa dom begagnade fast hela. Och dessutom en rejäl fraktavgift och säkert tull+moms när Postnord får tag på paketen.

Är det någon som vet vart man kan köpa trasig elektronik billigt alternativt få som skänkt gåva?
Eller kanske finns det något sätt man kan marknadsföra sigsjälv på?
"Hej jag lagar din PS4 billigt" osv.
Skulle vara väldigt roligt om man kunde livnära sigsjälv på denna hobby på något sätt.

Tack på förhand.

Medlem

Tradera är nog det ställe där det är enklast att hitta men som du själv har märkt så ligger priserna för trasiga konsoler alldeles för högt för att det ska vara lönsamt. Lokala loppisar är förmodligen det enda stället där du kan få riktigt bra pris.

Ska du börja ta emot andra personers konsoler och laga dom mot betalning så bör du vara väldigt säker på din sak för om du misslyckas eller om något du lagat går sönder igen inom en kort period så kan du få bekymmer.

Medlem

Börja med att annonsera på blocket och facebook så lär du få en del napp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kan kolla om jag har mina joycons kvar där ena slutade fungera. Minns inte om jag slängde dem eller om jag sparade den som fungerade bara.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Tack för alla svar och rekommendationer!

Jag får hålla utkik för loppisar i närheten.
Vet inte om jag vågar laga mot betalning än. Är rädd för att få in något med t.ex. vattenskador eller där en unik reservdel behöver köpas osv.

Ska helt klart annonsera på FB och Blocket.

Om du vill Robbis så kan jag ta en titt på dinna joycons åt dig.

Medlem

Det är nog lite nischat, men känner du att du börjar få snits på grejerna - som var vanliga fel ligger, och kan byta kondensatorer/läckande batterier i sömnen ungefär - så kan du säkert hitta att göra. Bara det där att byta kondensatorer som gett upp/är på väg att ge upp önskar jag att jag hade utrustning och vana/skill att göra, där betalar jag med ojämna mellanrum andra för att göra det.

Lycka till, det behövs folk som bevarar de här kunskaperna/färdigheterna imo!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det finns flera retrospel/retrodatorer grupper på Facebook där du kan gå med i. Där finns det säkert någon med trasiga maskiner. För just retrodatorer så är det vanligt att folk frågar efter någon som kan byta kondensatorer.

Medlem

Åk till den största återvinningscentralen där du bor så brukar det finnas en container eller någon form av byggnad där folk kan lämna defekt hemelektronik. Rota runt och se om du får ta med dig trasiga saker därifrån och försöka laga eller ta delar ifrån. Folk är väldigt snabba med att kasta saker och även ibland fullt fungerande saker för de vet inte hur de ska bli av med det.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Tack för fler smarta svar.

Jag sökte runt lite nogare på Tradera och hittade en del trasiga kontroller för hyffsade priser.
Beställde 2st defekta PS2-kontroller för 169kr. Borde gå att reparera med reservdelar runt 10kr~ styck.
Sedan borde jag kunna sälja dom för 100kr styck eller mer, dock osäker.
Är inte så bra på att förhandla priser.

Men ja tradera var riktigt bra tips!
Borde som du säger Maddox ta en titt vid återvinningscentralen också.

Medlem
Skrivet av kabe:

Tack för fler smarta svar.

Jag sökte runt lite nogare på Tradera och hittade en del trasiga kontroller för hyffsade priser.
Beställde 2st defekta PS2-kontroller för 169kr. Borde gå att reparera med reservdelar runt 10kr~ styck.
Sedan borde jag kunna sälja dom för 100kr styck eller mer, dock osäker.
Är inte så bra på att förhandla priser.

Men ja tradera var riktigt bra tips!
Borde som du säger Maddox ta en titt vid återvinningscentralen också.

Jag såg i vår lokala tidning att återvinningscentralen hade fått besök i just elektronikåtervinningen av "tjuvar" vilket är roligt, för det skullle ju slängas. Men jag tror att det är den juridiska inställningen till det att det räknas som stöld/inte ses med blida ögon. Men bor du på en lite mindre ort eller så kanska du kan prata med personalen först.

Hoppas det går bra!


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Ja jag ska till återvinningscentralen på söndag tänkte jag. Och prata med personalen så jag inte bryter mot någon lag av misstag.
Tack för varningen där Demagog.

1
Skriv svar